We hebben onze jaren 30 woning afgelopen jaar volledig laten renoveren + isoleren. Aangezien de bestaande spouwmuur te vervuild was om na te isoleren hebben we gekozen voor voorzetwanden met 12cm glaswol. Echter nu het kouder begint te worden (lijkt) er tocht uit de stopcontacten te komen. Dit zorgt voor een koude luchtstroom in huis. Valt hier wat tegen te doen?
Stekkertje in het stopcontact doen 
Zonder gein: Geen idee wat je er tegen kan doen, maar ik zou zeker uit gaan zoeken
Zonder gein: Geen idee wat je er tegen kan doen, maar ik zou zeker uit gaan zoeken
Je hebt kinderbeveiliging die je in een stopcontact klikt. Dit helpt ook tegen tocht
. (Maar isoleert natuurlijk niet zo goed als 12 cm glaswol)
https://www.bol.com/nl/nl...QhvhqIFmpuZ8aAiRpEALw_wcB
https://www.bol.com/nl/nl...QhvhqIFmpuZ8aAiRpEALw_wcB
[ Voor 50% gewijzigd door 99ruud99 op 02-12-2021 07:37 ]
Er zijn inzetstukken om je wanddozen luchtdicht te maken. Mogelijk dat je 't daarmee kan oplossen?
https://www.elektramat.nl...lt/?q=hollewand+inzetstuk
^^ is de "officiële" oplossing, mits het hollewanddozen van attema zijn en ze netjes in de muur zitten...T_knoop schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:37:
Er zijn inzetstukken om je wanddozen luchtdicht te maken. Mogelijk dat je 't daarmee kan oplossen?
wcd er ff af en foto maken?
anders 2 of 3 gaatjes boren in de zijkant van de doos en beetje purschuim rond de doos in de muur spuiten..
en het /zou/ nog door de buis kunnen komen, propje er in zou dan al voldoende zijn...
maar tocht uit een geisoleerde muur? dan istie niet echt lekker gevuld....
gang is alles
de aannemer terug laten komen en het wel goed inelkaar laten zetten.
Ik hoor dit zo vaak bij huisbezoeken, renovaties en aanbouwen, infraroodcamera op de stopcontacten en de wind komt er gewoon uit.
Ik hoor dit zo vaak bij huisbezoeken, renovaties en aanbouwen, infraroodcamera op de stopcontacten en de wind komt er gewoon uit.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
I'm with ^^No Hands schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:51:
de aannemer terug laten komen en het wel goed inelkaar laten zetten.
over het "laten doen" heengelezen...
hier nog een artikeltje over een soortgelijke situatie:
https://www.bouwtotaal.nl/2019/10/wind-uit-de-stopcontacten/
gang is alles
Vorig jaar ook bij ons gemerkt. Ik heb dit "verholpen" door de wcd er af te draaien en de ruimte in de doos op te vullen met een prop bobbeltjes plastic. Dat hielp. Misschien niet de juiste oplossing, maar als er een betere goedkope oplossing is dan hoor ik het ook graag.
Moest in dat artikel lachen om de titel "bouwpatholoog".Japidoff schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:00:
[...]
I'm with ^^
over het "laten doen" heengelezen...
hier nog een artikeltje over een soortgelijke situatie:
https://www.bouwtotaal.nl/2019/10/wind-uit-de-stopcontacten/
Maar wel interessant, want bij gelijke luchtdruk tussen binnen en buiten zou je eigenlijk niet veel moeten merken. Misschien wat kou, maar toch geen wind?
Hoe komt dit dan? Kan het luchtdrukverschil zo hoog zijn? Is er een ander effect gaande?
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Toch vraag ik me waar die tocht dan vandaan kan komen?. De vloer is eruit geweest, geïsoleerd en dicht gestort. Daarnaast is de oude spouwmuur aanwezig. Er zitten wel open stootvoegen in de buitengevel. Dus in de niet geïsoleerde spouw zal het wel waaien maar in de steens binnenmuur zitten geen openingen. Daarna komt er weer een spouw, dan 12 cm glaswol en daarna een voorzetwand. Er zou toch eigenlijk onmogelijk wind door de geïsoleerde spouw mogen gaan?
Wat je ook doet, houd met de gekozen materialen en verwerking rekening met brandbaarheid etc.
In reactie op PUR, plastic, etc.
In reactie op PUR, plastic, etc.
Als er wind staat dan is er per definitie een luchtdrukverschil. Daarnaast is een huis natuurlijk een obstakel voor de wind, wat lokaal het verschil nog groter maakt.boxlessness schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:57:
[...]
