Schakelmateriaal en zigbee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Topicstarter
Hallo,

Wij zijn met verbouwen bezig en daarbij komt natuurlijk ook het schakelmateriaal aan bod. Nu heb ik wel wat wensen / eisen en één van de wensen is het kunnen bedienen op afstand.

Hiervoor heb ik al een Raspberry PI gehaald, geïnstalleerd met home assistant en dat werkt feilloos. Daarnaast nog een Zigbee module gehaald voor de Raspberry PI en deze wordt ook feilloos herkend door home assistant zodat ik daar keurig mijn devices kan toevoegen. Dit draait inmiddels al een behoorlijke poos en naar volle tevredenheid.

Eén van de harde eisen is dat we ten alle tijde de verlichting kunnen schakelen met een knop aan de muur zonder wireless verbindingen. Ik trek dus draden naar de lampen om op conventionele manier te kunnen blijven schakelen. Deze eis komt voor het uit het feit dat ik (lees mijn vrouw) graag wil dat alles blijft werken ook als de Raspberry PI uitvalt (leek me ook niet helemaal een onredelijke eis).

Als ik nu ga zoeken op internet dan zie ik door de bomen het bos niet meer, wij zijn er inmiddels een beetje uit dat we Kopp Paris wit willen hebben al kan dit ook nog steeds veranderen. Maar wat voor materiaal heb ik nodig om er voor te zorgen dat ik het kan koppelen via Zigbee aan home assistant en dat het handmatig te schakelen blijft.

Ik zou al blij worden als er ergens wat duidelijke informatie te vinden is over hoe ik dit kan aanpakken...

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 22:27

mark-k

AKA markkNL

Volgens mij moet je dan met pulsdrukkers en een relais gaan werken, en dat relais moet dan een actief signaal over zn state geven via zigbee. Als je lampen hebt die zelf op zigbee draaien dan gaat dat niet lukken trouwens dus je moet het 'slimme' deel loskoppelen van je lamp en een 'domme' lamp gebruiken. Als je relais dan altijd spanning heeft kun je aan en uitschakelen met een puls van je HW schakelaar, of met je zigbee signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:09
Moet het per se zigbee zijn? Anders zou je naar Shelly kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:58
active2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:55:
Eén van de harde eisen is dat we ten alle tijde de verlichting kunnen schakelen met een knop aan de muur zonder wireless verbindingen. Ik trek dus draden naar de lampen om op conventionele manier te kunnen blijven schakelen. Deze eis komt voor het uit het feit dat ik (lees mijn vrouw) graag wil dat alles blijft werken ook als de Raspberry PI uitvalt (leek me ook niet helemaal een onredelijke eis).
Je wilt lampen én met de schakelaar aan/uit laten gaan, maar ook aan/uit met Home Assistent? Dit betekent dus wanneer je je verlichting met de schakelaar uit hebt geschakeld, je er alsnog stroom op wilt krijgen middels HA.
Dat gaat niet, want je wilt altijd spanning op je lamp hebben om er met HA bij te kunnen.

Je kan zelf iets fabriceren met een relais en een pulsdrukker inderdaad, maar ik ken geen standaard oplossingen die het zo doen.

De meeste conventionele oplossingen voor dergelijke systemen zijn toch afhankelijk zijn van een lokale 'schakelunit'. Dat kan Home Assistent zijn, maar denk ook aan Philips Hue. Hue integreert ook zeer goed in Home Assistent en werkt feilloos hier, ook als HA eventjes op z'n gat ligt.

Hier hebben we vrijwel alles van Hue (of aan een dimmerswitch die hue compatilbe is, of een ledcontroller die hue compatible is) icm de Hue bridge en Senic Friends of Hue switches. Als mijn RPI eruit ligt of het internet down is, kunnen lampen nog gewoon met de fysieke schakelaar uitgezet worden. Wellicht is dat toch een compromis wat je kan sluiten? :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:29
Niet helemaal je vraag, maar ik gebruik Shelly 1's hiervoor, heb vrijwel elke lamp hiermee geschakeld inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:39

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Gebruik hier een Conbee II USB-stick en Xiaomi/Opple (zigbee)wandschakelaars, nog nooit een probleem mee gehad en met scenes en dimbare Zigbee lampen die in wittint of kleur aanpasbaar zijn heb je veel meer mogelijkheden dan met een Shelly en een normale schakelaar (enkel aan/uit of eventueel dimmen).

