Ziggo Giganet op bovenverdieping niet zo snel....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene-023
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag Ziggo giganet (1000Mbps).

De modem staat beneden in de meterkast (bij de voordeur). Naast de modem staat 1 TP link deco M4 smart wifi pod die met een kabeltje is aangesloten op de modem.

Verder heb ik in de huiskamer beneden 1 TP link deco M4 smart wifi pod en in mijn werkkamer op de eerste verdieping ook 1 TP link deco M4 smart wifi pod.

Als ik mijn laptop met een netwerkkabel rechstreeks op de modem aansluit, haal ik nu een snelheid van ca. 975Mbps. Prima dus :)

Echter, als ik mijn laptop op mijn studeerkamer aansluit op de ethernetaansluiting van de deco M4 smart wifi pod, haal ik deze snelheid bij lange na niet, dan kom ik ongeveer uit op 400Mbps.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan versnellen? Is de enige manier hiervoor om een (hele) lange netwerkkabel van een meter of 10 van het modem naar boven op mijn werkkamer te trekken of zijn er nog makkelijkere opties?

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de-snader
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 21:51
De TP link deco M4 haalt via WiFi maximaal 867 Mbps, dit is echter onder optimale omstandigheden. Naar een hogere verdieping moet het signaal door de vloer en mogelijk nog meerdere muren heen. Dan is 400 Mbps geen gekke snelheid.

Wil je de volle Gigabit snelheid halen, zal je echt een kabel vanaf het modem moet trekken.

Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene-023
de-snader schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:22:
De TP link deco M4 haalt via WiFi maximaal 867 Mbps, dit is echter onder optimale omstandigheden. Naar een hogere verdieping moet het signaal door de vloer en mogelijk nog meerdere muren heen. Dan is 400 Mbps geen gekke snelheid.

Wil je de volle Gigabit snelheid halen, zal je echt een kabel vanaf het modem moet trekken.
Ok duidelijk, thanks voor je reactie :)

En als ik een kabel van 10-15 meter trek van mijn modem in de meterkast naar mijn laptop op de 1e verdieping levert dit dan ook nog snelheidsverlies op denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de-snader
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 21:51
10-15 meter is voor een (goede) UTP-kabel niks qua afstand. Hier ga je niks van merken.

Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 13:24
Korte antwoord: Ja, kabel trekken.

Iets langere antwoord:
Je snelheid word nu beperkt door de draadloze verbinding tussen de 2 Deco M4 units. De afstand daartussen verkleinen zal ook verbetering opleveren.

bedoel je trouwens 400 Megabits/s of 400 milibits/s (verschil tussen hoofdletter gebruik is een duidelijk verschil)
Ik vermoed dat eerste en dat is een hele nette snelheid.

edit:
Als je de kabel netjes aansluit heb je geen verlies over de kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door pickboy op 01-12-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene-023
pickboy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:24:
Korte antwoord: Ja, kabel trekken.

Iets langere antwoord:
Je snelheid word nu beperkt door de draadloze verbinding tussen de 2 Deco M4 units. De afstand daartussen verkleinen zal ook verbetering opleveren.

bedoel je trouwens 400 Megabits/s of 400 milibits/s (verschil tussen hoofdletter gebruik is een duidelijk verschil)
Ik vermoed dat eerste en dat is een hele nette snelheid.

edit:
Als je de kabel netjes aansluit heb je geen verlies over de kabel.
Ja het is Mbps dus de goede dan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU2sP5aYewqpWOcYJp9DJ3DBnBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAf9E2PLlL9SMd7s93fBpj8l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

de-snader schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:22:
De TP link deco M4 haalt via WiFi maximaal 867 Mbps, dit is echter onder optimale omstandigheden...
Dat niet alleen. Die 867 Mbps is ook nog eens een optelsom van getallen die je helemaal niet op kunt tellen.
Het is alsof je een hybride auto maakt en zegt: "op de benzine motor haalt-ie 170 km/h, op de electromotor haalt-ie 150 km/h, dus z'n topsnelheid is 320 km/h"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 20:12
Brahiewahiewa schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:52:
[...]

Dat niet alleen. Die 867 Mbps is ook nog eens een optelsom van getallen die je helemaal niet op kunt tellen.
Het is alsof je een hybride auto maakt en zegt: "op de benzine motor haalt-ie 170 km/h, op de electromotor haalt-ie 150 km/h, dus z'n topsnelheid is 320 km/h"
Dit dus....
Geldt ook voor veel WiFi Routers die wel tot 1,6Gbps leveren op 5GHz. Om dan niet te vertellen dat ze de snelheid van 2,4 en 5 bij elkaar optellen. :+

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:43
Dit zijn wel nette getallen hoor voor een draadloze brug :)
Als je via wifi test dan krijg je waarschijnlijk 200mbit boven ipv 400 omdat het een dual band repeater is.

Zou je overstappen naar een wifi 6 of nog beter 6e repeater dan krijg je dit msischien nog wel opgeschroefd naar een megabit of 600-700.

Afbeeldingslocatie: https://www.smallnetbuilder.com/images/stories/wireless/asus_mesh_roundup/asus_mesh_roundup_multiband_throughput_hop1_w_linksys.jpg
https://www.smallnetbuild...ens-and-a-triband?start=2

YouTube: ASUS ET8 Unboxing and Full Review | WiFi 6E | Speed and Range Tests

De asus et8 gebruikt namelijk de 6ghz band voor de wireless uplink, die band is lekker schoon :)
Mrja ik vind bandbreedte overrated in een thuissetup. Behalve bij dikke downloads (bijvoorbeeld game console) ga je geen kont verschil maken of je nu 50mbit verbinding hebt of 1000 :)

Een wifi 6 repeater met 2 nodes kost zo 300 euro en een 6e repeater 500 euro. Pfoe

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 02-12-2021 11:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1