Combinatie Beamer en Samsung Q950A soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickert1994
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-08 20:08
Mijn vraag
Ik zoek een manier om van Dolby Atmos gebruik te maken met mijn nieuwe Samsung Q950A in combinatie met een ViewSonic PX701-4K beamer (geen ARC).
Benieuwd naar welke mogelijkheden er zijn, doorlussen van bijv. Series X/Shield > HDMI -> Q950A -> HDMI -> beamer. Echter weet ik niet of laatstgenoemde werkt i.v.m. het ontbreken van eArc/Arc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bovengenoemde hardware, Nvidia Shield, PS5, Xbox Series X en game PC.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gekeken naar de mogelijkheden van bijv. een optische kabel, echter ondersteund dit hooguit 5.1 een geen Dolby mogelijkheden.

Beste antwoord (via Rickert1994 op 30-11-2021 20:33)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

Rickert1994 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:47:
Echter weet ik niet of laatstgenoemde werkt i.v.m. het ontbreken van eArc/Arc.
HDMI (e)ARC gebruik je alleen als je bronnen rechtstreeks op de weergever, in dit geval beamer, aan zou sluiten.

Alle bronnen met HDMI naar de sound bar en vanaf de sound bar naar de beamer gaat in dit geval werken zoals gewenst. Enige nadeel, ik die drie bronnen en de Samsung sound bar heeft maar twee ingangen. Dat wordt dus kabels wisselen of een HDMI switch er bij.
Gekeken naar de mogelijkheden van bijv. een optische kabel, echter ondersteund dit hooguit 5.1 een geen Dolby mogelijkheden.
Dolby Digital 5.1 lukt over S/PDIF, alles daarboven inderdaad niet ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Rickert1994 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:47:
Echter weet ik niet of laatstgenoemde werkt i.v.m. het ontbreken van eArc/Arc.
HDMI (e)ARC gebruik je alleen als je bronnen rechtstreeks op de weergever, in dit geval beamer, aan zou sluiten.

Alle bronnen met HDMI naar de sound bar en vanaf de sound bar naar de beamer gaat in dit geval werken zoals gewenst. Enige nadeel, ik die drie bronnen en de Samsung sound bar heeft maar twee ingangen. Dat wordt dus kabels wisselen of een HDMI switch er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickert1994
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-08 20:08
FeaR schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:03:
[...]

[...]

Thanks! Dus elke reguliere HDMI verbinding kan Dolby Atmos overdragen zoals jij benoemd? Dat de PC/beamer/andere bron en dergelijke niet over ARC/eARC beschikken is dus geen belemmering voor 11.1.4 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Rickert1994 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:23:
[...]
Thanks! Dus elke reguliere HDMI verbinding kan Dolby Atmos overdragen zoals jij benoemd? Dat de PC/beamer/andere bron en dergelijke niet over ARC/eARC beschikken is dus geen belemmering voor 11.1.4 ?
Met alle bronnen op de Sound bar maak je geen gebruik van HDMI (e)ARC. Bronnen hebben allemaal minimaal HDMI 2.0 zodat 11.1.4 mogelijk is, de Sound bar ook en die zal dat "weergeven". Geluid blijft dus bij de sound bar, alleen beeld wordt naar de beamer gestuurd. Zie ook de handleiding, geloof dat het pagina 21 of hoofdstuk 7 is.

Als er iets een belemmering is voor 11.1.4 dan is het dat je het uit een sound bar probeert te krijgen ;)