Wel koppel ik de meeste knoppen direct met DeCONZ aan de lampen ipv. ze te gebruiken in Home Assistant, dan zit er toch een schakel minder in de keten.

Update: uiteraard zijn er vele andere Zigbee wandschakelaars beschikbaar, maar wil vooral aangeven dat als je in het Zigbee ecosysteem blijft er veel meer mogelijkheden zijn, toch gebruiksvriendelijk/beheersbaar en hier in 2 jaar nog nooit 1 hickup gehad. Probeer het gewoon eens een tijdje met 1 schakelaar zou ik zeggen!

[ Voor 26% gewijzigd door [BoSS] op 03-12-2021 10:03 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
iCasa dimmers en schakelaars met pulsdrukkers gebruiken. Je kunt ook van die hue in-wall switches gebruiken, eventueel zijn die aan te passen om de 230V te gebruiken i.p.v. een batterijtje.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou ook Shelly aanraden ipv Zigbee, die kun je zo aansluiten/instellen dat je zowel met de knop aan de muur als met de Shelly zelf de state kan veranderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
Richh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:03:
[...]

Je wilt lampen én met de schakelaar aan/uit laten gaan, maar ook aan/uit met Home Assistent? Dit betekent dus wanneer je je verlichting met de schakelaar uit hebt geschakeld, je er alsnog stroom op wilt krijgen middels HA.
Dat gaat niet, want je wilt altijd spanning op je lamp hebben om er met HA bij te kunnen.

Je kan zelf iets fabriceren met een relais en een pulsdrukker inderdaad, maar ik ken geen standaard oplossingen die het zo doen.

[…]
Dat kan dus wel met standaard relais van Shelly ;) Maar dat is niet Zigbee. Een pulsdrukker is ook niet nodig, gewoon traditioneel schakelmateriaal is voldoende. Enige “nadeel” is dat de schakelaar omhoog de ene keer licht aan is en de andere keer licht uit is ;) Net als bij een wisselschakeling dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 17:01
Je kunt ook naar Z-Wave kijken. Fibaro bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft Kopp daar zelf geen oplossing voor?

Wij gaan (wederom) in ons nieuwe huis voor Busch Jaeger Future Linear, daar zitten Zigbee-modules bij die fysiek kunnen schakelen/dimmen en andere Zigbee-apparatuur draadloos kunnen aansturen. Wij gebruiken dit in combinatie met Hue en "gewone" domme lampen achter ofwel zo'n Zigbeemodule of een slimme stekker.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 02-12-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Topicstarter
Ok, dank voor de info, dit geeft me in elk geval richting om te zoeken.

Ik heb het liefst zigbee omdat ik hier alles voor ingeregeld heb. Nu is het op zich eenvoudig om binnen home assistant meerdere systemen te configureren maar ik hou het liever bij hetzelfde. Minder kans op storingen en dan hoef ik ook minder te debuggen mocht dat nodig zijn ;-)

Dank voor de reacties in elk geval!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 08:37

DeZzL

Rocket surgeon

[BoSS] schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:40:
Gebruik hier een DeCONZ USB-stick ...
Ik gebruik sinds een tijdje ook een zigbee usb stick in een raspberry pi om mijn zigbee devices in Home Assistant te bedienen.

En dan in combinatie met deze zigbee draaidimmers en domme ledspots. Dan kun je gewoon ouderwets draaien om te dimmen, indrukken voor aan/uit. Terwijl het ook altijd via Home Assistant te bedienen blijft.
https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/
Ze zijn vrij universeel maar je zou even moeten vragen of ze compatibel zijn met Kopp.

