Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• French83
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Mijn vraag

Omdat we een houtkachel gebruiken word het in andere delen van het huis koud, logisch gezien dat de thermostaat uitslaat. Nu is dat dus geen probleem, deuren open naar boven en de gang. Alleen de badkamer is een dingetje.

Nu wil ik de radiator die daar hangt aansluiten op een verwarmingselement van een vaatwasser, een doorstroom element. Pomp er tussen en thermostaat in de badkamer. Een schakelaar op het klepraam dat als deze open staat er niet verwarmd word. Een temperatuur sensor in de badkamer, een water temperatuur sensor op de aanvoer en retour leiding om het water temperatuur in te kunnen stellen op bv 40/50 graden (via web interface). En eventueel later uitbreiden met vocht sensor die een ventilator aanstuurt.

Daarnaast speelt de gedachte om het douche water ook te verwarmen met een ander doorstroom element.
Een flow meter wanneer de kraan open gezet word er een relais aangaat voor het element. Een temperatuur sensor om de maximale water temperatuur in te stellen.

Waarom hang ik niet gewoon een electrische radiator en doorstroom verwarmer op? Dit is uiteraard veel leuker :)
...

Relevante software en hardware die ik gebruik.

Ik ben nog helemaal blanco omdat ik weinig tot geen ervaring heb met raspberry maar zeker de interesse.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Na speurwerk ben ik er achter gekomen dat een 1 wire ds18b20 perfect zou zijn voor temperatuur metingen.

Ik vond op internet een website pi home,. Dit leek mij een mooie software met web interface voor alle settings.
Iemand ervaringen? Of beter zelf iets knutselen?

Uiteraard heb ik veel op google gekeken, relevante projecten bekeken. Maar de code taal is erg onduidelijk voor mij.

...

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Radiator met element en pomp: dit werkt alleen als je de radiator met pomp en element in een gesloten systeem laat circuleren. De rest van het cv leidingen net moet je afkoppelen met automtische kleppen. En dat levert een kip-ei verhaal op omdat je nu niet meer kan meten of de cv warm water levert. (Edit: verkeerd gelezen, volgens mij wil je hem helemaal van de cv afkoppelen als ik het goed lees)

Douchewater verwarmen met element: om normaal te kunnen douchen: hiervoor heb je een element met een "gigantisch" vermogen nodig. Denk aan 2x 16A groep ofzo. Met ditto gigantisch stroomverbruik.
Doorstroom verwarmers zijn om die reden niet of nauwelijks in gebruik. Een boiler is interressanter.

Beide: iets opwarmen met een resistief (weerstand) element is welliswaar heel eenvoudig, maar het rendement is waardeloos tov gas of warmtepomp. Hoge prijs tegen weinig warmte, tenzij je je kWh'tjes uit oververmogen van je zonnepanelen gebruikt, dan is dit prima want je hebt ze toch over.

Kan jij het veilig spatwaterdicht in de badkamer monteren zonder gevaar voor electrocutie van jouw en je medebewoners?
Ik ben handig met dit soort dingen en weet wat ik doe en hoe ik dingen veilig kan doen. Maar 230V verwarmingselementen zelf op een radiator in een badkamer knutselen + pomp welke daar niet voor bedoeld zijn, doe zelfs ik niet. Om de eenvoudige reden dat het vocht/waterbestendig maken van behuizingen nou eenmaal een flinke uitdaging is.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 01-12-2021 23:04 ]

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verder is de Raspberry PI heel erg overpowered voor deze taak. Maar het zal prima kunnen hoor.
Een betere match voor deze toepassing zal iets van een Arduino zijn.

Alles kan stuk.

• French83
@remco_k
Dank je voor je snelle reactie.

Inderdaad zou ik de radiator afkoppelen van het normale systeem. Ook ben ik mij erg bewust van het verbruik van elektrische elementen. Maar dat is geen probleem wegens over capaciteit.
Het is uiteraard niet de bedoeling om een verwarmingselement in de badkamer te hangen. Aan de andere kant van de muur, in de garage zou ik het element hangen, hiernaast de pomp, en dan met een buis de badkamer in. Ook ik wil geen 230 in de natte ruimte. Ben electrisch schools onderlegd, maar erg bedankt voor het veilig mee denken.

Ik was ergens al wat bang dat een doorstromer iets meer zou vragen. Wellicht een boiler knutselen dan.

Maar buiten deze bijkomstigheden, blijf ik geïnteresseerd in het project eigenlijk.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-11 20:43
Ik doe iets wat hier op lijkt, 2x elektrische boiler in serie voor douche water. Via een 2 weg mengklep kan ik ook nog steeds de cv gebruiken. Werkt echt goed, zo goed dat ik dit jaar mede door minder zonnestroom mijn over productie ongeveer er al doorheen heb. Momenteel weer terug naar CV / gas verwarmen omdat boiler alleen interessant is bij over productie.

Als je niet heel veel overproductie hebt, zou ik eerder naar een warmtepompboiler kijken... (Ik heb 8400Wp voor 2 persoonshuishouden, vrijstaandhuis)

Ik stuur alles aan met een rpi 3, direct vanaf de GPIO en I2C extenders. Hierop draait domoticz en via een script regel ik alles, ook het opwarmen van de boilers.
Met behulp van zigbee xiaomi sensoren hou ik open ramen, temperatuur en vochtigheid in de gaten. Werkt probleemloos.

Nu doet de RPI meer als dit, ook mijn slimme meter zit hierop, en al het andere domotica in huis.
1 advies als je hier serieus mee aan de slag gaat, gebruik een SSD geen SD card of usb stick. Ik ben blij met een adata ssd op usb. Ik maak geregeld een backup / complete image en dan ben je wel blij met de kleinste, die al veel teveel data op kan slaan.

[ Voor 6% gewijzigd door DjAntoon op 02-12-2021 11:32 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat je wilt kan ook prima met een Arduino waarbij er heel veel al online aan voorbelden te vinden is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• French83
@DjAntoon
Dank u wel voor uw uitgebreide reactie en uw setup. Klinkt erg gaaf, maar ik wilde het wel beperkter houden. Alles draadloos aansturen en volledig geautomatiseerd zijn echt wel stappen te ver, en gaat nooit een waf worden :)

@memphis deze tip kreeg ik ook van @remco_k . Zal hier ook eens bewust naar kijken. Met Arduino heb ik ook weinig ervaring, maar leuk om het te leren.

Dank voor jullie tips, ik ga meer googlen, en gewoon eens beginnen met droge setups...

Overigens iemand ervaringen met pi home?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij past dit beter bij duurzame energie en installaties.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-11 20:43
Nee, ik ken pi home niet. Maar aangezien het toch al op een pi draait zou mijn overweging dan eerder zijn om naar Home assistant of domoticz te kijken. Als je eenmaal bevangen bent met home automatisation dan ga je steeds verder uitbreiden is mijn ervaring. Wat lampjes schakelen automatisch op licht / donker, en of beweging etc. Ik heb al domoticz voordat Home assistant populair werd. Als ik nu nog moest beginnen zou ik misschien wel voor Home Assistant kijken.

Programmeren op een pi, is meer scripts maken. Op een Arduino is meer programmeren. (vind ik) Ik heb lang getwijfeld of ik wel met Arduino aan de slag moest gaan, ik was bang voor de leercurve, nou dat viel dus alles mee, binnen een dag had ik al iets werkend. De serial port driver op de pc / ontwikkel omgeving was nog het grootste probleem.
Ik vind arduino op de ESP8266 erg interessant en door wifi makkelijk te gebruiken / aansturen van buitenaf.
Pagina: 1