Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesselbleeker15
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop voor school, hiervoor moet ik met fluid mechanics bezig en simulaties draaien ook wel CFD(simulaties) genoemd.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows 10, ik ben van plan om er zware programma's op te draaien zoals solidworks, COMSOL Multiphysics, Autocad, Fusion 360 en nog meer programma's af en toe speel ik wel een spelletje maar hier heb ik een desktop pc voor.
webcam is ook belangrijk voor mij voor online meetings

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
maximaal 1100 euro dit kan 1100 euro exclusief zijn of inclusief

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
ja dit is van belang, ik neem hem elke dag mee naar school en binnenkort stages of op het werkveld.ik vind het niet erg om een accu mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Gaat mij om de bouwkwaliteit, hiervoor had ik een acer aspire maar vond de bouwkwaliteit wat matig, zag dat asus en lenovo wel goede laptops te koop hadden staan.

[ Voor 0% gewijzigd door Hesselbleeker15 op 01-12-2021 18:52 . Reden: Typfoutjes ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stackprotector
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 14:42
De light versie van de onderstaande laptop is redelijk goed aangeschreven, ook door tweakers zelf. Stond daarom ook op mijn lijstje voor mijn studie Data science/AI. Enige wat je je verder moet afvragen is wat voor videokaart eisen je hebt, moet het een Nvidia zijn met cuda? (bijv. veel machine learning libraries werken alleen met cuda, ik weet niet hoe het werkt met zulke simulaties).

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006VMH)

(Ik heb ondertussen gekozen voor de MacBook Air, omdat ik vanaf linux kom, geen behoefte aan windows heb, en iets stabielers wou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesselbleeker15
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Stackprotector schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:53:
De light versie van de onderstaande laptop is redelijk goed aangeschreven, ook door tweakers zelf. Stond daarom ook op mijn lijstje voor mijn studie Data science/AI. Enige wat je je verder moet afvragen is wat voor videokaart eisen je hebt, moet het een Nvidia zijn met cuda? (bijv. veel machine learning libraries werken alleen met cuda, ik weet niet hoe het werkt met zulke simulaties).

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006VMH)

(Ik heb ondertussen gekozen voor de MacBook Air, omdat ik vanaf linux kom, geen behoefte aan windows heb, en iets stabielers wou).
Ja het heeft zoiezo een gpu nodig ik denk dat een 20series of 30series kaart moet voldoen aan mijn eisen ik heb nu een laptop met een 1050 maar die schiet nu net te min. ik citeer ff van een research gate pagina maar blijkt voor comsol vaak het probleem met ram in verhouding met gpu 'Since COMSOL loves direct solvers (which fit into the core, ideally), the amount of RAM is the bottleneck of video cards. The situation may change when the video cards will be equipped with more RAM than is installed on the motherboard today. The size of the task, which can be effectively solved (even for multigrid, which implies parallelization to the same compact tasks), depends on this. Developers do not see much sense for those small tasks that can fit in the memory of a video.'

Groet,

Hessel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 13:10
Ideapad 5 Pro is een goede keuze als 16GB ram voldoende is voor nu en in de toekomst.
Het zit namelijk vast gesoldeerd en is niet uitbreidbaar.