Is bij een laptop de NVidea videokaart altijd shared?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninedko
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-08-2023
Goedendag,

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop met een goede videokaart.

Nu snap ik het even niet meer, de ene site laat net andere gegevens dan de ander zien.

Sommige site's spreken over onboard videokaart en stand alone videokaart en sommige melden geen van beide.

Wat zijn er de verschillen hier-in?

Ik wil de laptop voor werk en wat video bewerking van me drone video's.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Onboard is de videokaart die in de processor zit. Dit is een videokaart die zeer geschikt is voor huis, tuin en keukengebruik. Dus e-mailen, MS office toepassingen, Facebook en simpele (vaak browserbased) games.

Als je grafisch zware toepassingen gebruikt, zoals AAA-games, dan is een stand-alone videokaart noodzakelijk. Dit is een extra videokaart die gemaakt is om goed te presteren bij dergelijke workloads. Overigens kan het in sommige gevallen ook voordelig zijn een stand-alone videokaart voor foto bewerking te nemen.

Wat je nodig hebt is afhankelijk van je eisen, beoogd gebruik en je budget.

Een goede videokaart maakt je laptop overigens niet sneller. Het is de SSD (ipv een traditionele HDD) die een laptop snel maakt. Belangrijk voor de snelheid is ook de processor en de hoeveelheid werkgeheugen. Het is zaak om de juiste processor en de juiste hoeveelheid werkgeheugen te kiezen voor jouw beoogde doelstelling.

Maar als je de vragenlijst die je kreeg volledig invult, kun je beter advies krijgen.