Moest in dat artikel lachen om de titel "bouwpatholoog".
Maar wel interessant, want bij gelijke luchtdruk tussen binnen en buiten zou je eigenlijk niet veel moeten merken. Misschien wat kou, maar toch geen wind?
Hoe komt dit dan? Kan het luchtdrukverschil zo hoog zijn? Is er een ander effect gaande?
Elektra is niet helemaal mijn ding, maar dit lijkt me echt super brandgevaarlijk?! Dit vliegt toch zo in de fik? Een verkeerd vonkje als je een stekker erin doet en je hebt brand?Hendrik55 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:55:
Vorig jaar ook bij ons gemerkt. Ik heb dit "verholpen" door de wcd er af te draaien en de ruimte in de doos op te vullen met een prop bobbeltjes plastic. Dat hielp. Misschien niet de juiste oplossing, maar als er een betere goedkope oplossing is dan hoor ik het ook graag.
Hier zelfde kennisniveau, maar dit is ook het eerste wat in mij op kwamBlack Eagle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:34:
[...]
Elektra is niet helemaal mijn ding, maar dit lijkt me echt super brandgevaarlijk?! Dit vliegt toch zo in de fik? Een verkeerd vonkje als je een stekker erin doet en je hebt brand?
Met de huidige energieprijzen is brand de goedkoopste manier om je woning warm te houden. De verzekeraar betaaltBlack Eagle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:34:
[...]
Elektra is niet helemaal mijn ding, maar dit lijkt me echt super brandgevaarlijk?! Dit vliegt toch zo in de fik? Een verkeerd vonkje als je een stekker erin doet en je hebt brand?
Maar serieus: dit dus inderdaad, niet zomaar willekeurige materialen gebruiken waar elektra loopt. Normaliter ontstaat er niet zomaar brand als alles goed gemonteerd is, maar veroudering/matige montage/overbelasting dmv 2 gourmetstellen kunnen er wel voor zorgen dat het bijv. over een aantal jaar een keer mis gaat. En als de verzekeraar er dan achter komt dat iemand heeft zitten hobby'en, is dat niet echt gunstig.
Ik zou zelf of de aannemer terug laten komen om dit te fixen, want ik neem aan dat duidelijk was bij de aannemer dat het om duurzaamheid draait bij deze renovatie (anders ga je niet zo ver om voorzetwanden met isolatie te plaatsen). En anders zou ik alleen met materiaal werken dat hier voor is bedoeld.
Wat ruist er door het struikgewas
... zou een prop steenwol of glaswol een betere oplossing zijn? Ik weet in ieder geval dat een prop "......" de uitdaging verhelpt...Black Eagle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:34:
[...]
Long shot maar is je ventilatie echt goed op orde?Sunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:26:
We hebben onze jaren 30 woning afgelopen jaar volledig laten renoveren + isoleren. Aangezien de bestaande spouwmuur te vervuild was om na te isoleren hebben we gekozen voor voorzetwanden met 12cm glaswol. Echter nu het kouder begint te worden (lijkt) er tocht uit de stopcontacten te komen. Dit zorgt voor een koude luchtstroom in huis. Valt hier wat tegen te doen?
het kan zijn dat de keuken afvoer niet genoeg toevoer heeft en dan zuig je nu dus lucht uit de meterkast of een andere (koude) ruimte via de electra buizen. in alle jaren heb ik het maar 1 keer meegemaakt, de kans is groter dat folie e.d. in de muuropbouw niet helemaat top zitten en het van buiten komt.
Geen idee? We hebben een WTW installatie laten installeren.twain4me schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:29:
[...]
Long shot maar is je ventilatie echt goed op orde?
het kan zijn dat de keuken afvoer niet genoeg toevoer heeft en dan zuig je nu dus lucht uit de meterkast of een andere (koude) ruimte via de electra buizen. in alle jaren heb ik het maar 1 keer meegemaakt, de kans is groter dat folie e.d. in de muuropbouw niet helemaat top zitten en het van buiten komt.
