Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb een Teac platenspeler die ik met rood/wit aan een tv zou moeten kunnen koppelen. Dit heb ik uitgeprobeerd met een oud klein tvtje. En dat werkt.
Ook kan hij met verloop naar tulp aan een draagbaar boxje.

Nu wil ik hem aan mijn Samsung koppelen die geen rood wit heeft. Dus heb ik een verloop stekker gebruikt. Dit lijkt niet te helpen.
Ik heb allerlei kabels en converters geprobeerd, naar HDMI, naar USB, maar het lukt me niet.

Bij de beschikbare bronnen: AV en HDMI, geeft ie dan aan dat er geen apparaat wordt gevonden.

Wat doe ik nu verkeerd of ligt dit aan de tv?

Beste antwoord (via WendyJP op 03-12-2021 12:59)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:45

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een Raspberry Pi heeft een composietuitgang die je direct met je TV kunt verbinden:

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/-nW__5qbwBKHYtqRv6bpGi8USqFkFO9G28sgE5TI8u4.jpg?auto=webp&s=4fb69a81aea1ef4c4fcffc0576ff21b78ffac6f3

Op de meeste modellen zit evenwel geen gele tulpstekker, maar een 3,5mm-stekker, waar je een kabel voor nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/69283/files/40345386/av-kabel-voor-raspberry-pi-b.jpg

Uit die composietaansluiting komt standaard geen signaal, want de meeste mensen willen HDMI uit hun Raspberry Pi halen. Om hem te activeren moet je op de SD-kaart een bestandje met de naam "config.txt" zetten met als inhoud:

sdtv_mode=2

... en dan is het stroom erop en er komt signaal uit.

Voordeel van een Raspberry Pi is dat je hem via USB kunt voeden: Een USB-touwtje vanaf je televisie naar de Raspberry Pi en hij heeft stroom.

Rood/wit inderdaad gewoon uit je platenspeler halen.

De Pi kun je bijvoorbeeld met dubbelzijdig plakband achterop je TV plakken, dan een paar kabelbindertjes om de kabels netjes bij elkaar te binden, dan is het nog netjes ook.

[ Voor 8% gewijzigd door dmantione op 03-12-2021 12:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Heb je eigenlijk geen voorversterker met RIAA-correctie nodig, of zit dat al in de platenspeler ingebouwd?

Voor je vraag is het wel handig om te weten welke tv het precies is, al betwijfeln ik of veel recente tv's de mogelijkheid hebben voor analoge invoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:00

AlphaRomeo

FP PowerMod
Veel (moderne) TV's pakken pas audio signaal over een tulp stekker als er ook video binnenkomt (vaak via gele tulp). Het neigt wel een beetje naar een XY probleem, dus misschien kun je ook even uitleggen wat het doel is dat je wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Verloopstekker naar wat? Is dat SCART? In dat geval kan het zijn dat je het SCART-schakelsignaal moet geven (12 volt op pin 8 zetten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:47

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Je wilt je TV als luidspreker gebruiken?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hcQd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:30:
Heb je eigenlijk geen voorversterker met RIAA-correctie nodig, of zit dat al in de platenspeler ingebouwd?

Voor je vraag is het wel handig om te weten welke tv het precies is, al betwijfeln ik of veel recente tv's de mogelijkheid hebben voor analoge invoer.
Volgens mij waren juist die Teac's de 'moderne' handige platenspelers met ingebouwde versterker en aantal 'moderne' aansluitingen (mijn vader had er 1 met bluetooth, maar ze zijn er dacht ik ook met USB).
dmantione schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:20:
Verloopstekker naar wat? Is dat SCART? In dat geval kan het zijn dat je het SCART-schakelsignaal moet geven (12 volt op pin 8 zetten).
Moest je deze ook niet bruggen met eern weerstand op pin 16? Of was dat alleen voor de switch tussen RGB/compo?

Als het 'gele tulp' AV input is, zal je iets complexer aan de gang moeten als je Samsung enkel werkt met een actief signaal over AV, dan moet je een blanco AV signaal emuleren.

Een AV -> HDMI converter (meestal powered) zou kunnen werken, maar dan moet je zeker zijn dat het er eentje is die ook een actief hdmi signaal stuurt, anders zal je Samsung waarschijnlijk nog niets doen.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 02-12-2021 09:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De impedantie van pin 8 is >10 kOhm, dus daar kan rechtstreeks 12 volt op. Mogelijk bedoel je het blanking-signaal met impedantie van 75 ohm, daar zet je beter wel een weerstand voor om grote stroomsterktes te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:18
WendyJP schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:20:
Ik heb een Teac platenspeler die ik met rood/wit aan een tv zou moeten kunnen koppelen. Dit heb ik uitgeprobeerd met een oud klein tvtje. En dat werkt.
Ook kan hij met verloop naar tulp aan een draagbaar boxje.

