Is deze Panasonic TV een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Mijn vraag:

Waarom Is de Panasonic TX 55JZW984 geen geschikte televisie voor mij?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik heb nu een 32" Samsung TV die ik via een Genki Dock heb aangesloten op mijn 27" intel iMac uit 2019.
Verder heb ik een NAD versterker en een stel spelcomputers aangesloten op die Samsung TV. Ik snap dat ik mijn Gamecube niet meer direct aan kan sluiten.
De aanleiding voor een nieuwe TV is dat ik mijn TV uit 2014 nog kan verkopen aan een broer en schoonzus die er daadwerkelijk wat aan hebben én dat ik ooit in het bezit wil zijn van een Playstation 5 disc editie (of een Pro of wat Sony dan voor spelcomputer verkoopt). Dat betekent dat ik dus geen haast heb, want ik heb die PS5 nog niet.

Het is helaas wél zo dat ik mijn huiskamer anders in zal moeten gaan richten als ik een grotere televisie ga nemen, want zelfs een 48" past niet in mijn huidige Tv-meubel. Natuurlijk kan ik de aanpassingen in mijn woning te zijner tijd doen, wellicht dat ik het doe voordat ik de UHDTV ga kopen. Details wellicht, maar ik meld het even.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Er zijn een hoop fabrikanten en modellen waaruit ik kan kiezen. Ik ben begonnen met een lijstje van de zaken die mij wel fijn leken om te hebben. Dat zag ik er oorspronkelijk zo uit:

HDMI 2.1
OLED
4K
Airplay
Lage responstijd

Volgens mij had ik nog een eis. Ik wilde oorspronkelijk een 32", maar ik ben er achter gekomen dat er geen 'kleine' apparaten zijn met HDMI 2.1, dus die eis heb ik laten vallen. Airplay is leuk, maar niet super belangrijk.

Ik wil niet meer dan € 2000,- aan deze 4KTV uitgeven. Goedkoper is leuk natuurlijk, ik moet namelijk ook nog die TV-meubel en een PS5 kopen. ;)
Ik koop zelden een TV. Dit wordt pas mijn tweede of derde. Ik wil dus vooral voor een kwaliteits-TV gaan. Natuurlijk snap ik dat televisies tegenwoordig minder lang meegaan en dat geplande veroudering een ding is bij electronica, dus als dit toestel minder dan 10 jaar meegaat accepteer ik ook wel.

Mijn huidige televisie (model kan ik geven indien interesse) is bijna 8 jaar oud en bevalt nog steeds. Ik wil zoiets graag herhalen. Aangezien ik niet graag de indeling van mijn appartement wijzig zonder dat er een goede aanleiding voor is, wil ik dus het beste apparaat dat ik voor mijn budget kan krijgen.
Aangezien ik slechts 3 meter van mijn televisie af kan gaan zitten (muren) is een televisie die groter is dan 55" niet zinvol, want dan past het niet en da's natuurlijk niet heel zinvol.

Ik begrijp dat er chipproblemen zijn en dat Cyber Tuesday niet bestaat. Zoals gezegd heb ik geen haast. Ik wil gewoon graag weten of ik in de goede hoek zit te kijken of dat ik iets over het hoofd zie.

Is de genoemde Panasonic 4K UHD OLED TV een goede keuze?

[ Voor 1% gewijzigd door whahas op 30-11-2021 19:14 . Reden: Extra linkje ]

Keuzes maken de Mens

Beste antwoord (via whahas op 30-11-2021 22:22)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor speltoepassingen is LG de beste: Alles wat de spelfanaat begeert zit erop. Volgens mij zijn alle koerante OLED-televisies inmiddels 120Hz op de instapper LG A1 na, dus geen factor van belang.

Benbaba heeft de argumenten om voor de verschillende merken te kiezen al genoemd. Als bij jou spellen iets zwaarder wegen, dan LG nemen. Kies de C1 als je een voet wilt en de G1 als je hem aan de muur wilt hangen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het bijzondere aan de JZW984 is de dubbele tuner. Je kunt kijken en opnemen tegelijk met de interne tuner. Deze OLED-televisie is dus vooral aan te raden als je televisie via DVB ontvangt en dan zonder kastje kijken, op die manier kun je optimaal profiteren van de interne tuner. Je kunt ook twee CI-modules plaatsen, wat handig is als je twee abonnementen hebt, wat bijvoorbeeld bij satelliettelevisie denkbaar is.

Panasonic is ook bekend om de koelplaten, waardoor ze meer helderheid uit een OLED-paneel kunnen halen en het paneel minder last heeft van tijdelijke kortdurende retenties die je soms ziet op een OLED-televisie, maar de JZW984 is juist een Panasonic-televisie zonder zo'n koelplaat.

Is die tweede tuner geen belangrijke functie voor je, dan zou ik zeggen dat het nog steeds een uitstekende televisie is, maar geen meerwaarde biedt t.o.v. aanzienlijk goedkopere OLED-televisies. Ik zou dan bij LG, Philips en Sony naar een goedkoper model uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Welke modellen van Panasonic hebben dan wel die koelplaten?
Tijdens het (onder)zoeken kwam ik een lijn tegen die qua specificaties heel erg leek op deze JZW984 reeks, maar ik kon zo snel niet vinden wat de meerwaarde van die lijn was.

