1 pc meerdere gelijktijdige gebruikers meerdere plekken in h

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 16:52
Hallo Allemaal,

Ik heb een tijdje gezocht en kon maar weinig vinden op dit forum (laatste multipoint draadje uit 2013), weinig tot niets op YouTube en een discontinued multipoint server product van Windows.

Desktop computers worden steeds krachtiger (en duurder), maar ik wil ook graag op meerdere plekken in huis kunnen zitten en er zijn meerdere gezinsleden die af en toe willen gamen, maar ook soms gewoon productiviteitswerk moeten verzetten.

Mijn vraag: is het mogelijk om, thuis, 1 pc aan te schaffen waarop meerdere gebruikers gelijktijdig kunnen inloggen op verschillende locaties in huis?

Geen idee wat daar voor nodig is, maar in elk geval meerdere toetsenborden, muizen en beeldschermen verspreid door het huis. Gamen vanachter het bureau is soms leuk, maar soms is in de woonkamer zitten en via de tv een trager turn based game spelen ook wel leuk. Via Steam Link naar de tablet stream en dan weer mirroren naar de tv is niet stabiel genoeg. Of een overleg met vrienden over een gezamenlijke vakantie waarbij je via tv even Word opent of een accomodatie uitzoekt, of een online cursus volgen, of een stream kijken en nog iets anders doen ondertussen (aantekeningen maken of ander multitask-werk) je kent de use cases wel voor in de woonkamer.

Even concreet voor nu, een gezamenlijk kantoor (twee werkplekken), een andere kamer waar 1 plek is om even apart van elkaar te kunnen zitten of drie plekken te hebben en een aansluiting via de tv in de woonkamer met (draadloze) toetsenbord en muis.

Hoe zou je dit het beste kunnen doen? Via thin-clients? Of iets van lange usb-c kabels naar schermen met KVM switches? Volledig draadloos via wifi AP's? Kan dit überhaupt? Kan dit via Windows 10/11 home of Pro of extra software? Is er een onbetwiste standaard? Ik kan er maar weinig over vinden, dus alle feedback/discussie is welkom! Zou graag willen weten of dit mogelijk is tegen een beetje betaalbare prijs voor een thuis setup.

Alvast bedankt voor het meedenken/praten! :)

P.s.: een laptop is niet de oplossing ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik heb hier op GoT een gebruiker ooit iets zien schrijven over Aster maar geen idee maar wie dat was. :P

Als je op die site kijkt zie je dat ze het multiseat noemen en als je daar mee zoekt kom je nog wel wat andere opties tegen. :)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
FlipFluitketel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:41:
Ik heb hier op GoT een gebruiker ooit iets zien schrijven over Aster maar geen idee maar wie dat was. :P

Als je op die site kijkt zie je dat ze het multiseat noemen en als je daar mee zoekt kom je nog wel wat andere opties tegen. :)
Ik heb inderdaad iets gelezen over Aster, maar kan ook daar niet veel van vinden. Zat nog even te onderzoeken of ik wellicht middels Home Assistant eea kan automatiseren met automatisch streamen naar de TV en opstarten en alles, maar dan is de rest van de setup nog niet geadresseerd. Bovendien blijkt dat mijn BIOS Wake on Lan niet ondersteunt.... Super balen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Geen oplossing voor jouw situatie natuurlijk maar wel passend wat betreft dit topic. :)
Cathode Ray Dude: 7 Users on 1 PC! - but is it legal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:19
Het youtube kanaal Linus Tech Tips heeft meerdere video's m.b.t. met meerdere mensen gamen op 1 PC, zelf heeft hij thuis ook 1 server waar meerdere mensen mee verbinden.
Zie o.a. YouTube: THIS Replaced Every PC in my House!

Hij heeft ook ooit gebruik gemaakt van een fiber-optic thunderbolt kabel naar 1 PC in een andere kamer, en in de gewenste kamer een thunderbolt hub om beeldscherm, muis en toetsenbord aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
Bedankt voor de tips. Dit zijn best prijzige oplossingen ;) Ik zat zelf te denken aan een iets goedkopere optie, maar hoe dan, dat weet ik nog niet precies. Kun je bijvoorbeeld met lange USB-C kabels en HDMI werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

milo526 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:10:
Het youtube kanaal Linus Tech Tips heeft meerdere video's m.b.t. met meerdere mensen gamen op 1 PC, zelf heeft hij thuis ook 1 server waar meerdere mensen mee verbinden.
Zie o.a. YouTube: THIS Replaced Every PC in my House!

