Ram problemen na laatste windows 10 update nov 2021

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorndejager
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 01:39
Sinds de laatste update van windows 10 kreeg ik mijn pc niet meer uit slaapstand.

Foutmelding: kernel security check failure

specs:
Ryzen 2700x
msi b450 gaming pro carbon AC
g skill aegis ddr4-3000 CL16-18-18-38 1.35v

Ter info: Het systeem heeft bijna een jaar zonder problemen gedraaid met 4 sticks van 8gb.

Wat heb ik al gedaan:

- stroom eraf en opnieuw booten : zonder succes
- Jbat1 pinnetje erop gezet en 15sec gewacht om te kijken of die reset zou werken. : geen succes

Na deze stappen ben ik de ram gaan controleren en heb ik 1 set van 16gb eruit gehaald om te kijken of ik weer beeld kreeg, dit kreeg ik. Ik kon ook weer terugkomen in windows 10. Vervolgens heb ik een ram check gedaan voor de 2 achtergebleven sticks, Die waren helemaal in orde.

- Daarna heb ik de set in de andere 2 slots geplaatst, eveneens geen probleem.
- Toen heb ik de set omgeruild met de eerder verwijderde 16gb ram.
- Zelfde stappen doorlopen en ook hier geen probleem in alle slots.

Ook heb ik alle sticks individueel uitgeprobeerd om te kijken of er een kapotte tussen zit. Ook dit was allemaal prima en zonder foutmeldingen, bsod, of helemaal geen beeld.

Ik heb vervolgens gekeken of het met 3 sticks wel zou werken, hierbij kreeg ik wel beeld met de vraag of ik de bios wilde openen of wilde starten met standaard instellingen. Bij het checken van de bios kan ik alle ram zien en lijkt alles te kloppen. Tot ik save en exit + reboot doe in de bios, dan krijg ik namelijk een blue screen met de error: kernel security check failure. En vervolgens herstart de pc zichzelf en blijft het scherm zwart en doet niks meer. Hetzelfde wat er gebeurde met 4 sticks in het systeem maar dan zonder het eerst opstarten en een bsod geven.

Ligt dit aan de laatste windows update?
Ligt het toch aan mijn ram? (in mijn ogen niet want ze werken allemaal in de enkele of dubbele configuratie.)
Of is mijn mobo kapot/ de gehuegen controller? Aangezien 3 en 4 sticks de problemen geven.

Ik kom er online niet echt uit en vandaar mijn post hier.
Alvast bedankt voor het meedenken en reageren met wat het mogelijke probleem is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-10 12:58

DaFeliX

Tnet Devver
Ik zet je topic even in PMG, want dit is geen bug met Tweakers maar met je eigen PC ;-)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
Moederbord BIOS up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

En als je je geheugen eens op standaard laat draaien i.p.v. XMP (dus op 2133/2400 en niet op 3000) zonder er verder aan te zitten? Blijft het dan werken? Zo ja, tijd voor een echte memtest (memtest86+), minimaal 8 uur laten draaien.

Alles OK? Software probleem. Probeer dan eens een verse Windows install als alle drivers bijwerken (incl. chipset driver van AMD.com) niet helpt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorndejager
Dank voor je reactie, ik had geen xmp aanstaan. En heb Windows 11 geprobeerd op een aparte ssd. Daar kon ik wel (weliswaar voor korte duur) met 4 sticks booten en Windows draaien, toen Windows 10 op de main ssd opnieuw geïnstalleerd omdat ik dacht daar daar het probleem lag. Helaas was na de nieuwe installatie het probleem niet verholpen

De Bios heb ik als eerste geüpdatet.

Heeft het zin om de memtest86+ te draaien in 2 keer. Dus eerst de ene set daarna de andere art van 16gb?

[ Voor 48% gewijzigd door jorndejager op 02-12-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorndejager
UPDATE: na nog iets meer zoeken online ben ik erachter gekomen dat mijn 2x 16gb setjes niet lekker samenwerken ondanks dat ze als dezelfde kit worden verkocht. Kit 1 komt uit 2019 en kit 2 is van 2020.
Nu heb ik wel mijn 4 sticks weer aan de praat gekregen door de memory try it functie te gebruiken en de sticks op 2400 mhz te zetten met andere timings. Het draait allemaal weer naar behoren voor zover ik nu kan controleren. Geen idee of ik veel performance op de plank laat liggen door het geheugen op deze lagere frequentie te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJssKE8DY1o3EZ0znXo76btJiL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g2CIQvcG2rTMqSGko7O67d8R.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door jorndejager op 02-12-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
jorndejager schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:30:
Geen idee of ik veel performance op de plank laat liggen door het geheugen op deze lagere frequentie te draaien.
Ligt eraan wat je met het systeem doet. In games kan een lage geheugensnelheid flinke hinder veroorzaken. Lage framerate en stutters bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
sfc /scannow al geprobeerd? Dism?

los daarvan krijg je idd soms problemen met het mixen van kits met andere chips. Ryzen wil ook lagere timings als je meer als 2*dual rank hebt (dus 4 latjes single rank of >2 latjes dual)

[ Voor 74% gewijzigd door manzonderdas op 02-12-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorndejager
manzonderdas schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:09:
sfc /scannow al geprobeerd? Dism?

los daarvan krijg je idd soms problemen met het mixen van kits met andere chips. Ryzen wil ook lagere timings als je meer als 2*dual rank hebt (dus 4 latjes single rank of >2 latjes dual)
Ik heb inderdaad 2 sets van 2x8gb een jaar na elkaar gekocht. (Weliswaar beide g.skill en van hetzelfde type maar latere productie datum.) Wat denk ik nu voor problemen zorgt. Het installeren van de 2 extra dimms ging toentertijd ook niet vlekkeloos. Ik ga dit even aanzien wat betreft de snelheid van het systeem met 2400mhz. Mocht het tegenvallen dan wordt het tijd voor een nieuwe set ram denk ik...

[ Voor 5% gewijzigd door jorndejager op 02-12-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

4 sticks gaan inderdaad vrijwel nooit boven de 2666-2933 MT/s uitkomen op een Ryzen 1000/2000. Die werken het beste met 2 modules, zeker als de sticks dual rank zijn.
Als je 32GB wilt moet je dan je 4x8 vervangen door 2x16

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorndejager
nelizmastr schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 06:45:
4 sticks gaan inderdaad vrijwel nooit boven de 2666-2933 MT/s uitkomen op een Ryzen 1000/2000. Die werken het beste met 2 modules, zeker als de sticks dual rank zijn.
Als je 32GB wilt moet je dan je 4x8 vervangen door 2x16
Dan heb ik denk ik mazzel gehad het eerste jaar. Altijd 2933(geloof ik) gedraaid xmp profiel 2. Vandaar mijn schrik dat hij een halve dag later niet meer booten vanuit slaapstand. Bedankt voor de info!
Pagina: 1