Remeha Elga Ace uitbreiden en mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 21:34
Goede dag,

Wij willen onze Elga uitbreiden wat zijn de mogelijkheden? Nu hebben we nog een CV ketel lopen voor vooral waarom water (of hele koude dagen) gezien de hoge gas prijs lijkt het me handig om helemaal van het gas af te gaan. Een elektrische CV verbruikt weer enorm veel energie dus lijkt me ook niet handig. Elga is nu 3 jaar oud dus deze moet nog zeker 7 of 8 jaar meegaan. Bestaan er warmtepomp CV ketel?

Alvast bedankt voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:00
Helaas niet.
Enige optie is compleet vervangen door nieuwe warmtepomp en boilervat voor warm water.

Dat is het nadeel van de Elga, die is niet uitbreidbaar.

Sowieso de vraag hoe goed is je isolatie en kan je al het hele jaar door op lage temperatuur verwarmen.
En wat voor Elga heb je 4 of 6 KW versie

[ Voor 7% gewijzigd door D-dark op 01-12-2021 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:36
De Elga Ace kan je niet uitbreiden. Als je denkt dat de Elga Ace de verwarming helemaal zelf aan kan dan zou je de CV kunnen afsluiten en voor sww een warmtepomp boiler installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06 13:35
Ik verwacht dat het de oude Techneco Elge is dus 5kW versie (gezien de leeftijd)? Geen idee of het mogelijk is om er een tweede Elga in cascade opstelling te plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:34
Ik zag pas dit college over de Elga Ace op youtube: YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer
Voor een Elga gebruiker met technisch inzicht zeer nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 21:34
Wij hebben januari een remeha 4kw Elga Ace ontvangen ( volgens mij waren we een van de eerste die Remeha kregen)

Wat ik me kon herinneren is dat we 4kw zouden kunnen uitbreiden met een - Remeha Elga Ace buffervat voor warmtepomp.

de verwarming kan deze tot heden zonder problemen aan. Met warmwater erbij zou ik niet weten.

Wij hebben 17 panelen met een opbrengst van ongeveer 6000KW. Verbruik is 4000 (koken of dagelijkse zaken + 2000 warmtepomp. Vanaf vandaag rij ik nog een elektrisch auto dus wij zijn voor 90% al all electric :)

Bedankt voor de video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:36
Waar wat zal dat buffervat dan doen? Wat is de functie daarvan want volgens mij kan het niet gebruikt worden voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:43

Wuursj

want worst is al bezet

Als je stroom over hebt of je wilt om een andere redenen het water met een warmtepomp maken kan je ook een losse WP boiler nemen en de Elga en CV ketel beide met rust laten voor het warme water. Door subsidie is dat nauwelijks duurder dan een boiler die je indirect stookt met de Elga (als deze dat al kan).
Althans, het kostenplaatje was in mijn geval ongeveer gelijk.

Je warm water is dan onafhankelijk van je Elga maar toch zuinig electrisch en neemt geen vermogen direct weg bij je Elga. Vaak wel wat indirect, afhankelijk van hoe je opstelling is.

Financieel en milieu technisch is het niet heel antrekkelijk als je je CV + gasaansluiting toch blijft houden. Dan kan je vaak die nog beter blijven gebruiken. Zie het meer als een stap naar gasvrij en dan kan het wel flink lonen als het de laatste hobbel is.

Is dat buffervat uit de Elga folder niet een buffer voor CV warmte ter voorkoming van pendelen en niet SWW? Voor SWW noemen ze het meestal geen buffervat. Voor SWW moet de temp. een stukje hoger kunnen dan voor een CV buffer. Ik ken Elga's niet echt goed maar bij een hybride opstelling lijkt me SWW maken met het WP deel niet echt de logische keuze aangezien er bij default een gasketel beschikbaar is.

[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 03-12-2021 14:47 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-06 10:39
Zit ook te denken de gasketel te vervangen door de Remeha Mercuria. Volgens remeha kan die SWW aan, en ook icm zonlichtsystemen. Nu nog een installateur vinden die deze voor de elga wil schakelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 15:48
Als je in de buurt van Huizen (NH) woont dan weet ik nog wel een installateur met al meer dan 10 jaar ervaring met warmtepompen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0minic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-04 13:22
hackbard schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:26:
Zit ook te denken de gasketel te vervangen door de Remeha Mercuria. Volgens remeha kan die SWW aan, en ook icm zonlichtsystemen. Nu nog een installateur vinden die deze voor de elga wil schakelen..
Maakt deze de Elga Ace niet overbodig? Als ik het goed begrijp is dit een soort Elga Ace versie die wel zelfstandig kan draaien (en uitbreidbaar is). Dan is je huidige Elga Ace verkopen op het moment dat deze geplaatst wordt financieel de beste afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ja de mercuria maakt de elga overbodig. wat je kunt doen als je.nu een elga ace hebt hangen zoals de TS:

je kan de elga stand alone laten draaien zonder cvketel, de vraag is alleen of je daarmee voldoende vermogen en afgifte hebt om je huis warm te houden. stel nou dat je gemerkt hebt op 21/22 december 2021 (toen was t koud) dat de cvketel niet bij hoefde te springen dan kun je dat overwegen.