Onderdruk in huisSunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:58:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Toch vraag ik me waar die tocht dan vandaan kan komen?. De vloer is eruit geweest, geïsoleerd en dicht gestort. Daarnaast is de oude spouwmuur aanwezig. Er zitten wel open stootvoegen in de buitengevel. Dus in de niet geïsoleerde spouw zal het wel waaien maar in de steens binnenmuur zitten geen openingen. Daarna komt er weer een spouw, dan 12 cm glaswol en daarna een voorzetwand. Er zou toch eigenlijk onmogelijk wind door de geïsoleerde spouw mogen gaan?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik ken ook mensen die hierover klaagden, in dat geval bleek dat ze de ventilatieroosters niet open hadden staan waardoor er onderdruk ontstond in huis
Ik heb geen ventilatieroosters aangezien ik een WTW (ventilatie type D) hebt.theblindman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:54:
Ik ken ook mensen die hierover klaagden, in dat geval bleek dat ze de ventilatieroosters niet open hadden staan waardoor er onderdruk ontstond in huis
Ik heb ooit op een ander forum de tip gelezen om de buisjes met play-doh / kinderboetseerklei af te sluiten.
Play-doh brandt niet, is makkelijk te kneden en i.t.t. pur weer verwijderbaar.
Misschien is er veiligheidstechnisch een bezwaar, maar ik denk dat het, mede qua prijs, het proberen wel waard is.
Misschien is er veiligheidstechnisch een bezwaar, maar ik denk dat het, mede qua prijs, het proberen wel waard is.
[ Voor 4% gewijzigd door TheIbex op 02-12-2021 11:01 ]
Interpolis, glashelder!
Zou je dit kunnen oplossen door 2 of 4 kleine gaten in de inbouwdoos te boren en daar een dotje brandwerend PUR-schuim in te spuiten? Daarna gaten af te tapen (isolatietape)?
Die vraag stel ik ook omdat wij in ons jaren '30-huis de verdiepingsvloeren met steenwol hebben geïsoleerd, en vermoedelijk via de elektra-punten in het plafond geluid doorlekt naar boven. Omdat ik die dozen van bovenaf niet meer kan bereiken, overweeg ik dat als bovenstaand op te lossen.
Die vraag stel ik ook omdat wij in ons jaren '30-huis de verdiepingsvloeren met steenwol hebben geïsoleerd, en vermoedelijk via de elektra-punten in het plafond geluid doorlekt naar boven. Omdat ik die dozen van bovenaf niet meer kan bereiken, overweeg ik dat als bovenstaand op te lossen.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Het blijft nog wel constant door mijn hoofd spoken waar dan die tocht vandaan kan komen? De muur achter de voorzetwand zou toch luchtdicht moeten zijn....??
Koop een fles purschuim (€15).
Zet de stroom uit. Haal het stopcontact eruit, draden los tot je enkel nog de inbouwdoos hebt. Haal de inbouwdoos er ook uit. Spuit heel de holte vol tot alleen te inbouwdoos er nog in past. Reconstrueer en klaar is kees!
Pur is brandbestendig net als moderne inbouwdozen. Tenzij je er een paar jerrycans naast hebt staan gaan een paar vonkjes van een stekker niks doen.
Zet de stroom uit. Haal het stopcontact eruit, draden los tot je enkel nog de inbouwdoos hebt. Haal de inbouwdoos er ook uit. Spuit heel de holte vol tot alleen te inbouwdoos er nog in past. Reconstrueer en klaar is kees!
Pur is brandbestendig net als moderne inbouwdozen. Tenzij je er een paar jerrycans naast hebt staan gaan een paar vonkjes van een stekker niks doen.
Ik heb dit vaker gezien bij voorzetwanden, maar niet bij voorzetwanden die voor de spouwmuur zitten, alleen bij voorzetwanden die voor een steens of halfsteensmuur waren gekomen.
Wat er daar meestal het geval was was dat de contactdozen in de "koude" schil geplaatst waren, en niet dicht waren, bijvoorbeeld holle wand dozen waar de buisinzetstukken uit waren en de (flex) pijp gewoon los inhangt.
De "nieuwe" spouw was geventileerd doordat in de buitenmuur ventilatiegaten waren gemaakt.
Door onderdruk/overdruk bijvoorbeeld door wind blies zo de koude buitenlucht door de ventilatiegaten door de spouw de doos door de kamer in. Echt zo hard als dat je zelf kunt blazen maar dan koude lucht, bijzonder.
Trek eens een doos open. Kijk eens of de doos "dicht" is, dat zou hij moeten zijn. Als er ruimtes inzitten waar je je vinger in kunt steken heeft gewoon de installateur/aannemer het materiaal niet gebruikt zoals voorgeschreven (gewoon gesloopt) en dat kun je wel bij hem verhalen. Hij kan nieuwe dozen plaatsen, of van die inzetstukken. Zowel bij de blauwe dozen van ABB als de grijze dozen van Attema kom ik toch wel tegen dat de hele buisinvoer er gewoon af is getrokken. Dan heb je in de doos een gaat van 15 x 20mm ongeveer.