Nu wil ik hem aan mijn Samsung koppelen die geen rood wit heeft. Dus heb ik een verloop stekker gebruikt. Dit lijkt niet te helpen.
Ik heb allerlei kabels en converters geprobeerd, naar HDMI, naar USB, maar het lukt me niet.

Bij de beschikbare bronnen: AV en HDMI, geeft ie dan aan dat er geen apparaat wordt gevonden.

Wat doe ik nu verkeerd of ligt dit aan de tv?
Volgens mij zijn zowel je platenspeler, als je tv uitgangen, om aan een versterker te knopen.
Je platenspeler aan je tv koppelen en je tv als luidspreker gebruiken lukt volgens mij niet....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
AlphaRomeo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:15:
Veel (moderne) TV's pakken pas audio signaal over een tulp stekker als er ook video binnenkomt (vaak via gele tulp). Het neigt wel een beetje naar een XY probleem, dus misschien kun je ook even uitleggen wat het doel is dat je wilt bereiken.
Ik wil graag het geluid van de platenspeler via de tv spelen omdat deze het geluid via de BEAM laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
caspervc schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:56:
[...]

Volgens mij zijn zowel je platenspeler, als je tv uitgangen, om aan een versterker te knopen.
Je platenspeler aan je tv koppelen en je tv als luidspreker gebruiken lukt volgens mij niet....
Dat kon wel via een andere oude kleine tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
[quote]SinergyX schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:49:
[...]

Als het 'gele tulp' AV input is, zal je iets complexer aan de gang moeten als je Samsung enkel werkt met een actief signaal over AV, dan moet je een blanco AV signaal emuleren.

Dit zou ik nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 15:46

FeaR

In GoT we trust

@WendyJP

Vanuit de template:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Zoals eerder gevraagd, over welke TV hebben het het hier?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, zonder dat we weten over welke televisie we spreken wordt het erg lastig om een oplossing te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik wil ook meer informatie over die platenspeler en of die een ingebouwde voorversterker heeft of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
dmantione schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:34:
Ik wil ook meer informatie over die platenspeler en of die een ingebouwde voorversterker heeft of niet.
Uit het feit dat het wel werkt met een oudere televisie ga ik er vanuit dat het signaal voorversterkt is en dus een standaard 'line' niveau heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
WendyJP schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:46:
[...]
Ik wil graag het geluid van de platenspeler via de tv spelen omdat deze het geluid via de BEAM laat horen.
BEAM lijkt mij een soundbar? Heeft die geen audio ingang? Zou je iets kunnen met een verloop van dubbel tulp naar bijvoorbeeld een 3.5mm jack? Dan heb je als bijkomend voordeel dat je TV scherm niet aan hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
AlphaRomeo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:35:
[...]

BEAM lijkt mij een soundbar? Heeft die geen audio ingang? Zou je iets kunnen met een verloop van dubbel tulp naar bijvoorbeeld een 3.5mm jack? Dan heb je als bijkomend voordeel dat je TV scherm niet aan hoeft te staan.
Nee, dat kan helaas op geen enkele manier. Daar heeft Sonos een eigen speaker voor uitgebracht. De Five of Amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
dmantione schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:34:
Ja, dat heeft ie, anders kon hij niet op een boxje of andere tv afspelen zonder extra voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
FeaR schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:29:
@WendyJP

Vanuit de template:

[...]

Zoals eerder gevraagd, over welke TV hebben het het hier?
SAmsung ue58nu7100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:30
@WendyJP : Heb je het al geprobeerd met de AV verloopstekker die bij je TV hoort (e-manual, blz 30)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
Masimo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:51:
@WendyJP : Heb je het al geprobeerd met de AV verloopstekker die bij je TV hoort (e-manual, blz 30)?
Ja, die heb ik. Het probleem is echter de de platenspeler alleen rood en wit heeft. Dus ik kan er geen 3 op aansluiten. Volgens een eerdere reactie kan daar het probleem zitten. Dat deze tv geen audio signaal oppikt zonder video signaal. Dus misschien is er de mogelijkheid die na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat kan zeker, ik zou eens in je huis op zoek gaan naar een apparaat met een composietuitgang (=geel). Een oude spelcomputer bijvoorbeeld, of een oude videorecorder, of sommige digitale camera's zijn voorbeelden van apparaten die een analoge composietuitgang hebben.

