Blikseminslag in inverter van SolarEdge

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janensabine
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-08-2023
goedenmorgen , misschien niet de manier om informatie te krijgen maar wil het graag proberen. Ik woon in Italie , mijn leverancier doet geen moeite en wil alleen een nieuwe verkopen. Het probleem is het volgende : Ik heb een inverter van solaredge de SE 4000 HD wave ( zonder display dus) , door blikseminslag heeft deze een opdonder gekregen maar na een paar keer opstarten werkt deze weer als vanouds . Echter door de inslag zijn er een 2 tal condensatoren verbrand of misschien alleen maar zwartgeblakerd . deze wil ik graag vervangen ( solaredge geeft geen garantie op blikseminslag) . ik heb al diverse andere pogingen gedaan om achter waarde`s van de condensatoren te komen maar kom niet verder. De 2 condensatoren ( Bluaw/schijf) zitten rechts onderin , direct na de invoer en naast het kleine grijze blokje.
Zoals gezegd is het een Solardge SE 4000 met 12 panelen van 300Wp. met optimizers .
...
Is er iemand die deze waarde`s voor mij zou kunnen achterhalen ?
met vriendelijke groet Jan
Barisardo
sardegna
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vervelend dat de installateur geheel niet wil helpen... Zijn de waardes van de condensatoren niet af te lezen? Staat er normaal toch gewoon op...

Reserve onderdelen (op board niveau, vast niet een paar condensatoren) zijn misschien verkrijgbaar via SolarEdge, maar normaal via de installateurs kanalen. Wellicht wil een andere installateur helpen? Heb je via (consumenten) Support geprobeerd?

Of je maakt jezelf installateur ;-) (Online cursusje of 2 via Edge academy en een paar uur verder.. stelt belachelijk weinig voor)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:34
Mijn kennis van Italie is 0. Maar wellicht kan je ook nog iets met je brandverzekering? Wellicht vergoeden zij wel een hele vervanging.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:20
Waardes staan er normaal op, maar daar heb je niets aan als ze zwartgeblakerd zijn.
Er zal hier vast iemand zijn die even zijn omvormer kan openschroeven om dat te bekijken lijkt me.
Die dingen zijn redelijk universeel en iedereen die in een printplaat solderen kan kan dat dan ook weer vervangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@janensabine
je hebt het over: De 2 condensatoren ( Bluaw/schijf) zitten rechts onderin , direct na de invoer en naast het kleine grijze blokje.

bedoel je misschien de varistor's?
https://www.conrad.nl/o/varistoren-5441530#!

ik weet zo niet welke je nodig hebt voor vervanging?
maar een foto en er is vast iemand die het dan wel weet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Varistor inderdaad, vaak blauw en voor overspanning, bij een sma kan je ze zo bestellen incl tool om ze te vervangen.
Bij SE weet ik het niet, maar lijkt me dat het wel kan, SE zelf al een mail gestuurd?

@migjes
Gefeliciteerd kerel! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 02-12-2021 16:47 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien wil iemand anders even aan de binnenkant van z'n omvormer kijken, mits ze dat willen en fijn vinden i.v.m veiligheid. Via de zoekfunctie zie ik bijvoorbeeld dat @mcsluis dezelfde omvormer heeft.

Ik heb zelf een 2200, dus ik denk dat jou dat niet verder helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Cheesy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:54:
Misschien wil iemand anders even aan de binnenkant van z'n omvormer kijken, mits ze dat willen en fijn vinden i.v.m veiligheid. Via de zoekfunctie zie ik bijvoorbeeld dat @mcsluis dezelfde omvormer heeft.

Ik heb zelf een 2200, dus ik denk dat jou dat niet verder helpt.
Ik wil best de kap er even afhalen en een foto maken van de binnenkant . Graag een DM met verzoek van wat precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij veel opstalverzekeringen vallen zonnepanelen en ik dacht ook de omvormer onder de dekking.
Check dit even voor de zekerheid.

Desalniettemin is het misschien zonde om de omvormer te vervangen als deze nog gewoon goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@mcsluis

Zoiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvRxezSKwy0dPWU-Tf5d6hGq_B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsWPsr7IAx1MARUnkJBMNmSW.jpg?f=fotoalbum_large

Daar moet iets op die blauwe varistoren staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Rol-Co schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:16:
@mcsluis

Zoiets

[Afbeelding]

