Pc andere ruimte

Pagina: 1
Acties:

• Zephyros84
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-06-2022
Goedenavond,

Weet er iemand een mogelijke oplossing voor het volgende “probleem”

Mijn vaste pc staat in de bureau, maar zou die graag via de tv of extern scherm bedienen in een andere ruimte (wanneer bv mijn partner op een andere computer aan het werken is).

Is daar een mogelijkheid voor? Eigenlijk zoek ik zoiets als een “chromecast” maar dan voor je pc te streamen.

Bedankt!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Team Viewer, Windows Remote Desktop, zoiets?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:24
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:16:
Team Viewer, Windows Remote Desktop, zoiets?
Niet alle Windows licenties staan meerdere gelijktijdige gebruikers op dezelfde PC toe, ook Teamviewer heeft beperkingen in de licentie over gelijktijdig gebruik.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

TightVNC werkt prima daarvoor.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09

FreakNL

Well do ya punk?

Anydesk

TeamViewer was vroeger prima naar is nu nagware geworden.

[ Voor 81% gewijzigd door FreakNL op 02-12-2021 06:47 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

martyw schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:28:
[...]

Niet alle Windows licenties staan meerdere gelijktijdige gebruikers op dezelfde PC toe, ook Teamviewer heeft beperkingen in de licentie over gelijktijdig gebruik.
Waar staat dat de topicstarter meerdere sessies op 1 PC wil?
wanneer bv mijn partner op een andere computer aan het werken is
Alle overige oplossingen zoals genoemd, klinken logisch als je je "eigen" PC wil overnemen maar dan gaan we ervanuit dat in de andere ruimte ook een PC staat. Of in ieder geval iets met ondersteuning voor RDP / VNC / etc.

Aanvullend; bestaat iets als "Chrome Remote Desktop" nog? Dat kan bijvoorbeeld ook namelijk op een tablet / smartphone / TV-browser starten? En, allicht, bestaat er iets als Nvidia / AMD "screen mirror"; kan dat ook naar tablets / Android-boxes / etc?

@Zephyros84 over wat voor afstanden / connecties gaat het? Want het kan natuurlijk ook met iets als "KVM over IP" maar geen idee wat de randvoorwaarden verder zijn van de omgeving / infra.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• martyw
MAX3400 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:25:
Waar staat dat de topicstarter meerdere sessies op 1 PC wil?
Dat is mijn interpretatie van de tekst - maar ik heb geen Nederlands gestudeerd, dus ik kan het mis hebben :)
Mijn vaste pc staat in de bureau, maar zou die graag via de tv of extern scherm bedienen in een andere ruimte (wanneer bv mijn partner op een andere computer aan het werken is).
Maar het zou ook kunnen dat er in die andere ruimte twee computers staan - een voor de partner en een voor TS die hij remote in de huiskamer wil gebruiken, dat is mij niet duidelijk.... Kom er maar in @Zephyros84 !

[ Voor 32% gewijzigd door martyw op 02-12-2021 09:29 ]

• Zephyros84
Goeie avond,

Heel erg bedankt voor de snelle reacties! Misschien was mijn post niet heel duidelijk.

Bedoeling is om de vaste pc in de bureau te plaatsen en wanneer mijn partner de bureau nodig heeft ik de pc nog kan gebruiken in een andere ruimte (bv woonkamer of logeerkamer) waar er dan enkel een scherm en eventueel muis en toetsenbord staan. Ikzelf dacht aan mss een thinclient waarbij ik de pc in de bureau als server kan gebruiken?

Is dit duidelijker?

Heel erg bedankt!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je Windows 10 Pro hebt, kun je RDP aanzetten. Dan kun je je PC overnemen met een thin cliënt. Zorg wel dat de TC een beetje up-to-date is zodat de laatste protocollen ondersteund worden. Dat bied de beste ervaring.

Je partner kan de PC dan niet gebruiken. Dan moet je kijken naar RDS. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 04-12-2021 08:24 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Zephyros84 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:24:
wanneer mijn partner de bureau nodig heeft ik de pc nog kan gebruiken in een andere ruimte
Moet jouw partner die pc op dat moment ook kunnen gebruiken?

Wat voor dingen wil jij op afstand kunnen doen? Het maakt nogal uit of je wil gamen of video bewerken, of dat je wat wil webbrowsen of een tekstje schrijven.

