Hoe Fans aansluiten in mijn Fractal Design torrent kast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09 03:31
Ik ben deze pc aan het bouwen.

Processor: amd ryzen 9 5950x
Moederbord ASUS Crosshair VIII Extreme
Geheugen 32 gb G-skill
SSD: 980 pro 2tb
HDD 2x wd black 10tb
Voeding: corsair ax1500I
Case: fractal design torrent
CPU Fan :Noctua NH-D15
Videokaart AORUS GeForce RTX 3090 XTREME 24G

Hoe kan ik het beste de fans in de Fractal Design torrent behuizing aansluiten met de meegeleverde hup in de kast of die bij mijn asus moederbord zit of kan ik beter de fans op de fan aansluitingen op de moederbord doen? Deze vraag heb ik ook voor mijn cpu fans.

Ik las in de revieuw van tweakers hier dat ze de fans op 7v laten draaien. Hoe hebben ze die fans op 7v gezet ( via een bios instelling)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Ik ben er helaas nog steeds niet achter hoe ze in de review de fan controller van de kast op 7v hebben gekregen. Is er iemand hier dit weet hoe dat moet? Ik ben er ook nog steeds niet achter of ik de fan controller van het moederbord of die van de kast het beste kan gebruiken is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 22:42
Egbert Jan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:21:
Ik ben er helaas nog steeds niet achter hoe ze in de review de fan controller van de kast op 7v hebben gekregen.
Het is niet zo moeilijk hoor, je sluit je fan aan tussen de 12V en 5V en dan krijgt je fan 7V. (12-5=7)

Ze hebben daar zelfs kant en klare adapter kabels voor gemaakt.

De zwarte connector is 5V.
De blauwe connector is 7V.
De witte connector is 12V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5sVUaglYIb9XK2gLBgFls5wSTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6tQSNQ39FfDKYNiVx11Uph6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Bedankt voor deze info. Kan ik hier ook pwm fans op drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Op pagina 18 van de handleiding staat hoe je de fans kunt aansluiten.
Ook daar staat welke kabel je aan de fan-aansluiting van je moederbord moet aansluiten.
https://www.fractal-desig...021/07/Torrent-manual.pdf

Dat Tweakers de fans op 7V laat draaien is puur voor consistente testresultaten en dat doen ze hoogstwaarschijnlijk met een externe voeding. Jij kunt als het goed is de fansnelheid/fancurve aanpassen in de software van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Ik kan het inderdaad aanpassen op mijn moederbord alleen zitten daar niet genoeg regelbare aansluitingen op voor mijn pwm fans. Dus vandaar dat ik fan controller van de kast gebruikt, maar die laat de fans niet regelen en op 100% speed draaien en dan maakt de kast veel lawaai en in de review staat dat als ze het op 7v draaien hij goed koelt en veel minder lawaai maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Egbert Jan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:02:
Ik kan het inderdaad aanpassen op mijn moederbord alleen zitten daar niet genoeg regelbare aansluitingen op voor mijn pwm fans. Dus vandaar dat ik fan controller van de kast gebruikt, maar die laat de fans niet regelen en op 100% speed draaien en dan maakt de kast veel lawaai en in de review staat dat als ze het op 7v draaien hij goed koelt en veel minder lawaai maakt
Je kan een PWM poort op je mobo ook splitten.

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B01MEG7PUA

Dat is een wat fraaiere oplossing, want dan kan je het echt afregelen. Minimale snelheid als je pc niets doet en wel volle bak mocht het nodig zijn. Niet altijd half/half

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 15-12-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Nu online
Egbert Jan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:02:
Op welke pwm poort van je moederbord is de fan hub aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
HikariMisako schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:05:
[...]

Op welke pwm poort van je moederbord is de fan hub aangesloten?
Ik heb mijn 2 cpu fans op cpu aansluitingen op het moederbord aangesloten en de fan heb op case fan aansluiting 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:04:
[...]

Je kan een PWM poort op je mobo ook splitten.

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B01MEG7PUA

Dat is een wat fraaiere oplossing, want dan kan je het echt afregelen. Minimale snelheid als je pc niets doet en wel volle bak mocht het nodig zijn. Niet altijd half/half
Als ik deze splitter koop kan ik dan de speed voor beide fans regelen dat ze beide op de zelfde speed draaien en dat regelen via het moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Egbert Jan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:09:
[...]

Als ik deze splitter koop kan ik dan de speed voor beide fans regelen dat ze beide op de zelfde speed draaien en dat regelen via het moederbord?
Ja.

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B085C2XMQR

je hebt ze ook met meerdere aansluitingen. Je regelt ze dan via die poort en ze draaien allen even hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Hoe kan ik de fans regelen als ik de fan controller gebruik die bij mijn ASUS rog Crosshair VIII Extreme geleverd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Nu online
Egbert Jan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:06:
[...]

Ik heb mijn 2 cpu fans op cpu aansluitingen op het moederbord aangesloten en de fan heb op case fan aansluiting 1
De handleiding van de Torrent geeft specifiek aan dat je de fan hub op de cpu fan aansluiting moet zetten (en dan ook de cpu fans via de hub laten lopen).
Heb je dat al geprobeerd?

Ik verwacht eigenlijk dat de casefan aansluiting ook zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just88just
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-09 14:31
Ik heb dezelfde case en had het volgende probleem:
- Volgens de instructie moet de CPU-fans op de fan hub worden aangesloten en dan de fan hub op de CPU fan header. Probleem is dat de CPU-fan kabel veel te kort is om deze aan te sluiten op de fan hub die onderin de kast ligt.

Ik heb dit opgelost door de case fans aan te sluiten op de fan hub en de fan hub dan aan te sluiten op case fan 1 header. Cpu fans gewoon via adapter in CPU header met korte kabel

Ik kon de case fans gewoon in PWM zetten. CPU idem. Moederboard: MSI MAG X570S Max Wifi. CPU koeler: Dark Rock Pro 4

En ook even checken of je de juiste fan hub hebt, de nieuwe (v1.1) werd bij mij los meegeleverd en moest ik nog zelf installeren. Rechtonder in de hoek staat het versienummer van de fan hub. De oude heeft gevaar voor kortsluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door just88just op 20-12-2021 16:00 ]

Pagina: 1