Als de doos geen grote gaten heeft, probeer dan eens te achterhalen waar de lucht in de doos vandaan komt. Als die door de buizen heen blaast de doos in is er ergens iets met je buizen mis, het kan bijna niet dat er zoveel lucht door verplaatst wordt. Het buizensysteem is niet luchtdicht, maar door de spleetjes en kieren mag niet zoveel lucht kunnen komen.
De oplossing die het allemaal had kunnen voorkomen is al je leidingen in een leidingspouw in de warme schil van de woning.
Maar check eerst maar eens of die dozen een beetje dicht zijn.
Wat er daar meestal het geval was was dat de contactdozen in de "koude" schil geplaatst waren, en niet dicht waren, bijvoorbeeld holle wand dozen waar de buisinzetstukken uit waren en de (flex) pijp gewoon los inhangt.
De "nieuwe" spouw was geventileerd doordat in de buitenmuur ventilatiegaten waren gemaakt.
Door onderdruk/overdruk bijvoorbeeld door wind blies zo de koude buitenlucht door de ventilatiegaten door de spouw de doos door de kamer in. Echt zo hard als dat je zelf kunt blazen maar dan koude lucht, bijzonder.
Trek eens een doos open. Kijk eens of de doos "dicht" is, dat zou hij moeten zijn. Als er ruimtes inzitten waar je je vinger in kunt steken heeft gewoon de installateur/aannemer het materiaal niet gebruikt zoals voorgeschreven (gewoon gesloopt) en dat kun je wel bij hem verhalen. Hij kan nieuwe dozen plaatsen, of van die inzetstukken. Zowel bij de blauwe dozen van ABB als de grijze dozen van Attema kom ik toch wel tegen dat de hele buisinvoer er gewoon af is getrokken. Dan heb je in de doos een gaat van 15 x 20mm ongeveer.
Als de doos geen grote gaten heeft, probeer dan eens te achterhalen waar de lucht in de doos vandaan komt. Als die door de buizen heen blaast de doos in is er ergens iets met je buizen mis, het kan bijna niet dat er zoveel lucht door verplaatst wordt. Het buizensysteem is niet luchtdicht, maar door de spleetjes en kieren mag niet zoveel lucht kunnen komen.
De oplossing die het allemaal had kunnen voorkomen is al je leidingen in een leidingspouw in de warme schil van de woning.
Maar check eerst maar eens of die dozen een beetje dicht zijn.
Zowel de aannemer als de elektricien komen morgen langs om te kijken. Ik ben benieuwd wat nou de oplossing gaat zijn. Het verbaast me dat er zoveel lucht uit komt aangezien de lucht in de binnenste spouwmuur met isolatie stil zou moeten staan. Hier vindt namelijk geen ventilatie plaats. De aannemer gaat ook nog even contact leggen met de installateur van de WTW. Door onderdruk zou er (denk ik) wel circulatie kunnen ontstaan.
Straks eens kijken wat er gebeurd als ik de WTW uitzet.
[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 02-12-2021 15:30 ]
Had dit ook met mijn wcd’s na oplevering bouw. Aannemer terug laten komen en die heeft de boel dicht gepurd.
Hij zei, er moet een ventilatie zijn tussen de wanden (geïsoleerde voorzetwand en baksteen tussenmuur naar buren) en daarom dat de luchtstroom normaal was.
In de tussentijd huis verkocht, maar twijfel nog altijd aan die sterke luchtstroom of dat wel normaal was…
Hij zei, er moet een ventilatie zijn tussen de wanden (geïsoleerde voorzetwand en baksteen tussenmuur naar buren) en daarom dat de luchtstroom normaal was.
In de tussentijd huis verkocht, maar twijfel nog altijd aan die sterke luchtstroom of dat wel normaal was…
Een luchtstroom bij een tussenmuur met de buren? Dat is wel heel vreemdXecuter NL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:34:
Had dit ook met mijn wcd’s na oplevering bouw. Aannemer terug laten komen en die heeft de boel dicht gepurd.
Ik ben benieuwd wat ze zeggen. Wil je ons updaten wanneer je meer weet?Sunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:29:
Zowel de aannemer als de elektricien komen morgen langs om te kijken. Ik ben benieuwd wat nou de oplossing gaat zijn. Het verbaast me dat er zoveel lucht uit komt aangezien de lucht in de binnenste spouwmuur met isolatie stil zou moeten staan. Hier vindt namelijk geen ventilatie plaats. De aannemer gaat ook nog even contact leggen met de installateur van de WTW. Door onderdruk zou er (denk ik) wel circulatie kunnen ontstaan.
