Ziggo mesh router mode ipv AP mode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockonstratos
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Mijn vraag
...

Ik heb thuis ziggo (300mbps) met een modem van ziggo die in router mode staat en de tp link deco m4’s (3 stuks) die in AP mode staan (zo configureer je het volgens de ziggo stappenplan voor deze setup). Ik wil de deco’s in router mode gebruiken voor de extra functies zoals QoS, die je dus niet krijgt in AP modus.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik apparaten zoals de hue bridge, IPTV gebruik waardoor poorten 2,3,4 in gebruik zijn van het ziggo modem, poort 1 gebruik ik om de deco in mijn slaapkamer middels kabel van internet te voorzien. Volgens ziggo functioneren poorten 2,3,4 niet meer zodra je hun modem in bridge modus zet.

Wat is het advies volgens jullie? Een switch nemen? Ik las elders op het internet dat een switch weer issues kan opleveren met IPTV.

Beste antwoord (via Lockonstratos op 02-12-2021 21:39)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Qos is een methode om bepaalde protocollen voorrang te geven op ander verkeer.
Bijvoorbeeld voice of iptv krijgt voorrang op normaal tcp verkeer.
Providers gebruiken dat om telefoonverkeer en iptv voorrang te geven op tcp verkeer binnen hun netwerk.
Qos vraagt veel cpu capaciteit en dat kunnen die simpele mesh routers gewoon niet leveren en dus doen ze dat ook helemaal niet.

Wat mesh routers met Qos bedoelen is bandbreedte beperking per ip, wat dus heel wat anders is.
Daarmee kun je de maximale bandbreedte voor een bepaalt ip-adres beperken, wat als groot nadeel heeft dat die beperking absoluut is en ook als er verder geen netwerkbelasting is die actief is maar dan eigenlijk overbodig.
Dat werkt op een bedraad netwerk goed, omdat elke device met een enkele kabel aan de de router verbonden is, maar is eigenlijk alleen nuttig om te voorkomen dat een bepaalt device je internet verbinding monopoliseert.

Verder zal dat in een wifi omgeving voor geen meter werken, omdat wifi een shared medium is dus als een device het wifi kanaal gebruikt de rest dat niet kan en bandbreedte beperkingen met wifi kun je dus alleen bereiken als je de timeslots zou kunnen verkleinen en dat is niet mogelijk.

Kortom Qos is het niet en bandbreedte beperking werkt niet op wifi.

Advies is dus, laat alles zoals het is, gebruik de Ziggo Connectbox als router (veel betere router dan die tp-link dingen) en schakel die tp-links gewoon in AP mode.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
Mijn advies is de deco in ap laten staan :)
Qos zet ik vaak juist uit, maakt vaakt meer stuk dan het goed doet

Wil je het echt dan idd switch. Die van 10 euro bij de action is al prime.
Met iptv bedoelen ze Igmp iptv van je provider, dat heeft ziggo niet dus geen prob

Maar nogmaalz: ik zou het zo laten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
En denk erom. Als je een switch toevoegt zul je deze achter je router moeten plaatsen. Aantal opties.
1) of 2 kabels tussen de locatie van het modem moeten hebben (van modem naar je kamer en terug naar je switch)
2) alles wat nu op je modem extra zit (poort 2,3,4) omleggen naar je kamer en daar je switch achter je router.
3) je router verplaatsen naar de modem locatie en daar je switch toevoegen. Dan is de kabel naar je kamer voor 1 device daar.

Nog even een vraag van mijn kant (ik ken de deco's niet) maar zou je ze allemaal in router mode zetten of slechts 1 van de 3?

[ Voor 12% gewijzigd door babbelbox op 01-12-2021 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@babbelbox Je zet 1 node in router mode, de andere nodes moeten dan achter de router staan (maar dat is logisch).

Wel zonde want dat betekent vaak dat je 1e node de meterkast in moet, een van de slechtste plekken voor een wifi accesspoint :P

Routers horen weggestopt/verbogen te zijn zoals in een meterkast, accesspoints horen op strategische open plekken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Qos is een methode om bepaalde protocollen voorrang te geven op ander verkeer.
Bijvoorbeeld voice of iptv krijgt voorrang op normaal tcp verkeer.
Providers gebruiken dat om telefoonverkeer en iptv voorrang te geven op tcp verkeer binnen hun netwerk.
Qos vraagt veel cpu capaciteit en dat kunnen die simpele mesh routers gewoon niet leveren en dus doen ze dat ook helemaal niet.

Wat mesh routers met Qos bedoelen is bandbreedte beperking per ip, wat dus heel wat anders is.
Daarmee kun je de maximale bandbreedte voor een bepaalt ip-adres beperken, wat als groot nadeel heeft dat die beperking absoluut is en ook als er verder geen netwerkbelasting is die actief is maar dan eigenlijk overbodig.
Dat werkt op een bedraad netwerk goed, omdat elke device met een enkele kabel aan de de router verbonden is, maar is eigenlijk alleen nuttig om te voorkomen dat een bepaalt device je internet verbinding monopoliseert.

