Stucwerk of kopzorgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CanisLupus27
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-01 14:51
Hi allemaal!

Sinds een week of 3 zit er een grote scheur in een dwarsbalk bij ons in de uitbouw. Het begon als een klein scheurtje en is steeds groter geworden totdat deze de volledige breedte van de balk besloeg (zie hieronder foto’s). Nu vraag ik mij een paar dingen af:
- Moet ik me hier zorgen over maken?
- Is het zelf te herstellen, of kan ik hier beter een vakman voor langs laten komen?

Ik weet niet precies wat er onder het stucwerk zit. Ik vermoed een hea- of i-profiel (de leidingdetector gaat namelijk als een gek af over de gehele breedte).

Erg benieuwd of jullie hier wat mee kunnen en laat het vooral weten als jullie wat meer info nodig hebben!

Alvast onwijs bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXI9L_Me2wO0zUx-ttoJPUoTjC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luDhY4RvwGckIWuqt8jGy1Zm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXFX6vWVc9zPka-u1pGk7JVQ_uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrkMWHJkzv0gHcLFoKbGhO0B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoViYc6LxT2jqKZm9RWl0LRGY2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R08dURLk9MuwKgN5bVZUD96j.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via CanisLupus27 op 02-12-2021 08:12)

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:40
Het lijkt mij toch een vrij structurele scheur in een gyprocplaat die gescheurt is door grotere krachten.
Hoe lang staat die uitbouw er al? -> 5J zeg je zelf al. Dan zal dit geen vocht zijn dat bij de bouw is achtergebleven.
Ik zou eigenlijk hier even naar laten kijken door de originele bouwer. Normaal heb je dat stucwerk een beetje uitzet en kleine scheurtjes geeft door het vocht dat er in zit. Dit speelt enkel de eerste maanden/jaren na het bouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door larsg op 01-12-2021 23:12 ]

Alle reacties

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 07:54
Aangezien het een behoorlijke scheur is zou ik omdat ik niet zo handig ben en het wel netjes wil wel uit besteden. Je geeft aan dat je niet weet wat onder deze "balk" zit en een detector helemaal dol wordt. Misschien ook kans om te kijken wat eronder zit en misschien zie je ook de oorzaak van deze scheur? Dit is namelijk hoe ik het zie geen kleintje.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Iets meer info is wel gewenst? Wat zit er boven? Platdak bvb dat bij hoosbui en verstopte afvoer vol stond? Dak vervangen en nu problemen? Of gewoon uit het niets? Geen heiende buren, graafwerkzaamheden in de straat oid? Heb je bouwtekeningen?
Wanneer is de huidige situatie gebouwd/gestuct?

Zo kan niemand er iets over zeggen, maar dat dit niet zomaar hoort te gebeuren lijkt me wel duidelijk.

• CanisLupus27
Dank! Om wat extra context te geven:
- de balk bevindt zich in de uitbouw. De uitbouw bestaat uit twee delen, namelijk het gedeelte van de keuken, waar het plafond 2,80m hoog is en het gedeelte na deze balk, met een hoogte van 2,30m. Vanaf de eerste verdieping is dit ook goed te zien, het platte dak heeft twee verschillende hoogten. De balk bevindt zich onder het gedeelte waar deze twee gedeelten zich aansluiten.
Ogenschijnlijk is er qua afwatering geen probleem. Het dak is in goede staat (althans, zo gaf de bouwkundige dit aan in diens rapport na de keuring) en er blijven geen grote hoeveelheden water liggen na hoosbuien. De uitbouw is ongeveer 5 jaar geleden gerealiseerd. Hieronder ook nog een foto van de andere kant.
- er hebben geen recente werkzaamheden aan het dak plaatsgevonden en ook in de buurt hebben er geen werkzaamheden plaatsgevonden die voor problemen hebben kunnen zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XpuHEtDrcAsofMbVU5ovs2bLxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EdW6MghH4GMigehfE8SjvCe.jpg?f=fotoalbum_large

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Het is dus niet de balk die de gevel ondersteunend waar de muurdoorbraak is gemaakt?