Voor een definitieve oplossing zou je er dan wellicht een Raspberry Pi aan kunnen hangen, lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En de stekker zit in de AV IN, niet in de COMPONENT IN?
Het lukt wel om op de tv die ingang / bron te selecteren?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
bartvl schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:35:
En de stekker zit in de AV IN, niet in de COMPONENT IN?
Het lukt wel om op de tv die ingang / bron te selecteren?
Inderdaad in de AV IN. Op dat moment kan ik wel de bron selecteren, maar vindt hij geen apparaat. Dus hij lijkt geen signaal door te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
WendyJP schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:47:
[...]

Inderdaad in de AV IN. Op dat moment kan ik wel de bron selecteren, maar vindt hij geen apparaat. Dus hij lijkt geen signaal door te sturen.
Het kleine schakelaartje achterop je Teac staat ook op Line ipv op Phono?
Je wil dus eigenlijk een dummyload op je gele stekker hebben om de tv te laten denken dat er iig beeld binnenkomt en dan vervolgens ook de audio (rood en wit) door gaat geven.

Welke serie tv je hebt is wel handig om te weten voor een mogelijke oplossing.overheen gelezen
Dat oude toestel waarop het wel werkte is waarschijnlijk wat minder kieskeurig dan een modern toestel, wanneer die geen beeldsignaal krijgen schakelt de audio ook gelijk uit.

[ Voor 40% gewijzigd door PalingDrone op 02-12-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
PalingDrone schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:18:
[...]

Het kleine schakelaartje achterop je Teac staat ook op Line ipv op Phono?
Je wil dus eigenlijk een dummyload op je gele stekker hebben om de tv te laten denken dat er iig beeld binnenkomt en dan vervolgens ook de audio (rood en wit) door gaat geven.

Welke serie tv je hebt is wel handig om te weten voor een mogelijke oplossing.overheen gelezen
Dat oude toestel waarop het wel werkte is waarschijnlijk wat minder kieskeurig dan een modern toestel, wanneer die geen beeldsignaal krijgen schakelt de audio ook gelijk uit.
Dat klopt.
Het probleem is echter dat ik geel niet kan simuleren, aangezien de platenspeler alleen rood/wit uitgang heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyJP
dmantione schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:06:
Dat kan zeker, ik zou eens in je huis op zoek gaan naar een apparaat met een composietuitgang (=geel). Een oude spelcomputer bijvoorbeeld, of een oude videorecorder, of sommige digitale camera's zijn voorbeelden van apparaten die een analoge composietuitgang hebben.

Voor een definitieve oplossing zou je er dan wellicht een Raspberry Pi aan kunnen hangen, lekker compact.

En dan kan daar de gele in als simulatie , en de rood/wit gewoon vanuit de platenspeler?

Ga ik proberen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een Raspberry Pi heeft een composietuitgang die je direct met je TV kunt verbinden:

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/-nW__5qbwBKHYtqRv6bpGi8USqFkFO9G28sgE5TI8u4.jpg?auto=webp&s=4fb69a81aea1ef4c4fcffc0576ff21b78ffac6f3

Op de meeste modellen zit evenwel geen gele tulpstekker, maar een 3,5mm-stekker, waar je een kabel voor nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/69283/files/40345386/av-kabel-voor-raspberry-pi-b.jpg

Uit die composietaansluiting komt standaard geen signaal, want de meeste mensen willen HDMI uit hun Raspberry Pi halen. Om hem te activeren moet je op de SD-kaart een bestandje met de naam "config.txt" zetten met als inhoud:

sdtv_mode=2

Voordeel van een Raspberry Pi is dat je hem via USB kunt voeden: Een USB-touwtje vanaf je televisie naar de Raspberry Pi en hij heeft stroom.

De Pi kun je bijvoorbeeld met dubbelzijdig plakband achterop je TV plakken, dan een paar kabelbindertjes om de kabels netjes bij elkaar te binden, dan is het nog netjes ook.

[ Voor 8% gewijzigd door dmantione op 03-12-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyJP
dmantione schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

sdtv_mode=2

Top!
Ik heb het nu uitgeprobeerd met geel in de tv ontvanger van de provider. Hij geeft nu het audiosignaal van de platenspeler door. Welliswaar met beeld van een tv zender. Dus een Pi is dan een juiste oplossing.
Ik kan de BEAM koppelen met de andere Sonos apparaten in huis en heb zo overal vinyl geluid.
Super bedankt voor je hulp!
Pagina: 1