Tandpasta schijnt ook handig te zijn, hardt gewoon uit, is indien gewenst makkelijk weg te brokkelen en ruikt ook nog eens lekker!TheIbex schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:01:
Ik heb ooit op een ander forum de tip gelezen om de buisjes met play-doh / kinderboetseerklei af te sluiten.
Ik heb even foto's terug zitten kijken die ik tijdens de bouw geschoten heb. Er bestaat een mogelijkheid dat ze de oude spouwmuur in de dagkanten zijn vergeten te isoleren. Hierdoor zou dus de kou en tocht die er in de oude spouwmuur zit via de dagkanten door kunnen slaan naar de tweede spouw die achter de isolatie van de voorzetwand zit.
Ik hoop dat dit niet het geval is. We hebben 17 ramen in huis waarbij de dagkanten in de jaren 30 stijl zijn afgewerkt met hout en waarbij de dagkant in de badkamer betegeld is....
Ik hoop dat dit niet het geval is. We hebben 17 ramen in huis waarbij de dagkanten in de jaren 30 stijl zijn afgewerkt met hout en waarbij de dagkant in de badkamer betegeld is....
gerelateerd: ik dacht dat ik geen probleem had omdat ik geen toch uit mijn stopcontacten had totdat ik er vandaag een openmaakte en het uit de inbouwdoos flimk tochtte.
Waarom had ik er dan geen last van?
Nou ik heb van die stopcontacten met ingebouwde kinderbeveiliging. Blijkbaar dicht genoeg, werd eerder ook al geopperd.
Misschien een quick fix. bij de stopcontacten met ingebouwd vind ik het verder niet irritant, bij die inplakdingen van de hema heb ik verder altijd ruzie mee.
Jaeger-Busch heeft meer series met ingebouwde kinderbeveiliging, ik heb deze stopcontacten: https://www.elektrototaal...KCoi2S2WgEKxoCznwQAvD_BwE
Waarom had ik er dan geen last van?
Nou ik heb van die stopcontacten met ingebouwde kinderbeveiliging. Blijkbaar dicht genoeg, werd eerder ook al geopperd.
Misschien een quick fix. bij de stopcontacten met ingebouwd vind ik het verder niet irritant, bij die inplakdingen van de hema heb ik verder altijd ruzie mee.
Jaeger-Busch heeft meer series met ingebouwde kinderbeveiliging, ik heb deze stopcontacten: https://www.elektrototaal...KCoi2S2WgEKxoCznwQAvD_BwE
Met zo'n tocht in je muren doet je isolatie toch ook helemaal niets meer?
Ik heb er zelf ook last van namelijk waar ik net ben komen wonen, tocht in het plafond achter de spotjes. Lijkt me niet goed?
Ik heb er zelf ook last van namelijk waar ik net ben komen wonen, tocht in het plafond achter de spotjes. Lijkt me niet goed?
[ Voor 46% gewijzigd door Navi op 09-12-2021 16:16 ]
Ik heb dat hier en daar ook wel eens in een jaren 30 woning ondanks dat ik vrij secuur met folie en isolatie bezig ben geweest.Navi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:16:
Met zo'n tocht in je muren doet je isolatie toch ook helemaal niets meer?
Ik noem het nu geen tocht maar ventilatie 👍
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Toch lijkt het me dat heel het effect van je isolatie dan weg is als er continue frisse lucht langs loopt.Ronald.42 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:10:
[...]
Ik heb dat hier en daar ook wel eens in een jaren 30 woning ondanks dat ik vrij secuur met folie en isolatie bezig ben geweest.
Ja ik heb er ook eentje in de keuken aanbouw waar frisse lucht uitkomt. Of ik nou het rooster boven de keukendeur openzet of via mijn wandcontactdoos frissen lucht binnenkrijg zal weinig uitmaken. Zolang er maar geen vocht/schimmel problemen door ontstaanRonald.42 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:10:
[...]
Ik heb dat hier en daar ook wel eens in een jaren 30 woning ondanks dat ik vrij secuur met folie en isolatie bezig ben geweest.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik merk het alleen als de wasemkap, de afzuiging in de badkamer en de houtkachel aanstaan.Navi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:36:
[...]
Toch lijkt het me dat heel het effect van je isolatie dan weg is als er continue frisse lucht langs loopt.
Dan moet er zoveel nieuwe lucht binnen komen dat het andere wegen zoekt.