Weet jij dat wel?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met elke oled zit je wat beeldkwaliteit in de goede hoek. Heel kort door de bocht kies je: Panasonic voor een referentie kleurweergave (films), Sony voor goede bewegingsscherpte (sport), LG voor HDMI 2.1 met de ruimste featureset (gaming) en Philips voor Ambilight (sfeer). Let op: een uitgelichte (beeld)eigenschap betekent niet dat een ander het veel minder doet, want alle panelen komen van LG(D) en de verschillen liggen op detailniveau.

Enkel Airplay vind je niet overal. Als die eis blijft staan dan vallen Panasonic en Philips af. Kijk verder naar features die voor jou belangrijk zijn. Lees/kijk naar reviews die sterke en minder sterke punten benoemen en waar jij waarde aan hecht. Wil je het uiterste uit een oled en hdr-impact dan kan je een premium betalen voor de Sony A90J of Panasonic JZT1506/JZW2004 (alle 3 met heatsink). Kijk voor aanschaf altijd hier: OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

[ Voor 11% gewijzigd door benbaba op 30-11-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Van de 2021-modellen hebben de JZW2004 en JZW1504 de speciale koelplaat, de JZW1004 en JZW984 hebben hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
De JZW1504 kan ik in de pricewatch niet vinden.

Aangezien ik Airplay (ik heb een iPhone) wel interessant vind, moet ik misschien toch LG's beter gaan bekijken, want die voldoen aan al mijn (genoemde) eisen.

Weten jullie nog veel voorkomende eisen, die ik mee zou kunnen nemen in mijn vergelijkingen, die ik niet opgenoemd heb? Hoe verschillen TV's bijvoorbeeld met Hertz of hoe zit het met de input lag?
Ik wil bijvoorbeeld graag Street Fighter VI gaan spelen op zo'n PS5. Ja, spel bestaat nog niet, wel min of meer aangekondigd.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor speltoepassingen is LG de beste: Alles wat de spelfanaat begeert zit erop. Volgens mij zijn alle koerante OLED-televisies inmiddels 120Hz op de instapper LG A1 na, dus geen factor van belang.

Benbaba heeft de argumenten om voor de verschillende merken te kiezen al genoemd. Als bij jou spellen iets zwaarder wegen, dan LG nemen. Kies de C1 als je een voet wilt en de G1 als je hem aan de muur wilt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wauw!
Dit wordt 'm dan.

Ik dacht dat ik er nog wel even zoet mee zou zijn. Fijn om te weten dat er anno 2021 nog fora zijn die zo voortreffelijk werken.
Hartelijk bedankt!

Nu nog mijn huiskamer aanpassen...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Je moet kijken naar features die jij hebt belangrijkst vindt. Denk aan extra gaming features, smartplatform/apps/cast/airplay, design/voet, geluid, hdr format support en extra hdr helderheid/impact door een 'evo' paneel of extra heatsink. Voor bepaalde zaken betaal je een meerprijs. Kijk of dat het jou waard is.

Gamen kan meer dan prima op elke huidige oled. LG biedt de meeste features zoals 4x HDMI 2.1, Freesync Pro, Gysnc, HGIG, BFI zonder extra input-lag en zwartwaarden aanpassen met VRR. Panasonic biedt 2x HDMI 2.1 met VRR. Sony idem maar net als bij de PS5 komt VRR pas na een toekomstige update. Philips biedt ook 2x 2.1 met FreeSync Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@whahas Aankoopadvies doen we in CEA. Je topic is daarheen verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
benbaba schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:26:
Je moet kijken naar features die jij hebt belangrijkst vindt. Denk aan extra gaming features, smartplatform/apps/cast/airplay, design/voet, geluid, hdr format support en extra hdr helderheid/impact door een 'evo' paneel of extra heatsink. Voor bepaalde zaken betaal je een meerprijs. Kijk of dat het jou waard is.

Gamen kan meer dan prima op elke huidige oled. LG biedt de meeste features zoals 4x HDMI 2.1, Freesync Pro, Gysnc, HGIG, BFI zonder extra input-lag en zwartwaarden aanpassen met VRR. Panasonic biedt 2x HDMI 2.1 met VRR. Sony idem maar net als bij de PS5 komt VRR pas na een toekomstige update. Philips biedt ook 2x 2.1 met FreeSync Pro.
Hoe moet ik weten welke ik belangrijk vind?
De laatste TV die ik kocht was in 2014. Er is in de tussentijd een hoop gebeurd en indertijd had ik ook moeite met kiezen.

Inhoudelijk:
Airplay vind ik leuk.
Panasonic's Home screen leek op Firefox. Leuk.

Ik gebruik apps van mijn spelcomputers.
Geluid gaat via mijn versterker.
VRR is toch Variabele Refresh Rate? Wanneer komt dat dan?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
whahas schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:55:
[...]

