Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
Op de foto's zie je het stopcontact waar de wasmachine op aangesloten zat. Mijn vermoeden is dat het amperage te hoog is voor de bedrading maar ik ben benieuwd of jullie het daar mee eens zijn.
De wasmachine staat hier sinds we hier wonen (2006) en ook de vorige bewoner had hier de wasmachine staan.
Zolang wij er wonen is er nooit een issue geweest met dit stopcontact.
Het probleem heeft zich recentelijk voorgedaan want vandaag zei mijn vrouw dat de wasmachine steeds uitgaat zonder duidelijke reden.
De ruimte is een bijkeuken en niet heel erg vochtig.
De wasmachine staat op 1 groep samen met de waterkoker en de oven. Het is wel eens voorgekomen dat de stop eruit schoot (althans, we hebben niet zo'n ouderwetse stop maar eentje die je kan omzetten zodat hij het weer doet) omdat er te veel stroom werd getrokken.
Mijn kennis van elektriciteit is beperkt, ik weet niks van toegestane waardes, diktes van draden etc.

Plaatjes op mijn Google drive:
https://drive.google.com/...rAtMh_LB/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...hpGpk2SS/view?usp=sharing

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Dit is onlangs gebeurd, en moet nu nog gefixt worden? Stukje gemist.

Laat er iemand naar kijken met verstand van zaken, in plaats van hier wat meningen te verzamelen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Hahn op 01-12-2021 15:35 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 21:37
Slecht contact tussen fasedraad en contactdoos; je hebt nog geluk dat er geen brand is ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Een los draadje, slecht contact. Dan gaat de boel vonken en krijg je dit. Oplossing lijkt me opnieuw (beter) aansluiten. Evt moet er dan ook nieuwe draden getrokken worden. Maar zeker als je er zelf weinig verstand van hebt, zou ik dat door een professional laten doen.

In ieder geval zou ik zelf hier geen wasmachine meer op aansluiten tot het gefixt is. Met hoge spanningen kan dit uitlopen op een catastrofe (brand!)

[ Voor 22% gewijzigd door Yukkie op 01-12-2021 15:36 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 15:27
Daar heeft iets lekker staan vonken. Dacht eerst dat het een "klem" was van 1 van de pinnen maar die zitten lager.

Fase draad heeft zo te zien er slecht ingezeten en vonken getrokken op het moment dat de wasmachine ging centrifugeren ofzo (spanning op de voedingskabel toevallig?)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:35:
Slecht contact tussen fasedraad en contactdoos; je hebt nog geluk dat er geen brand is ontstaan.
En moet dat per se in (binnen in) het stopcontact zijn geweest? Of zou het ook kunnen liggen aan de stekker die je erin steekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LlamaLoco
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Bedrading ziet er prima uit. Ik denk zoals gezegd een slecht contact. De hitte treedt op bij de bottleneck wanneer er teveel stroom gevraagd wordt. de bottleneck is het stopcontact.
Stopcontact verwijderen en nieuwe plaatsen. Bedrading goed aansluiten op het nieuwe stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:14
Wat hierboven gezegd wordt.

Hoe ziet je stekker eruit van de wasmachine? Heb je daar een foto van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Het probleem zit duidelijk niet bij een stekker of het deel waar de pinnen van de stekker in gaan. Dus geen enkel probleem met de stekker.

Wel is er een probleem bij de aansluiting van de bruine draad (fase). Die is gaan vonken. Mogelijk zat ie nooit goed vast of is ie later losser gaan zitten. Dan krijg je vonken, vooral bij hogere belastingen.

Stopcontact moet vervangen worden (tot die tijd ook echt niet gebruiken !!) en de huidige bedrading moet mogelijk iets ingekort worden om het beschadigde stukje kabel eraf te knippen.
Mogelijk moet je daardoor nieuwe kabels trekken of het stopcontact iets verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11
Geheel nieuw opbouw stopcontact plaatsen. Slecht contact geweest. Als je een beetje handig bent kan je dit best zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
OK, de stekker lijkt inderdaad OK. Ik heb hier de foto's maar het is inderdaad niet heel logisch dat daar iets mee is.
https://drive.google.com/...d_XxvwVo/view?usp=sharing

Op deze foto is de dichtstbijzijnde pin degene die in het 'zwarte gat' van het stopcontact zat.
https://drive.google.com/...9nq66Zp0/view?usp=sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Plaats iets als dit: https://www.hornbach.nl/s...icht/7229587/artikel.html

Met de stekker niets aan de hand, stopcontact weg, nieuwe plaatsen. Nu eerst even afdekken om ongelukken te voorkomen. Kap er weer op.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 01-12-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
OK. Dank jullie wel voor alle antwoorden, ik ga inderdaad een nieuw stopcontact plaatsen en ik zal ervoor zorgen dat ik de bedrading ietwat afknip zodat het geblakerde gedeelte weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:42

M2M

medicijnman

Als je toch zelf aan de slag gaat zonder dit eerder te hebben gedaan, schiet in ieder geval even detailfoto's hoe je het aangesloten hebt en post ze in dit draadje.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:52:
Als je toch zelf aan de slag gaat zonder dit eerder te hebben gedaan, schiet in ieder geval even detailfoto's hoe je het aangesloten hebt en post ze in dit draadje.
Da's een goeie, zal ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LlamaLoco
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
pennywiser schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:50:
Plaats iets als dit: https://www.hornbach.nl/s...icht/7229587/artikel.html

Met de stekker niets aan de hand, stopcontact weg, nieuwe plaatsen. Nu eerst even afdekken om ongelukken te voorkomen. Kap er weer op.
IP44 is niet nodig maar kan ook geen kwaad. Gewoon een nieuw deugdelijk stopcontact plaatsen.
Draden ver genoeg afstrippen en helemaal in het stopcontact schuiven (niet zover afstrippen dat de aders bloot liggen buiten het stopcontact (ca 10mm).
Draden goed vastzetten ditmaal ;)

Kind kan de was doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
LlamaLoco schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:57:
[...]

IP44 is niet nodig maar kan ook geen kwaad. Gewoon een nieuw deugdelijk stopcontact plaatsen.
Indien in natte ruimte of bijkeuken/schuur of kraan er vlak naast, doe het dan gewoon maar wel.
Pagina: 1