Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Onlangs kreeg ik een oude Sony Alpha DSLR A350 met een defect (dat wist ik vooraf).

Wanneer ik van dichtbij (onder ca. 2m) foto's schiet waarbij de ingebouwde fliter nodig is geeft de camera een "camerfout" waarna hij bevriest. Na in- en uitschakelen doet ie het dan weer. Er wordt wel een JPG opgeslagen, maar die is volledig zwart.

Zonder gebruik van de interne flitser werkt ie goed, ook op korte afstanden. Ik zie ook geen bijzonderheden qua fotokwaliteit.

De lens is een Minolta AF 55-105mm.

Wat heb ik al geprobeerd?

- Reset naar factory defaults uitgevoerd
- Lenscontacten gecleand
- Nieuwe accu aangeschaft (onder het motto: misschien is de capaciteit van de originele accu te laag na al die jaren)
- Verschillende standen geprobeerd (o.a. manual focus, super steady shot uitgeschakeld, live view uitgeschakeld, etc.)
- Diverse forums afgezocht ;)

Iemand een idee? Gezien de leeftijd van de camera wil ik hem niet laten repararen, maar wanneer ik dat zelf kan doen ga ik dat uiteraard proberen...

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
PS kleine correctie; de lens is een Minolta AF 35-105

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11

RvL

@lbreman
Heb je ook een andere lens waar je het mee kan proberen? Heb je het op alle brandpuntafstanden? Wat gebeurt er als je verder weg focussed en flitst?

Heb je evt. een externe flitser waar je mee kan testen of het aan de interne flitser ligt?

[ Voor 26% gewijzigd door RvL op 01-12-2021 11:46 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@RvL bedankt voor je reactie. Helaas geen andere lens of externe flitser... Brandpuntafstand maakt niet uit voor de fout, diafragma ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11

RvL

Welke omgeving woon je? Als het in de buurt is heb ik evt. beide :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:38

Garyu

WW

Kan het zijn dat de camera een "groothoekstand" voor de flitser probeert in te schakelen, en die stand niet (meer) werkt?

In zo'n geval strooit het licht wat breder, zodat de randen van de foto niet te donker worden, bijvoorbeeld door een soort prisma dat in/voor de flitser schuift. Geen idee of dat bij deze camera het geval is hoor, maar zoiets zou mechanisch kapot kunnen gaan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Bij nader inzien, zit er vrij zeker niets mechanisch in een popup flash van een oude camera, forget it ;).

Wel is het zo dat schijnbaar de AF assist bij de A350 in de popup flash zit? Misschien dat het daarmee te maken heeft? Kan je die op andere afstanden wel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Wat gebeurt er als je de lens eraf haalt en dan een foto neemt? (kan zijn dat je een optie in de menu's moet activeren die zegt dat de camera ook foto's moet nemen als hij geen lens detecteert, dit om puur mechanische lenzen ook te laten werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@Garyu ik heb als test de AF assist uitgeschakeld, maar dat helpt niet.
@bucovaina89 geprobeerd, zonder lens zegt ie inderdaad dat hij geen lens detecteert en daarom de sluiter blokkeert. In het menu kan ik niks vinden om dit aan te passen, wellicht omdat dit een consumentencamera was...

Door jullie reactie ben ik wel iets verder lijkt het: wanneer ik de flitsmode op slow sync zet werkt de flitser ook op korte afstand en blokkeert de camera niet. Wel is de sluitertijd dan uiteraard lang. Iets met de lichtmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@lbreman : ik heb ff gecheckt de funtie op de a7S heet de functie "release w/o shutterLens". Maar ik vermoed dat je die wel had gezien als dat er bij had gestaan.

Als je de belichting vermoed, misschien eens Manual (exposure) mode proberen?

edit:
Blijkbaar kan jouw A350 wel degelijk zonder lens fotograferen, dan moet je'm in M (Manual exposure) zetten: https://www.dpreview.com/forums/thread/2481171 8) . Ik kan het echter niet zelf testen en geen ervaring mee.