Hoe moet ik weten welke ik belangrijk vind?
De laatste TV die ik kocht was in 2014. Er is in de tussentijd een hoop gebeurd en indertijd had ik ook moeite met kiezen.

Inhoudelijk:
Airplay vind ik leuk.
Panasonic's Home screen leek op Firefox. Leuk.

Ik gebruik apps van mijn spelcomputers.
Geluid gaat via mijn versterker.
VRR is toch Variabele Refresh Rate? Wanneer komt dat dan?
Airplay = LG of Sony. Ga anders eens in de winkel kijken. Jouw eisen zijn niet heel bijzonder. Kijk of de A8xJ of C1/G1 je beter bevalt. Of misschien laat je Airplay vallen voor de beeldverwerking van Panasonic. Wellicht ben je zelfs bereid om een premium te betalen voor de extra HDR impact van de A90J. In feite zal elke OLED prima voldoen. Zeker als geluid en app-aanbod niet van belang is. Maak het daarom ook niet te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ah, oké. Phew.

Maanden terug wilde ik langs de Expert.
Het schijnt alleen te zijn dat ze, vanwege de chiptekorten, amper televisies hebben staan.

Wellicht dat ik de lokale Electroworld op bel om te vragen of zij wel vergelijkingsmateriaal hebben staan.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
dmantione schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:39:

Als ik het goed zie, dan wordt op bestgetest, die nieuwe site van Tweakers, het model van vorig jaar aangeraden.
Daar zal vast een goede reden voor zijn.

Ik moet toegeven dat ik me aangetrokken voel tot die site. Het spreekt me aan.
Zoals benbaba vaststelt zijn mijn eisen niet heel bijzonder.
Ik zie mezelf ook niet als tweaker eerlijk gezegd. Ik heb niet voor niets een voorkeur voor Apple.
Alhoewel ik over het algemeen wel alle opties die er zijn langsloop.

Volgend jaar laat ik weer van mij horen. Dan ga ik langs een winkel om te kijken.
Vervolgens laat ik weten welke het geworden is. Ik stel mijn keuze voorlopig uit.

Ik dacht dat de CES in maart was, maar dat is al in januari. Op dinsdag 04-01-2022 geven LG & Panasonic daar een persconferentie.
Daar kan ik ook wel even op wachten.

[ Voor 0% gewijzigd door whahas op 03-12-2021 19:59 . Reden: Een zin herschreven. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De verschillen tussen LG-modellen van jaar tot jaar zijn beperkt: De C1 is niet schokkend veel beter dan de CX, het is grotendeels dezelfde televisie met doorontwikkelde firmware. Nieuwe modellen zijn aanvankelijk een stuk prijziger dan de oude. Van ongeveer maart tot zo'n beetje september is het daarom vaak slimmer om het oude model te kopen: Je mist weinig en bespaart een hoop geld.

Bij de overgang van de CX naar de C1 speelt bovendien de overgang van de veelgeprezen tegels naar het homescherm, een wijziging waar niet iedereen blij mee was. Ook dat is een argument voor de CX.

Wat echter voor de C1 spreekt is dat het inmiddels december is, de CX schaars aan het worden is, en als je hem nog vindt, de CX vaak ietsje duurder is dan de C1. Vandaar dat we inmiddels niet snel meer de CX aanbevelen, maar een goede televisie is de CX nog steeds.

Volgend jaar heb je weer dezelfde situatie: Zodra de C2 aangekondigd is zakt de C1 in prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door dmantione op 04-12-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het is een beetje een algemene vraag, maar:

Hoe komt het dat televisies zo'n korte looptijd hebben?
Hoe verhoudt zich dat tot andere consumentenelectronica?

Sommige telefoons kun je jaren later nog gewoon nieuw kopen. Zijn er ook televisies waarbij dat zo is?
Ik had moeite met het vinden van een model van 2 jaar geleden.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@whahas Omdat ze steeds weer iets nieuws verzinnen komen er weer nieuwe modellen.
Sommige modellen die nog goed verkopen blijven iets langer op de markt.
Ik ben liefhebber van Sony i.v.m. het besturingssysteem Android TV, daar kun je meer mee dan de OS van LG of Samsung.
Ik heb zelf dus de pricewatch: Sony KE-55A89 Zwart, geweldig beeld en geluid.
Voor jou vraag is de pricewatch: Sony Bravia XR-55A84J Zwart wel geschikt, heeft HDMI 2.1, AirPlay en ChromeCast, 120Hz OLED.

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 05-12-2021 17:19 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wat kun je dan meer met zo'n Android TV?
Ik heb nog nooit iets met Android gebruikt.

Die Sony Bravia XR ben ik wel tegen gekomen. Het apparaat zou goed samenwerken met de Sony Playstation 5, wat natuurlijk logisch klinkt. In plaats van Cashback krijg je dan ook Playstation tegoed bij sommige verkooppunten.

