Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 15:06
Beste

Sinds 2013 maak ik gebruik van een Remeha Avanta CV ketel.
Deze heb ik altijd gebruikt i.c.m. radiatoren die voorzien waren van thermostatische of standaard radiatorkranen.

Inmiddels heb ik alle kranen vervangen door slimme thermostatische kranen van het merk Tado.
Hiervoor zijn ook enkele koppelingen vervangen.
Dit is het moment waarop de problemen met mijn CV installatie zijn begonnen.

Er ontstaat een hard kloppend geluid in de leidingen, indien de laatste Tado knop de radiator afsluit.
Oorzaak hiervan is waarschijnlijk mijn CV pomp, deze blijft nog enige tijd draaien nadat mijn CV is gestopt met verwarmen.
Doordat ik geen bypass heb, ontstaat er druk op de leidingen waardoor dit geluid ontstaat.
Deze week is er een bypass gemonteerd, direct bij de CV installatie tussen aanvoer en retour en deze staat nu ingesteld op 3 bar.
Echter, ik hoor nog steeds af en toe het harde kloppende geluid.
Dit geluid kan ik alleen laten verdwijnen door enkele knoppen weer te openen.

Verder heb ik sinds het vervangen van de koppelingen af en toe een hard suizend geluid in de leidingen.
Je kan het water dan echt goed horen stromen.
Dit probleem kan ik terug herleiden naar een heimeier eclipse koppeling die water eenzijdig ingeregeld kan worden.
Wel geteld heb ik één zo'n koppeling en het is deze koppeling die het suizende geluid veroorzaakt.
Deze koppeling kan ingesteld worden op 1 - 15 en heb ik m.b.v. de app van Heimeier ingesteld op 13, maar dit maakt geen verschil.
Het suizende geluid verdwijnt, indien de koppeling op 1/2 wordt ingesteld.
Ook hoor ik geen suizend geluid, indien er meerdere radiatoren openstaan.

Ik weet niet goed, hoe nu verder.
Continu ontstaan er problemen indien een minimaal aantal knoppen (heeft) opengestaan.
De druk op de leidingen/koppelingen lijkt dan toe te nemen met diverse gevolgen.
Plaatsing van de bypass lijkt niet te hebben geholpen.

Graag jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:02
Simpelste oplossing; zorg ervoor dat er altijd 1 radiator openblijft.

Ik heb een evohome systeem (dus ook regelbare thermostaatknoppen) en heb 1 kleine radiator in de hal beneden expres altijd open laten staan.

Alternatief; speel eens met de bypass-druk. Ik vind 3 bar nogal stevig.

Het suizend geluid kan inde toekomst iets afnemen als de lucht helemaal uit het water is maar feit blijft dat het suizend geluid wordt veroorzaakt door snel stromend water. Als er slechts 1 radiator openstaat en nog wordt geknepen door de waterzijdig is ingeregeld dan kun je dat verwachten.

Misschien dat het verlagen van de pompsnelheid nog effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Ik heb enige tijd bij 2 radiatoren de Tado knop verwijderd waardoor deze continu open hebben gestaan.
Dit om het kloppende geluid in de leidingen te voorkomen en omdat er nog geen bypass geplaatst was.
Ook toen had ik het suizende geluid, al was het toen iets minder hoorbaar.

Ik zal de druk van de bypass eens verlagen, wat raden jullie aan?
Ik heb de CV installatie 'afgevuld' op 2 bar water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:02
Suizend geluid = snel stromend water. Dus dan denk ik toch als eerste om de pompsnelheid te verlagen.

De druk van de bypass met 0,1 bar verlagen en het dan een week aan te kijken? Ik heb geen idee wat de 'normale' druk van een bypass moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Ik heb de ingestelde druk op de bypass iets verlaagd. Ongeveer naar 2,5 bar.
Ook dan treden er problemen op m.b.t. het harde kloppende geluid.
De plaatsing van de bypass lijkt dan ook niets te hebben uitgehaald.

Ik heb bij 2 radiatoren de Tado knoppen weer verwijderd, waardoor deze continu openstaan.
Alleen dan kan ik het kloppende geluid tegen gaan.
Dit probleem treedt namelijk ook op als ik maar 1 knop verwijder.

Door het verwijderen van deze 2 knoppen is het suizende geluid wel minder geworden, maar wel nog hoorbaar. Op mijn CV ketel (Remeha Avanta C35 uit 2013) kan ik de pomp snelheid niet aanpassen.

