Coax signaal in hele huis valt weg bij verwijderen UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 22:19
Dit is het meest vage probleem wat ik ooit ben tegen gekomen. Ik snap er niks van... misschien zie ik iets over het hoofd zal het probleem zo simpel mogelijk uitleggen.

Context:

Ik heb voor een buurman (gewoon prive, als goed buur) vorige maand het hele netwerk geüpgrade met alles van Unifi (Accespoints, switches, USG etc). Provider is Ziggo en ik ging naar huis en alles (TV/Internet) werkte een maand als een zonnetje. Vorige week is mijn buurman overgestapt op glasvezel met digitale TV via de coax kabel en toen heeft de glasvezel provider één en ander zitten aanpassen. Nu is er het volgende probleem ontstaan.

Ik probeer dit zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven omdat ik er mijn hoofd over breek. :+

Probleem:

Achter de TV zit één UTP muuraansluiting met 2 poorten (2 losse kabels in de muur). Op de rechter UTP aansluiting (waarvan de kabel naar een switch in de meterkast gaat) zit de decoder van de TV.

Op de linker aansluiting van de UTP muuraansluiting zit een 8 poorts Unifi Lite switch (deze is aangesloten op poort 1 van de Unifi switch). Op de overige aansluitingen van de switch zit helemaal niks. Nu komt het; op het moment dat ik de UTP kabel uit deze switch trek, met NIKS daarop, dan valt in het hele huis, op alle 5 TV's het coax signaal weg, direct.

Wordt nog vreemder. Als ik de stekker van de switch uit het stopcontact trek en de switch dus uit valt, dan blijft het coax signaal op alle TV's gewoon werken. Trek ik vervolgens de UTP uit deze switch (die uit staat), dan valt het coax signaal meteen weg in het hele huis. Stop ik de UTP er weer in (op de switch die niet aan staat), dan hebben de TV's weer signaal.

De kabel die UTP muuraansluiting gaat gewoon naar een patchkast in de meterkast en vanuit daar naar een switch in de meterkast.

Dit kan toch niet vreemder? Wie oh wie helpt mij uit de brand. Hoe kan een random UTP kabel op een lege switch (die uit is) zorgen dat het Coax signaal wegvalt of aanwezig is. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNvJw9qP6cybLInyinJKyR-b0hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0f0MCKbwDGlANg96m8QUDzu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuPh7rmYPO9TNThVeK4AF4JWsg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pccPtnBrd2Y2CIKblxSXeMnh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door talkatoo op 01-12-2021 15:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Je beschrijft niet hoe het e.e.a. in de meterkast binnenkomt en hoe het verder verdeeld wordt.

Welke provider levert nu de diensten?

Zelf kabels geknepen ws? Wel getest met een kabeltester?

Aanname: COAX staat niet volledig los van het binnenkomende internet.
In het glasvezel kastje (FTU) wordt gesplitst naar internet en TV (COAX)

COAX gaat verder, los van alle UTP, het huis in.
De ethernet (UTP) kabel van de glas FTU gaat naar een eigen router en van daaruit via patchkastjes, switches etc., via UTP naar de verschillende devices.

Hou het eerst eens simpel en sluit de COAX aan, check het signaal.
Sluit de router aan en check beide signalen.
Sluit iets aan op de router en check de signalen.

Etc.

Het enige wat ik zo kan bedenken is dat je toch ergens met je UTP aansluitingen, de glas FTU in de war maakt oid.

Wellicht de Unify switch er even tussenuit en iets rechtstreeks aansluiten op die kabel, om te kijken wat er dan gebeurt.

Linker en rechter UTP WCD eens omdraaien en kijken wat er dan gebeurt.

Kabel vervangen...kortom er is nog van alles te proberen.