Hij heeft ook ooit gebruik gemaakt van een fiber-optic thunderbolt kabel naar 1 PC in een andere kamer, en in de gewenste kamer een thunderbolt hub om beeldscherm, muis en toetsenbord aan te sluiten.
Nu nog altijd. Zijn pc en die van zijn vrouw staat de kamer naast de bureau en verbinden beide via thunderbolt naar een hub waar dan scherm enzo op zit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Er bestaat geen onbetwiste standaard oplossing.
Multipoint Server, wat nog werkte op Server 2016 kwam/komt het dichtsbij.
Virtualisatie of Terminal Services is de enige nog ondersteunde manier om 1 pc simultaan te gebruiken met meerdere gebruikers.
Er bestaan wel enkele Third party oplossingen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Gezien de licentiekosten en benodigde (systeembeheerders-) kennis die nodig is adviseer ik toch maar aparte PC's/laptops te overwegen. De grafische mogelijkheden van de gezamenlijke PC delen (wat met sommige virtualisatie oplossingen kan) gaat je sowieso niet lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door soedesh op 07-12-2021 02:23 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou op ieder eindpunt een hele kleine PC kunnen gebruiken met bijvoorbeeld Parsec.

Je hebt dan één hele stevige server nodig met daarin een paar videokaarten en daarop de software (bijv. Unraid of Proxmox) om meerdere VMs te hebben die direct gebruik kunnen maken van die videokaarten, en verder kun je dan gebruik maken van iets als Intel NUCs of bij wijze van spreken een Mac Mini.

Ik gebruik zelf ook Parsec om op deze manier vanaf mijn Mac Mini hier op mijn thuiskantoor te gamen op mijn game PC in het ketelhok, en dat werkt gewoon helemaal super. Héél soms merk ik wat latency of frame drops, maar daar wen je snel aan en het doet niks af aan hoe goed het werkt. Je kan ook Steam's in-home streaming of Nvidia's oplossing gebruiken, maar die heb ik allebei minder goede ervaring mee dan Parsec.

Zelf heb ik alleen nog geen echte oplossing gevonden voor het doorsturen van mijn microfoon, er is software waarmee je een USB-apparaat over het netwerk kan sturen en er zijn ook oplossingen om datzelfde met een audio stream te doen, maar het zit nog niet in Parsec ingebouwd en kost altijd wel een extra handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Oon schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:59:
Je zou op ieder eindpunt een hele kleine PC kunnen gebruiken met bijvoorbeeld Parsec.
Ah ja, dat Parsec heb ik weleens van gehoord. Schijnt snel te zijn en populair onder gamers. Gaat waaarschijnlijk wel ten koste van security (niet dat ik daarom geef voor een private LAN omgeving) of heb ik het mis? Ikzelf zou overigens voor een (moeilijkere) MS Hyper-V oplossing (desnoods RemoteFX) gaan, maar dat komt omdat ik niks geef om gamen. Een gewone RDP sessie voldoet daarom al vaak voor mij, Zo niet (omdat ik bijv. Youtube wil kijken) dan plaats ik gewoon een extra machientje.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Het lijkt erop dat het allemaal niet goedkoper is dan losse pc's, zou je wel denken eigenlijk. Kom er ook achter dat een gpu delen over meerdere gebruikers überhaupt niet gaat bij ieg Nvidia. Mm.. had ik eigenlijk niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
87Vortex87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:48:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Het lijkt erop dat het allemaal niet goedkoper is dan losse pc's, zou je wel denken eigenlijk. Kom er ook achter dat een gpu delen over meerdere gebruikers überhaupt niet gaat bij ieg Nvidia. Mm.. had ik eigenlijk niet verwacht.
Zoals eerder in dit topic al werd aangeven heeft het Youtube kanaal LinusTechTips al meerdere video van één CPU 7 gamers etc. gemaakt, nu hebben ze onlangs een 'short' video geplaatst waar ze nu dus 1 PC (CPU & GPU met meerdere gebruikers:
YouTube: Share 1 GPU with your friends #shorts

er is dus wat mogelijk...

edit:
Youtuber "craft computing' heeft een tijd terug ook een video gemaakt hoe je een GPU met meerdere VM's kan delen: YouTube: Proxmox vGPU Gaming Tutorial - Share Your GPU With Multiple VMs!

[ Voor 14% gewijzigd door geenwindows op 11-12-2021 17:11 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
Het lijkt erop dat er wat ontwikkelingen zijn op dit gebied: YouTube: Nvidia tried so hard to stop this via LTT.
Pagina: 1