Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Processor upgraden. Wat is een goede optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LizzyForTheWin
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-12-2021
Hey iedereen!

Ik ben een tijdje aan het streamen op Twitch, en dat gaat super lekker, alleen heeft mijn PC nog welleens moeite met het uitzenden lijkt wel. Soms blijft het scherm even hangen of wanneer ik alt tab uit de game, zie je ook een hapering. Nu is mij verteld dat die waarschijnlijk aan mijn processor ligt, dus wil ik deze gaan upgraden. Nu heb ik zelf geen idee wat tegenwoordig een goede en betaalbare optie (prijs/kwaliteit, rond de 300/400 euro, tenzij dit onrealistisch is en er meer nodig is) is dus vraag ik graag hier wat jullie denken dat het probleem kan fixen.

Mijn huidige specs zijn:
  • Intel Core i5-8400 Boxed
  • Asus DUAL-GTX1060-O6G
  • Gigabyte H310M H (rev 1.0)
  • Corsair Vengeance LED
  • CMU16GX4M2A2666C16B
  • Audio Technica ATH-M50x
  • Antion Wireless Modmic
  • Sony DSC-HX60
  • Elgato Streamdeck 15 knoppen
  • KORG NanoKONTROL 2
Wat denken jullie dat een goede optie is? Of kan het probleem ook ergens anders aan liggen?

Alvast heel erg bedankt!

Voor diegene die willen checken hoe het er dan uit ziet als het vast hangt, hier even een linkje naar zo een moment:
https://www.twitch.tv/videos/1216500300?t=00h01m53s (intro die vast hangt)
https://www.twitch.tv/videos/1216500300?t=00h25m12s (overschakel haper)

[ Voor 3% gewijzigd door LizzyForTheWin op 01-12-2021 13:19 ]

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29
Ik zou beginnen met kijken wat het meest belast wordt zodra je een hapering merkt. Dat kan je processor zijn die te druk is, of je geheugen die vol is, of je videokaart.

En verder hebben tips geven zonder dat jij een budget aangeeft weinig zin. Wat jij en ik verstaan onder 'goed en betaalbaar' kan totaal verschillend zijn. Hebben we het over 200 euro? 500 euro? 1000 euro?

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 01-12-2021 13:15 ]

The devil is in the details.

• LizzyForTheWin
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-12-2021
Hahn schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:14:
Ik zou beginnen met kijken wat het meest belast wordt zodra je een hapering merkt. Dat kan je processor zijn die te druk is, of je geheugen die vol is, of je videokaart.

En verder hebben tips geven zonder dat jij een budget aangeeft weinig zin. Wat jij en ik verstaan onder 'goed en betaalbaar' kan totaal verschillend zijn. Hebben we het over 200 euro? 500 euro? 1000 euro?
Goed punt! Hoe kan ik dit het beste checken? Zijn daar bepaalde tools voor? Ik zie sowieso op mijn streamdeck dat mijn processor op iets van 98% draait wanneer ik on stream ben met alles open en gaande.

Qua budget zal het een donatiegoal worden die ik rond de 300-400 euro nu plan te zetten. Maar als dit onrealistisch zou zijn dan gewoon op wat nodig is.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:42
Moet zeggen dat je huidige PC eigenlijk best wel mooi in balans is momenteel, het nadeel daaraan alleen is dat als je één ding vervangt door een veel sneller onderdeel dit mogelijk maar beperkt nut heeft doordat de rest van de PC dat niet bij kan houden.

Je zult inderdaad moeten gaan uitvinden waar nu de beperking zit qua belasting. Stream je via de encoder van de videokaart(NVenc) of encode je via de processor? Wellicht valt je probleem ook nog wel softwarematig op te lossen met wat slimmere settings i.p.v. nieuwe hardware.

Ik weet dat OBS zelf ook kan laten zien hoeveel resources het encoden van je systeem vraagt en een melding geeft als de PC het niet trekt (encoder overbalast).

[ Voor 9% gewijzigd door !mark op 02-12-2021 00:14 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Processorupgrade op je huidige moederbord raad ik af. Meer dan wat er nu in zit gaat de beperkte stroomvoorziening van het bord niet trekken.

Met MSI Afterburner kan je de belasting van de onderdelen monitoren.