Vervanging laptop: zwaarste taak fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Hoi allemaal,

Momenteel heb ik een HP Envy 13-d021nd van 6 jaar oud.
Het wordt tijd om die te gaan vervangen voor wat nieuws.
Nu heb ik een selectie gemaakt waar een beperkt aantal opties uitkomen, maar weet eigenlijk niet hoe nu verder...

Wat ga je met je laptop doen?
Behalve standaard surfwerk, is de zwaarste taak fotobewerking. Videobewerken doe ik vrijwel nooit dus daar hoeft ie niet op gespect te zijn. Momenteel draai ik GIMP onder Linux Mint op mijn HP maar ik wil 'gewoon' photoshop en lightroom onder windows kunnen gaan draaien.

Wat is je budget?
Om en nabij de €1000, minder mag uiteraard.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Eigenlijk niet. Hij zal meestal op de keukentafel staan, of op schoot op de bank misschien. Eigenlijk mag ie best wat groter zijn dan de 13 inch HP - die is lekker compact maar voor fotobewerking zou een iets groter scherm niet gek wezen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
HP beviel me op zich wel op een paar bloatware-annoyances na (bijv., waarom oh waarom reset HP de adaptive brightness naar standaard bij elke grote Windows update? De meest annoying feature ooit, imho).

OK, ik heb dus een lijstje gemaakt van potentiële kandidaten.
Filters: tot €1050, goed leverbaar, numeriek pad, minimaal 15 inch, minimaal 16 GB RAM.
De RAM-eis komt n.a.v. mijn HP die maar 4GB heeft en niet uitbreidbaar is, dus om ervoor te zorgen dat ik niet over een jaar weer krap zit...

Dit lijstje komt eruit: https://tweakers.net/lapt...yqi6RVLYu0uAB7RXPUBreU0g8

7 Lenovo's, 1 HP, 1 Medion.
Gevoelsmatig valt de Medion af - terecht? Is dat wat, redelijkerwijs, t.o.v. de alternatieven?

Hoe zit het tegenwoordig met de bouwkwaliteit van Lenovo tov HP? Mijn vroue heeft (jaren terug) een Lenovo gehad, op zich prima laptop maar dat indeuken van het keyboard tijdens typen vind ik niks.
Betekent dat misschien dat ik bij Lenovo voor de "pro" moet gaan?

Beste antwoord (via Worteltjestaart op 16-12-2021 12:07)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
ik zou gaan voor de bovenste optie ivm de schermkwaliteit.

Legions zijn erg goed maar als je gaat fotobewerken wil je wel een kleur echt scherm. Bij de Legions 5 zijn alleen de versies met het 165Hz scherm kleurecht ( 100% sRGB).

De Ideapad 5 pro heeft dat standaard en die 16:10 resolutie is ook heel fijn voor creators. Daarnaast heeft de Ideapad 5 Pro een hogere WQHD resolutie.

Als je primaire taak fotobewerking is en niet gaming.. ga dan absoluut voor die Ideapad 5 pro met Ryzen 5 en RTX3050. Daar zal je voor jouw taken het meeste plezier aan beleven!

Voor die 50 euro die je nog overhebt zou je de garantie kunnen upgraden achteraf naar premium onsite care oid.. Dan krijg je garantie aan huis en zal je nooit zonder laptop zitten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:00
@Worteltjestaart
De Medion zou ik gevoelsmatig ook af laten vallen om eerlijk te zijn, zelfde met Acer eigenlijk.

Lenovo heeft enige tijd geleden IBM overgekocht of in ieder geval de Thinkpad reeks. Die dingen zijn zeker erg stevig, maar hoe het zit met de IdeaPads, geen diee. Zou dan eerder voor de Legion gaan. Wellicht een wat hogere resolutie dan de 1080p.
Als je geen spellen doet, dan is een IGP ook gewoon prima.
8GB ram zou prima moeten zijn, maar voor het geld kun je inderdaad ook prima voor 16GB gaan.
Mijn keuze in jouw lijstje kom je op:
https://tweakers.net/pric.../1703444;1712908;1703450/
Dit zijn dan wel Ideapads. Mede eigenlijk door de hogere resolutie. En blijkbaar een iets andere beeldverhouding.

