Koeling voor mijn Nieuwe i5-12600k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JoeyWe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik zoek een?
Koeling voor mijn GamePC waarvan ik de rest van de onderdelen al besteld heb

Wat is je budget?
Volgens mij zijn er koelers rond de 100 euro maar het mag ook wel wat meer zijn, het belangrijkste is dat hij tijdens licht gebruik niet te veel lawaai maakt. Als ik aan het gamen ben mag hij wel iets hoorbaar zijn indien dit echt een stuk beter is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder de tabel van mijn huidige, al bestelde onderdelen. Ik ben van plan de PC vooral voor gamen en 3d modeleren (360 fusion) te gaan gebruiken. Ik heb op dit moment ook een GTX 970 er in zitten en ben van plan om deze te upgraden als de prijzen iets beter worden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 325,90€ 325,90
1MoederbordenASUS PRIME Z690-P WIFI D4€ 276,-€ 276,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 48,99€ 48,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 94,90€ 94,90
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 63,-€ 126,-
1VoedingenFractal Design Ion Gold 750W€ 99,40€ 99,40
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 992,09

Ik was eerst van plan om de be quiet Dark Rock pro te nemen, echter is hier de mounting bracket voor de LGA 1700 niet beschikbaar en interfereert dit met mijn RAM slots. Ik vroeg me af of iemand nog tips voor mij heeft wat goede koeling betreft, het liefst heb ik een air based systeem maar als een waterkoeling systeem beter is vind ik dat ook geen probleem.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Scythe Fuma 2
Van Scythe krijg je gratis LGA1700 bracket

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JoeyWe
Thanks! :D

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32
Of nog wat beter: pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
Vergelijking: https://nl.hardware.info/...g/producten/527671-428738

Komt ook met een gratis socket 1700 mount kitje: https://www.bequiet.com/en/contact/lga1700mounting

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 01-12-2021 21:33 ]

• zurebas
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-02-2022
Be quiet niet doen... Ik wacht zelf op zo'n gratis kit. Levering verwacht men tussen 15 en 27 december.
Beste normale koeler is een noctua dh15 chromax.black, daar zijn de lga1700 kits ook van te bestellen. Mogelijk overkill, maar koel is ie :-)

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:31
zurebas schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:21:
Be quiet niet doen... Ik wacht zelf op zo'n gratis kit. Levering verwacht men tussen 15 en 27 december.
Beste normale koeler is een noctua dh15 chromax.black, daar zijn de lga1700 kits ook van te bestellen. Mogelijk overkill, maar koel is ie :-)
Da's apart, bij mij was die op vrijdag aangevraagd en dinsdag binnen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 15:05
Die Noctua is wel een klein beetje overkill voor de usecase die TS omschrijft... dat is een luchtkoeler voor overclockers, totaal niet nodig voor een "normale" machine.

Een Cooler Master Hyper 212 zal al heel goed koelen in de usecase van TS en zal zelfs onder load vrijwel niet hoorbaar zijn. Volgende stapje zou een Scythe Mugen 5 PCGH kunnen zijn... maar alles groter of duurder is in principe overkill. Zelfs die Scythe zal een kleine overclock op de slofjes doen zonder hoorbaar te zijn.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:11
zurebas schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:21:
Heb mijn ombouw set ook 1,5 dag later mogen ontvangen.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

MicGlou schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:17:
Die Noctua is wel een klein beetje overkill voor de usecase die TS omschrijft... dat is een luchtkoeler voor overclockers, totaal niet nodig voor een "normale" machine.

Een Cooler Master Hyper 212 zal al heel goed koelen in de usecase van TS en zal zelfs onder load vrijwel niet hoorbaar zijn. Volgende stapje zou een Scythe Mugen 5 PCGH kunnen zijn... maar alles groter of duurder is in principe overkill. Zelfs die Scythe zal een kleine overclock op de slofjes doen zonder hoorbaar te zijn.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De CPU kan 220 watt verstoken continu als die aan het werk wordt gezet. Je Hyper 212 is "maar" voor 150 watt. Die moet je echt links laten liggen voor Alder Lake.

