Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvansteel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-12-2021
Mijn vraag

Hi,

Ik gebruik dus een Macbook Air en wil hierbij 2 monitoren aansluiten. Ik heb zelf op het internet al rond gezocht wat ik hiervoor moet doen. Dit komt neer op het kopen van een dockingstation.

Nu heb ik hiervoor al een mini-dockingstation gekocht (https://www.bol.com/nl/nl...el/9300000036168956/?s2a=) en heb ik een kabel gekocht van DVI - USB C.

Met deze combinatie lukt het me dus niet om 2 schermen werkend te krijgen. Ik heb vervolgens via (https://www.synaptics.com...-graphics/downloads/macos) drivers geinstalleerd waardoor het wel zou moeten werken, maar ook dit werkt niet.

Mijn vraag is dus, kan ik met de spullen die ik al heb toch nog mijn MacBook Air werken krijgen op 2 monitoren, of moet ik dus een duurdere dockingstation kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is het een M1 MacBook Air (zoals het gelinkte product)?

Dan kun je geen twee monitoren aansluiten met een gewone docking station, maar heb je specifiek DisplayLink adapters nodig. De meeste docks hebben alleen DP Alt over USB-C, geen DisplayLink ondersteuning voor alle poorten.

Dit artikel heeft veel informatie hierover en ook een lijstje met aantal docks waarmee het dus wel kan. Let erop dat je met DisplayLink wel met max. resoluties/refresh rates zit, waar veel goedkopere docks bijv. maar 1x 4K@60 kunnen aansturen, en dan 1 of 2 keer 1080p@30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Srvansteel Heb je wel naar de specs gekeken voordat je hem kocht?

Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:

Eén extern display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz

Digitale video-uitvoer via Thunderbolt 3
Native DisplayPort-uitvoer via USB‑C
VGA-, HDMI- en Thunderbolt 2-uitvoer via adapters (afzonderlijk verkrijgbaar)

https://www.apple.com/nl/macbook-air/specs/

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 02-12-2021 11:26 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Greatsword schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:26:

Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:

Met DisplayLink kan het wel. Zie bijv. deze video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvansteel
Oon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:22:
Is het een M1 MacBook Air (zoals het gelinkte product)?

Dan kun je geen twee monitoren aansluiten met een gewone docking station, maar heb je specifiek DisplayLink adapters nodig. De meeste docks hebben alleen DP Alt over USB-C, geen DisplayLink ondersteuning voor alle poorten.

Dit artikel heeft veel informatie hierover en ook een lijstje met aantal docks waarmee het dus wel kan. Let erop dat je met DisplayLink wel met max. resoluties/refresh rates zit, waar veel goedkopere docks bijv. maar 1x 4K@60 kunnen aansturen, en dan 1 of 2 keer 1080p@30.
Thanks, ik ga het doornemen!
Greatsword schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:26:

Nee in principe niet. Ik kwam er later achter dat je native niet 2 monitoren kan verbinden, maar dat er wel workarounds zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Srvansteel schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:29:
[...]

Nee in principe niet. Ik kwam er later achter dat je native niet 2 monitoren kan verbinden, maar dat er wel workarounds zijn.
Het is niet zo zeer een workaround. Het limiet zit 'm in dat de ingebouwde GPU in de M1 chip maar twee display drivers heeft, en dus maar twee displays kan aansturen. DisplayLink werkt anders, daar zit de display driver in de DisplayLink chip en wordt die over USB aangesproken. Heeft z'n voor en nadelen, maar het zorgt er dus wel voor dat in principe ieder apparaat dat hiermee overweg kan in theorie evenveel displays aangesloten kan hebben als er bandbreedte is over USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvansteel
Oon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:31:
[...]

Het is niet zo zeer een workaround. Het limiet zit 'm in dat de ingebouwde GPU in de M1 chip maar twee display drivers heeft, en dus maar twee displays kan aansturen. DisplayLink werkt anders, daar zit de display driver in de DisplayLink chip en wordt die over USB aangesproken. Heeft z'n voor en nadelen, maar het zorgt er dus wel voor dat in principe ieder apparaat dat hiermee overweg kan in theorie evenveel displays aangesloten kan hebben als er bandbreedte is over USB.
Ahhh oke, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik heb deze besteld; https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Hiermee zou het dus wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:29:
[...]

Met DisplayLink kan het wel. Zie bijv. deze video
Ik weet dat het kan, maar zoals je zelf al aangeeft zitten er limitaties aan en het is dus verre van ideaal.
Srvansteel schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:29:
[...]

Thanks, ik ga het doornemen!

[...]

Let op dat het dus workarounds zijn en die geven geen garantie voor de toekomst.

Het zou zomaar met een software update niet meer kunnen werken.

Weet dus waar je aan begint zou ik zeggen.

Als 2 monitoren aansluiten een primaire behoefte is, zou ik eerder kijken naar de Mac Mini M1 of de Nieuwe 14" en 16" MacBook Pro's die het wel native ondersteunen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Greatsword schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:40:
[...]

Ik weet dat het kan, maar zoals je zelf al aangeeft zitten er limitaties aan en het is dus verre van ideaal.

[...]

Let op dat het dus workarounds zijn en die geven geen garantie voor de toekomst.

Als 2 monitoren aansluiten een primaire behoefte is, zou ik eerder kijken naar de Mac Mini M1 of de Nieuwe 14" en 16" MacBook Pro's die het wel native ondersteunen.
toon volledige bericht
Waarom zou het ineens niet meer werken? DisplayLink is geen nieuwe technologie, en zal gewoon altijd ondersteund blijven. Echt niet dat bijv. de Dell D6000 docks ineens niet meer gaan werken op MacOS, want dat zijn docks die ook in enterprise omgevingen gebruikt worden.

Ik snap je punt wel overigens, het is iets dat Apple niet officiëel ondersteunt, maar Apple heeft zich ook maar aan de standaarden te houden en daar is dit onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvansteel
Greatsword schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:40:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Ja goede tip. Heb deze laptop niet zo heel lang maar zeker iets om in de toekomst aandacht te geven :)
Pagina: 1