[ Voor 33% gewijzigd door bucovaina89 op 03-12-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@bucovaina89 top die M stand, nu doet ie het zonder foutmelding - maar het beeld is nu wel wat vaag 😁. Voorlopige conclusie lijkt dus de lens. Ik ga eens even MP in de gaten houden voor een 18mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Wat bedoel je met vaag? Lijkt het alsof de lens niet goed scherp gesteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@bucovaina89 just joking.
Heb inmiddels met een andere lens kunnen testen, helaas dezelfde fout. Dus toch de body...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
kan je'm in RAW zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@bucovaina89 heb het net geprobeerd, geen succes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 22:45
Ik vermoed dat de camera een hoge sluitertijd wil gebruiken om het onderwerp niet over te belichten met de flitser. Kun je eens in de manuele stand onderzoeken of de camera blokkeert vanaf een bepaalde sluitertijd in combinatie met de flitser en zonder gebruik van de flitser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Is een 'versleten' sluiter. Waarschijnlijk 100.000+ fotos meegemaakt. De sluiter kan niet meer 'snel' reageren op de flitser (lees snelle sluitertijd), en opent te laat. Vandaar de zwarte foto.

Kijk eens op ali.

[ Voor 10% gewijzigd door Jackie Moon op 04-12-2021 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@Kwintessens zonder flits kan ik probleemloos tot een sluitertijd van 1/4000 instellen en werkt ie goed. Met flits kom ik niet verder dan 1/160 (sneller is geblokkeerd in het menu, ook bij P en S) en blijft het probleem met de camerafout zoals het is.

@Jackie Moon ik ben bang dat je gelijk hebt, en het sluit ook aan op de reactie van @Kwintessens . Ik heb even gezocht naar onderdelen, de sluiter kost meer dan 50 euro en is dan ook vaak gebruikt - die gok ga ik niet nemen. Aangezien de camera verder nog goed functioneert laat ik het maar zo; leuk om mee te leren fotograferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

lbreman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:00:
@Kwintessens zonder flits kan ik probleemloos tot een sluitertijd van 1/4000 instellen en werkt ie goed. Met flits kom ik niet verder dan 1/160 (sneller is geblokkeerd in het menu, ook bij P en S) en blijft het probleem met de camerafout zoals het is.

@Jackie Moon ik ben bang dat je gelijk hebt, en het sluit ook aan op de reactie van @Kwintessens . Ik heb even gezocht naar onderdelen, de sluiter kost meer dan 50 euro en is dan ook vaak gebruikt - die gok ga ik niet nemen. Aangezien de camera verder nog goed functioneert laat ik het maar zo; leuk om mee te leren fotograferen.
High-speed flitssynchronisatie blijft iets moeilijks en voor de wat duurdere camera's voorbehouden. Ik ken de a350 verder niet, maar kan me voorstellen dat ie al vanaf het begin niet sneller dan 1/160e van een seconde haalde. Het flitslicht moet immers precies in het venster dat de sluiter open is zijn ding kunnen doen. Gaat de sluiter een fractie van een seconde te vroeg of juist te laat open, dan heeft hij het flitslicht "gemist", en zit je met een donkere of half-belichte foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:28

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien is die A350 wel minder mottig dan vermoed. Als je sluiter op alle standen lijkt te werken dan zou ik denken dat die niet dood is.
Misschien kun je het beste systematisch alle instellingen en functies uitproberen om te ontdekken wat er loos is. Dit is een link naar een uitgebreide review waar de camera helemaal wordt besproken. Hij zegt onder meer dat de interne flitser alleen tot 1/160 synchroniseert, en dat "high speed sync" alleen met een paar speciale Sony flitsers. kan.
De Minolta 35-105mm is niet echt ideaal voor de A350: hij was bedoeld voor Minolta filmcamera's, en gedraagt zich op de A350 als een telezoom (50-150mm) Deze handelaar heeft aps-c lenzen voor je A350 vanaf €13.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1