Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpel22
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-01-2022
Mijn vraag
Ik ben nog steeds op zoek naar een vervanger van mijn TV.

Nu heb ik sinds 8jaar Humax LGB-32DRC/NLL2.

Daar zit een twintuner en harddisk intern.

Met 1 afstandsbediening kon ik simpel opnemen van 2 programma's tegelijk.

En in sommige gevallen een derde live kijken.

Na 7 december is deze tV niet meer bruikbaar i.v.m. omschakeling van SD naar HD.

Nu heb ik 2e hands een Humax IHDR-5050C aangeschaft.

Maar met die combinatie is het lastig om mee te werken.

Steeds de verkeerde afstandsbediening, en apparaatinstelling op deze a.b.

Ook heb ik via de lijst getracht de TV a.b. te integreren op de VCR a.b.

Maar dan nog duizelt het mij .

Ook is het nu een kabelwirwar achter mijn TV, en de IHDR-5050C moet ik op z'n kant zetten, met een zacht plastic matje, tegen het brommen van de ventilator.

Ik zoek dus een vervanger voor mijn HUMAX TV.

Dus een TV met twintuner en interne harddisk , liefst een SSD

Dus géén losse units, en met 1a.b te bedienen.

Wie heeft er een idee?

Ik hoor graag een suggestie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Panasonic heeft een aantal televisies met een dubbele tuner, maar daar betaal je wel een meerprijs voor. Een harde schijf kan je er niet in stoppen, maar dat hoeft geen groot probleem te zien: Via USB kun je veel aansluiten, inclusief harde schijven.

Verder is er niet veel aanbod in televisies met twee tuners, alle andere grote merken leveren volgens mij maar 1 tuner in al hun televisies.

Verder kan ik je aanraden mijn recensie van de LG GX eens door te lezen: De integratie met mijn Ultimo 4K was bijzonder goed. Doordat de externe ontvanger in de gebruikersinterface van de televisie geïntegreerd is, is de noodzaak tussen afstandsbedieningen te wisselen een stuk minder. Nog steeds bracht het op om af en toe van afstandsbediening te wisselen, maar dat was meer uit gemak dan noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:04
Er zijn wel meer toestellen met twee tuners, maar als je meerdere opnames tegelijk wilt kunnen maken heb je een tv met twee ci+-sloten nodig, en natuurlijk ook twee modules met smartcard. In principe zou het ook met één kunnen als er gebruik wordt gemaakt van ci+ 1.4, maar dat lijkt maar niet van de grond te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
hcQd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:20:
Er zijn wel meer toestellen met twee tuners, maar als je meerdere opnames tegelijk wilt kunnen maken heb je een tv met twee ci+-sloten nodig, en natuurlijk ook twee modules met smartcard. In principe zou het ook met één kunnen als er gebruik wordt gemaakt van ci+ 1.4, maar dat lijkt maar niet van de grond te komen.
Weet je dat zeker? Zo'n Humax decoder zet je ook maar 1 smartkaart in. Als een TV 2 tuners heeft, lijkt het me dat je op 1 kan kijken en dat de andere gebruikt wordt voor opnemen, via 1 module + smartcard. Ik dacht tevens dat dat gewoon werkte met een 1.2 of 1.3 module.

Het gemakkelijkst is dam een usb 2.5inch hddtje of ssd tegen de tv plakken, vooral die ssd's wegen niks dus gewoon met dubbelzijdige tape prima oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 01-12-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
maar als je meerdere opnames tegelijk wilt kunnen maken heb je een tv met twee ci+-sloten nodig
Dat valt reuze mee: Het ongecodeerde basispakket kun je zowieso opnemen, dus alle SD-zenders daarin plus enkele HD-zenders. Dat ongecodeerde basispakket wordt door het afgeschakelen van MPEG2-zenders wat uitgebreid. De HD-zenders van RTL en SBS blijven wel gecodeerd en Ziggo zal daar een SD-versie in MPEG4 van gaan aanbieden.

Kortom je kunt niet van twee gecodeerde zenders tegelijk kijken/opnemen maar als je het een beetje handig doet, moet je in het ergste geval een keer een SD-zender opnemen. Niet het grootste drama op aarde.

De Panasonic-televisies met 2 tuners bieden overigens de mogelijkheid voor 2 CI-modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Weet je dat zeker? Zo'n Humax decoder zet je ook maar 1 smartkaart in.
Maar dat is dan ook precies het verschil: Die Humax-ontvangers hebben kaartlezers i.p.v. CI-modulesleuven. Een kaartlezer kan meerdere zenders tegelijk coderen, een CI-module niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:04
ToFast schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:26:
Weet je dat zeker? Zo'n Humax decoder zet je ook maar 1 smartkaart in.
Zo'n module kan, helaas, maar één zender tegelijk ontsleutelen, ook als de smartcard meerdere streams aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
hcQd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:29:
[...]

Zo'n module kan, helaas, maar één zender tegelijk ontsleutelen, ook als de smartcard meerdere streams aan kan.
Helder, goed om te weten! Ik had er (voor kennissen) ook wel eens aangedacht een TV met 2 tuners aan te raden (icm ziggo). Dan zijn die tv' dus interessanter voor het buitenland of in combinatie met andere tv-aanbiederers of puur gewoon andere modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nogmaals, na het afschakelen van MPEG2 is bij Ziggo het aantal ongecodeerde zenders zo groot dat je niet snel in de problemen zult komen met je module. Dus ik zou zeker niet afraden om een TV met 2 tuners te kopen. Je kunt evt. bij Ziggo meerdere modules huren, mocht je buitengewone opnamebehoeften hebben.