Op de een of andere manier vind ik het wel grappig dat er TV's zijn met Android en ChromeCast aan de ene kant en AirPlay aan de ander. Blijkbaar sluiten die technologieën elkaar niet uit op een apparaat.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Android heeft een haast onbeperkte hoeveelheid apps. WebOS heeft alle belangrijke apps. Dus als je Netflix, Youtube, NLZiet, Videoland en dergelijke wilt kijken dan voldoet WebOS ruimschoots, want alles wat maar enigzins belangrijk is, is beschikbaar. Als we evenwel naar een alternatief videoplatform kijken als Vimeo, dan is daar wel een Andoid-app voor, maar geen WebOS-app.

WebOS daarentegen wordt geroemd vanwege de comfortabele bediening, mensen vinden WebOS vaak prettiger televisie kijken dan Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ga overigens geen Sony kopen vanwege de PS5, LG biedt de beste spelervaring, ook met een PS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dus LG kan een betere TV maken voor een Playstation dan Sony zelf?
Bijzonder. Hebben jullie enig idee waardoor dat komt?

Waar komen die typenummers eigenlijk vandaan?
Hoe gaat die reeks van CX naar C1? Die CX staat niet voor C10 of zo?

Maakt het overigens uit of je je TV helemaal van de stroom afhaalt?
Ik gebruik mijn televisie niet dagelijks, dus zet ik 'm meestal helemaal uit.
Tenslotte gebruiken die apparaten een hoop stroom en hebben ze vaak een 'G' rating, nietwaar?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
LG maakt zijn eigen chips en hoeft niet bij partijen als Mediatek te winkelen. Daarom konden ze zeer snel functies als HDMI 2.1 implementeren en de voor spellen zo belangrijke ingangsvertraging minimaliseren. Problemen waar Sony mee te kampen had als deze daar is LG redelijk immuun voor, de chipontwerpers weten van te voren in welke televisie hij komt en dus weten ze ook hoe snel de chip moet zijn.

Waarom doet niet iedereen dat dan? Nou ja, eigen chips maken kost klauwen met geld en je moet je chips voortdurend actualiseren. Goede chipontwerpers vind je niet op iedere straathoek. LG en Samsung zijn de enige fabrikanten die alles zelf ontwerpen, die overige fabrikanten doen wel degelijk want aan chipontwerp, maar kunnen niet hun hele televisie op hun eigen chip laten draaien.

X is het Romeinse teken voor 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
OLED-televisies voeren 's nachts hun onderhoudsprocedure uit. Als je ze van de stroom af haalt, dan kunnen ze hun onderhoud niet doen en kun je daarmee problemen krijgen. Vanzelfsprekend is het geen probleem dat als je je televisie een week niet gaat gebruiken dat je hem dan van de stroom afhaalt.

Stroomverbruik in standby is tegenwoordig extreem laag. Mijn energiemeter lukt het niet om op mijn C7 nog een verbruik te meten als de televisie standby staat (en niet met onderhoud bezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wauw, ik leer hier nogal wat!
Het waren wat losse vragen, ik had niet zulke mooie en nuttige antwoorden verwacht.
Ik zal 'm dan gewoon in stand-by laten staan mettertijd.

Dat LG alles zelf doet, spreekt voor ze. Ik ben nog meer geïnteresseerd in een LG uit de C-reeks.
Hoe groot is het marktaandeel van LG eigenlijk?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Samsung is de grootste, LG is 2e. Mooi plaatje over marktaandelen:

Afbeeldingslocatie: https://www.displaysupplychain.com/uploads/images/_1400xAUTO_crop_center-center_none/Picture2_2021-06-01-163629.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
whahas schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:13:
Dus LG kan een betere TV maken voor een Playstation dan Sony zelf?
Bijzonder. Hebben jullie enig idee waardoor dat komt?
De Nieuwe Sony TV’s met HDMI 2.1 werken net zo goed met een PlayStation.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik beweer ook niet dat Sony-televisies niet goed werken met een Playstation. Laat er geen misverstand over bestaan: Met een Sony-OLED zul je geen miskoop doen. Als het evenwel gaat om de beste televisie voor een PS5, dan is dat niet de Sony-OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Maakt het, afgezien van de prijs, eigenlijk nog uit waar ik die LG C1 (of 2) ga halen?
Een 'prijskijker' heb ik al ingesteld.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Winkels verschillen behoorlijk in de nazorg die ze leveren; hoe moeilijk ze doen bij garantie en overige zaken. Persoonlijk koop ik graag bij iemand die weet wat ze verkopen, mijn eerste schifting is altijd dat ik de dozenhandelaren eruit haal. Mijn volgende stap is dan doorgaans dat ik de reputatie van degene die dan nog de laagste prijs heeft controleer, want het blijft een zak centen die je eventjes overmaakt. Levertijd speelt ook een rol. Zeker als het een webwinkel is waar je direct bij bestelling afrekent, heb ik liever niet dat ik op dag 1 al betaal en de televisie dan ongeveer over een paar weken misschien geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Duidelijk.