Ik heb er vrede mee.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hier hetzelfde. Hele rollen folie er in gegaan, nog meer rollen tape.Ronald.42 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:10:
[...]
Toevallig een stopcontact open gehad vanavond. En idd koude tocht. Ook met m'n warmtebeeldcamera zijn koude(re)spots te zien thv de inbouwdozen. Blijft toch een onderbreking van de isolatie.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Via een kennis kwam ik toevallig hierop. Google Attema hollewanddoos inzetstuk. Dit gebruiken ze bij nieuwbouw.
https://www.elektramat.nl..._-WKKcXoouvoaAi9NEALw_wcB
Interessant dat het bestaat, maar serieus... Een inzetstuk dat 3x de prijs kost van de inbouwdoos zelf.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Kwam er vandaag ook achter dat dit bij onze woning is. Relatief nieuwbouw, vrijstaande houtskelet opgeleverd eind 2017.
Veel problemen met de aannemer gehad en nu we weer alles opnieuw hebben moeten laten stucen kwam ik erachter dat er veel tocht uit de WCD komt. Kwam hierachter tijdens het terugplaatsen van de stopcontacten.
Zijn hier richtlijnen voor, met andere woorden kan en mag dit of had dit per definitie ‘luchtdicht’ moeten zijn?
Veel problemen met de aannemer gehad en nu we weer alles opnieuw hebben moeten laten stucen kwam ik erachter dat er veel tocht uit de WCD komt. Kwam hierachter tijdens het terugplaatsen van de stopcontacten.
Zijn hier richtlijnen voor, met andere woorden kan en mag dit of had dit per definitie ‘luchtdicht’ moeten zijn?
Hoe is je muuropbouw? Wat is er aan luchtdichtheid gespecificeerd in EPC berekening en je aanneemovereenkomst? Is er een blowerdoortest uitgevoerd?Bigg Balls schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:58:
Kwam er vandaag ook achter dat dit bij onze woning is. Relatief nieuwbouw, vrijstaande houtskelet opgeleverd eind 2017.
vaak gebeurd door bouwfouten, want isolatie zorgt niet voor de luchtdichtheid maar dat doet de folie, waarschijnlijk is er bij de hoeken met luchtdicht afwerken gewoon makkelijk gewerkt
- gevelsteen 100mmbbbrumbrum schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:52:
[...]
Hoe is je muuropbouw? Wat is er aan luchtdichtheid gespecificeerd in EPC berekening en je aanneemovereenkomst? Is er een blowerdoortest uitgevoerd?
- luchtspouw 44mm
- dampdoorlatende folie
- regelwerk 38x184
- isolatie 19cm
- dampdichte folie
- osb 9mm
- gipsplaten 12mm
Er is geen blowertest gedaan, had niks over luchtdichtheid in het contract staan. Kan de epc berekening nog nalopen.
Ongetwijfeld de aannemer kennende. Hoe is dat op te lossen na de tijd?Jd2074256 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:24:
vaak gebeurd door bouwfouten, want isolatie zorgt niet voor de luchtdichtheid maar dat doet de folie, waarschijnlijk is er bij de hoeken met luchtdicht afwerken gewoon makkelijk gewerkt
waarschijnlijk heeft de aannemer de folie doorgesneden tpv de wandcontact dozen terwijl hij de folie erachter had moeten doorlopen (dan was die tpv de contactdozen gewoon luchtdicht geweest), de oplossing is meestal door vanuit de binnenzijde van de contactdozen de opening in de achterzijde af te dichten, en dat is idem voor de electriciteits buizen die moeten ook zo goed mogelijk afgedicht worden.Bigg Balls schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:45:
[...]
Ongetwijfeld de aannemer kennende. Hoe is dat op te lossen na de tijd?
(eigenlijk is de vraag wat zijn er voor wandcontactdozen gebruikt?)
[ Voor 5% gewijzigd door Jd2074256 op 14-01-2022 21:14 ]
Ben geen expert maar van die blauwe inbouwdozen met daarover stopcontacten van Busch & Jaeger.Jd2074256 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:09:
[...]
waarschijnlijk heeft de aannemer de folie doorgesneden tpv de wandcontact dozen terwijl hij de folie erachter had moeten doorlopen (dan was die tpv de contactdozen gewoon luchtdicht geweest), de oplossing is meestal door vanuit de binnenzijde van de contactdozen de opening in de achterzijde af te dichten, en dat is idem voor de electriciteits buizen die moeten ook zo goed mogelijk afgedicht worden.
