Eindelijk wat tijd om een update hierrond te geven. De keuze is uiteindelijk na heel veel prijzen bekijken (mede dankzij jullie suggesties) en vergelijken (zowel qua vps, domeinen, als uberhaupt managed support mogelijk), gevallen op
mijn.host die ik tegenkwam in
dit tweakers bericht toen ik voorlopig onderzoek deed naar "Team Blue" etc . Ze waren vanaf dag 1 een topfavoriet. Dit daar ze op de beginnende prijsvraag vanaf de start met een degelijke vergelijking kwamen tussen onze toen bestaande Plesk "Business" server bij VIP en onze unmanaged DA, en de domein prijzen.
Bij VIP betaalden we 70€/m voor 3 cores, 4gb ram en 64gb schijfruimte
Bij MH werd geopteerd voor VPS.L met optie managed voor 10€/m surplus. De voordelen waren talrijk en vip kon daar gewoon niet tegen op (Dus rekening houdend met de normale vps prijs van 55 voor de server, 15 voor OS + 10 voor managed is dat 80p/m) iets duurder maar veel betere specs
1 extra core (van 3 naar 4), bijna 4 dubbel aan ram geheugen (van 4 naar 15) en bijna dubbel aan opslag (exclusief gebruik van OS natuurlijk, van 64 naar 100gb) en dit voor DEZELFDE PRIJS aan 70€/m, een ipv6 adres (wat er niet is bij vip, en ga der nu ook niet meer naar vragen)
Zie onderstaande tabel
De uitleg:
Kolom 1: onze toenmalige artikel count (is qua domeinen licht gestegen ondertussen)
Kolom 2: Prijs van de managed VPS bij mijn.host per maand met plesk licentie 2j vooruitbetaald. Kon er nl een licentie korting verkregen worden. Verrekend met totaalprijs op jaarbasis
Kolom 3: Prijs van de managed VPS bij mijn.host per maand met licentie per maand betaald) Verrekend met totaalprijs op jaarbasis
Kolom 4: Prijs op jaarbasis met de nieuwe VIP tarieven indien we daar zouden blijven.
De vergelijking
item 1: voor 33 be domeinen ligt de aankoopprijs (exBTW natuurlijk, zakelijk) rond de 400€ op jaarbasis. Bij VIP met de nieuwe tarieven voor .be van 11.99 naar 18.99 (exBTW) werd dat bijna 1300€ (dus iets meer dan x3 !!!)
item 2: 3x .com wederom MH goedkoper, dit keer bijna 1,5x
Item 3: 1x .net, scheelt wederom bijna de helft
item 4: 1x .org, scheelt wederom bijna de helft
item 5 is de VPS licentie (zonder maandelijkse OS) bij MH in kolom 1 (maar met 2j vooruit) en met maandelijkse prijs in kolom 2. Kolom 2 valt er eigenlijk van tussenuit gezien bij VIP ook per maand was)
Subtotaal, daar zie je dus dat de inkoop op jaarbasis bij MH een 1200€ gaat zijn exBTW, waar die bij VIP ruim 400€ hoger ging uitvallen.
MB VPS is een interne term maar houdt de DA server in van post 1. bij MH is dit met optie managed (10€/m) en VIP unmanaged
Totaal: Dan zie je dat met de managed optie (die de DA server uiteraard duurder maakt dan VIP) dat der op jaarbasis een winst gemaakt wordt van een 200€ enkel en alleen door de besparing aan inkoopprijs op domeinen zelfs met de iets duurdere plesk VPS en bijna dubbele server kost voor de DA VPS. De managed optie voor DA is uberhaupt nog niet zeker, want die doe ik nu unmanaged (met hulp van DA forum waar nodig en das zeer zeldzaam). Dus gaat die bij mijn.host ook eventueel unmanaged zijn dan komt daar op jaarbasis nog eens 120€ winst bij, die misschien gespendeerd zal worden voor een iets krachterige DA config.
Ohja en dan is zijn in bovenstaande tabel de 6 .eu domeinen nog vergeten mee te rekenen. bij MH zijn die 3.99 aan inkoop, bij VIP 12.99 ofzo dus daar komt dan nog eens een 70€ op jaarbasis aan winst bij door te verhuizen.