Heb ik nog meer reden om bij Electroworld langs te gaan. Misschien dat ik begin volgend jaar eens bel om te vragen wat ze hebben staan.
Mijn huidige TV komt van de Expert.
Is Platte TV eigenlijk een goede zaak?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Daar zijn winkelrecensies voor: https://tweakers.net/shopreview/6924/plattetv/shopreviews/

Ik heb zelf nul ervaring met PlatteTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Oh, wauw, heb je dat ook al! 😅
Er gaat een wereld voor me open sinds ik Tweakers niet enkel meer als nieuwssite gebruik.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Een goede vriend van mij is bij de Expert langsgegaan vanochtend. Na het testen van 12 televisies, waaronder de LG C1, kwam hij uit op deze televisie.

Is dat voor mij ook een goed alternatief?
Hij is een grotere gamer dan ik.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Is miniled (Samsung's Neo QLED) een goede imitatie van OLED?
Ik begrijp dat er een verschil is in contrast, maar dat dit gecompenseerd wordt.
Heeft iemand hier zo'n TV wel eens getest?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Of miniled een "goede immitatie" van OLED is, daar kun je verhitte discussies over voeren. FALD-televisies delen het beeld in zones op en kunnen delen van het beeld die zwart zijn perfect donker weergeven. Zodra je het hebt over een sterrenhemel of ondertiteling op een donkere achtergrond, dan valt zo'n televisie door de mand. Hoe erg dat is? Jij bent de koper en degene die beslist.

Vraag is: Heb je een specifieke reden om LCD te willen? Zoals zonlicht dat op de TV valt? Kijk dan naar televisies als de QN85A. Zo nee? Dan gewoon OLED kopen. We hebben het hier over spelplezier met een PS5 gehad, de QN85A is een minder goede PS5-televisie dan de C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
1. Nee
2. Nee

Ik heb inderdaad geen specifieke reden om voor die LCD (Neo QLED) TV te gaan. Ik ga 'm binnenkort nog wel bekijken bij die goede vriend van mij. Hij is overtuigd van die TV. Alleen hij speelt vaker dan ik en bovendien speelt hij meer overdag dan ik. Dus zijn use case is anders dan die van mij.

Daarnet zag ik dat ik dit onderwerp begonnen was met een 55". Ik lees ook van een hoop mensen die een 48" hebben genomen dat ze liever de 55" hadden genomen. Aangezien ik niet groter kan en wil, kan ik groter dan 55" uitsluiten. Als ik de ervaringen van anderen begrijp, is het ook het beste om op "55 te blijven.
Afijn, sommige electronicazaken bieden ook schermgrootte garantie.

Edit: Net op de dag dat ik niet eerst de voorpagina lees, worden nieuwe modellen aangekondigd.
Waaronder een 42", alleen niet bekend hoe veel die gaat kosten.
Bovendien zit ik dan ook 'vast' aan een nieuw model. Die waarschijnlijk ook niet past.
Einde edit

Dan is er nog wel iets dat mij tegenhoudt. Een psychologische barrière.
Ik weet alleen niet of de aankoopadvies sectie van Tweakers hier geschikt voor is...
Voordat ik mijn nieuwe televisie zou kunnen plaatsen, dien ik eerst mijn appartement opnieuw in te richten. Daar heb ik nog steeds weinig zin in.
Het is niet dat het niet kan. Het is ook niet dat ik het niet wil. Ik vind het alleen zo'n gedoe. Ik weet namelijk wel wat ik kwijt ga raken. Mijn huiskamer ziet er nu leuk uit. Ik voel me prettig bij hoe het er nu uitziet.
Kortom, ik moet uit mijn comfortzone komen om een televisie te accommoderen.
Het is ook niet alsof ik mijn TV dagelijks gebruik.

Hoe dan ook.
@dmantione , ik zag een reactie van jou op de voorpagina. Je zei dat het kopen van een LG het beste gedaan kon worden op het moment dat het nieuwe model uitgebracht werd, nietwaar? Dat is toch in maart?
Dat zou betekenen dat ik nog een tijdje heb om aan het idee van een nieuwe huiskamer te wennen.

[ Voor 9% gewijzigd door whahas op 03-01-2022 12:14 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
55" is een heel fijne beeldmaat. Ik zou 48" wel nemen als 55" problemen geeft in je interieur, het is zeker geen straf, maar anders is 55" de norm.

De nieuwe modellen worden deze week aangekondigd en verschijnen meestal ongeveer in maart in Nederlandse winkels. Prijsverlagingen verwacht ik vanaf dit moment gedurende de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Inmiddels heb ik beide TV's in het echt kunnen zien.
Persoonlijk zie ik de verschillen niet zo, maar beide toestellen waren ook niet aangesloten op next-gen consoles.

Een van de TV's, de samsung, heb ik uitvoerig kunnen testen.
Daarbij is me iets opgevallen dat waarschijnlijk geldt voor zo'n beetje alle 4K televisies. Dat is dat deze televisies DVD's slecht weergeven, omdat ze 4K zijn.
Klopt dit?
Of is er een manier om deze televisies een DVD uit 2001 beter weer te laten geven?

Ik heb eerder niet gemeld dat ik regelmatig DVDs kijk, omdat ik niet wist dat dit voor problemen kon zorgen. Ik zou het jammer vinden als ik in slechtere kwaliteit naar mijn DVDs aan het kijken ben, omdat ik een nieuwe TV gekocht heb.
Mijn huidige TV houden lijkt dan logisch, ik zou alleen niet weten hoe ik dat in mijn appartement georganiseerd krijg...