(eigenlijk is de vraag wat zijn er voor wandcontactdozen gebruikt?)
Je kan ook van die kinderbeveilig inzetstukken halen, zijn 10e van de prijs van deze units.Estylicious schreef op donderdag 30 december 2021 @ 06:48:
Via een kennis kwam ik toevallig hierop. Google Attema hollewanddoos inzetstuk. Dit gebruiken ze bij nieuwbouw.
Mijn vader heeft dit ook gehad, daar hadden ze geen folie geplaatst tussen de buitenmuur en de sls voorzetwand, logisch dat er dan veel koude lucht doorheen komt.
Of het is een koude valwind, lucht die afkoelt buiten de isolatie en naar beneden valt. Het hoeft niet eens van buiten te komen.Sunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:54:
Het blijft nog wel constant door mijn hoofd spoken waar dan die tocht vandaan kan komen? De muur achter de voorzetwand zou toch luchtdicht moeten zijn....??
Wat het ook is: goed afsluiten.
ABB dus? Daar zijn luchtdichtinzetten voor te krijgen. HW52-IGD.Bigg Balls schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:50:
[...]
Ben geen expert maar van die blauwe inbouwdozen met daarover stopcontacten van Busch & Jaeger.
[Afbeelding]
Eventueel zijn er ook (dubbele) inbouwdozen met een groot manchet (ben ff het merk kwijt) eraan vast, die zijn dus bedoeld de luchtdichte laag te doorbreken, om vervolgens met het manchet weer tot 1 geheel te plakken.
die dubbele inbouwdozen met groot manchet, houd dus in dat je nieuwe inbouwdozen moet plaatsen, dan lijken me de inzet stukken het handigstbbbrumbrum schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 01:00:
[...]
ABB dus? Daar zijn luchtdichtinzetten voor te krijgen. HW52-IGD.
Eventueel zijn er ook (dubbele) inbouwdozen met een groot manchet (ben ff het merk kwijt) eraan vast, die zijn dus bedoeld de luchtdichte laag te doorbreken, om vervolgens met het manchet weer tot 1 geheel te plakken.
Om hier nog op terug te komen, was de oude binnenmuur achter de vorozetwand bepleisterd en geverfd? Een gemetselde bakstenen muur is van zichzelf namelijk niet luchtdicht.Sunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:54:
Pur schuim is helemaal niet brandwerend. Alle normale schuim in de nederlandse markt is niet brandwerendlarsg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:55:
Koop een fles purschuim (€15).
Daarvoor moet je een B2 klasse schuim hebben (duitse markt, bv illbruck FM110 of FM210 of de rietjes variant FM410 / FM 510 of FM230)
of de nullifire ff197 of de KELFORT NBS PISTOOL 750ML BRANDWEREND RETOURBUS
De soudal werkt niet zo goed als deze 2
Simpel.
Stopcontact er uit halen.
Openingen in de inbouwdoos (daar waar de draden binnenkomen) dichtkitten met siliconenkit!
Klaar.
Voordat siliconenkit in de brand vliegt is de wereld al vergaan, no worries.
Stopcontact er uit halen.
Openingen in de inbouwdoos (daar waar de draden binnenkomen) dichtkitten met siliconenkit!
Klaar.
Voordat siliconenkit in de brand vliegt is de wereld al vergaan, no worries.
Aanvullend...
In elke spouw vinden luchtstromen plaats door temperatuurwisselingen, drukverschillen, straling etcetera.
Installateurs die inbouwdozen met open gaten plaatsen zijn of laks of onwetend.
Daar waar een opening in een wanddoos zit, moet een installatiebuis bevestigd zijn die verbinding maakt met een andere wanddoos of centraaldoos of het betreft een koppeling met een naastgelegen wanddoos waarvoor dan weer het eerstgenoemde principe geld. Goede wanddozen zijn geproduceerd met zeer nauwgezette maatvoering in de productie en voorzien van afdichtingen en thules om installatiebuizen op te monteren.
In elke spouw vinden luchtstromen plaats door temperatuurwisselingen, drukverschillen, straling etcetera.
Installateurs die inbouwdozen met open gaten plaatsen zijn of laks of onwetend.
Daar waar een opening in een wanddoos zit, moet een installatiebuis bevestigd zijn die verbinding maakt met een andere wanddoos of centraaldoos of het betreft een koppeling met een naastgelegen wanddoos waarvoor dan weer het eerstgenoemde principe geld. Goede wanddozen zijn geproduceerd met zeer nauwgezette maatvoering in de productie en voorzien van afdichtingen en thules om installatiebuizen op te monteren.