Een ander alternatief is een inbouwmodule achter een bestaande dimmer/pulsdrukker, maar daar heb ik geen ervaring mee
https://www.ecobright.nl/...e-led-dimmer-module-250w/

[ Voor 7% gewijzigd door DeZzL op 03-12-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 05:39

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

DeZzL schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:17:
[...]

Ik gebruik sinds een tijdje een ConBee II usb stick in een raspberry pi om mijn zigbee devices in Home Assistant te bedienen.

En dan in combinatie met deze zigbee draaidimmers en domme ledspots. Dan kun je gewoon ouderwets draaien om te dimmen, indrukken voor aan/uit. Terwijl het ook altijd via Home Assistant te bedienen blijft.
https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/
Ze zijn vrij universeel maar je zou even moeten vragen of ze compatibel zijn met Kopp.

Een ander alternatief is een inbouwmodule achter een bestaande dimmer/pulsdrukker, maar daar heb ik geen ervaring mee
https://www.ecobright.nl/...e-led-dimmer-module-250w/
Dit werkt inderdaad, maar je kan dan geen speciale effecten gebruiken zoals bijv. lichtkleur wijzigen. Dat werkt alleen met een native Zigbee lamp en schakelaar (of natuurlijk een ander systeem met lampen die direct aangestuurd worden zoals WiFi lampen).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 08:37

DeZzL

Rocket surgeon

[BoSS] schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:49:
[...]

Dit werkt inderdaad, maar je kan dan geen speciale effecten gebruiken zoals bijv. lichtkleur wijzigen. Dat werkt alleen met een native Zigbee lamp en schakelaar (of natuurlijk een ander systeem met lampen die direct aangestuurd worden zoals WiFi lampen).
Inderdaad, goede aanvulling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

Sonoff ZBMini's achter je schakelaar of in je verdeeldoos op t plafond: https://www.sonoff.nl/a-6...-zigbee-mini/#description

Hetzelfde als een shelly maar dan op Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Rmg schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:52:
Sonoff ZBMini's achter je schakelaar of in je verdeeldoos op t plafond: https://www.sonoff.nl/a-6...-zigbee-mini/#description

Hetzelfde als een shelly maar dan op Zigbee
Ik zou wel dan testen met 1tje. De inbouwen dozen in nederland zijn best klein en een hoop geprop. Je hebt ze ook waar het verwerkt zit in een Dimmer of stopcontact. (wel beperkt aanbod)

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08

_Arthur

blub

TheDudez schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
Ik zou wel dan testen met 1tje. De inbouwen dozen in nederland zijn best klein en een hoop geprop.
De meeste merken hebben ook diepe inbouwdozen, ik zie ze zo snel zelfs tot 68mm diep. Als de TS toch z'n huis aan het renoveren is geheel, kan hij vast ook diepe (of diepere dan standaard) inbouwdozen laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-06 17:33
pagani schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:27:
Heeft Kopp daar zelf geen oplossing voor?

Wij gaan (wederom) in ons nieuwe huis voor Busch Jaeger Future Linear, daar zitten Zigbee-modules bij die fysiek kunnen schakelen/dimmen en andere Zigbee-apparatuur draadloos kunnen aansturen. Wij gebruiken dit in combinatie met Hue en "gewone" domme lampen achter ofwel zo'n Zigbeemodule of een slimme stekker.
Kun je wat informatie over deze schakelaar delen? Ik heb op google gezocht, maar kon de schakelaar met zigbee-module niet vinden in busch jaeger. is het friends of hue ?

https://www.busch-jaeger....ture-linear/lichtschalter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
igix schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:41:
[...]

Kun je wat informatie over deze schakelaar delen? Ik heb op google gezocht, maar kon de schakelaar met zigbee-module niet vinden in busch jaeger. is het friends of hue ?

https://www.busch-jaeger....ture-linear/lichtschalter
Zeker:
https://www.busch-jaeger.de/produkt/zigbee-light-link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:15
Busch Jaeger heeft ook nog Friends of Hue lichtschakelaars: https://www.busch-jaeger....ure-linear/friends-of-hue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Dat werkt dus juist niet als de raspberry uitvalt.

