Verplaatsen Videofoon (intercom)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos24
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-01-2023
Beste Tweakers-genoten,

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht met een videofoon installatie. Bij nader inzien wil ik deze op een andere plek hebben, zo'n 50 cm naar rechts. Ik ben te laat dit als meerwerk op te geven en moet dit met de elektricien regelen na oplevering. Ik ben daar te gierig voor en wil de installatie zelf verplaatsen door de kabel(s) te verlengen. Ik heb hier echter horrorverhalen over gehoord dat ik daarmee de kwaliteit of erger de totale werking van het signaal van alle installaties in het appartement negatief zou kunnen beïnvloeden en als ik het verpest alsnog voor hoge kosten kom te staan. Het enige wat ik van de installatie weet is dat het een IP-systeem betreft waarbij de installatie op 2 datacomkabels is aangesloten. Het merk weet ik (nog) niet, in februari is er weer een kijkdag. Ik zou zeggen..gewoon die datacomkabels een stukje verlengen en klaar is kees. Maar wellicht dat alleen al het afkoppelen van de videofoon de zaak in de war schopt of dat er andere redenen zijn waarom dt niet werkt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Bos24 op 08-12-2021 17:42)

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
Dennisdn schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:20:
[...]

Het is vooral belangrijk dit te doen in overleg met de VVE want de intercom-installatie is van hen. De installaties zijn extreem gevoelig. Bij ons heeft een bewoner het voor elkaar gekregen om de hele installatie te slopen omdat diegene zijn of haar ding had aangepast om hem op afstand te kunnen openen met Smartphone. Schade: 5k+ waarvan tijdens de bewonersvergadering is besloten dat die bewoner een incassobureau over de vloer krijgt om het volledig te innen.
nou... extreem gevoelig is een beetje kort door de bocht ofniet?...

een installateur moet er ook nog garantie op geven he?

vooral de oudere meerdraadssystemen kunnen voor een leek wel lastig zijn, omdat daar de kwaliteit van de kabel en het montagewerk wel belangerijk kunnen zijn...
nieuwere 2 draads systemen zijn over het algemeen wat makkelijker,

en als je iets op IP hebt, dan zou je met een goede kwaliteit koppelblokje en een patchkabel wel een eind moeten komen...
(voordeel is dan ook dat je het makkelijk terug kan bouwen)

maar loopt de installateur niet meer op de bouw? vraag anders een van de monteurs of ze dat niet na de oplevering op een avondje voor je willen regelen, of misschien zelfs nu al voorbereiden? stukje extra kabel in de meterkast laten hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Japidoff op 02-12-2021 08:30 ]

gang is alles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26
Bos24 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:39:
Beste Tweakers-genoten,

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht met een videofoon installatie. Bij nader inzien wil ik deze op een andere plek hebben, zo'n 50 cm naar rechts. Ik ben te laat dit als meerwerk op te geven en moet dit met de elektricien regelen na oplevering. Ik ben daar te gierig voor en wil de installatie zelf verplaatsen door de kabel(s) te verlengen. Ik heb hier echter horrorverhalen over gehoord dat ik daarmee de kwaliteit of erger de totale werking van het signaal van alle installaties in het appartement negatief zou kunnen beïnvloeden en als ik het verpest alsnog voor hoge kosten kom te staan. Het enige wat ik van de installatie weet is dat het een IP-systeem betreft waarbij de installatie op 2 datacomkabels is aangesloten. Het merk weet ik (nog) niet, in februari is er weer een kijkdag. Ik zou zeggen..gewoon die datacomkabels een stukje verlengen en klaar is kees. Maar wellicht dat alleen al het afkoppelen van de videofoon de zaak in de war schopt of dat er andere redenen zijn waarom dt niet werkt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank!
Het is vooral belangrijk dit te doen in overleg met de VVE want de intercom-installatie is van hen. De installaties zijn extreem gevoelig. Bij ons heeft een bewoner het voor elkaar gekregen om de hele installatie te slopen omdat diegene zijn of haar ding had aangepast om hem op afstand te kunnen openen met Smartphone. Schade: 5k+ waarvan tijdens de bewonersvergadering is besloten dat die bewoner een incassobureau over de vloer krijgt om het volledig te innen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 02-12-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:23
Wees hier inderdaad voorzichtig mee, die intercoms kunnen nog wel eens nukken hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
Dennisdn schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:20:
[...]

vooral de oudere meerdraadssystemen kunnen voor een leek wel lastig zijn, omdat daar de kwaliteit van de kabel en het montagewerk wel belangerijk kunnen zijn...
nieuwere 2 draads systemen zijn over het algemeen wat makkelijker,

en als je iets op IP hebt, dan zou je met een goede kwaliteit koppelblokje en een patchkabel wel een eind moeten komen...

maar loopt de installateur niet meer op de bouw? vraag anders een van de monteurs of ze dat niet na de oplevering op een avondje voor je willen regelen, of misschien zelfs nu al voorbereiden? stukje extra kabel in de meterkast laten hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Japidoff op 02-12-2021 08:30 ]

gang is alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Niet aankomen, is niet van jou. Dus je loopt flink risico als er ook maar iets verkeerd gaat óf als men er achter komt dat jij er aan hebt gezeten zonder overleg.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26
Japidoff schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:28:
[...]

Dat dacht de bewoner in mijn case ook. Die had iets gekocht wat simwelweg het unpluggen van de hoorn was en daar weer inklikken van een smart-kastje en toch ging het mis. En dan hoeft de installateur géén garantie te geven omdat in onze papieren met dikke letters staat dat je niet aan de installatie mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos24
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-01-2023
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga voor de patchblokjes oplossing, als het werkt zoals ik denk dat het zou moeten werken. In februari kan ik het zien.

Ik hou jullie op de hoogte.
Pagina: 1