voor warm water zet je dan een warmtepompboiler neer en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbrummelhuis
  • Laatst online: 06-07-2024
Hallo allemaal,

Ik had de gedachten mijn Elga 6kW uit te bereiden met een elektrische boiler. (zover genoeg elektriciteit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKiCluVvwFtFCX0Bx2Uiv0nyH_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYedKd5a9sdzsX4upKWnF8VW.jpg?f=fotoalbum_large

De gedachtengang was tapwater vooraf te verwarmen van >5 naar >30 graden zodat de elec. boiler minder energie nodig heeft. En daarmee legionella problemen voorkom. En stel dat het in de winter extreem koud wordt kan de elec. boiler een "back-up" zijn voor de ELGA.

Iemand idee of dit reëel is?
Huidige Elga 6kW draaide afgelopen winter perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-03-2023
hbrummelhuis schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:24:
Hallo allemaal,

Ik had de gedachten mijn Elga 6kW uit te bereiden met een elektrische boiler. (zover genoeg elektriciteit)

[Afbeelding]

De gedachtengang was tapwater vooraf te verwarmen van >5 naar >30 graden zodat de elec. boiler minder energie nodig heeft. En daarmee legionella problemen voorkom. En stel dat het in de winter extreem koud wordt kan de elec. boiler een "back-up" zijn voor de ELGA.

Iemand idee of dit reëel is?
Huidige Elga 6kW draaide afgelopen winter perfect.
Hallo, ben jij hier nog mee verder gegaan? Ben benieuwd omdat ik in een vergelijkebare richting aan het denken was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dust-E
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 16:45
Ik wil dit even met jullie delen:

YouTube: Online training 'Installeren, regelen en inbedrijfstellen van Remeha...

Hier laten ze zien hoe ze de H-WP installeren en wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hbrummelhuis
@Mrosi

Dit is de definitieve versie geworden en werkend

CV water als tapwater volledig gescheiden
* voordeel zomerdag hoeft de buiten unit niet actief te worden
* nadeel: tapwater energie verbruik 1:1 (1kw standby per dag)

*Voordeel 2: Tapwater wordt voorverwarmd naar +-30 voordat het in de boiler 60 graden komt

Op dit moment geen aansturing naar de CV en stekker eruit :)

[URL="https://tweakers.net/i/elu7MP1C9Hxo3G3lZe9CimP92eE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUgirNX0UyviDNn7Sp89xRip.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSBiMiFrWpe8CQkRSaLODIZI-Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUgirNX0UyviDNn7Sp89xRip.jpg?f=fotoalbum_large[

Enige Elga probleem op dit moment:
hbrummelhuis in "Elga Ace warmtepomp icm open verdeler optimaliseren"

[ Voor 14% gewijzigd door hbrummelhuis op 23-11-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06:08
hbrummelhuis schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:33:
@Mrosi

*Voordeel 2: Tapwater wordt voorverwarmd naar +-30 voordat het in de boiler 60 graden komt

[Afbeelding]
dit is precies de opstelling zoals ik ook wil gaan proberen.
alleen hebben wij beneden vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbrummelhuis
@annestweak , hier ook volledig vloerverwarming beneden, boven houten balken :)

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-03-2023
@Mrosi

[URL="https://tweakers.net/i/elu7MP1C9Hxo3G3lZe9CimP92eE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUgirNX0UyviDNn7Sp89xRip.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][

Heel erg gaaf dat je het werkend hebt gekregen. Ben benieuwd naar je langere termijn ervaringen! Hopelijk krijg je het modeleren onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06:08
de elga is geheel nagekeken en opnieuw gevuld door een erkende installateur en alles werkt nu perfect.
er zat te weinig gas in het systeem

bedankt voor al jullie hulp

groet: Anne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:46
@Mrosi

[URL="https://tweakers.net/i/elu7MP1C9Hxo3G3lZe9CimP92eE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUgirNX0UyviDNn7Sp89xRip.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][

Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Ik ben benieuwd - want binnenkort een boilervat 'over' met twee spiralen die ik relatief eenvoudig op dezelfde manier kan aansluiten aan de Elga Ace (4kW in mijn geval). Idee is dan ook om in de winter het warme water met de warmtepomp voor te verwarmen tot 30 graden (veel warmer wordt het water niet terug naar de Elga) en dan een (kleine) elektrische boiler te gebruiken op 60 graden voor het laatste stuk. In mijn boilervat zit ook nog een verwarmingselement dus zou er op deze manier ook nog een backup van kunnen maken (de Elga redt het niet om bij vorst het huis warm te houden).

Waarom trouwens zowel aangesloten op aanvoer en retour, en niet in serie op de retour?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Pagina: 1