Dus ik hoop dat er een oplossing is naast al die DVD's in nieuwe kwaliteit kopen.
Edit: Dat is bij sommige namelijk letterlijk niet te doen, omdat ze daarna bijvoorbeeld niet meer uitgegeven zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door whahas op 06-01-2022 20:19 . Reden: Toevoeging aan voorgaande, voormalige laatste, zin ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Of worden die DVD's geüpscaled of zoiets?

Ik denk dat er zaken zijn die ik nog niet snap.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
DVD is altijd SD, dus ze hebben een resolutie van 720x576 pixels en interlacing, dus het is beperkt wat je kunt doen om een lage resolutie op een vrij groot scherm mooi weer te geven. In mijn recensie van de GX vond ik de televisie een heel aardig plaatje geven op SD-beeldmateriaal, maar het blijft uiteraard SD. Vergelijkingsmateriaal met recente Samsungs of Sony's heb ik niet.

Als je veel SD kijkt zou ik je schermmaat in ieder geval niet te extreem kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dat doet me denken.

Hoe komt het dat een tijd lang 32" een geschikte maat was om als TV te hebben en dat dit tegenwoordig 55" is geworden?
Zoals ik in het begin van dit onderwerp aangaf, zou ik het liefst bij dat formaat blijven. Er zijn bij die schermgrootte helaas geen televisies te vinden die alle eigenschappen hebben die ik in een nieuwe TV zoek.
Ik heb zelfs nog naar monitors gekeken, maar dan liep ik tegen andere problemen aan.

Bij de nieuwe line-up van LG zit ook een 42" OLED. Naar mijn idee is dat nog steeds te groot voor mijn TV-meubel omdat mijn huidige TV daar maar net in past, maar ik zou het wel tof vinden als ik mijn interieur niet hoefde te veranderen.

Kortom, ik moet eerst maar eens gaan bedenken of ik mijn computermetscherm (all in one) wel voor het raam wil gaan positioneren. Dat heeft namelijk ook weer zo zijn nadelen.

Hoe zit het trouwens met zonlicht op een OLED scherm dat uitstaat?
Ik neem aan dat hier totaal geen problemen mee zijn? Ik vraag dit even voor de zekerheid.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
dmantione schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:14:
Winkels verschillen behoorlijk in de nazorg die ze leveren; hoe moeilijk ze doen bij garantie en overige zaken. Persoonlijk koop ik graag bij iemand die weet wat ze verkopen, mijn eerste schifting is altijd dat ik de dozenhandelaren eruit haal. Mijn volgende stap is dan doorgaans dat ik de reputatie van degene die dan nog de laagste prijs heeft controleer, want het blijft een zak centen die je eventjes overmaakt. Levertijd speelt ook een rol. Zeker als het een webwinkel is waar je direct bij bestelling afrekent, heb ik liever niet dat ik op dag 1 al betaal en de televisie dan ongeveer over een paar weken misschien geleverd wordt.
Wat is eigenlijk een 'dozenhandelaar'?

Ik heb contact gelegd met LG en Samsung via Twitter. Ik ben benieuwd naar het upscalen op hun TV's. Ik heb van LG al antwoord. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waK-13zaNylu2MIBIn0GvJeG5rY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lQ52p19GFr89otslnAIi1HVT.jpg?f=user_large

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het lijkt er op dat de Samsung die ik op het oog had, amper tot geen upscaling heeft.

Via deze link zijn de modellen met upscaling te vinden.
Daar staat de QN85 niet tussen.

Dan ben ik er dus uit!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07 16:13
whahas schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:23:
[...]

Wat is eigenlijk een 'dozenhandelaar'?
Winkels zonder eigen voorraad, die via extern magazijn spul afleveren. Vaak uit andere landen. Voor support en aftersales erg onhandig. Dozenschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat zou ik onder facturenschuiver scharen, dat is nog een categorie erger. Een dozenhandelaar of -schuiver is voor mij iemand die televisies net zo verkoopt als theezakjes: Hij koopt een doos merk x model y in, zegt tegen de markt "ik heb een doos met merk x model y" en verkoopt de doos. Wat er in de doos zit, daar heeft een dozenhandelaar geen enkele interesse in en ook geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dozenhandelaren hebben overigens hun functie: Toen ik laatst een harde schijf kocht, gewoon het modelnummer bij de goedkoopste schuiver gekocht; de kans op een defect in garantie is klein en mocht het gebeuren dan bieden fabrikanten zelf uitstekende service.

Voor een televisie vind ik dozenschuivers veel minder acceptabel: De kans dat er na de koop nazorg nodig is, is veel groter, de garantieperiode is lang en bij problemen is een partij die de kunde heeft om een probleem goed te diagnosticeren van grote meerwarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ah, bedankt voor de toelichting.