Succes iig! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door albino71 op 30-11-2021 23:17 ]

Te koop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:18
nou…. aangezien je buurman nu het hele pakket via glasvezel binnen krijgt, zal de Ziggo coax van buitenaf losgekoppeld zijn. (ga ik voor nu even vanuit…)

De glasvezelprovider zal een nieuw modem geplaatst hebben die de binnenkomende glasvezel omzet/splitst in zowel UTP, als ook COAX…
(en gebruikt vervolgens het al aanwezige coax kabelnet in huis)

Er is dan dus één apparaat, wat zowel het Coax signaal als het UTP Ethernet signaal in huis verzorgt…
De kabel in de switch die je loskoppelt, zit aan de andere kant rechtstreeks aangesloten op het apparaat wat ook het coax signaal verzorgt…

ik zou zeggen dat je op dat modem je aandacht eens moet vestigen… misschien een bug?

in eerste instantie dacht ik even aan een aardingsprobleem, maar dat is niet meer logisch als het ook gebeurt als de switch uit het stopcontact is getrokken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:12
Ik zou alleen unifi spullen installeren als de mensen zelf de ambitie hebben het te leren en te onderhouden. Als dat niet Zo is, stuur dat spul snel terug :) gewoon spul bij provider kopen, is voor de meeste mensen goed genoeg en mag de provider het oplossen. Een tweaker setup moet je lekker thuis laten :)

Een antwoord heb ik niet, ik wist niet eens dat gladvezel providers nog coax/dvbc uitleverden? Welke provider?

Je schrijft:
Op de rechter UTP aansluiting (waarvan de kabel naar een switch in de meterkast gaat) zit de decoder van de TV.

Dus de decoder zit op utp? Hoe zit de coax dan? Of is dat voor andere tvs?

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2021 23:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:57

Glewellyn

is er ook weer.

Wordt er ergens gebruik gemaakt van power over ethernet? Zit er misschien een injector in het traject van de meterkast tot aan de switch?

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@talkatoo Je zal dingen moeten gaan in- of uitsluiten. Je hebt gelukkig een goed reproduceerbaar probleem, wees daar maar blij mee en gebruik dat goed.
Om te beginnen zoveel mogelijk alles afkoppelen van coax en ethernet, in de meterkast en waar nodig ook de rest van het huis. Dan alleen het minimale aansluiten om je test te doen. Een tv op de coax en je probleem switch liefst in de meterkast. En zorgen dat glas naar coax uiteraard werkt. Heb je het probleem niet, dan sluit je meer aan, net zolang tot het er wel is, dan kan je onderzoeken hoe en wat.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Ik herinner mij opeens wel dat de glasvezel provider een modem heeft geïnstalleerd met antennes (weet even niet welke). Deze gaat vervolgens met een UTP naar de USG router. Vanaf de USG gaat het naar de eerste switch in de meterkast.

Kan het zijn dat deze modem van de provider ook staat de routeren? En er dus twee routeres?

In deze modem zat een tweede UTP die ging rechtstreeks naar de decoder van de woonkamer TV (dat vond ik al vreemd, dat dat niet via de switch ging). Op de modem zat ook de coax (uiteraard).

Kan dat dit vreemde probleem veroorzaken? Twee routers? Zal ik de USG er eens tussenuit halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
Een provider zal een nieuw modem sowieso niet zomaar in bridge modus zetten, dus ga er maar vanuit dat dat ding zich ook als router gedraagt.
Maar welke provider is het? Glasvezel internet maar toch coax gebruiken voor tv klinkt niet heel gebruikelijk, zeker niet als standaard opzet vanuit de provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Het klinkt een beetje hoe IPTV vroeger geimplementeerd was. Zo werkte het vroeger:

- IPTV wordt aangeboden dmv bridged ipv routed. Dit betekent dat je decoder een IP op het iptv vlan krijgt en hierdoor apart, direct, op het modem moet worden aangesloten.
- Het glasvezel modem krijgt doort een aparte vezel/frequentie DVB-C signaal. Dit kan ik aansluiten.

Dat werkte toen echt los van elkaar. De enige manier hoe ik het DVB-C signaal kon killen was door mijn glasvezel model uit te zetten, ip conflicten etc stonden hier los van.