De RTX 3050 is ruim sneller dan de RX Vega 8 GPU. Maar zal ook meer energie verbruiken. Echter volgens mij zit er in de CPU AMD Ryzen 5 5800H en 5600H een iGP, dus als de kracht niet nodig is, zal deze ook niet gebruikt worden.

Nadeel van die laptop is wel, dat de CPU een 6-core is en iets langzamer per core. De 5800H is een 8-core en iets sneller per core.

Als je niet gamed en dat ook nooit zal gaan doen op deze laptop, zou ik gaan voor één van diegene met een Vega 8 er in zodat je meer CPU kracht hebt waar nodig.
Het verschil tussen die twee laptops is overigens het type toetsenbord. Meer niet. US internationaal of Europees. Het is maar wat je fijner vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 02-12-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Dankjwel @Arunia .
Verschil US international en Europees is alleen de backslash/enter key toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:00
Worteltjestaart schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:39:
Dankjwel @Arunia .
Verschil US international en Europees is alleen de backslash/enter key toch?
Volgens mij ook de breedte van shift toetsen e.d.
Denk dat het op de foto's wel zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 19:57
Net ff te laat vorige week met BF waren deze laptops 850-899€

Qua bouwkwaliteit moet je niet naar het merk kijken maar naar het model/serie ( en zeker niet van een paar jaar terug ) .
Lenovo en Acer hebben de 3 5 7 series waarvan de onderste kunstof is de middelste hier en daar van alu en de bovenste helemaal alu .
Bij Lenovo 5 zit je dus gemiddeld-goed waarbij ze de pro variant een beter scherm hebben gegeven 1440p ipv 1080p.

De koeling zegt ook nog veel over de power en of die vol te benutten is . Bij de lenovo 7 slim ( dun ) zie je duidelijk de mindere koeling ( throttelen ) dan een normale laptopdikte en is de 5600 6core sneller dan de 8 koppige 5800.

Dan gewoon kijken of ze bij een fatsoenlijke winkel worden verkocht ( mm , bol , paradigit etc. )
zou de 82L5003UMH nemen uit je lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Arunia schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:45:
Volgens mij ook de breedte van shift toetsen e.d.
Denk dat het op de foto's wel zichtbaar is.
Lijkt erop dat de stockfoto's hier op GoT in ieder geval dezelfde zijn voor de twee types.

@nuffy bedankt!
Klinkt wel als een goede keuze dan, die Lenovo...

[ Voor 10% gewijzigd door Worteltjestaart op 02-12-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
hoe is het scherm? beetje kleurechtheid is wel fijn bij fotobewerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 01:13
Macbook pro 13" M1?
Gekalibreerd goed scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Animal schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:30:
Macbook pro 13" M1?
Gekalibreerd goed scherm
Mooi spul maar ik wil gewoon geen Apple :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
ik zou gaan voor de bovenste optie ivm de schermkwaliteit.

Legions zijn erg goed maar als je gaat fotobewerken wil je wel een kleur echt scherm. Bij de Legions 5 zijn alleen de versies met het 165Hz scherm kleurecht ( 100% sRGB).

De Ideapad 5 pro heeft dat standaard en die 16:10 resolutie is ook heel fijn voor creators. Daarnaast heeft de Ideapad 5 Pro een hogere WQHD resolutie.

Als je primaire taak fotobewerking is en niet gaming.. ga dan absoluut voor die Ideapad 5 pro met Ryzen 5 en RTX3050. Daar zal je voor jouw taken het meeste plezier aan beleven!

