Lenovo legion t5 cpu wordt warm / dode pixels iiyama monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1993
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-02-2022
Via megekko heb ik een prebuild desktop en monitor gekocht. Ik heb hier wat vragen over en ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

1. Het valt me op dat de AMD ryzen 7 5800 CPU erg warm wordt. Via HW monitor heb ik gezien dat de temperatuur tussen de 50 en 75c is als de pc idle is. Tijdens het gamen kan de temperatuur oplopen tegen de 90c. Is dit normaal voor deze pc? Zo niet, wat raden jullie aan om te doen?

2. De iiyama monitor heeft sinds het begin 4 stuck/dode pixels, bij een donker beeld blijven ze constant groen. Hiervoor heb ik gemaild naar megekko en ze vertelde mij dat iiyama (net als veel andere fabrikanten) een pixel policy hanteerd. Het houdt in dat wanneer een beeldscherm meer dan 5 dode pixels heeft, geretourneerd kan worden via de garantie. Volgens de fabrikant is het onmogelijk een monitor te leveren zonder dode pixels. Zie deze link voor meer uitleg: https://iiyama.com/nl_nl/support/
Mij lijkt dit onacceptabel een nieuw beeldscherm te krijgen met dode pixels, wat is jullie ervaring hiermee?

Belangrijk om te vermelden is dat ik beide producten nog kan retouneren met mijn herroepingsrecht, wat ik nu overweeg. Wat raden jullie aan?

Hartelijk dan voor jullie hulp.

Desktop: Lenovo Legion T5 26AMR5 AMD Ryzen 7 5800 RTX3060

Monitor: iiyama GB2770QSU-B1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:52
Voor goede koeling hoef je geen prebuilt te kopen zoals je ziet. Is een probleem waar alle prebuilts mee kampen. R7 5800 is daarbij ook nog eens het lastigst van alle Ryzens te koelen.

Wat betreft de monitor: WKOA ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1993
Dankjewel voor je reactie.

Moet ik me zorgen maken om de temperatuur van de cpu, of valt het mee? Wat kan je aanraden om de koeling te verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:48
Voor de 5800x is het bijna noodzakelijk om "tweaks" in de BIOS te doen.
Zelfde of zelfs meer performance met minder warmte en verbruik.

Zeggen de termen PPT EDC etc. je iets ?
Welk moederbord heb je ?

Zie net dat er een Lenovo moederbord in zit.... vraag me af of deze wel de opties heeft om je processor een beetje te tweaken.

[ Voor 20% gewijzigd door huubhuub op 02-12-2021 17:26 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1993
Het is inderdaad een lenovo moederbord, en de bios is beperkt met instellingen. Het is ook niet mogelijk bijvoorbeeld fan speed aan te passen.

Ik heb contact opgenomen met lenovo. Ze vertelde me dat de cpu aan de warme kant is, maar niet buiten de normale temperatuur, en dat het dus geen consequenties heeft voor de levensduur van de chip.

Volgens hen kon ik wat dingen uitproberen als updates en resets maar denk niet dat dit iets gaat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:48
Wat je nog kan doen is kijken of AMD Ryzen master (een overclock tool) werkt i.c.m. je moederbord, feitelijk doet dit hetzelfde als BIOS settings.

Wat ik ingesteld heb staan in mijn BIOS is het volgende:

PPT 125 (max socket wattage)
EPC 105
TDC 85

Met PBO op aan (+200 mhz en cores allen op negative 10)

(wat extra info https://www.reddit.com/r/...edc_limits_on_pbo_got_me/)

Mijn 5800 loopt op 5ghz en wordt maximaal 77 graden (minimaal 25) met een Dark Rock Pro koeler.

[ Voor 10% gewijzigd door huubhuub op 03-12-2021 16:45 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devindegroot
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 15:02
@Dw1993 Hoe is dit afgelopen? Ik overweeg een Lenovo Legion T5 met een RTX3060TI en ook de Ryzen 7 5800X te kopen. Ik heb een aanbod van het systeem, gloednieuw, voor 1300 euro, dus dat is bijna niet te evenaren door welke andere build site dan ook, maar door dit soort berichten twijfel ik.

Ik ben erg benieuwd of je er wat aan hebt kunnen doen, bijvoorbeeld met bovenstaande driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1993
Ik heb bovenstaande aanpassingen in de bios nog niet gedaan, mede doordat ik vanuit meerdere hoeken heb begrepen dat deze cpu gewoon erg warm wordt, en dat dit normaal is. In mijn geval wordt de cpu ook nooit warmer dan 90 graden.

Ik merk niet dat de performance omlaag gaat naarmate hij warmer wordt. Ook heeft de lenovo klantenservice mij verteld dat deze hoge temperaturen geen probleem moeten zijn voor de levensduur van de cpu.

Ondanks alles overweeg ik wel een nieuwe fan te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:52
Dw1993 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:08:

Ondanks alles overweeg ik wel een nieuwe fan te kopen
Nieuwe fan of een hele nieuwe cpu koeler? Weet wel dat Lenovo voor de Ryzen cpu koeler Intel specs (75x75mm)gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1993
Dat weet ik nog niet, als iemand een koeler of fan kan aanraden hoor ik dat graag
Pagina: 1