Internetkabel splitten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09-2024
Mijn vraag:

Vanuit de router in de meterkast loopt een internetkabel naar de woonkamer. Op de kabel is nu een mediabox van Caiway aangesloten.
Nu heb ik een soundbar gekocht en ik wil daar een digitale radio-ontvanger op aansluiten, zodat ik radio kan luisteren zonder dat ik de tv aan moet zetten.

Er ligt maar 1 internetkabel naar de woonkamer, en die zit dus al in de mediabox. Vanaf de mediabox loopt 1 HDMI-kabel naar de tv. Er zit op de mediabox geen aansluiting meer voor iets anders, dus ik kan de mediiabox niet aansluiten op de nog aan te schaffen radio-ontvanger.

Is het mogelijk om een splitter (of switch??) op de internetkabel te plaatsen (aan de kant van de woonkamer en dus niet bij de router) en dan vanaf de splitter een internetkabel naar de mediabox en een naar de radio-ontvanger te laten lopen?? Of werkt het dan niet meer??

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
JohanWa schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:22:
Is het mogelijk om een splitter (of switch??) op de internetkabel te plaatsen (aan de kant van de woonkamer en dus niet bij de router) en dan vanaf de splitter een internetkabel naar de mediabox en een naar de radio-ontvanger te laten lopen?? Of werkt het dan niet meer??
Ja. Gewoon een standaard unmanaged 1Gbps switch ertussen, precies zoals je het beschrijft.

Kies bijvoorbeeld eentje uit deze lijst:
https://tweakers.net/netw...rCsqzrkNv44A6FzX97mzVaa38
...check nog even of je voldoende ethernetkabels (niet internetkabels, dat is een onjuiste benaming) hebt om alles aan te sluiten. En of je in de buurt waar je hem gaat plaatsen een stopcontact vrijhebt. Dan is het aansluiten en gaan, valt verder niets aan te configureren. Maakt zelfs niet uit welk apparaat je op welke poort aansluit - de switch zoekt zelf wel uit hoe die het verkeer moet schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 01-12-2021 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWa
vanaalten schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:41:
[...]

Ja. Gewoon een standaard unmanaged 1Gbps switch ertussen, precies zoals je het beschrijft.

Kies bijvoorbeeld eentje uit deze lijst:
https://tweakers.net/netw...rCsqzrkNv44A6FzX97mzVaa38
...check nog even of je voldoende ethernetkabels (niet internetkabels, dat is een onjuiste benaming) hebt om alles aan te sluiten. En of je in de buurt waar je hem gaat plaatsen een stopcontact vrijhebt. Dan is het aansluiten en gaan, valt verder niets aan te configureren. Maakt zelfs niet uit welk apparaat je op welke poort aansluit - de switch zoekt zelf wel uit hoe die het verkeer moet schakelen.
Bedankt voor het antwoord. Dit was waar ik op hoopte. Had namelijk van anderen gehoord dat het signaal slechter zou worden als je op deze manier een switch zou gaan gebruiken.
Stopcontact is geen probleem. Heb in de tv-kast een stekkerblok liggen met voldoende plaats.

Dan nog even een ander vraag. Hoop dat je daar ook een antwoord op weet.
Ik ben niet tevreden over de huidige aanbieder (Caiway). Teveel en lange storingen in tv-ontvangst, ondanks dat het glasvezel is. Ik wil dus weer terug overstappen naar Ziggo en dus COAX-kabel. Andere keuzes heb ik niet want Caiway geeft het glasvezelnetwerk dat zij vorig jaar hebben aangelegd niet vrij aan andere providers..
Van Ziggo zal ik dan weer een andere mediabox krijgen. Ik heb deze bekeken en zag dat deze maar 1 HDMI-aansluiting heeft en die gaat naar de tv. Verder geen optische aansluiting.
Kan ik dan de ethernetkabel vanaf de router ook weer gebruiken voor de radio-ontvanger?? Of moet dat dan ook met een COAX-kabel en dus ook weer een COAX-splitter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
Ik ben niet zo enorm thuis in de mediabox-wereld. Hoe moet die van Ziggo aangesloten worden - is dat met coax of met een netwerkkabel vanaf de router?

En wat betreft de radio-ontvanger: kan je een linkje geven naar wat voor iets je overweegt? Ik gok dat wat je gaat kopen eenvoudigweg een internetradio-speler of zo is, die dus simpelweg met een netwerkaansluiting aangesloten moet worden op je router (met eventueel switches ertussen). Maar zonder een duidelijkere omschrijving is het lastig om zeker over te zijn.

Overigens heeft Ziggo tegenwoordig geen analoge radio meer op de kabel zitten - dus als je overwoog om een standaard radio op coax aan te sluiten: dat gaat sowieso niet meer werken. Radio haal je uit de ether met een antenne (ouderwets analoog, of digitaal via DAB+ ofzo) of van het internet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
vanaalten schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:12:
Overigens heeft Ziggo tegenwoordig geen analoge radio meer op de kabel zitten - dus als je overwoog om een standaard radio op coax aan te sluiten: dat gaat sowieso niet meer werken. Radio haal je uit de ether met een antenne (ouderwets analoog, of digitaal via DAB+ ofzo) of van het internet af.
Of digitaal via de kabel, mocht TS naar Ziggo gaan.

