Upgraden vanaf Intel Core i9 7920x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:33
Ik zoek een?
Ik wil mijn huidige processor vervangen met een nieuwere generatie i9. De laatste jaren heb ik nauwelijks alle ontwikkelingen gevolgd. Hierdoor weet ik niet zeker of het interessant is om een upgrade te doen. Verder is een upgrade aantrekkelijk omdat het erop lijkt dat ik geen nieuw moederbord hoef aan te schaffen. Mocht een upgrade van het moederbord het waard zijn, dan wil ik dat zeker doen. Deze wordt gekoeld door een Corsair Hydro Series H110i GTX welke inmiddels al dik 5 jaar oud is, deze wil ik vervangen voor een goede luchtkoeler die eventueel overclocking aan kan. Ik dacht eraan om de volgende koeler aan te schaffen, alleen ben bang dat deze te groot is om nog een videokaart te huisvesten. Ik zie meerdere reviews waarbij de koeler de eerste PCI slot overlapt.

Wat is je budget?
Ik wil het niet te gek maken, maar sta open voor de aanschaf van een top of the line i9 en eventueel moederbord. Het liefst kom ik niet uit boven de 1500,- echter vind ik 2000,- nog acceptabel. Hoe goedkoper, hoe beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Uiteraard Intel, een AMD processor gaat uiteraard niet werken op het huidige moederbord.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het moederbord dat ik momenteel heb is de ASUS ROG Rampage VI Extreme met een i9 7920x. De case betreft een Corsair 680X.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:00

br00ky

Moderator Harde Waren
LostInNight schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:34:
Ik zoek een?
Ik wil mijn huidige processor vervangen met een nieuwere generatie i9. De laatste jaren heb ik nauwelijks alle ontwikkelingen gevolgd. Hierdoor weet ik niet zeker of het interessant is om een upgrade te doen.
Zonder te weten wat jij met je pc doet kunnen wij dat ook niet weten. Dat gezegd hebbende, jij weet dat wel, dus wat let je om benchmarks op te zoeken en te vergelijken?

• LostInNight
br00ky schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:42:
[...]

Zonder te weten wat jij met je pc doet kunnen wij dat ook niet weten. Dat gezegd hebbende, jij weet dat wel, dus wat let je om benchmarks op te zoeken en te vergelijken?
Dat is een goeie, niet aan gedacht om te vermelden. De PC wordt gebruikt voor video- fotobewerking, 3D modelling/rendering (AutoCAD, Solidworks) en programmeren. Ik hoef niet persé het snelste van het snelste, zolang ik maar niet achteruitga in performance ben ik blij. Ik zag verder ook dat een upgrade van moederbord met een Z690 chipset ook interessant kan zijn i.v.m. verouderde technologie op mijn huidige moederbord. Maar zoals ik al had vermeld ben ik hier echt niet meer in thuis en zie dat ook AMD goede opties heeft.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
LostInNight schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:52:
[...]

Dat is een goeie, niet aan gedacht om te vermelden. De PC wordt gebruikt voor video- fotobewerking, 3D modelling/rendering (AutoCAD, Solidworks) en programmeren.
Wat zeggen de benchmarks? Dan kan je vrij snel voor jezelf bepalen of dat financieel uit kan. Ik neem aan dat het voor professioneel gebruik is?
Ik hoef niet persé het snelste van het snelste, zolang ik maar niet achteruitga in performance ben ik blij.
LostInNight schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:34:
Ik wil het niet te gek maken, maar sta open voor de aanschaf van een top of the line i9
Wat wil je nou? :+
Ik zag verder ook dat een upgrade van moederbord met een Z690 chipset ook interessant kan zijn i.v.m. verouderde technologie op mijn huidige moederbord.
Zoals? En daar passen dan weer geen enterprise cpu's op, dus zul je je huidige cpu met degene die hierop passen moeten vergelijken.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:17
De maximale CPU die op dat Asus bord past is de Intel Core i9-9980XE. Een moderne i9-12900K is in een paar benchmarks sneller: https://nanoreview.net/en...e-vs-intel-core-i9-12900k...

• LostInNight
br00ky schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:01:
Wat zeggen de benchmarks? Dan kan je vrij snel voor jezelf bepalen of dat financieel uit kan. Ik neem aan dat het voor professioneel gebruik is?
Wat de benchmarks zeggen? Geen idee, ik ben niet zo bekend met benchmarks en heb vroeger vaker gehoord dat real world performance flink kan verschillen t.o.v. benchmarks. Het systeem wordt zowel professioneel als persoonlijk gebruikt. Hier hoort ook af en toe een game bij, maar dat is niks spannends.
Wat wil je nou? :+
Een upgrade, waarbij het niet nodig is om het snelste van het snelste te hebben. Echter een downgrade in performance is niet wenselijk. Misschien had ik het even anders moeten omschrijven, maar om het te verduidelijken. Daarmee bedoel ik dat ik de verhouding tussen prijs/snelheid belangrijk vindt. Dus als het performance verschil tussen, ik noem maar wat, een CPU van 500 euro en 1200 euro niet significant is, dan zou ik voor de goedkopere CPU gaan.
Zoals? En daar passen dan weer geen enterprise cpu's op, dus zul je je huidige cpu met degene die hierop passen moeten vergelijken.
DDR5 en PCI express 4.

• LostInNight
martyw schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:15:
De maximale CPU die op dat Asus bord past is de Intel Core i9-9980XE. Een moderne i9-12900K is in een paar benchmarks sneller: https://nanoreview.net/en...e-vs-intel-core-i9-12900k...
De Core I9-10980XE staat ook in die lijst, die lijkt me nieuwer. Of zie ik iets qua compatibiliteit over het hoofd?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:17
LostInNight schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:18:
[...]

De Core I9-10980XE staat ook in die lijst, die lijkt me nieuwer. Of zie ik iets qua compatibiliteit over het hoofd?
Nee, die zag ik over het hoofd :o. Maar de vraag waarom je wilt upgraden blijft onhelder. Voor pakweg €1200 koop je een hedendaage i9+Z690 moderbord+32GB DDR4 kit+CPU koeler. Een Intel Core i9-10980XE is een paar honderd euro goedkoper, maaar als je geen echte problemen aangeeft over waar je nu beperkt wordt met je huidige i9 blijft het lastig hier iets over te zeggen

[ Voor 43% gewijzigd door martyw op 01-12-2021 15:27 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
LostInNight schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:16:
[...]

Wat de benchmarks zeggen? Geen idee, ik ben niet zo bekend met benchmarks en heb vroeger vaker gehoord dat real world performance flink kan verschillen t.o.v. benchmarks.
Gelukkig worden er ook een hoop real world benchmarks gedaan. Zie bijvoorbeelde deze review van onze concullega's Google eens op de app die voor jouw het belangrijkst is in combinatie met de woorden benchmark, jouw cpu en enkele nieuwe. Wellicht is er hapklaar wat te vinden, al ga ik er vanuit dat je met elke nieuwe generatie winst maakt.
Het systeem wordt zowel professioneel als persoonlijk gebruikt. Hier hoort ook af en toe een game bij, maar dat is niks spannends.
Professioneel is een upgrade sneller te verantwoorden, vandaar mijn vraag :). Elk uur dat je pc minder staat te stoempen kan je weer andere opdrachten doen.
Pagina: 1