Ik zie Shelly veel voorbij komen hier, nou heb ik 2 van die tussenstekkers voor de kerstverlichting, maar is een heel huis aan schakelmateriaal op Wifi niet al snel slecht voor de performance van je netwerk?

[ Voor 26% gewijzigd door Makkelijk op 24-12-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
Bedankt, werkt dit ook als het Zigbee-netwerk of internet niet beschikbaar is? dit model is goed.

Ik denk dat aqara ook een eu-versie van switch heeft. Moet dat onderzoeken

[ Voor 13% gewijzigd door igix op 24-12-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
Makkelijk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:55:
[...]

Dat werkt dus juist niet als de raspberry uitvalt.

Ik zie Shelly veel voorbij komen hier, nou heb ik 2 van die tussenstekkers voor de kerstverlichting, maar is een heel huis aan schakelmateriaal op Wifi niet al snel slecht voor de performance van je netwerk?
Ja

Home-assistent -> Friends of hue-schakelaar - Niet mogelijk om uit/aan te bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Is het echt bedoeld voor alleen de noodgevallen?

Als het alleen voor noodgevallen is dan hoef je niks speciaals te doen. Alle Zigbee lampen die ik ken, gaan namelijk volgens de defaultinstelling in een soort „handbediend” modus als je ze even van de spanning haalt. Je kunt ze dan gewoon bedienen met de ouderwetse schakelaar die vast ingebouwd is in de muur.

En zodra je centrale bridge terug in de lucht is, gaan de lampen die weer volgen (als ze spanning hebben).

[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 24-12-2021 09:41 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Laatst online: 16:46

WoutF

Hoofdredacteur
De belangrijkste vraag is denk ik of je enkel wilt schakelen/dimmen, of ook wilt spelen met kleur(temperatuur). Voor het schakelen/dimmen van 'domme' lampen zou ik een Zigbee-inbouwschakelaar aanraden. Dan blijven je wandschakelaars gewoon werken en kun je ze ook vanuit Home Assistant aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
igix schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:31:
[...]

Ja

Home-assistent -> Friends of hue-schakelaar - Niet mogelijk om uit/aan te bedienen
Als je niet met slimme lampen wilt werken:

Had je al gekeken naar die iCasa dingen die ik eerder noemde? Ben daar erg tevreden over.
https://www.beaumotica.nl...d-ac-dimmer-7061257407014
https://www.beaumotica.nl...w-ac-switch-7104389273352
https://www.beaumotica.nl...utraaldraad-niet-benodigd

Die laatste heb ik niet benodigd, maar dat is standaard 55mm schakelmateriaal dus je kunt dat mooi integreren in systemen van bijv. GIRA. Als ik de reviews mag geloven kun je zelfs de dimmerknop van GIRA er op zetten zodat het volledig geïntegreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:10

HaTe

haat niet

Dit soort modules gebruiken icm een pulsdrukker: € 17,99 37%OFF | Lonsonho Tuya Smart Zigbee Dimmer Switch Module With / No Neutral Smartlife Zigbee2MQTT ZHA Alexa Google Home Compatible
https://a.aliexpress.com/_u7jQz4

Deze is ook mooi, heeft het voordeel dat je de schakelaar gewoon op de bruine draad kan aansluiten. Is handig voor hotelschakeling. Ook lijkt het erop dat je deze met een normale rocker schakelaar kan gebruiken.
€ 14,74 40%OFF | Tuya ZigBee 3.0 Smart Light Switch Relay Module 1/2/3 Gang Smart Life/Tuya App Control, Works with Alexa Google Home Yandex
https://a.aliexpress.com/_u6tF78

De eerste (Lonsonho) werkt al 1.5jaar zonder problemen. De Moes dimmer heb ik ook al in huis, moet hem alleen nog testen.

[ Voor 5% gewijzigd door HaTe op 24-12-2021 09:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Pagina: 1