Daar moet iets op die blauwe varistors staan
Zal vanavond even een foto posten met de noodzakelijk info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Om eerlijk te zijn zou ik zelf een omvormer die zo'n optater heeft gekregen van een blikseminslag niet meer vertrouwen, helemaal niet met de vermogens die er dagelijks uren lang doorheen gaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:39:
Om eerlijk te zijn zou ik zelf een omvormer die zo'n optater heeft gekregen van een blikseminslag niet meer vertrouwen, helemaal niet met de vermogens die er dagelijks uren lang doorheen gaan.
Tja, wat kan er gebeuren? Dat ie ermee stopt of de zekering er uit in het ergste geval, denk dat het wel los loopt, de bliksem was in de buurt dacht ik, niet in zijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
het voordeel is dat die varistoren ontworpen zijn om overspanningen af te leiden (en daarbij soms doorbranden)

het nadeel is dat de gevolgen van overspanning (zeker onweer) vaak niet te voorspellen / te zien zijn..

grootste risico? brand.. als je daartegen verzekerd bent en het ding hangt niet in de slaapkamer is het misschien een aanvaardbaar risico?

controleer misschien meteen even of je DC bekabeling overal netjes lang elkaar ligt, dus of de retour van het laatste paneel dezelfde route volgt als de koppelingen tussen de panelen... eigenlijk moet je overal 2 dc kabels naast elkaar hebben.

dat maakt de installatie namelijk een stuk minder gevoelig voor atmosferische storingen

de waardes van die varistoren zijn meestal niet afhankelijk van het vermogen van de omvormer, alleen van de netspanning (230 of 400V)
maar waarschijnlijk zijn de defecten van de DC zijde (1000V ofzo? )

[ Voor 12% gewijzigd door Japidoff op 02-12-2021 16:55 ]

gang is alles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcsluis
@janensabine
https://www.conrad.nl/p/t...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekAP-kKS0TEh4jVZWq81eH8q97c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41tuw1eWzo628kP7IqCIWABV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1Bzu4SCVdj3HmbVEI1dGGSDMUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKsfNWlUtiIK5Jo6Y6roOJDt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mcsluis op 02-12-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan altijd ff informeren bij Sunnyside in Reeuwijk voor reparatie.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-05 22:38
Ik zou nou eigenlijk wel eens een foto van de getroffen omvormer willen zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janensabine
goeden avond , bedankt voor uw zeer vlotte reactie. Met de foto kom ik er (denk ik) wel uit . Onderhand heb ik geleerd dat dit geen condensator is maar een VARISTOR . Dan kan dus ook wel aardig kloppen dat deze verbrand is . Het schijnt dat dit dingetje bedoelt is om te fungeren als een soort van "overspanningsbeveiliging". De extra geplaatste overspanningsbeveiliging is helemaal doorgebrand is zal vervangen worden. Ik woon in het buitengebied van Sardinie , stroom ( meer nuts is hier niet) komt via kabel boven de grond en dit geeft regelmatig problemen ( te veel water ineens , te veel zon en regelmatig zeer zwaar onweer) regelmatig moet ik apparatuur vervangen omdat de spanning zeer fluctueerd en dus weer eens iets is doorgebrand. Een goede oplossing nog niet gevonden , de stroom leverancier geeft nooit thuis of geeft aan hier niet voor aansprakelijk te zijn. Bij het laatse onweer is vermoedelijk dus de inverter beschadig ( ik zal proberen een foto van het verbrande deel mee te sturen) na een week helemaal geen respons van de inverter heb ik deze nogmaals opgestart en hij bleek weer te werken , wel ever problemen gehad met de communicatiekaart maar ook deze werkt weer naar behoren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rapdXZfbAkCtCcJ6wGpqc-_njEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSBRVcFXSlT9qN9M5c6sXLcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Wij hebben bij een klant hier in NL hetzelfde probleem gehad, hele elektra in zijn huis was zo'n beetje weggebrand behalve de panelen en omvormer na. Het enigste wat verbrand was bij de omvormer (SolarEdge) was het communicatie stukje voor de LAN verbinding.

Inderdaad geeft SolarEdge geen garantie bij blikseminslag, de klant heeft echter alles wel vergoed verkregen via de verzekeraar, wellicht dat dat ook een optie voor jou is?

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janensabine
bedankt voor uw bericht, helaas geen verzekering voor afgesloten(Italianen zijn niet zo van verzekeringen) . Ik heb vandaag nieuwe varistoren gekocht en ga deze morgen monteren. Ik ga ervan uit dat het er alleen maar beter op kan worden. solaredge had ik al wel een mail gestuurd , hebben ook netjes en vlot gereageerd ( uiteraard met de mededeling dat dit niet onder de dekking valt) de inverter hangt buiten , ver van het huis , dus mocht hij doen aan zelfontbranding dan is er niet heel veel verloren en zal ik een nieuwe moeten kopen . Panelen zijn onbeschadigd en de gegevens kwamen ook vandaag nog binnen , So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Pas op met netspanning. Zo’n inverter kan een buffer hebben (condensators). Meet dus eerst of alles een beetje ontladen is voor je begint met solderen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

