Audi A1 knikker-tril geluid uit dashboard console

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhonna
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-05 19:09
Tweakers, ik heb een probleem en een vraag.. Sinds enige tijd heb ik een knikker/trilgeluid dat komt uit het dashboard aan de passagierskant van mijn Audi A1 GB (2019).

Ik ben hiermee reeds naar de dealer gegaan gezien de wagen nog onder garantie is. En die meende het opgelost te hebben door de bodemplaat vast te zetten, die zat los volgens hun. Nou, prima dacht ik. Maar het geluid is nog steeds hetzelfde en werkelijk op geen enkele manier minder, ik ben hierna teruggeweest maar ik had al snel m'n auto terug met de verwoording "wij vinden het echt niet".

Ik stoor er me enorm aan, maar ik loop vast bij de dealer. Die wilt het gewoon niet zoeken.. Kent iemand dit geluid? Het geluid is heel duidelijk hoorbaar op een kaseiweg, en ook als ik in m'n 1e versnelling goed optrek (0-40-50). Het geluid is echter vrijwel altijd aanwezig, ook bij normale wegen. Alleen soms wat veel erger, maar vrijwel nooit minder. Ook op een normale weg zonder veel trillingen maakt ie soms een enorme herrie.

Geluidsfragment: https://vocaroo.com/11ejdpFX6QN3 (duidelijkst hoorbaar met een mobiele telefoon). Het hoort zoals een knikker die vast zit maar toch minimale trillingen kan doorgeven.. Dit probleem is een 1-2 maand geleden begonnen, in het begin had die dit niet.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-05 13:29
Ik denk een klep van de ventilatie/kachel. Veranderd het geluid als je iets aanpast aan de ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhonna
Lejavh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:57:
Ik denk een klep van de ventilatie/kachel. Veranderd het geluid als je iets aanpast aan de ventilatie?
Het komt inderdaad uit de roosters waar ventilatie zit als ik het moet situeren, maar het veranderd niet als ik iets aanpas aan de ventilatie. Ik rij vrijwel altijd met de ventilatie/kachel aan, maar ook als ik uitzonderlijk zonder rij is het geluid nog steeds aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een eikeltje in het kachelhuis. Of een moertje, boutje of clipje dat weg geraakt is bij de montage van de auto, of tijdens een reparatie. Of een kabel die los hangt tegen de kachelbuizen. Het kan vanalles zijn natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door kendo op 01-12-2021 16:31 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhonna
kendo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:30:
Een eikeltje in het kachelhuis. Of een moertje, boutje of clipje dat weg geraakt is bij de montage van de auto, of tijdens een reparatie. Of een kabel die los hangt tegen de kachelbuizen. Het kan vanalles zijn natuurlijk.
Auto is nooit defect geweest verder, dus reperatie sluit ik uit. Alsook bij montage, de wagen is van 2019 en heeft 30K km op de teller. En nu komt het naar boven drijven, kan dat van de montage zijn dan?

Ik ben wel nog vergeten, soms doet ie het vrijwel niet (heeeeel stil). Het is een beetje geluk of ongeluk hebben, de automonteur ging meerijden en toen was er niks. Ik ging naar huis, en het was er terug. Als het een moertje was leek me dat dit geluid altijd aanwezig was toch?

Ja klopt, omdat het vanalles kan zijn is dit ook zo'n moeilijke kwestie. Om die reden zegt de dealer ook niks te vinden, terwijl ze niet ontkennen dat het er is, op basis van het geluidsfragment.

[ Voor 10% gewijzigd door Jhonna op 01-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:51
Niet iets gerelateerd aan de passagiersstoel? Als er iemand op de passagiersstoel gaat zitten, komt het geluid dan nog?

edit: geluid komt blijkbaar uit ventilatieroosters

[ Voor 18% gewijzigd door Tolga07 op 01-12-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhonna
Tolga07 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:17:
Niet iets gerelateerd aan de passagiersstoel? Als er iemand op de passagiersstoel gaat zitten, komt het geluid dan nog?

edit: geluid komt blijkbaar uit ventilatieroosters
Nee nee dat zeker niet, het komt echt uit het dashboard rechts van de bestuurder. Net alsof het uit het handschoenkastje komt maar dan dieper vanbinnen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Zit er toevallig iets in de kachelmotor? Deze kun je zelf bereiken, door de intereurfilter te verwijderen. Dan heb je een groot rond gat waar normaalgesproken niets in zou mogen vallen, maar soms komt er toch iets langs de filter en valt in de kachelmotor.

Ik heb zoiets ook al enkele keren gehad: de dealer komt dan met onredelijke voorstellen, die willen dan bij wijze van spreken het gehele onderdeel demonteren. Terwijl als je kleine handen hebt, dan kun je gewoon zelf het eruit halen.

Volgens mij kan het ook weleens gebeuren, dat wat in die kachelmotor valt op moment dat je de interieurfilter vervangt. Maar bij mij zijn het enkel blaadjes geweest die langs de interieurfilter wisten te komen.

• Tenorzomat
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-01 08:03
Ik weet, het topic is gedateerd, maar het is schijnbaar een probleem dat meer voorkomt. Ik heb het namelijk ook gehad. Dit geluid heeft mijn leven echt zuur gemaakt. Als je in de auto zit lijkt het uit het dashboard vakje te komen. Wat blijkt nu, door met een stethoscoop de locatie van het geluid te bepalen ben ik er achter gekomen dat dit onder de passagiersstoel vandaan komt. Hier zit een klepje naar een vakje met stekkertjes en draadjes. Hiernaast zit een (leeg) doosje (voorbereiding stoelverwarming). Deze zit los en trilt in zijn houdertje. Heb het doosje verwijderd en toen was het probleem opgelost. Hiervoor moet wel de passagierstoel worden verwijderd.

Deze info voor iedereen die met het zelfde probleem zit. Het getril wordt erger naarmate je motorsteunen verslijten. Ook een goed moment om dat te doen.
Pagina: 1