Welke soort folie voor isoleren blokhut?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacqVersteegh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-12-2021
Hallo allemaal,

Net als de rest van Nederland ben ik weer aan het kijken naar manieren om comfortabel thuis te werken en mijn oog is daarbij gevallen op de 3 x 3 m blokhut in de achtertuin.

Het is zo'n prefab ding (van Lugarde als ik me niet vergis), met een houten dak + shingles er direct op, houten wanden, een zwevende vloer, elektriciteit en dubbel glas in de ramen. De hut staat op een plaat van beton en heeft een zwevende houten vloer, ongeveer 4 cm boven dat beton.

Ik zou graag zowel het plafond als de vloer als de muren isoleren. Maar ik ben in de war welke folie ik hiervoor het beste kan gebruiken en of bijv de folie van het dak hetzelfde is als de vloer?

- Voor de vloer denk ik aan een constructie van folie, pir platen (3,5 cm), een beetje luchtruimte en dan de zwevende vloer

- Voor de muren wil ik ook folie gebruiken, een dikkere pir plaat (8/9 cm), dan een extra wandje

- En het plafond had ik het liefste van buiten geïsoleerd, maar aangezien er al shingles liggen (all the shingle ladies *O* ) laat ik die gewoon maar liggen. Ik ben alleen wel bang dat als ik van binnen PIR gebruik, er te weinig ventilatie mogelijk is, dus daar denk ik aan folie, dan steenwol of glaswol en dan een extra plafonnetje.

Ik heb klimaatfolie gezien, dat volgens mij twee kanten op werkt, kan ik dat zowel voor vloer als muur als plafond gebruiken? Of moet ik toch verschillende soorten folies gebruiken?

Heel erg bedankt voor al jullie meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

H-W

Wat betreft de wanden en de vloer, kan je prima een gewone dampremmende folie gebruiken. Die zou je ook moeten gebruiken voor het dak, maar omdat daar shingles op liggen, moet je dat dak wel goed ventileren. Dus eigenlijk een extra dakbeschot eronder maken, isolatie en folie plaatsen en zorgen dat de ruimte tussen het oude en het nieuwe dak goed geventileerd wordt. Liefst vanaf de nok en het einde van je dakvlak. Anders heb je direct een enorm vochtprobleem te pakken in je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacqVersteegh
Heel erg bedankt voor je antwoord, dat helpt me enorm op weg!

En begrijp ik dan ook goed dat je voor het plafond ook dampremmend kiest? (Als in: shingles -> houten dak -> latjes voor ventilatie -> glaswol -> dampremmend folie?)

En als allerlaatste vraag: sluit een dampremmende folie + 2-zijdig PIR niet te veel af? En laat je daar ook ruimte voor ventilatie? Of ventileert hout + folie + pir gewoon genoeg? (Ook als ik er nog een wandje van gips oid voor zet?)

Dit is mijn allereerste isolatieproject dus ik voel me mild een oliebol :D Dus echt ontzettend bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Nu online

H-W

JacqVersteegh schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:52:
...
En begrijp ik dan ook goed dat je voor het plafond ook dampremmend kiest? (Als in: shingles -> houten dak -> latjes voor ventilatie -> glaswol -> dampremmend folie?)
...
Je hebt me niet goed begrepen. Je moet dus een volledig los, nieuw, geventileerd dakbeschot maken. Ik heb geprobeerd een goede foto te vinden, maar op de website van Vebidak kan je een artikel vinden over het isoleren van een shingles dak. De auteur is Arthur Bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21
Zover mij bekend, dampremmende folie bij de binnenschil van je woning. Vocht van binnen kan dan zo goed al niet door de folie heen en zo bijvoorbeeld in de isolatie komen.
Damp doorlatende folie pas na de isolatie zodat het eventuele vocht wel kan ventileren naar buiten.
Zijn genoeg betere artikels dan mijn uitleg te vinden ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 17:26
JacqVersteegh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:48:

