Naregeling upgraden naar zoneregeling, ervaringen en opties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Wij hebben een nieuwe woning, en heel wat te stellen gehad met de bouwer, o.a. over de verwarming. Een optie die ons is voorgesteld als een volledig onafhankelijke zoneregeling blijkt een naregeling te zijn voor de bovenverdieping. Nu hebben er diverse bedrijven gekeken. Ik heb allerlei opties gehoord, en zelfs dat wat wij zoeken niet bestaat. Ik zou dan ook graag horen of er ervaringen en of opties bekend zijn voor onze situatie.

Het betreft een warmtepomp systeem met alleen vloerverwarming.

Aanwezige apparatuur:
Warmtepomp Nibe VVM320 met buitenunit Nibe F2040/6, koelmogelijkheid
Hoofdthermostaat Nibe RMU40
Begane grond: vloerverwarming, 1 zone voor de hele verdieping, handmatig in te stellen
Verdieping: vloerverwarming, 4 zones, 4 Watts thermostaten, Watts aansturing, bedraad
Probleem: alles hangt aan de hoofdthermostaat, als ik een werkkamer extra wil verwarmen moet ik de thermostaat beneden flink omhoog zetten. De naregeling gaat immers niet verder dan de hoofdthermostaat. Resultaat is onnodige stookkosten voor een ruimte waar we de hele dag niet zijn, die ook nog eens oncomfortabel warm moet worden.

Gewenste situatie: als ik in een werkkamer de thermostaat wat hoger zet moet deze ruimte worden verwarmd, en verder geen enkele andere ruimte omdat daar toevallig de hoofdthermostaat hangt. We willen dus af van een hoofdthermostaat met wat naregeling er achter, maar echt onafhankelijke zones. We houden echter bij voorkeur wel de mogelijkheden van de RMU40 (instellingen, buitentemperatuur en status van het systeem).

Vragen:
- Is wat wij willen überhaupt mogelijk? Of is een extra elektrisch kacheltje op de werkkamer een beter idee?
- Kan het bestaande systeem uitgebreid worden, of is een vervanging nodig?
- Nu heb ik diverse systemen gezien, Watts Vision, Honeywell Evohome, Danfoss. Ervaringen hiermee, en aanraders?
- Kan ik de functionaliteiten van de RMU40 behouden, danwel door deze te laten hangen of verplaatsen, of kunnen de functies ook ingesteld en gebruikt worden via een ander systeem?
- Enig idee van een betrouwbare installateur die dit eventueel kan in de buurt van Groningen? Tot nu toe weinig goede ervaringen. Denk aan offertes van 4000 euro, dat het helemaal niet kan, of dat er tijd is in mei volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-04 21:48
Als ik het goed begrijp is het een nieuwbouwwoning? D'r is een eis van goed vakmanschap, voor de verwarmingsinstallatie betekend dit dat in ruimtes de temperatuur onafhankelijk van elkaar te regelen valt. Daar is jurisprudentie van de Raad van Arbitrage van, zou eens op hun site kijken. Wij hebben een zelfde soort installatie alleen met CV ketel, wij hebben een systeem dat met een wth regelsysteem zo geregeld wordt, beneden valt onafhankelijk van boven te bedienen. D'r wordt boven wel wat gedaan met een relais om het systeem van de BG en de eerste verdieping samen te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een warmtepomp wil je eigenlijk niet zo gebruiken, je gaat waarschijnlijk enorm leunen op het element ze zijn er gewoon niet geschikt voor. Ze zijn geschikt om rustig en 24/7 te verwarmen uiteraard kan er verschil zijn in temp tussen de ruimtes dat stel je dan vooraf in of regel je met na regeling. een warmte pomp is een traag verwarmingsysteem. en vloerverwarming maakt het nog trager hem volle bak laten draaien op het moment dat je wel naar de woonkamer gaat gaat je energie rekening echt niet leuk vinden. je moet gaan denken in rustig pruttelen. vergis je niet, een zuinig ingestelde warmtepomp doet er dagen over om een vloer op te warmen.

Nog een nadeel eigenlijk wil je een minimale hoeveelheid water in het systeem rond hebben pompen en een minimale afgifte (m2 vloerverwarming), met alleen het kantoor zal dat hoogst waarschijnlijk onvoldoende zijn met het gevolg dat de pomp zijn warmte niet kwijt kan en gaat pendelen.