Huis verbouwen, welke keuzes?

Pagina: 1
Acties:

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:05
Wij wonen in een jaren 70 tussenwoning, hebben een lage hypotheek en voldoende overwaarde.
Deze overwaarde wil ik deels verzilveren om van te verbouwen.
We willen mogelijk zo'n 40.000 euro aan overwaarde opnemen.

Ons huis heeft al een open keuken maar deze is enorm gedateerd.
Hieraanvast zit een soort prefab kunststof bijkeuken waar witgoed in staat. Dit hok is eigenlijk niet geisoleerd. In de zomer is het erg bloedheet en in de winter ijs- en ijskoud.

Deze bijkeuken willen we slopen en opnieuw optrekken uit steen (of houtskelet, moeten we nog met een aannemer over praten). Het gaat om een ruimte van 2,50 breed en 3,50 lang (diep). We willen, door het witgoed (koelkast/vriezer/droger/wasmachine) op elkaar en tegen elkaar aan te zetten nog wat ruimte overhouden voor deze dingen. Dan willen we de keuken deels naar achter laten verplaatsen zodat we wat nu de keuken is vrijspelen met bruikbaar woonoppervlak of als speelhoek voor de kinderen.

Onze eisen qua keuken zijn niet gigantisch, we hoeven geen Bora's, wokbranders, dure composiet of handgeslepen marmeren bladen. Gewoon een normale, degelijke prijsbewuste keuken is goed.

De ruimte onder het huis is goed begaanbaar en leidingen en aansluitingen zijn al aanwezig maar moeten verlegd worden uiteraard.

Daarnaast hebben we de wens tot het plaatsen van zonnepanelen.
De meterkast moet dan ook vernieuwd worden.
De CV ketel is bijna 20 jaar oud en kan ook vervangen worden.

Vloerverwarming hoeven we niet, is te ingrijpend, maar in de woonkamer de radiatoren vervangen door lagetemperatuur radiatoren zou wel weer kunnen om bijv een hybride warmtepomp te doen ipv een CV ketel.

Onze huis heeft spouwmuurisolatie, vloerisolatie (geen bodemisolatie) en HR++ beneden. De radiatoren boven worden nooit gebruikt.

De herconstructie van de bijkeuken + nieuwe keuken is het belangrijkste maar als we het budgettechnisch kunnen redden om de rest te doen om de stookkosten te verlagen is dat ook mooi natuurlijk. Met de opbrengst van deze maatregelen compenseren we de hogere maandlasten door het opnemen van een deel van de overwaarde.

Hebben jullie tips? Wat zou je wel doen, of juist niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Lensent op 01-12-2021 12:35 ]

• ShuulS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-12-2021
Hoeveel kan je zelf doen? Ik ben zelf begonnen met 50k en kwam uiteindelijk op 75k om bijna alles te doen wat ik wilde (compleet opkuisen jaren 30 woning). In mijn geval ging iets meer dan de helft in arbeidsuren zitten. Als je een hoop zelf kan en wil kan dat een bult schelen.

• Lensent
Platgooien kan ik wel, bouwen niet.
Zoals gezegd, die uitbouw en herplaatsing keuken heeft prio.

[ Voor 46% gewijzigd door Lensent op 01-12-2021 12:49 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-01 14:00
Ga je verbouwen omdat het kan, of omdat je huis er aan toe is? ;)

Vloerverwarming is ingrijpend geef je aan, maar alle radiatoren op de benedenverdieping vervangen is ook een beste kostenpost afhankelijk van wat voor radiator je kiest. Vloerverwarming is relatief gezien niet heel duur, en ook in de toekomst geschikt voor een (hybride) warmtepomp.

Als je eenmaal beneden gaat uitbouwen en de keuken gaat vervangen, en misschien dan toch al met vloerverwarming aan de gang gaat, kan je wellicht de gehele benedenverdieping in 1x aanpakken :) dat is althans hoe wij het bij ons hebben gedaan. Wellicht gelijk

Zonnepanelen (+meterkast) en een nieuwe cv-ketel (of warmtepomp?) lijken mij een no-brainer gezien je die op termijn weer terug verdient en de maandelijkse besparing zeer waarschijnlijk hoger is dan het bedrag wat je aan verhoogde hypotheek kwijt bent...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lensent schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:49:
Platgooien kan ik wel, bouwen niet.
Zoals gezegd, die uitbouw en herplaatsing keuken heeft prio.
Op dit moment schrijven ze hele dikke offertes voor dat soort werk, ik zou eerst even middels een offerte bekijken wat er echt haalbaar is. Die bijkeuken slopen en herbouwen gaat een groot deel van het budget opmaken. (staat er nu bv wel een fundering onder?)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hybride warmtepomp zou ik gewoon niet doen. Extra investering en je kan nog niet van het gas af (en houdt dus aardig wat vastrecht). Dan zou ik eerder kijken wat er nodig zou zijn om volledig naar een warmtepomp te gaan eigenlijk.

• Lensent
Richh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:50:
Ga je verbouwen omdat het kan, of omdat je huis er aan toe is? ;)
Beide eigenlijk, en omdat we het ook zien als een slimme investering in het huis ondanks dat we hier geen 10 jaar zullen wonen.
Pagina: 1