Verder zal dat in een wifi omgeving voor geen meter werken, omdat wifi een shared medium is dus als een device het wifi kanaal gebruikt de rest dat niet kan en bandbreedte beperkingen met wifi kun je dus alleen bereiken als je de timeslots zou kunnen verkleinen en dat is niet mogelijk.

Kortom Qos is het niet en bandbreedte beperking werkt niet op wifi.

Advies is dus, laat alles zoals het is, gebruik de Ziggo Connectbox als router (veel betere router dan die tp-link dingen) en schakel die tp-links gewoon in AP mode.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockonstratos
@babbelbox Optie 1 heb ik nu al, hoofd-deco staat in de woonkamer (signaal van ziggo komt hier binnen), er loopt 1 kabel naar de deco in de slaapkamer, en dan 1 kabel van de deco naar de PS4 in diezelfde kamer.

Optie 2, laat ik liever achterwege voor nu, omdat het een wirwar dan wordt, misschien in de toekomst.

Optie 3, laat ik ook liever achterwege omdat de wifi nu lekker goed is in de slaapkamer, als ik die deco weer naar beneden haal gaat dit ook minder worden.

Dan volg ik idd het advies op en laat alles zo staan voor nu ;) bedankt mijn vorige router was een R7000 dus overstappen op mesh mistte ik beetje het geklooi met alle settings ;)

Overigens kan ik linksys velop mesh systeem voor een schappelijke prijs krijgen, stel dat ik een betere mesh systeem neem dan de deco's, is dan een switch wel aan te raden voor mijn setup? Ik wil in de nabije toekomst wel meer smart home dingen toevoegen die zelf ook weer met een eigen bridge komen (tado bijv).

Gr

[ Voor 5% gewijzigd door Lockonstratos op 01-12-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Waarom denk je dat een linksys velop mesh beter is dan die deco's?
Lijkt me gewoon lood om oud ijzer.

En als je kabels naar die AP's hebt moet je gewoon nooit aan mesh beginnen, daar ga je alleen sterk mee achteruit.
Mesh is namelijk wireless backhaul en je hebt nu wired backhaul wat altijd vele malen beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockonstratos
Ben(V) schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:54:
Waarom denk je dat een linksys velop mesh beter is dan die deco's?
Lijkt me gewoon lood om oud ijzer.

En als je kabels naar die AP's hebt moet je gewoon nooit aan mesh beginnen, daar ga je alleen sterk mee achteruit.
Mesh is namelijk wireless backhaul en je hebt nu wired backhaul wat altijd vele malen beter is.
Uhmm marketing :P? Ik was altijd van de gaming routers tot ziggo mij dit pakketje aanbood om mee te spelen vandaar dat ik nu op mesh zit. Klopt dat wired backhaul beter is, maar wat is dan 'het beste op dit moment' qua routers, waar ga ik juist op vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Wat zou je beter willen hebben?

Een router routeert of niet, meer is er niet en het enige wat van belang is of hij de snelheid van jouw internet abbo aan kan.
Het routeert enkel naar het internet, wat er op je lan gebeurt doet een router niet aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockonstratos
Op dit moment, zou ik alleen nog het bereik willen verbeteren in de tuin/onderin de woning. Zelfde geldt voor snelheid op die plekken, want waar ik voornamelijk ben is het wel goed imho qua snelheid/bereik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Heeft dus niets met een router te maken.
Plaats gewoon een extra Ap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockonstratos
Duidelijk thanks, dus het maakt niet uit of ik een mesh systeem van X merk of Y merk heb? behalve dan de doorvoersnelheden op wireless correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 23:00
Lockonstratos schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:08:
Duidelijk thanks, dus het maakt niet uit of ik een mesh systeem van X merk of Y merk heb? behalve dan de doorvoersnelheden op wireless correct?
Soort van inderdaad. Al koop je een router/mesh set die wifi xyz ondersteund, als je user devices het niet ondersteunen heb je weinig winst op die doorvoer snelheid.

Het enige waar je mogelijk winst op maakt is als zo'n set een eigen wireless dedicated backhaul heeft, dan heeft je user wifi er minder last van. Maar als je bedraad aansluit heeft het exact 0,0 meerwaarde.

Wil je testen of het bereik voor buiten mogelijk beter wordt, en wil je de wireless backhaul gebruiken? Check dan met je telefoon of evt laptop op de plaats waar je het extra apparaat wenst te plaatsen hoe nu de ontvangst daar is.
Is dit relatief goed kan je mogelijk iets winst pakken. Is dit kut dan wordt het kut*kut = geld over de balk geflikkerd voor niets.
Als het op die plaats wel ruk is maar je kunt er mogelijk een kabel krijgen dan pak je wel absolute winst :*)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het kan wel iets uitmaken
De linksys velo heeft dfs en de deco niet.
De deco nodes zitten dus op de 5ghz allemaal op hetzelfde kanaal

Dat kan wat performance verschil geven

En wifi 6 nodes scheelt ook voor je snelheid

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 03-12-2021 10:46 ]

Pagina: 1