Zephyros84 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:24:
Bedoeling is om de vaste pc in de bureau te plaatsen en wanneer mijn partner de bureau nodig heeft ik de pc nog kan gebruiken in een andere ruimte (bv woonkamer of logeerkamer) waar er dan enkel een scherm en eventueel muis en toetsenbord staan. Ikzelf dacht aan mss een thinclient waarbij ik de pc in de bureau als server kan gebruiken?
Dit kan, snel gezegd, in 3 mogelijkheden niet / zeer slecht in een "goedkope" oplossing.
Zoals @
PD2JK aangeeft, het werkt niet met Windows 10 Pro/Enterprise dus je zal de PC dan moeten voorzien van een ander OS als er meer dan 1 persoon tegelijk gebruik van wil maken als "desktop". Dus, wil jij inderdaad iets als Office kunnen draaien op die PC en je partner zit op dat moment aan de PC te Photoshoppen, dan kan dat niet.
Sowieso zal je voor een aantal oplossingen met een thin-client ook nog eens een "device CAL" moeten hebben, naast het feit dat de PC voorzien is van een "server OS" en "user CALs". Echter, dat is alleen in te schatten als je exact weet hoe jouw software in elkaar steekt.
Ik heb geen idee hoe zwaar uitgevoerd de PC is maar misschien is een handiger oplossing: PC voorzien van Windows 10 Pro of Windows 11 en daar Hyper-V op installeren. Binnen Hyper-V maak je dan 2 virtuele machines aan; eentje voor jou en eentje voor jouw partner. Binnen deze virtuele machines moet je dan wel aparte licenties hebben zoals een Windows-licentie of bijvoorbeeld een Adobe Acrobat licentie.
Resultaat: jouw vaste PC (hardware) heeft bijvoorbeeld naam "BUREAU" met IP 10.10.0.10, de eerste virtuele machine kan je dan bijvoorbeeld noemen "ZEPHYR" en die geef je IP 10.10.0.11 en de virtuele machine voor je partner is dan "PHYROS" met IP 10.10.0.12.
En dan kan je via RDP (of een andere software) dus ieder de goede virtuele machine gebruiken 24/7.