- Voor de vloer denk ik aan een constructie van folie, pir platen (3,5 cm), een beetje luchtruimte en dan de zwevende vloer

- Voor de muren wil ik ook folie gebruiken, een dikkere pir plaat (8/9 cm), dan een extra wandje

- En het plafond had ik het liefste van buiten geïsoleerd, maar aangezien er al shingles liggen (all the shingle ladies *O* ) laat ik die gewoon maar liggen. Ik ben alleen wel bang dat als ik van binnen PIR gebruik, er te weinig ventilatie mogelijk is, dus daar denk ik aan folie, dan steenwol of glaswol en dan een extra plafonnetje.
vloer kan inderdaad zo, als er maar geen laminaat of zeil op de vloer ligt
muren kunnen ook zo, folie is niet nodig dan.
plafond is door de dampdicht singles lastig. Dat zou je normaal met glaswol/steenwol/houtvezel doen en dan aan de binnenzijde een klimaatfolie.

Verder gaat extra isoleren altijd samen met extra ventileren, denk daar om.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:55
De fabrikant van je tuinhuis heeft daar gewoon video's van:

YouTube: Vloerisolatie | Lugarde

YouTube: Tuinhuis bouwen: Wandisolatie monteren | Lugarde

YouTube: Dakisolatie zadeldak | Lugarde

[ Voor 36% gewijzigd door DeBaroN op 03-12-2021 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacqVersteegh
Ja, daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar zij isoleren van buiten (direct onder de shingles) en in mijn huisje liggen de shingles direct op het houten dak. Ik heb met Lugarde gemaild en die zeiden direct glaswol tegen het houten dak aan de binnenkant, klimaatfolie en dan gips. Maar dat leek me best riskant, zonder enige vorm van ventilatie, vandaar dat ik daar graag jullie praktijkadvies over wilde vragen (waarvoor heel veel dank!)

Als newbie in de wondere wereld der isolatie zag ik ook niet direct wat voor isolatieplaten ze gebruikten trouwens :D Want in hun filmpje (van wandisolatie) is dampdoorlatend + latjes + isolatie te zien en dan een houtwandje. Maar ik was dus enigszins in de war of het überhaupt pir platen waren die ze gebruikten. Dat is voor de kenner wellicht zo te zien, maar goed, ik ben dus een groen kuiken, dat ooit dat niveau hoopt te bereiken, of nou ja, als ik de winter kan doorkomen zonder aan mijn huisje vast te vriezen en/of bedolven te raken onder schimmel dan ben ik eigenlijk allang blij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JacqVersteegh schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:05:
Ja, daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar zij isoleren van buiten (direct onder de shingles) en in mijn huisje liggen de shingles direct op het houten dak. Ik heb met Lugarde gemaild en die zeiden direct glaswol tegen het houten dak aan de binnenkant, klimaatfolie en dan gips. Maar dat leek me best riskant, zonder enige vorm van ventilatie, vandaar dat ik daar graag jullie praktijkadvies over wilde vragen (waarvoor heel veel dank!)

Als newbie in de wondere wereld der isolatie zag ik ook niet direct wat voor isolatieplaten ze gebruikten trouwens :D Want in hun filmpje (van wandisolatie) is dampdoorlatend + latjes + isolatie te zien en dan een houtwandje. Maar ik was dus enigszins in de war of het überhaupt pir platen waren die ze gebruikten. Dat is voor de kenner wellicht zo te zien, maar goed, ik ben dus een groen kuiken, dat ooit dat niveau hoopt te bereiken, of nou ja, als ik de winter kan doorkomen zonder aan mijn huisje vast te vriezen en/of bedolven te raken onder schimmel dan ben ik eigenlijk allang blij :D
of klimaatfolie of ventileren, meer opties heb je niet, het wordt beide veel gedaan. in het zolder isolatie topic van dit forum wordt bij een dampdicht dak het vaakst klimaatfolie gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 03-12-2021 20:27 ]

Pagina: 1