Die Noctua is voor 220watt. Dus overkill? Absoluut niet.
Tijdens gamen zijn ze niet zo powerhungry maar ik zie dat TS ook 3d modelling doet en dat is renderen. Dan gaan ze wel flink vermogen trekken.

De 12600k en up smeken om een degelijke AIO waterkoeling.

Multi-threaded test.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-i5-12600k-alder-lake-12th-gen/images/power-multithread.png

Stress-test:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-i5-12600k-alder-lake-12th-gen/images/power-stress.png

[ Voor 20% gewijzigd door OMD op 02-12-2021 11:53 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• JoeyWe
OMD schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:45:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. De CPU kan 220 watt verstoken continu als die aan het werk wordt gezet. Je Hyper 212 is "maar" voor 150 watt. Die moet je echt links laten liggen voor Alder Lake.

De powerconsumption bij de 12th gen ligt inderdaad erg hoog, hierdoor was ik ook al van plan om niet te besparen op een koeler. Jij geeft aan dat het beste een degelijke AIO is, heb jij nog tips welke AIO goed is in mijn situatie? Ik heb hier zelf namelijk ook al even naar gekeken maar ik ben helemaal niet bekend in de AIO omgeving.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 15:05
OMD schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:45:
[...]

Tijdens gamen zijn ze niet zo powerhungry maar ik zie dat TS ook 3d modelling doet en dat is renderen. Dan gaan ze wel flink vermogen trekken.

Welnee joh, dat zijn de zogenaamde 'indek' cijfertjes die de fabrikanten opgeven... het zou toch potver wat zijn dat een i5-12600k niet meer fatsoenlijk gekoeld zou kunnen worden zonder een dergelijk bakbeest van een Noctua te moeten installeren of waterkoeling te gaan gebruiken? Er zijn ook meer dan genoeg testen te vinden die dat soort zaken aantonen... je staart echt teveel naar de cijfertjes.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MicGlou schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:08:
het zou toch potver wat zijn dat een i5-12600k niet meer fatsoenlijk gekoeld zou kunnen worden zonder een dergelijk bakbeest van een Noctua te moeten installeren
Hij kan prima gekoeld worden omdat de CPU hier sensoren voor heeft, en dan terugklokt.

Vroeger werd dat 'throttelen' genoemd en werd dat gezien als een gebrek aan de koeling maar voor moderne high-end x86-CPU's (als je de 12600K niet al onder mid-range mag scharen) is het standaard dat je CPU altijd tegen de grenzen van je koeling aan turbo't. Tenzij je een heel dikke koeler installeert.

Dat zijn geen theoretische cijfertjes maar dat laten benchmarks toch ook wel zien. Bij gamen zal dat zich niet snel voordoen, bij multi-threaded workloads zoals renderen wel (zie ook de grafiekjes die @OMD heeft toegevoegd).

Nou is een heel andere kijk dat het helemaal niet zo erg is als je niet volledig de maximale turbo haalt. Praktisch alle OEM-pc's doen dat bijvoorbeeld ook niet, en het turbo-systeem zelf heeft een prima feedback-loop om een zodanige kloksnelheid te kiezen dat je CPU niet stuk gaat. Met een 150W-koeler haal je waarschijnlijk nog steeds 90% van de maximale performance. Maar dat is wel een afweging.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 02-12-2021 13:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:13
@OMD
Die 226W is total system power aan de muur gemeten, vermoedelijk ook nog eens gemeten aan de AC kant.

Het zou me verbazen als er met aftrek van de efficiency van de voeding, VRM op het moederbord en andere componenten zoals de (idle) videokaart, SSD, ventilatoren en werkgeheugen meer dan ~140 overblijft aan daadwerkelijk verbruik wat betreft de CPU zelf.

Andere review outlet die daadwerkelijk over de EPS connector meten komen veelal op zo'n 125W voor de 12600K tijdens een 100% load.

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:31
MicGlou schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:08:
[...]