En das dan nog maar puur prijzen vergeleken na de initiële prijsvraag. Dan was er nog de het DNS beheer. Bij VIP deed ik dat via dnsworks.nl (ondertussen offline) en dit was een onbeveiligde (non-ssl) omgeving ondanks jarenlang aangeven dat dat gewoon geen goed beheer was, maar het was de enige optie voor dns whitelisting. Bij MH wordt dit nu afgehandeld door de plesk server zelf, en dan nog was de whitelisting bij VIP maar in beperkte mate. Wie wist waar te kijken in de whois of even een simpele google opdracht deed kon alsnog bij VIP uitkomen.
Onder mijn.host is dat gewoon compleet van de baan. Na hun initiële offerte werden er een paar bijkomende vragen gesteld oa rond whitelisting. Het werd onderzocht en het bleek mogelijk om EIGEN NAMESERVERS te hebben zoals ns1.mijnbedrijf.be, en dan nog 3 stuks. Een extra pluspunt dus tov VIP
Dan het ipv6 aspect. Dat het uberhaupt beschikbaar was is al een pluspunt tov VIP wat dit niet aanbood. Alhoewel een ipv6 zeer toekomstgericht is ben je der nog niet helemaal als enkel je server ipv6 is. Sommigen bezoekers van een website kunnen een "ipv6-only" beleid voeren, en al heb je dan een ipv6 capabele server, zonder een ipv6 dns server ben je nog steeds via ipv6 onbereikbaar. En ook dit was mogelijk. Dus alle domeinen op onze servers zijn 100% bereikbaar, zelfs over ipv6 only.
Dan was er de support zelf. Zowel op de initiële prijsvraag als enkele keren bijkomende vragen na hun reactie, was de support gigantisch snel. Zelfs zeer laat op de avond (23:00u) en ook tijdens het weekend! Zo goed als telkens was er binnen de paar uur een reactie op mijn reactie. Kortom, niks dan voordelen dus en halfweg december was de VPS opgezet en werden allereerst de eigen domeinen overgezet om alles netjes te kunnen testen etc (de 1e klantdomeinen waren maar voor begin januari dit jaar) en alles verliep zeer vlotjes
Zelf ben ik nogal technisch aangelegd dus dan ben ik de in de details gaan duiken en hoewel dit niet in op de website staat is ook e-mail whitelisting mogelijk! Zelfs als men via de server zelf e-mail dan zijn er in de e-mail headers nog verscheidene gedeeltes waarmen de serverprovider kan uithalen. Ook dit werd gereduceerd tot klein gedeelte en dan moet je al weten waarnaar je moet letten. Nog moeilijker dus voor (potentiële) klanten dus om rechtstreeks bij onze VPS provider aan te kloppen.
Nog pluspunten die MH aanbied wat VIP niet aanbied is DNSSec, DNSLock. De server de mail laten afhandelen gaf uiteindelijk ook de mogelijkheid om volledige anti-spam maatregelen te treffen rond DKIM,DMARC en SPF records. Onder dnsworks.nl was er om de een of andere vage reden een input limiet op hun invoervelden waardoor de dnsrecord base64 waarde van DKIM niet volledig kon worden ingegeven, en das dus geen optie. Alles moet correct zijn want DKIM is belangrijk voor gebruik DMARC en SPF.
Het totaalplaatje klopte gewoon bij Mijn.host en ik kan ze alleen maar ZEER STERK aanraden op basis van de ervaring de afgelopen 4.5 maand! Ondertussen is ongeveerd de helft van de domeinen overgezet naar MH panel voor registratie. Alle domein dns records momenteel nog actief onder VIP verwijzen al door naar de MH VPS. De hostings zelf van alle domeinen wordt reeds afgehandeld door de nieuwe VPS. Alle domeinen worden zo dicht mogelijk (voor onze interne administratie) overgezet bij de originele vervaldatum.
Wordt verder opgevolgd uiteraard.
[
Voor 0% gewijzigd door
Ch3vr0n op 18-04-2022 13:56
. Reden: typo's lol, termen mixen ]