TP Link Deco M5 en firewall icm IPv6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRekenaar
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 18:03
Beste mensen,

Ik heb een Deco M5 Mesh-Router van TP-Link. Sinds kort is mijn Ziggo internet verbinding dual stack. Ik heb dus een IP4 en IP6 IP-adres.

Alhoewel onduidelijk aangegeven in de interface van de router, schijnt er een firewall actief te zijn. Als ik een poortscan doe op “Shields Up” op mijn publieke IP4 adres dan zijn al mijn poorten stealth. Dat wijst idd in de richting van een actieve firewall.

Maar mijn vraag is : zijn mijn devices in mijn LAN, die nu ook rechtstreeks een publiek IPv6 adres krijgen toegewezen, dus zonder NAT, ook beschermd door de firewall?
Poort scan utilities voor IP6 zie ik nergens online. En de handleiding of forum van TP-Link zijn onduidelijk hierover.

Ik heb vragen gesteld aan TPLink en alhoewel ik normaal snel antwoord krijg, krijg ik hier geen antwoord op.

Als IP6 in mijn LAN niet beschermd wordt door een firewall dan gaat IP6 weer snel uit.

Iemand een idee hoe dit zit (bij deze router van TPLink)?

Dank 🙏🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
In je TP-link kan je vast zien hoe je firewall staat en welke regels er actief zijn. Post anders eens een printscreen 😀

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

JanRekenaar schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:21:
...Iemand een idee hoe dit zit (bij deze router van TPLink)? ...
Niet specifiek voor jouw TP-Link router, maar je clients hebben ook een firewall. Een ongeconfigureerde Windows client zal niet zomaar connecties vanaf het internet accepteren. De default is dat een service die je op een Windows client (of server) draait, alleen maar connecties accepteert van het locale subnet of met dezelfde prefix.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRekenaar
Thnx iedereen, print screen kan ik posten maar zegt niet veel. De instelopties van de Deco M5 zijn beperkt.

Als ik ga naar IP6 en ik klik daarop staat er een tabblad “firewallregels” dat leeg is. Dit doet vermoeden dat de firewall aanwezig is en standaard aanstaat. Waardoor je apparaten/IP-adressen toestemming moet geven om toegang te krijgen tot bepaalde poorten en services.

Het is alleen bedroevend hoe weinig info je vindt over dit veel gebruikte model router inzake de firewall. Er staat ook niks in de handleiding. Online support reageert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRekenaar
- heeft iemand een idee hoe je je beveiliging met IP-6 implementaties op je router kunt testen? ShieldsUP is alleen IP4. En er zijn wel wat sites die IP-6 poorten scannen maar dan moet je zelf je poort opgeven. Als ik bijvoorbeeld met m’n iPhone het WiFi netwerk opga middels IP6 heb ik geen idee welke poorten ik zou moeten invullen.

-> Is er een website of tool waarmee je de veiligheid van je router mbt IP6 kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
Ja hebt niet automatisch een ipv6 adres toch, moet je dat niet eerst handmatig instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRekenaar
Ja klopt. Heb ik gedaan omdat ik ook wel mee wil werken aan de wereldwijde transitie naar IP6. Dat is hard nodig gezien de schaarste van IP4.

En ik was in de veronderstelling dat IP6 veiliger zou zijn maar dat is niet perse zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

JanRekenaar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:20:
...En ik was in de veronderstelling dat IP6 veiliger zou zijn maar dat is niet perse zo...
Ipv6 is ook niet persé onveiliger dan ip4. Waar het om gaat is dat je niet moet verwachten dat je met alleen ip4 kennis, je ipv6 netwerk veilig krijgt. Omgekeerd kun je met alleen ipv6 kennis ook je ip4 netwerk niet veilig krijgen. Maar de meeste mensen met ipv6 kennis, hebben ook wel ip4 kennis.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRekenaar
Ik heb inmiddels met TP Link gebeld. De helpdesk medewerker gaf aan dat de IPv6 firewall standaard aan staat. Je moet expliciet LAN devices (met Publieke IP-adressen eraan toegekend via DHCP6) toestemming geven om van buitenaf benaderd te kunnen worden.

Ik heb inmiddels wel een site gevonden waar je het subnet aan publieke IPv6 adressen dat aan je modem is toegekend kunt testen op open poorten (TCP / UDP) en daar ben ik “stealth”.

Dank voor jullie hulp. En reacties.
Pagina: 1