janensabine schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:03:
goeden avond , bedankt voor uw zeer vlotte reactie. Met de foto kom ik er (denk ik) wel uit . Onderhand heb ik geleerd dat dit geen condensator is maar een VARISTOR . Dan kan dus ook wel aardig kloppen dat deze verbrand is . Het schijnt dat dit dingetje bedoelt is om te fungeren als een soort van "overspanningsbeveiliging". De extra geplaatste overspanningsbeveiliging is helemaal doorgebrand is zal vervangen worden. Ik woon in het buitengebied van Sardinie , stroom ( meer nuts is hier niet) komt via kabel boven de grond en dit geeft regelmatig problemen ( te veel water ineens , te veel zon en regelmatig zeer zwaar onweer) regelmatig moet ik apparatuur vervangen omdat de spanning zeer fluctueerd en dus weer eens iets is doorgebrand. Een goede oplossing nog niet gevonden , de stroom leverancier geeft nooit thuis of geeft aan hier niet voor aansprakelijk te zijn. Bij het laatse onweer is vermoedelijk dus de inverter beschadig ( ik zal proberen een foto van het verbrande deel mee te sturen) na een week helemaal geen respons van de inverter heb ik deze nogmaals opgestart en hij bleek weer te werken , wel ever problemen gehad met de communicatiekaart maar ook deze werkt weer naar behoren. [Afbeelding]
Klinkt alsof je goede surge protector nodig hebt, het liefste in de meterkast. Ik had op Curaçao hetzelfde gezeik en heb uiteindelijk kleine UPS-en voor de meer gevoeligere dingen neergezet. Scheelde gelijk weer als de stroom eens uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

surge protectors doen niks tegen blikseminslag tenzij het ver weg is. een directe inslag is altijd einde. dit geval is ook geen directe inslag geweest en de varistos zijn juist "opoffer" onderdelen als er iets verkeerds gebeurt. dit is wat een "surge protector" is en doet. er zitten vaak maar 3 varistors in zon surge protector. die doen al het werk. dus meerder achter elkaar zetten lost niks op. je blaast ze toch allemaal tegelijk op.

enige wat werkt is een UPS/hybride omvormer gebruiken in island modus zodat je galvanisch afgesloten bent van het net en een accu om het hele huis te voeden via de omvormer en savonds te draaien op de accu en alleen maar het net bijschakelen als je panelen niks doen en de accu leeg is.

je aparatuur kan niet beschadigd raken door inslag op het net als je niet op het net aangesloten bent

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-12-2021 22:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Niet tegen een blikseminslag, maar wel tegen een netbeheerder die z'n zaken niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erasmo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:32:
Niet tegen een blikseminslag, maar wel tegen een netbeheerder die z'n zaken niet op orde heeft.
daar helpt het ook niet tegen, immers zit die al in het aparaat. dat is hetzelfde als 2 indentieke zekeringen achter elkaar zetten.

een UPS in on-line modus of nog beter een hybride omvormer in eilandmodus is de beste oplossing voor een gare netvoeding.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flippy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:35:
[...]

daar helpt het ook niet tegen, immers zit die al in het aparaat. dat is hetzelfde als 2 indentieke zekeringen achter elkaar zetten.

een UPS in on-line modus of nog beter een hybride omvormer in eilandmodus is de beste oplossing voor een gare netvoeding.
Ik doelde niet achter de omvormer maar voor bijvoorbeeld de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erasmo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:43:
[...]

Ik doelde niet achter de omvormer maar voor bijvoorbeeld de tv.
dan moet je een SPD215D (of vergelijkbaar) in de meterkast drukken en een setje reserve cardriges erbij leggen. das een stuk trefzekerder aangezien je dan je hele huis pakt en niet hoeft te emmeren met stekkerdozen overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janensabine
heren bedankt allemaal voor het meedenken . ik heb vandaag de voristor(s) ( 90 eurocent per stuk) , vervangen 2 minuten werk , printplaat uit de kast halen en weer netjes terugplaatsen ongeveer 3 uur werk ( bijna alle onderdelen moet los of eruit) . geheel weer aangesloten en het werkt nog steeds als een zonnetje . Ik zag dat er bij de AC als ook bij de DC kant een Overspanningsafleider was gemonteerd , de AC kant moet vervangen worden. Ik heb nog een paar Overspanningsafleiders liggen en die ga ik direct na de meter plaatsen , misschien helpt het . indien ik nog vaker dezelfde problemen krijg zal de UPS overdenken. De netbeheer wil alleen maar geld zien bij schade niet thuis .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Laatst online: 13:49

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Bij een blikseminslag zou ik alles wat op dat moment in het stopcontact zat niet meer vertrouwen en afschrijven. In het verleden talloze blikseminslagen bij klanten gezien en vaak kwamen daar pas dagen of weken later de defecten bovendrijven. Van zaken die spontaan vlam vatten tot PC's net onverklaarbare kuren. Ik zou het risico niet nemen. Maar dat ben ik.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1