Ook een veelvoorkomend tochtprobleem is tochtende plafonds:
Van boven naar beneden:
Het dakleer wordt op dakplaten bevestigd.
De dakplaten worden op een balkenlaag bevestigd.
De balken (dragers) liggen op de binnenmuur.
De aannemer vergeet de ruimte tussen de onderkant van de dakplaten en de bovenkant van de binnenmuur, ofwel de ruimte die ontstaat door de balkenlaag, goed af te dichten (beste is opmetselen met cement).
Vervolgens monteert de aannemer het plafond aan de onderkant van de balkenlaag en aan de uiteinden tegen de binnenmuur aan en zie je het probleem niet meer.
Het effect is dat er een luchtstroom ontstaat tussen de spouwmuur en het plafond.
In principe is dit geen probleem als het plafond goed is afgedicht. Het kan zelfs gunstig werken tegen vochtvorming (door ventilatie) en het koelt tevens je spotjes.
Maar een moderne aannemer voorkomt deze tochtstroom door goede afdichting van de binnenmuur en werkt met dampremmende folie al dan niet in combinatie met binnendakse isolatie van het plafond.
Van boven naar beneden:
Het dakleer wordt op dakplaten bevestigd.
De dakplaten worden op een balkenlaag bevestigd.
De balken (dragers) liggen op de binnenmuur.
De aannemer vergeet de ruimte tussen de onderkant van de dakplaten en de bovenkant van de binnenmuur, ofwel de ruimte die ontstaat door de balkenlaag, goed af te dichten (beste is opmetselen met cement).
Vervolgens monteert de aannemer het plafond aan de onderkant van de balkenlaag en aan de uiteinden tegen de binnenmuur aan en zie je het probleem niet meer.
Het effect is dat er een luchtstroom ontstaat tussen de spouwmuur en het plafond.
In principe is dit geen probleem als het plafond goed is afgedicht. Het kan zelfs gunstig werken tegen vochtvorming (door ventilatie) en het koelt tevens je spotjes.
Maar een moderne aannemer voorkomt deze tochtstroom door goede afdichting van de binnenmuur en werkt met dampremmende folie al dan niet in combinatie met binnendakse isolatie van het plafond.
[ Voor 17% gewijzigd door Bob Snippers op 31-01-2023 00:00 ]
Het leuke aan een Type-D ventilatie met WTW is dat het alleen werkt als het systeem goed in balans is. Zo niet, dan gaat de natuur(kunde) alle kieren en gaten gebruiken om een gecreëerd drukverschil op te lossen. Als ander kieren (zoals de vloer en ramen) goed dicht zitten, zullen andere wegen gebruikt worden, zoals een stopcontact. Als er langere tijd een grot drukverschil blijft bestaan zullen er vanzelf kieren ontstaan op plekken waar je dat niet wil hebben. Je merkt het al: mijn geld staat op verkeerd ingestelde balansventilatie.Sunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:29:
Maar is er nog een update? Ik kwam random langs, maar nu ben ik al lezend en schrijvend wel benieuwd geworden.
Ik heb ook tochtende stopcontacten in 1 kamer. Hier staat een voorzetwand die ik zelf heb geplaatst, met pir-platen als isolatie. De wand waar hij tegenaan staat was al dicht. Maar ik heb richting de garage leidingen gelegd, waarvan er 2 naar buiten gaan (waterleiding en wcd). Ik vermoed dat er nu lucht van buiten via die leidingen richting de wcd's gaat. Beetje jammer, binnenkort kijken of en hoe ik dit nog kan oplossen.
Het hoeft maar ergens een klein gaatje te zijn en de lucht blijft eindeloos stromen. De oplossing om de doos dicht te kitten zie ik als laatste redmiddel, of aanvullend. Je wilt toch de bron aanpakken en niet het eindstation.
Het hoeft maar ergens een klein gaatje te zijn en de lucht blijft eindeloos stromen. De oplossing om de doos dicht te kitten zie ik als laatste redmiddel, of aanvullend. Je wilt toch de bron aanpakken en niet het eindstation.
[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 31-01-2023 14:47 ]
Dan is het verstandig na te meten of het deviet van aangevoerde en afgevoerde lucht even groot is.Sunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:57:
[...]
Ik heb geen ventilatieroosters aangezien ik een WTW (ventilatie type D) hebt.
Als je meer lucht afzuigt dan dat je toevoegt dan krijg je dit. In dat geval zou je het stopcontacten-probleem ook op windstille dagen moeten hebben.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()