Welnee joh, dat zijn de zogenaamde 'indek' cijfertjes die de fabrikanten opgeven... het zou toch potver wat zijn dat een i5-12600k niet meer fatsoenlijk gekoeld zou kunnen worden zonder een dergelijk bakbeest van een Noctua te moeten installeren of waterkoeling te gaan gebruiken? Er zijn ook meer dan genoeg testen te vinden die dat soort zaken aantonen... je staart echt teveel naar de cijfertjes.
Ik geloof dat je dat zelf doet, de 12700k die ik van de week aan het testen was trok ook al naar de 260W terwijl die al aan het thermal throttlen was. De cijfertjes van de fabrikant zijn juist lager dan wat de soc in boost kan gebruiken. Dus het is wel wijs er een deftige koeler op te zetten.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

!mark schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:44:
@OMD
Die 226W is total system power aan de muur gemeten, vermoedelijk ook nog eens gemeten aan de AC kant.

Het zou me verbazen als er met aftrek van de efficiency van de voeding, VRM op het moederbord en andere componenten zoals de (idle) videokaart, SSD, ventilatoren en werkgeheugen meer dan ~140 overblijft aan daadwerkelijk verbruik wat betreft de CPU zelf.

Andere review outlet die daadwerkelijk over de EPS connector meten komen veelal op zo'n 125W voor de 12600K tijdens een 100% load.
Ik heb zitten slapen, was nog vroeg 8)7

Hij zou 150watt moeten kunnen trekken volgens Intel zelf. Moet je alleen geen enkele overclock gaan doen. Dan heb je aan een Hyper212 nog steeds niet genoeg :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-01 10:54
Valt me hier altijd op tijdens discussies over koelers hoe de meningen over wat "stil" is uiteenlopen. De een vindt 40db stil genoeg, de ander vindt het storend. Is ook nog eens afhankelijk van wat voor kast je hebt, afstand, plaats etc.

Maar goed, als je op stilte gesteld bent, zou ik lekker een Noctua NH-D15 of een Dark Rock Pro 4 halen, maar die zijn wel wat prijzig. Kunnen wel zo'n beetje alle CPU's koel houden zonder veel herrie.
Als je wat goedkoper gaat, zou ik voor de Scythe Fuma gaan.

De hyper212 was ooit ok, maar de fan maakt in vergelijking met noctua of be quiet fans voor mij veel te veel herrie/irritant geluid, ook als de CPU koel is. Maar ik ben een extreme zeurpiet als het op geluid aankomt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GromuhlDjun schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:03:
Valt me hier altijd op tijdens discussies over koelers hoe de meningen over wat "stil" is uiteenlopen. De een vindt 40db stil genoeg, de ander vindt het storend. Is ook nog eens afhankelijk van wat voor kast je hebt, afstand, plaats etc.

Maar goed, als je op stilte gesteld bent, zou ik lekker een Noctua NH-D15 of een Dark Rock Pro 4 halen, maar die zijn wel wat prijzig. Kunnen wel zo'n beetje alle CPU's koel houden zonder veel herrie.
Als je wat goedkoper gaat, zou ik voor de Scythe Fuma gaan.

De hyper212 was ooit ok, maar de fan maakt in vergelijking met noctua of be quiet fans voor mij veel te veel herrie/irritant geluid, ook als de CPU koel is. Maar ik ben een extreme zeurpiet als het op geluid aankomt.
Fuma 2 pricewatch: Scythe Fuma 2 via klantenservice van Scythe krijg je een LGA1700 bracket.

Ik heb zelf de NH-D15 op 5900X (OC) echt goed. Scheelt nog ongeveer 4 graden met DR Pro 4, maar op volle load is de DR Pro4 wel iets stiller. D15 kun je iets lager zetten, waardoor het nog steeds goed koelt, en is dan even stil.

(vergis je niet met NH-D15S)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32
GromuhlDjun schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:03:
De 212 is nog steeds prima voor 65w processors, niet voor 125w, nooit geweest ook.
Een BQ of Noctua rond hetzelfde prijspunt is ook niet (veel) beter.

• zurebas
BHStar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:02:
[...]

Da's apart, bij mij was die op vrijdag aangevraagd en dinsdag binnen.
Heel vreemd.. Ik zal het nogmaals aanvragen, mijn voorkeur is wel de dark rock 4 pro vanwege weinig geluidproductie. Mocht het wel. Leverbaar zijn dan zal ik het hier laten weten.

• zurebas
Nogmaals een aanvraag gedaan, wordt nu wel geshipped.. Dan raad ik de be quiet Dark Rock 4 Pro aan :-)
Pagina: 1