Maar... het is wel belangrijk te beseffen dat kaartlezers dit probleem simpelweg niet hebben. Een externe ontvanger met kaartlezers kan wel degelijk meerwaarde bieden; op mijn Vu+ met zijn 8 tuners kan ik praktisch onbeperkt programma's tegelijk opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
dmantione schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:41:
Nogmaals, na het afschakelen van MPEG2 is bij Ziggo het aantal ongecodeerde zenders zo groot dat je niet snel in de problemen zult komen met je module. Dus ik zou zeker niet afraden om een TV met 2 tuners te kopen. Je kunt evt. bij Ziggo meerdere modules huren, mocht je buitengewone opnamebehoeften hebben.

Maar... het is wel belangrijk te beseffen dat kaartlezers dit probleem simpelweg niet hebben. Een externe ontvanger met kaartlezers kan wel degelijk meerwaarde bieden; op mijn Vu+ met zijn 8 tuners kan ik praktisch onbeperkt programma's tegelijk opnemen.
Ook helder. Dan is het alleen in specifieke combinaties van enkele zenders dat je niet kan kijken en opnemen tegelijk via een tv met 2 tuners en één insteekslot (module+smartcard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpel22
ik sta stom verbaast over de reactiesnelheid op mijn vraag.
Daar ben ik blij mee, en dank bij deze.
Ik moet er wel een stief kwartiertje tijd in steken, , want snappen doe ik niet alles.
in de Humax TV zit 1 twintuer met 1 smartcard.
Het was een uniek toestel, bedacht door technici die gebruiksgemak op de hoogste plek stelde.
Vooral 8 jaar geleden moesten velen allerlei units met de nodige bedrading gebruiken.
Nu zit ik helaas weer in hetzelfde schuitje, Ziggo bedankt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@simpel22, wat heb je voor huidig Ziggo (TV) abonnement als ik vragen mag?

Is het formaat van je TV (32") nog steeds acceptabel (hoewel niet echt meer van deze tijd), of wordt dat ook een maatje groter indien het een nieuwe TV zou gaan worden?

Een iets ander Ziggo TV abonnement, met opslag in cloud ipv op je lokale harddisk, zou dat ook een optie kunnen zijn of wil je de opnames voor jaren bewaren? Mogelijk tegen wat extra Ziggo kosten per maand?

Ik stel de vragen bewust zo, aangezien je het liefste alleen één TV zou willen hebben staan waarmee dat alles mogelijk is en niet allerlei losse apparatuur.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Hoeveel tv kijk je?
Hoeveel neem je op?
Wil je uit gewoonte een HD versie van het antieke SD apparaat dat je nu al jaren hebt, of ben je bereid om de twintiger jaren in te stappen?

Met een Next boxje van Ziggo neem je op in de cloud. Met een Apple TV en de Ziggo Go app kijk je via je internetaansluiting, en kun je "slechts" een week terugkijken. Maar je tv ervaring met bv Netflix, Disney+, Videoland en noem ze maar op is vele malen beter.

Aan jou de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, wat mij betreft moet je cloud-opnemen niet willen, dan bepaalt Ziggo wanneer je je opnames mag bekijken. Opnemen is wat mij betreft het beeldmateriaal op eigen hardware schijven, kun je ermee doen wat je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb hier nu een samsung qn95 tv, met een externe ssd eraan. Ik kan daarmee het ene kanaal kijken, en het andere opnemen.

Ook ik heb een hekel aan losse kastjes, extra kabels en remotes, dus iets meer geld betaald voor een tv die het allemaal kan. Ze zijn er dus wel. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpel22
@hardware-lover
@Gadget Freak

ik heb het basisabonnement van €20,95 p/mnd
32" beeldformaat is voldoende maar mag iets groter zijn.
Om in de cloud op te nemen zou ik een uitgebreid abonnement van Ziggo moeten nemen , dus incl. internet+vastbellen voor €62 p/mnd
Ik ga niet overstappen van KPN naar Ziggo, internet, omdat nieuwe bekabeling veel gedoe geeft.
De Experiabox van KPN staat op zolder, (via telefoonlijn)
Ik zou het modem naar de woonkamer moeten plaatsen , en ook de telefoon verplaatsen.
Want in mijn woning is het Ziggo punt niet in de meterkast.

Wij kijken dagelijks TV, en nemen dagelijks programma's op
de harddisk van 190GB is ruim voldoende gebleken, omdat die wekelijks gewist wordt
Wat betreft overstap van SD naar HD doe ik niet vrijwillig, maar wordt door Ziggo gedwongen van af 7 december.
Anders heb ik zwart beeld.
Ik vind de beeldkwaliteit van SD ruim voldoende.

Het antwoord van "@teacher" lijkt mij wel een oplossing. dat ga ik nog bestuderen

tot zover bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Wat is het probleem eigenlijk? Ik heb de Humax 5200 en ik zou 'm niet graag kwijt zijn. Ideaal, 1 ziggo-kaart en 2 tuners. De 5050 is de voorloper hiervan. Scharrel op het www de gebruiksaanwijzing op, je kan de afstandsbediening voor vrijwel elke tv instellen. Dus 2 afstandsbedieningen heb je niet nodig.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vulcan750 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:23:
Wat is het probleem eigenlijk? Ik heb de Humax 5200 en ik zou 'm niet graag kwijt zijn. Ideaal, 1 ziggo-kaart en 2 tuners. De 5050 is de voorloper hiervan. Scharrel op het www de gebruiksaanwijzing op, je kan de afstandsbediening voor vrijwel elke tv instellen. Dus 2 afstandsbedieningen heb je niet nodig.
Uit TS;
  • Ik zoek dus een vervanger voor mijn HUMAX TV.
  • Dus een TV met twintuner en interne harddisk , liefst een SSD
  • Dus géén losse units, en met 1a.b te bedienen.

Testing, one, two ...

Pagina: 1