Sanibroyeur toilet in nieuwbouw extra groep nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
Ik heb in mijn nieuw bouwwoning een voorbereiding laten maken om een sanibroyeur toilet te plaatsen. Nu heeft de bouwer netjes een koud water aanvoer en afvoer gemaakt en de voorbereiding stroom met een WCD gemaakt echter blijkt dat deze niet is aangesloten op mijn groepenkast. Het is een loze leiding met een treksnoer van de meterkast naar de badkamer en moet ik dus zelf deze nog laten plaatsen.

Nu is mijn vraag: Het is toch niet nodig om alleen voor een toilet een nieuwe groep te plaatsen maar het is toch voldoende om hem aan een bestaande groep te koppelen? Ik moet een elektricien regelen want ik ga niet zelf rommelen als het om aansluitingen gaat aan de groepenkast maar dan is het wel handig om aan te kunnen geven wat hij precies moet gaan doen.

Ik lees er niets over en kan weinig tot niets vinden hierover. Het enige wat ik kan vinden is dat het stroom nodig heeft 8)7

Wie heeft/weet het verlossende antwoord :-)

Beste antwoord (via rikoos op 03-12-2021 10:27)

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Een extra groep is niet nodig.

Zelf zou ik de leiding naar de centraaldoos leiden. Nu hebben wc's deze vaak niet, maar zijn aangesloten op de centraaldoos in de hal

In jouw situatie zou ik een lasdoos in de meterkast monteren en daar één van de groepen in af laten takken. Het handigste is om de installatiedraden los te maken van de automaten in de groepenkast. Hiervoor moet je wel de groepenkast openmaken. Dit is niet moeilijk, maar moet wel veilig gebeuren. Vervolgens kan je met flexibele leidingen de drie aansluiten op de lasdoos.

Nu je toch bezig bent daar. Heb je nog stopcontacten nodig in de meterkast voor een router, switch of andere elektronica? Deze kan je dan ook aanleggen.

The stuff that dreams are made of

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Hoeveel stroom verbruikt die sanibroyeur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Zo'n ding kan prima op een bestaande groep.

Zoveel is niet nodig om wat stront en papier te malen :P
Om het overzicht te houden wil je hem wellicht op de badkamergroep aan laten sluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 02-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:12
Ik zou niemand zo'n ding aanraden in nieuwbouw, maar daar is het al te laat voor.

Maargoed op internet is heel eenvoudig te vinden dat zon ding een vermogen heeft van rond 400 watt, je mag tot 3500 watt op een groep zetten. Dat ding staat ook niet lang te draaien, dus nog minder redenen voor een aparte groep.

Volgens mij, ben geen electricien, hoef je het ook niet per se direct op de groepenkast aan te sluiten, maar zou een centraaldoos ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
MBvB schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:12:
Ik zou niemand zo'n ding aanraden in nieuwbouw, maar daar is het al te laat voor.
Had ik ook liever niet gehad maar de architect had geen leidingen voor toilet in het project opgenomen op de eerste verdieping (blijft raar maar was wel een feit) en het enige wat ik wel kon doen als extra meer werk was dit laten want de oorspronkelijke bouwer was failliet gegaan dus helaas was dit de enige optie.

Daarom dus maar ik geef je direct gelijk hoor dat dit niet een gewenste oplossing was maar is niet anders.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Een extra groep is niet nodig.

Zelf zou ik de leiding naar de centraaldoos leiden. Nu hebben wc's deze vaak niet, maar zijn aangesloten op de centraaldoos in de hal

In jouw situatie zou ik een lasdoos in de meterkast monteren en daar één van de groepen in af laten takken. Het handigste is om de installatiedraden los te maken van de automaten in de groepenkast. Hiervoor moet je wel de groepenkast openmaken. Dit is niet moeilijk, maar moet wel veilig gebeuren. Vervolgens kan je met flexibele leidingen de drie aansluiten op de lasdoos.

Nu je toch bezig bent daar. Heb je nog stopcontacten nodig in de meterkast voor een router, switch of andere elektronica? Deze kan je dan ook aanleggen.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 13:44
rikoos schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:47: Ik moet een elektricien regelen want ik ga niet zelf rommelen als het om aansluitingen gaat aan de groepenkast maar dan is het wel handig om aan te kunnen geven wat hij precies moet gaan doen.
Ik ben geen elektricien maar ik dacht dat de regel is dat als een apparaat standaard in het stopcontact zit en 2.000 watt trekt of meer, deze een aparte groep moet hebben. Dat lijkt de poepvermaler niet te doen.

Overigens is dit iets dat je prima kunt overleggen met de elektricien die je gaat regelen.
Pagina: 1