Voor die 50 euro die je nog overhebt zou je de garantie kunnen upgraden achteraf naar premium onsite care oid.. Dan krijg je garantie aan huis en zal je nooit zonder laptop zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
@Cinemaskoop voor fotobewerking is de GPU toch minder belangrijk dan de CPU?
Waarom kan ik dan beter kiezen voor de variant met 6 cores ipv 8, maar de betere GPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Worteltjestaart schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:33:
@Cinemaskoop voor fotobewerking is de GPU toch minder belangrijk dan de CPU?
Waarom kan ik dan beter kiezen voor de variant met 6 cores ipv 8, maar de betere GPU?
De ryzen 7 variant heeft geen discrete gpu. De ryzen 5 variant wel. Software als Photoshop maakt wel degelijk gebruik van een discrete gpu en je zal volgens mij dus beter af zijn met een ryzen 5 met rtx 3050 dan met een ryzen 7 met alleen onboard graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Ah, duidelijk, dankjewel.
Ook die Ryzen 5 zal een flinke step up zijn vanaf mijn oude HP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Hoe zit het tegenwoordig met de bloatware op Lenovo?
Ik begrijp dat er jaren terug nogal wat gedoe mee is geweest.
Kan ik evt (en zo ja, hoe) een volledig schone installatie van W10 doen zonder enige Lenovo-software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Worteltjestaart schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:29:
Hoe zit het tegenwoordig met de bloatware op Lenovo?
Ik begrijp dat er jaren terug nogal wat gedoe mee is geweest.
Kan ik evt (en zo ja, hoe) een volledig schone installatie van W10 doen zonder enige Lenovo-software?
De enige "bloatware" die er op staat is een trial van McAfee ( maar een trial van een virusscanner is volgens mij verplicht ) en Lenovo Vantage.. maar die is nodig om alles in te stellen . Vantage is sowieso een microsoft Store app en die installeert dus niets in het register dus die is behoorlijk clean.

Dus alleen mcafee eraf en je bent klaar.

Er staan wel wat dingen vanuit Microsoft op maar dat is gewoon onderdeel van de windows installatie.. dat is bij alle merken zo helaas

• Worteltjestaart
Iedereen bedankt voor de hulp.
Zojuist heb ik de Lenovo Ideapad 5 Pro 16ACH6 met Ryzen 5 5600H en GeForce GTX3050 besteld.
En dan nog een week wachten met uitpakken aangezien hij onder de boom gaat liggen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Worteltjestaart schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:07:
Iedereen bedankt voor de hulp.
Zojuist heb ik de Lenovo Ideapad 5 Pro 16ACH6 met Ryzen 5 5600H en GeForce GTX3050 besteld.
En dan nog een week wachten met uitpakken aangezien hij onder de boom gaat liggen :D
Haha… dure kerstman bij jou!!!

Veel plezier ermee en laat hier weten wat je er van vindt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Haha ja dat krijg ik niet elk jaar hoor!
Maar het was meer een kerstmanvrouw die niet weet wat er onder de boom moest dus maar een greep deed in items die er toch moesten komen ;)
Will do d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Cinemaskoop schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:20:
Belofte maakt schuld dus bij deze!

Algemeen: zeer mooi apparaat. Bouwkwaliteit valt me niets tegen, voelt stevig aan, fijn typend toetsenbord.
Scherm is mooi, al ben ik gewend aan 13" dus het is gauw een stuk verbetering...

Inmiddels ook over op Windows 11, weliswaar wat wennen maar het voelt allemaal responsief en modern aan. Aanrader wmb.
Photoshop draait goed, geen issues mee gehad totnutoe.

Ik had alleen wat kleine issues met de Wifi.
Af en toe viel de Wifi weg terwijl ik in de keuken zat (metertje of 8 van de router).
Leek alleen daar op te treden, in de woonkamer (waar ook de router hangt) geen issues.
Ik denk dat het gebeurde als ie op 5GHz zat en niet lekker omzette naar de 2,4GHz-band (ik heb ze beide hetzelfde SSID gegeven).
Nu bleek er op de supportwebsite van Lenovo een driver te staan die nét iets nieuwe was dan de versie die er draaide, dus heb die gebruikt om te updaten en dat lijkt de oplossing te zijn.
Alleen bij uit standby komen heeft ie soms een seconde of 10 nodig om weer te connecten, daarbuiten geen hiks meer meegemaakt.

Al met al blij met de aankoop. Ik hoop er weer een paar jaar tegenaan te kunnen.
Pagina: 1