Samenvattend
  • De bypass lijkt niet te werken.
  • Er treden diverse problemen op indien geen / één radiator open staat.
Ondanks het plaatsen van een bypass, lijkt er toch druk te ontstaan op de leidingen / koppelingen met diverse gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 10:13
Nick_harmsen schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:15:
Ik heb de ingestelde druk op de bypass iets verlaagd. Ongeveer naar 2,5 bar.
Ook dan treden er problemen op m.b.t. het harde kloppende geluid.
De plaatsing van de bypass lijkt dan ook niets te hebben uitgehaald.
De bypass werkt op verschildruk en moet je veel lager instellen.
Die twee bar die je in het systeem hebt gevuld 'voelt' de bypass niet. Alleen de toegevoegde druk van de pomp.
Kijk eens op je drukmeter als de cv-ketel start.

https://www.heatnet.nl/bypass.html

Het suizen van de leidingen is omdat er teveel drukval over je kranen is (te kleine flow / teveel geknepen).

Succes.

:P

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Ik zie dat ik inderdaad niet goed gekeken heb, de bypass kan ingesteld worden van 0 tot 0,5 bar.
Hij stond ingesteld op 0,3 bar en ik heb hem verlaagd naar 0,25 bar, maar ook dan hoor ik het kloppende geluid.

Op de analoge drukmeter onder de ketel staat de druk ingesteld op 2 bar, hierop vul ik de CV installatie ook altijd af tijdens het ontluchten.

Ik zou nu opnieuw kunnen spelen met de bypass, door de druk meer te verlagen, maar wat is dan aanbevolen?
Daarnaast moet ik dan de 2 Tado knoppen terugplaatsen waardoor het suisende geluid vermoedelijk weer gaat toenemen?

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met drukval, maar het klopt dat ik door het gebruik van de Tado knoppen een kleine flow heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:10
Moet de bypass juist niet zo ver mogelijk van de ketel af worden geïnstalleerd? Kijk eventueel ook in de handleiding van je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29
Hard kloppend geluid komt van je pomp die zo zijn ongenoegen uit. Dit kun je voorkomen door je bypass instelling genoeg te verlagen. De juiste instelling hangt af van het werkpunt op je pompcurve. Het suizend geluid is een logisch gevolg van de hogere snelheid door de leidingen die nog wel open zijn. Veel plezier met deze puzzel.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-06 13:01
zelfde probleem hier, ik had eerst dat harde ratelende geluid als alles dichtstond. Er zit bij mijn ketel een soort metalen ding met een draaischijf, als ik die helemaal naar rechts bleef draaien is dat geratel opgelost, het is denk ik een soort drukregelaar, brauckmann staat erop).

Echter bij normaal gebruiken suist het water als een dolle door de radiatoren, lijkt wel een open kraan. Dit heeft ws met de druk te maken, heeft iemand een idee hoe ik die druk van de pomp wijzig in mijn Atag Q42CR ketel?

Heb Atag een mail gestuurd maar die zegt dat ik maar bij een installateur moet zijn, maar die willen niks doen omdat ik zelf de TADO heb gekocht en geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Stallen
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-04-2024
Dag Nick, wij hebben exact hetzelfde probleem! Tado knoppen, een radiator niet en die staat altijd open, suizende leidingen, het klapperen, remeha avanta etc. Heb je inmiddels de oplossing gevonden? Want als ik de reacties lees staat er niks tussen wat ik niet ook al heb geprobeerd. Wij hebben ook eindeloos met de geplaatste bypass gespeeld maar dat levert niks op. Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:01

mvh

State Governor

@Nick Stallen late reactie maar het klapperend geluid bleek bij ons veroorzaakt doordat de thermostaatknop op de afvoer ipv aanvoer van de handdoekradiator was geplaatst. Omdat tado blijkbaar de knop dichtdraait, dan CV aanstuurt waarna de pomp nog even blijft draaien, klappert het systeem. Ook als andere radiatoren nog open staan.

Opgelost door het systeem weer af te tappen en in de badkamer een nieuwe set koppelingen te plaatsen waardoor nu alle knoppen aan de aanvoer zitten.

Dit kun je controleren door de radiator op te stoken, als de leiding zonder knop eerder warm wordt dan de kant waar de knop zit, dan is hij verkeerd om geïnstalleerd.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:07
suave1234 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:58:
zelfde probleem hier, ik had eerst dat harde ratelende geluid als alles dichtstond. Er zit bij mijn ketel een soort metalen ding met een draaischijf, als ik die helemaal naar rechts bleef draaien is dat geratel opgelost, het is denk ik een soort drukregelaar, brauckmann staat erop).

Echter bij normaal gebruiken suist het water als een dolle door de radiatoren, lijkt wel een open kraan. Dit heeft ws met de druk te maken, heeft iemand een idee hoe ik die druk van de pomp wijzig in mijn Atag Q42CR ketel?

Heb Atag een mail gestuurd maar die zegt dat ik maar bij een installateur moet zijn, maar die willen niks doen omdat ik zelf de TADO heb gekocht en geinstalleerd.
Heb hier een probleem om de ATag q42cr werkend te krijgen met Tado. Mag ik vragen hoe jij hem hebt aangesloten?
Pagina: 1