Ik blijf het echt bijzonder vinden de situatie die je beschrijft. Kan het niet gewoon toeval zijn geweest? Ik zou je test/analyse eens herhalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Het blijft een vreemd verhaal.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een provider het glasvezel signaal weer in een coax signaal omzet.
Dat klinkt mij als bijzonder vreemd in de oren

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:37:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een provider het glasvezel signaal weer in een coax signaal omzet.
De 1e generatie glasvezel verbindingen (oud portaal) hadden dit standaard, ik heb dat jaren gehad met telfort.
Wij hadden ook 2 vezels liggen naar de woning, 1 voor internet en 1 voor dvb-c

nu is jonaz een van de weinigen die het nog aanbiedt, maar die gooien het over dezelfde vezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:28

SeatRider

Hips don't lie

Ben(V) schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:37:
Ja, die vraag heb ik ook nog niet beantwoord gezien door TS; waarom is er überhaupt nog coax, en staat daar dan analoog signaal op, of DVB-C/T?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
SeatRider schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:07:
[...]

Ja, die vraag heb ik ook nog niet beantwoord gezien door TS; waarom is er überhaupt nog coax, en staat daar dan analoog signaal op, of DVB-C/T?
Buurman wilde graag coax houden omdat er veel TV's zijn en niet bij elke TV een UTP kabel, die vallen overigens allemaal uit bij verwijderen UTP kabeltje.

Staat DVB-C op.

[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 01-12-2021 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:28

SeatRider

Hips don't lie

talkatoo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:25:
[...]

Buurman wilde graag coax houden omdat er 7 TV's zijn en niet bij elke TV een UTP kabel (vraag mij niet waarom er zoveel TV's zijn, die vallen overigens allemaal uit bij verwijderen UTP kabeltje).

Staat DVB-C op.
En komt dat signaal dan via de glasvezel binnen, of is dat het oude Ziggo-signaal?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
Ik weet nog steeds niet welke provider maar laten we even ervanuit gaan dat het Jonaz is, die levert een ZTE F668 modem https://www.jonaz.nl/modems/

Dat modem gaat een glasverbinding in en komt COAX/DVB-C & Internet uit.
Als dat op hetzelfde apparaat zit kan je dus met een utp kabel het modem laten crashen waardoor de DVB-C eruit klapt. Dat zou al kunnen door kortsluiting in de utp kabel? Een aarding probleem icm STP kabels? Maar kan natuurlijk ook op ip conflict gebied of een netwerk lus oid

Afbeeldingslocatie: https://sc04.alicdn.com/kf/H6a304a1745724552baa8f187d24735e1R.png

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
Bedankt allemaal. De provider is 'Trined' (moest ik even navragen), krijgt geen goede reviews trouwens zie ik.

Hieronder hoe het is aangesloten. Boven het plankje is mijn werk, de rest daaronder heeft Trined aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNvJw9qP6cybLInyinJKyR-b0hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0f0MCKbwDGlANg96m8QUDzu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de modem, Trined geeft aan dat deze niet in de bridge modus kan.... dus denk eerst maar eens die USG er tussenuit halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuPh7rmYPO9TNThVeK4AF4JWsg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pccPtnBrd2Y2CIKblxSXeMnh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah trined, dat was mijn 2e gok :+
Ik lees het volgende in het trined topic:
We hebben sinds kort een glasvezel modem/router combinatie van Huawei in gebruik ivm de chiptekorten op de wereld. We hebben dus een beperkt aantal fritzboxen die we kunnen leveren. Wij bieden als een van de weinige glasvezel aanbieders een coax signaal, bij gebruik van de fritzbox gebruiken wij een glasmodem(huawei) waar het dvb-c signaal uit komt en gaat er een UTP kabel naar de router(fritzbox) toe.
Dus dat impliceert dat het huawei ding echt een modem is en de USG wel nodig is om Router(NAT) te regelen voor je netwerk. Technisch gezegd: Er komt een WAN ip uit en een DVB-C signaal (en telefonie zo te zien)

Hoe is het precies aangesloten? Die zwarte utp gaat naar de usg zo te zien? De grijze dan naar de tv decoder direct? En dat witte dunne kabeltje is de fiber?