Afgelopen donderdag ben ik bij de ElectroWorld geweest. Mijn combimagnetron is al een tijdje stuk. Ik ging er van uit dat het niet meer gerepareerd kon worden, maar ze zijn bereid om ernaar te kijken. Dat vind ik op zich al winst en fijn, ik ben er niet zo van om apparaten af te danken als ze nog functioneren. (Edit: het apparaat doet het wel na bepaalde handelingen, maar nooit meteen. Waarschijnlijk iets met de ventilator.) Daarom ben ik ook blij dat mijn huidige televisie nog een doel heeft als ik eenmaal eindelijk die nieuwe gekocht heb.

Enfin, toen ik daar toch was ben ik natuurlijk ook naar de televisies gaan kijken. Het specifieke model dat ik wil hadden ze niet staan of hangen, maar wel eentje van een paar maten groter (de 77"). Dat betekent dat ik inmiddels een maatje groter en kleiner heb kunnen zien.
Bovendien hadden ze daar ook een Samsung Neo QLED. Nu had ik niets bij en heb ik niet kunnen testen, maar aan de hand van de beelden die ik zag, heb ik wel een eerste indruk kunnen krijgen van de verschillen tussen de bepaalde series. Iets met golf en grasmatten.

De verkoper aldaar en ik hebben wat over de televisies gesproken. Daar ben ik niet veel wijzer door geworden, maar klaarblijkelijk heb ik duidelijk laten merken dat ik geen haast had met mijn aankoop, want hij zei dat ik ergens in februari maar eens terug moest komen. "Houd de prijzen op de website maar in de gaten en dan heb ik nog wel een goede deal voor je als je langskomt." of zoiets.
Daar kan ik best mee leven, want dat past in het plan dat ik heb, dus ik ben best tevreden nu.

Aan het eind van het gesprek, voordat het weer over de oven ging, vertelde hij dat hij de LG G1 eigenlijk beter vond dan de C1. Aangezien 2 vrienden van mij vinden dat ik 'm op moet hangen ga ik dat model wel overwegen (alhoewel ik het overwegen van modellen een beetje zat ben... al zeg ik het zelf). Overigens niet vanwege de akoestiek, want ik ga de televisie sowieso aansluiten op mijn NAD versterker.
Het idee alleen dat ie móet hangen en nooit meer kan staan. Theoretisch vind ik dat raar, maar ik verwacht niet te verhuizen en ophangen bespaart ook juist ruimte en ik las net dat de G1 juíst gemaakt is om ruimte te besparen als je 'm ophangt.

Echter, hoe zit dat dan met die HDMI 2.1 poorten? Kan ik mijn PS5 en later wellicht een series X makkelijk aansluiten als ik alle andere apparatuur al heb aangesloten?
Hoe zit het overigens met de audio? Kan ik gewoon mijn huidige optische kabel gebruiken om de televisie aan te sluiten op mijn versterker voor het beste geluid?
Ik las iets in een ander onderwerp over A/V receivers met HDMI 2.1 dat ik niet helemaal begreep.

[ Voor 2% gewijzigd door whahas op 30-01-2022 18:54 . Reden: Uitleg wat er stuk is aan de oven. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De G1 heeft een uitsparing aan de achterkant, zodat je kabels kunt aansluiten zonder dat de televisie niet tegen de muur kan en een "kanaal" van de aansluitingen naar de onderkant van de televisie:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pocket-lint.com/r/s/1200x/assets/images/156438-tv-review-lg-oled-evo-review-pocket-lint-pictures-image1-mgevakslqi.jpg

Dat maakt het mogelijk de kabels netjes weg te werken. Wellicht een klein kabelgootje van de televisie naar je meubel leggen. De meegeleverde muurophangbeugel maakt het mogelijk de televisie naar voren te trekken, zodat de kabels bereikbaar worden. Als je dus iets wilt aansluiten, trek je de televisie een stukje naar voren, sluit de kabel aan, en duwt hem weer terug.

Je kunt je bestaande optische kabel gebruikten. Een optische kabel heeft een capaciteit van 1,5 megabps en is niet genoeg voor bijvoorbeeld 6-kanaals PCM. Dat is het moment dat geluid over HDMI in beeld komt. De optische kabel zal evenwel alles doen wat je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
whahas schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:51:
(alhoewel ik het overwegen van modellen een beetje zat ben... al zeg ik het zelf).
Je zou kunnen zeggen dat ik het gejinxt heb door dit te zeggen.
Afijn. Ik ben weer van model veranderd. Ik ga nu voor de

LG C2 42"

De reden hiervoor is dat ik de aanpassingen die ik moet doen om een 55" te huisvesten toch te ingrijpend vind. Hierdoor komt mijn iMac bijvoorbeeld tegen het raam aan te staan, verandert de indeling van mijn appartement / huiskamer, ziet het er minder mooi uit en nog wat kleine zaken.
Het blijkt namelijk dat ik de Lundia kast (ik heb altijd gedacht dat het zoiets als luxaflex was, maar het is enkel een merk) waar ik nu mijn 32" TV in heb staan kan vervangen / aanpassen van 80 cm naar 100 cm. Als ik vervolgens dan zo'n bureaublad 'lade' doe, dan kan ik wél een grotere TV op de oude plek neerzetten.

