Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nailik123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11-2023
Beste forumleden,

Ik heb recent een versterker en twee vloerstaanders (Teufel ultima MK2) gekocht. Ik ben nog niet helemaal tevreden over het geluid omdat de bass erg aanwezig is en vrij wollig klinkt. Ik ben een beetje aan het spelen met opstelling van de speakers en instellingen van de receiver en hoop daar nog wat meer uit te halen.

Ik heb het nu in een 2.0 opstelling staan en heel misschien ga ik dit nog uitbreiden maar omdat ik voornamelijk muziek luister wil ik me vooral richten op het stereo geluid.

Nu kan ik deze speakers ook als Bi-AMP aansluiten op de Sony STR-DN840 en vroeg me af of dat met een 2.0 opstelling veel verschil kan gaan uitmaken om bijvoorbeeld de bass wat strakker te laten klinken.

Iemand die hier ervaring mee heeft of mij hier bij kan helpen?

Met vriendelijke groet,
Kilian

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 18:05
Niet echt lijkt me, Je kan het altijd proberen.
Of gewoon de equalizer gebruiken? En om te proberen een paar sokken o.i.d in de poorten van de speakers stoppen en kijken (of ja luisteren) of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat wollige ligt niet aan je versterker of luidsprekers, maar aan de akoestiek. Zie https://amcoustics.com/articles/roommodes Wat je nu al aan het doen met met de opstelling is goed, met de plaatsing van de luidsprekers en luisterplaats heb je hier invloed op. Het plaatsen van grote bass traps kan ook, maar is niet praktisch in een woonkamer.

Luxere receivers hebben een ingebouwde DSP om voor de wolligheid in de bas (deels) te compenseren. De receiver stelt de DSP zelf in a.d.h.v. metingen met de meegeleverde microfoon.

Zelf een losse DSP aansluiten en instellen kan ook. Helaas kan dat niet met jouw receiver, want de DSP moet aangesloten worden tussen voor- en eindversterker.

[ Voor 67% gewijzigd door TBTL op 01-12-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nailik123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11-2023
h4ze:
Ik heb het met de sokken geprobeerd en ja dit helpt wel maar veranderd wel heel erg het geluid.

TBTL:
Intersant artikel, het klopt zeker de de akoestiek niet optimaal is hier. Ik ga kijken of ik met het anders plaatsten van de speakers nog winst kan behalen. En anders moet ik gaan sparen voor een andere receiver/versterker.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 22:56
Het heeft niet zozeer te maken met of je akoestiek wel of niet goed is; room modes zijn er altijd en hun storende invloed is ook altijd aanwezig. Beetje afhankelijk van waar je de luidsprekers positioneert en waar je gaat zitten, maakt het net wat beter of minder.