Aansluiten duo dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik wil twee rail verlichtingen ophangen en bedienen met een duo dimmer. Ik weet nu alleen niet hoe ik deze moet aansluiten in m'n bedachte opstelling.
...

Het betreft allemaal opbouw voor een hobbyzolder, hier is verder niets aanwezig behalve een stopcontact.
Het idee is op het stopcontact een kabel aan te sluiten, heel simpel met een stekker en deze te leiden naar een opbouwdoos met duo dimmer, en hierop dan twee aparte lichtrails met dimbare ledspotjes aan te sluiten. Iedere lichtrail heeft 1 aansluiting.

Stekker --- duo dimmer --- rail 1
|
--- rail 2
...

Nu heb ik nog een geschikte duo dimmer, met dit aansluitschema, maar die is me niet helemaal duidelijk.
Ik begrijp dat de aarde buiten de dimmer om gaat, en dat ik de wat betreft de stekker even moet opletten op welke kant de fase zit, maar wat doe ik met de fase en nuldraad i.c.m. dit schema in op de dimmer? Zie ik het goed dat ik de nuldraad ook buiten de dimmer hou, en de fase vanuit het stopcontact dan splits?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIcS4LefnxzjF6iWfqGOx8OWFkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCqHDk6rxrZJZg2lQgOI6fU4.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 09:37

Glewellyn

is er ook weer.

Joeri1980 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:43:
Nu heb ik nog een geschikte duo dimmer, met dit aansluitschema, maar die is me niet helemaal duidelijk.
Ik begrijp dat de aarde buiten de dimmer om gaat, en dat ik de wat betreft de stekker even moet opletten op welke kant de fase zit, maar wat doe ik met de fase en nuldraad i.c.m. dit schema in op de dimmer? Zie ik het goed dat ik de nuldraad ook buiten de dimmer hou, en de fase vanuit het stopcontact dan splits?
Je hebt het schema juist geïnterpreteerd. Is het niet mogelijk om de dimmer vast aan te sluiten in plaats van met een stekker? Gedoe met welke pin fase en welke neutraal wil je denk ik voorkomen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Glewellyn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:51:
[...]

Je hebt het schema juist geïnterpreteerd. Is het niet mogelijk om de dimmer vast aan te sluiten in plaats van met een stekker? Gedoe met welke pin fase en welke neutraal wil je denk ik voorkomen.
Het is een dubbele inbouw stekkerdoos op een lastige plek, en wilde daar eigenlijk niet gaan rommelen verder, vandaar de stekker. Als die stekker er eenmaal in zit haal ik m er ook niet meer uit. Die fase daar vinden is een kwestie van spanningzoeker gebruiken toch en even zorgen dat ik goed ga met m'n stekker en kleurtjes draden? Of zijn er nog mogelijk problemen op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:57
Klinkt cru, maar als je qua elektra niet weet waar je mee bezig bent, laat het dan aan een ander over.

Of zoek het uit en doe het goed, wat jij voorstelt kan goed gaan, maar is onveilig.

Goed doen: trek een fase, aarde en nul door uit het stopcontact. Bouw vervolgens je opstelling waar je de led armaturen verbindt met de nul en aardr. Fase met de dimmer, dan schakeldraden naar de armaturen. Check ook of je lampen met fase aansnijding of afsnijding werken, je dimmer moet hier geschikt voor zijn. En het vermogen van de lampen moet ook passen bij het bereik van de dimmer