Blijft nog steeds de (enige) theorie overeind dat je, geen idee hoe, de huawei weet te crashen waardoor het dvb signaal stopt. Een ander scenario zou ik niet kunnen plaatsen

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
@laurens0619 die zwarte UTP gaat naar de USG inderdaad. Die grijze gaan rechtstreeks naar de decoder bij de woonkamer TV. Vond ik al vreemd, dus toen heb ik de decoder rechtstreeks op een switch aangesloten, dat maakte geen verschil. Ik heb geen idee waar de Fritzbox staat, zou die er moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
edit:
Net gelezen in het trined topic
Vroeger leverden ze een huawei modem + fritzbox router

Tegenwoordig leveren ze een huawei modem + router in 1.
De Huawei EG8247Q

De iptv decoder zat in deze setup dus goed (die moet in de huawei als je ook een usg hebt)

Die USG kan er dus tussenuit, kabeltje wat nu de WAN van de usg ingaat kan de switch in.
Wel even opletten met IP ranges, unifi controller en de gevoeligheid van unifi hierin :X

Hopelijk lost dat het crashen van de huawei op, dat lijkt mij nog steeds het enige logische scenario

[ Voor 144% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2021 16:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Probeer eens een andere utp kabel om dat modem naar die switch te verbinden, kan bijna niet anders dan dat daar een sluiting in zit die optreed als hij niet meer in de switch zit en dan het modem down brengt.

Iets anders nog.
Als ik het goed zie op de foto's heeft dat Huawei modem een coax uitgang die weer op een coax multitap is aangesloten.
Dat geeft tussen de 12db en 20db demping op de verschillende taps, denk niet dat zoiets goed functioneert.
Hier had ik al een antenneversterker nodig bij een 3 tap splitter die maar 6 db demping geeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
ik zal wel te simpel denken, maar als alles werkt met de utp er in, lekker zo laten.

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
Bedankt allemaal hierboven! Ga ik proberen.
ozzynator schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:38:
ik zal wel te simpel denken, maar als alles werkt met de utp er in, lekker zo laten.
Haha ja, dat is verleidelijk. Maar iets zegt mij dat er dan binnenkort nog meer vreemde problemen opduiken. Beter de oorzaak achterhalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03
Buurman staat zich met een verborgen camera en schakelaar op de coax aansluiting helemaal rot te lachen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
m2011 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:55:
Buurman staat zich met een verborgen camera en schakelaar op de coax aansluiting helemaal rot te lachen?
Ook dat sluit ik niet uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:27
@talkatoo Al paar jaar terug bij iemand, die had ook glasvezel maar tv via DVB-C, de ontvanger vereiste een coax en utp aansluiting, aangezien het ontsleutelen van het tv-signaal dus ging via utp (internet), mogelijk dat er zoiets aan de hand is? (Is wel een hele oude methode me dunkt maar zeg nooit nooit ;) )

Ik zou proberen om die ene ontvanger rechtstreeks op de modem aan te sluiten, en de rest van je thuisnetwerk netjes via de USG te laten lopen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@talkatoo lees mijn post over in en uitsluiten nog eens en voer dat bij voorkeur ook uit. Nu krijg je allemaal losse flodders gepost die je vermoedelijk niet veel helpen.

Als je dan toch alles lostrekt, zorg dan dat je ook die gigantische coax splitter ertussenuit haalt. De rest van het coax netwerk zou zomaar mee kunnen tellen bij je probleem namelijk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Over die coax splitter gesproken, daar zie ik een groene coax inzitten. Is dat een kabel van het huis, of misschien de kabel van Ziggo? Als dat laatste, dan moet die eruit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 01:00
Maar is de kabel van naar Unifi liter switch utp of stp?

Shot in the dark: wellicht dat er nog ergens een Ziggo signaal ergens opstaat en er een verstorend potentiaal verschil in de installatie komt dat op een of andere manier wordt opgeheven via de kabel en de switch.

Offtopic: moderne managed IT infrastructuur in een meterkast met smeltzekeringen...

[ Voor 43% gewijzigd door Oeken op 02-12-2021 07:54 ]

Pagina: 1