Acties:
  • Beste antwoord

• larsg
Het lijkt mij toch een vrij structurele scheur in een gyprocplaat die gescheurt is door grotere krachten.
Hoe lang staat die uitbouw er al? -> 5J zeg je zelf al. Dan zal dit geen vocht zijn dat bij de bouw is achtergebleven.
Ik zou eigenlijk hier even naar laten kijken door de originele bouwer. Normaal heb je dat stucwerk een beetje uitzet en kleine scheurtjes geeft door het vocht dat er in zit. Dit speelt enkel de eerste maanden/jaren na het bouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door larsg op 01-12-2021 23:12 ]

• CanisLupus27
Terrz schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:41:
Het is dus niet de balk die de gevel ondersteunend waar de muurdoorbraak is gemaakt?
Correct! Het is de balk op ongeveer 3/4 van de uitbouw richting de tuin.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

Klippy

Still Game

Ik ben geen constructeur en heb laatst deze website zitten doorlezen om wat info te vinden over scheuren in mijn nieuw gekochte woning https://constructieshop.n...uren-in-muren-gevaarlijk/
Ik vond het best leerzaam.
Nu staat jou situatie daar niet exact in, maar op basis daarvan zou ik wel iemand naar laten kijken.

Het is horizontaal en het is denk ik best apart dat dit pas na 5 jaar ontstaat en op korte tijd (3 weken) een stuk groter is geworden.
Dus dat is denk ik geen normale zetscheur.

Kan ook iets onschuldigs zijn als alleen verzakking van stucwerk maar dat zou ik zelf toch wel zeker willen weten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• CanisLupus27
larsg schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:00:
Dank hiervoor! Even voor mijn beeld, moet ik het zo voor me zien dat in de kern van dit stuk een metalen dwarsbalk rust op de muren/een frame, welke is ingekapseld met gyprocplaten en vervolgens is voorzien van stucwerk? Ik besef me dat dit wellicht niet te beoordelen is vanaf de foto’s.

Ik merk dat ik nog onvoldoende begrijp wat hier de oorzaak van is en dat nader onderzoek vereist is voor herstel, maar weet iemand of dit iets is om ASAP aan te pakken, omdat dit anders tot veel grotere schade kan leiden? Of is het toch vooral cosmetisch van aard?

• CanisLupus27
Klippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:19:
Ik ben geen constructeur en heb laatst deze website zitten doorlezen om wat info te vinden over scheuren in mijn nieuw gekochte woning https://constructieshop.n...uren-in-muren-gevaarlijk/
Ik vond het best leerzaam.
Nu staat jou situatie daar niet exact in, maar op basis daarvan zou ik wel iemand naar laten kijken.

Het is horizontaal en het is denk ik best apart dat dit pas na 5 jaar ontstaat en op korte tijd (3 weken) een stuk groter is geworden.
Dus dat is denk ik geen normale zetscheur.

Kan ook iets onschuldigs zijn als alleen verzakking van stucwerk maar dat zou ik zelf toch wel zeker willen weten.
Veel dank! Ik heb een variant van deze pagina al eens een keer grondig doorgenomen ja. Ik vond het inderdaad lastig deze situatie binnen deze kaders te passen, wat het moeilijk maakt om een inschatting van de ernst te maken helaas.

• larsg
CanisLupus27 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:20:
[...]

Dank hiervoor! Even voor mijn beeld, moet ik het zo voor me zien dat in de kern van dit stuk een metalen dwarsbalk rust op de muren/een frame, welke is ingekapseld met gyprocplaten en vervolgens is voorzien van stucwerk? Ik besef me dat dit wellicht niet te beoordelen is vanaf de foto’s.

Ik merk dat ik nog onvoldoende begrijp wat hier de oorzaak van is en dat nader onderzoek vereist is voor herstel, maar weet iemand of dit iets is om ASAP aan te pakken, omdat dit anders tot veel grotere schade kan leiden? Of is het toch vooral cosmetisch van aard?
Graag gedaan!
Daar zal inderdaad iets van een balk onder zitten. Aan de grote van "doos" op je plafond te zien verwacht ik geen ijzeren balk, toch niet voor die kleine overspanning. Eerder iets van hout of uitzonderlijk beton. Natuurlijk kan er ook een leiding achter zitten.

Het kwaad is waarschijnlijk al geschied. Maar ik zou het geen maanden laten liggen. Had je met de uitbouw iets van bouwgarantie?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

Klippy

Still Game

Bij twijfel gewoon iemand inschakelen. De originele bouwer of een externe constructeur.
Kost een paar tientjes, maar geeft je wel een betere nachtrust als het niks is en anders ben je er in elk geval op tijd bij, dus lijkt me in alle gevallen de moeite waard.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• CanisLupus27
Ik blijf het maar zeggen, maar nogmaals dank, hele fijne reacties! Ik zal er dan toch maar iemand naar laten kijken voor de zekerheid. Nog tips met het uitzoeken van iemand in de regio Utrecht? In de zoektocht naar constructeur en bouwkundig adviseurs zie ik namelijk met name dat de focus ligt op bouwkundige rapportages of hele constructietekeningen. Morgen maar even bellen of ze ook langs willen komen voor een dergelijk “kleinigheidje”.
Pagina: 1