• martyw
Wat wil je doen in de andere kamer, is dat vooral media streamen (Netflix, Youtube ,Spotify etc), of wil je bv. kantoorwerk doen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zephyros84 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:24:

Bedoeling is om de vaste pc in de bureau te plaatsen en wanneer mijn partner de bureau nodig heeft ik de pc nog kan gebruiken in een andere ruimte (bv woonkamer of logeerkamer) waar er dan enkel een scherm en eventueel muis en toetsenbord staan. Ikzelf dacht aan mss een thinclient waarbij ik de pc in de bureau als server kan gebruiken?
Dit kan, snel gezegd, in 3 mogelijkheden niet / zeer slecht in een "goedkope" oplossing.

Zoals @PD2JK aangeeft, het werkt niet met Windows 10 Pro/Enterprise dus je zal de PC dan moeten voorzien van een ander OS als er meer dan 1 persoon tegelijk gebruik van wil maken als "desktop". Dus, wil jij inderdaad iets als Office kunnen draaien op die PC en je partner zit op dat moment aan de PC te Photoshoppen, dan kan dat niet.

Sowieso zal je voor een aantal oplossingen met een thin-client ook nog eens een "device CAL" moeten hebben, naast het feit dat de PC voorzien is van een "server OS" en "user CALs". Echter, dat is alleen in te schatten als je exact weet hoe jouw software in elkaar steekt.

Ik heb geen idee hoe zwaar uitgevoerd de PC is maar misschien is een handiger oplossing: PC voorzien van Windows 10 Pro of Windows 11 en daar Hyper-V op installeren. Binnen Hyper-V maak je dan 2 virtuele machines aan; eentje voor jou en eentje voor jouw partner. Binnen deze virtuele machines moet je dan wel aparte licenties hebben zoals een Windows-licentie of bijvoorbeeld een Adobe Acrobat licentie.

Resultaat: jouw vaste PC (hardware) heeft bijvoorbeeld naam "BUREAU" met IP 10.10.0.10, de eerste virtuele machine kan je dan bijvoorbeeld noemen "ZEPHYR" en die geef je IP 10.10.0.11 en de virtuele machine voor je partner is dan "PHYROS" met IP 10.10.0.12.

En dan kan je via RDP (of een andere software) dus ieder de goede virtuele machine gebruiken 24/7.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Volgens mij gebruikt zijn partner alleen het bureau, niet de computer.

Zoals ik het zie wil je gewoon een extra (HDMI) beeld kabel, en 2x USB voor muis en toetsenbord?

Kun je kabels trekken? Op zn minst een ethernet?

• martyw
mitsumark schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:20:
Volgens mij gebruikt zijn partner alleen het bureau, niet de computer.
Mijn vermoeden is dat @Zephyros84 in Vlaanderen woont, daar betekenen sommige woorden net wat anders dan in Nederland.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
martyw schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:53:
[...]
Mijn vermoeden is dat @Zephyros84 in Vlaanderen woont, daar betekenen sommige woorden net wat anders dan in Nederland.
Dat kan, maar in het Vlaams verandert een bureau niet ineens in een PC :)
Zelfs al zou bureau iets als werkkamer/kantoor/ruimte betekenen, zegt dat nog niks over de PC zelf?
Staat zelfs bij dat de partner een andere computer zou gebruiken.

PS: gedacht aan een laptop? :)
Of desnoods een kleiner verplaatsbare desktop.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 04-12-2021 13:03 ]

• Zephyros84
Haha inderdaad … sorry ik woon in Vlaanderen. Het is inderdaad niet nodig dat mijn partner de pc gebruikt. Die heeft namelijk een eigen (werk)laptop.

In de eerste plaats zou ik de pc gewoon gebruiken om te browsen, documenten op te maken, …. Vrij basic dus.
Mocht het mogelijk zijn om te gamen, graag :). Maar ik kan begrijpen dat je daarvoor zwaardere ingrepen nodig hebt.

De bureau is gelegen op de gelijkvloerse verdieping. Ik zou eventueel in de woonkamer of logeerkamer het scherm kunnen overnemen … daar zit dus een gang of is op een hoger verdiep.

Bedankt allemaal om zo massaal te reageren en te helpen!
Pagina: 1