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12
Coax naar de mediabox en router.
Router dicht bij overname punt (hoofd coax punt).

Ethernet naar woonkamer, daar met switch naar tv, soundbar en mediabox

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWa
vanaalten schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:12:
Ik ben niet zo enorm thuis in de mediabox-wereld. Hoe moet die van Ziggo aangesloten worden - is dat met coax of met een netwerkkabel vanaf de router?

En wat betreft de radio-ontvanger: kan je een linkje geven naar wat voor iets je overweegt? Ik gok dat wat je gaat kopen eenvoudigweg een internetradio-speler of zo is, die dus simpelweg met een netwerkaansluiting aangesloten moet worden op je router (met eventueel switches ertussen). Maar zonder een duidelijkere omschrijving is het lastig om zeker over te zijn.

Ik weet niet wat er verkrijgbaar is. Ik weet wel dat ik radio wil luisteren via mijn soundbar en dat ik daarvoor geen telefoon nodig wil hebben of een of ander apparaat waartegen ik moet praten om radio te kunnen luisteren en/of dat ik mijn televisie aan moet zetten om radio te luisteren...
Heel simpel gezegd; ik zoek een apparaat met display (zodat ik kan zien welke zender op staat), met een afstandsbediening. En dat apparaat moet ik dus kunnen aansluiten op mijn ethernetkabel (vanaf de router) EN op de soundbar.
Vroeger, in de tijd van de stereotorens heette zo'n apparaat een tuner of reciever.... Maar misschien ben ik ouderwets en bestaat zoiets simpels niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
JohanWa schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:30:
[...]

Ik weet niet wat er verkrijgbaar is. Ik weet wel dat ik radio wil luisteren via mijn soundbar en dat ik daarvoor geen telefoon nodig wil hebben of een of ander apparaat waartegen ik moet praten om radio te kunnen luisteren en/of dat ik mijn televisie aan moet zetten om radio te luisteren...
Heel simpel gezegd; ik zoek een apparaat met display (zodat ik kan zien welke zender op staat), met een afstandsbediening. En dat apparaat moet ik dus kunnen aansluiten op mijn ethernetkabel (vanaf de router) EN op de soundbar.
Vroeger, in de tijd van de stereotorens heette zo'n apparaat een tuner of reciever.... Maar misschien ben ik ouderwets en bestaat zoiets simpels niet meer...
Geen ervaringen mee, maar ik denk dus dat je iets als dit bedoelt: https://www.maxiaxi.com/a...net-radio-wifi-lan-zwart/

Ff gegoogled op "IP Radio tuner"

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerkel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-12-2023
Kijk hier eens naar:

*knip*

Goed bedoelt, waarvoor dank maar met dit soort 'splitters' hebben we morgen 4 topics erbij waarom het netwerk zo raar doet en instabiel is. :+

[ Voor 71% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-12-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
eerkel schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:29:
Kijk hier eens naar:

*knip*

Goed bedoelt, waarvoor dank maar met dit soort 'splitters' hebben we morgen 4 topics erbij waarom het netwerk zo raar doet en instabiel is. :+
Het tweede product wat je linkt krijgt 1 ster uit 2 reviews :X

Niet met dit soort splitter-zut gaan spelen, koop gewoon voor weinig een switch.

[ Voor 31% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-12-2021 23:41 . Reden: Quote geknipt ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kijk hier eens naar:

*knip*

Dit is beide troep. Koop voor weinig gewoon een switch.

[ Voor 38% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-12-2021 23:41 . Reden: Quote geknipt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Sethro schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:43:
[...]

Dit is beide troep. Koop voor weinig gewoon een switch.
En dan ben je ook nog eens goedkoper uit (y) (t.o.v. alle kabels)
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-08 12:59
Hey JohanWa.

De Ziggo mediabox heeft om het tv signaal te ontvangen een coax aansluiting nodig. Waar zit bij jou in huis het zogenaamde A(bonnee) O(vername) P(unt) oftewel AOP.? Zit die aansluiting dichtbij de TV. In de meterkast, of ergens anders in huis?
Cyriel85 geeft vrij goed aan hoe de routing vanaf het AOP verloopt.
Coax naar de Ziggo Connectbox. en een aparte coax verbinding naar de mediabox. Als je de jongere Next box 4K gaat gebruiken om TV uitzendingen te kunnen bekijken heb je ook een ethernetverbinding nodig naar dat ding. Ethernetverbindingen naar netwerkapparatuur kunnen rechtstreeks vanaf de Connectbox of via een switch geregeld worden. Ligt o.a. aan het aantal benodigde aansluitingen en de plaatsing van de apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerkel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-12-2023
Kijk hier eens naar:

[mbr]*knip*

[/]
Sorry. Heb er geen ervaring mee, maar leek me een handige oplossing. Was goed bedoeld.
Fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:49
Even bij de Action binnenlopen. Daar hebben ze de ideale switch voor je.
Pagina: 1