Misschien zelfs een LG C1 48". (Die TV is 1,071m breed. Bron Zo'n lade komt voor de kast uit, dat werkt met mijn huidige TV ook goed.)

Ik vind dat best een aantrekkelijk scenario. Ik gebruik mijn televisie slechts uren ( < 10) per week, dus ik vind het wel fijn als het dan minder ruimte inneemt.

Ik begin wel een beetje moe te worden van mezelf. Ik dacht eigenlijk dat ik er uit was. Ach ja.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Op een plaatje van de LG C1 48" heb ik kunnen zien dat de voet van dit apparaat niet helemaal doorloopt.
Dat zou kunnen betekenen dat ik die televisie neer kan zetten in de 'nieuwe' Lundia kast met een plank van 100 cm breed.

Het is wellicht wat onhandig als ik (HDMI-)kabels aan moet sluiten, omdat ik er dan niet goed bij kan, maar dat heb ik met mijn huidige TV ook en zo vaak gebeurt dat nu ook weer niet.
De kast in kwestie is hier nog niet. Die komt aanstaande vrijdag.

Het lijkt er overigens op dat de nieuwe 42" en de nieuwe 48" dezelfde prijs gaan krijgen, als ik de geruchten moet geloven.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb die geruchten ook gelezen en het zou heel goed kunnen, de 48" was de eerste periode ook vrij duur. Momenteel wordt de 1-serie flink afgeprijsd omdat de 2-serie eraan komt en is het dus het ideale moment om de 1-serie aan te kopen. Als je voor de 2-serie gaat moet je eerst weer een jaar wachten voordat die de leuke prijsjes bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-07 14:21
Het klinkt alsof je teveel keuze hebt/creëert. Misschien werkt het beter voor je om te kijken wat je nodig hebt, zodat je gericht kunt zoeken naar de beste televisie voor jouw usecase? Ik herken hetgeen waar je tegenaan loopt en de keuze stress die hierbij hoort, maar het helpt om een keuze te maken en er achter te staan. Er is namelijk altijd iets anders, beters, goedkoper, nieuwer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dat klopt @Reeker en bedankt voor je advies.
Het probleem zit 'm in het woordje 'nodig'. Ik heb die televisie helemaal niet nodig. Ik wil 'm alleen maar.

Voor veel mensen is dat genoeg. Voor mij niet.
Wat dan bijvoorbeeld ook niet helpt is dat ik die PS5 nog niet heb.

Echte keuzestress heb ik niet (meer), het is meer dat ik tegen wat praktische bezwaren oploop.
Die 48" is 107,1 cm. Mijn nieuwe kast is slechts 100 cm breed. Het is een Lundia kast waar ik een bureaublad plank voor wil kopen, maar de TV komt dan dus 'voor' de kast te staan. Best wel onhandig.

@dmantione, inderdaad, de 48" wordt nu verkocht voor zo'n 1200, terwijl de introductieprijs van de 42" dus zo'n 1600 euro is.
Zo'n bureaublad plank kost ongeveer 100 euro, dus voor mij persoonlijk is het prijsverschil 300 euro.

De vraag is alleen of het verstandig is om die TV zo in / voor de kast te gaan positioneren. Ik weet zelfs niet of die plank de 16 kilogram van die 48" kan dragen.
Helaas stuurt Lundia mij van het kastje naar de muur.

Edit:
Ik kreeg reactie van Lundia Original. Zij adviseren mij om de TV niet op die manier op zo'n plank te zetten. Ze suggereren een TV arm die door de kast komt. Ik ben benieuwd hoe veel dat kost. Ik edit of reageer later weer.
Edit2:
Ik ben aan het kijken of een wandbeugel die door de kast heen komt een optie is.

Edit3:
Het idee van een wandbeugel maakt me niet echt vrolijk.
Natuurlijk kan ik zoiets wel door de kast laten komen, ik denk alleen niet dat het heel erg mooi is. Daarnaast vraag ik me af of het in mijn situatie echt iets toevoegt.
Nee, het is niet dat ik de TV uitsluitend in mijn eentje ga gebruiken, maar ik heb nooit de behoefte gehad om de TV te draaien.
Er kwamen ook zo veel opties op me af dat ik er na verloop van tijd ook geen zin meer in had.

Het is dan ook zo dat het plezier erin begint te verdwijnen. Ik ben niet vies van het een en ander uitzoeken en afwegen en weet ik wat meer. Ik weet alleen niet of ik het geld ervoor over heb.

Dat is ook het probleem met de 42". Die kost mij zo'n 1600 euro als ik die bij de uitgiftedatum ga kopen.
Ik vind dat veel geld.
Ik heb het wel. Sterker nog, ik heb er zelfs netjes voor gespaard en kan het makkelijk missen.
Alleen... je kunt zo veel meer doen met dat geld. Dat houdt me nu een beetje tegen.

Of te wel:
Ik wil het niet graag genoeg.
De vergissing die ik gemaakt heb is dat ik dacht dat ik het graag genoeg wilde.

Achter een keuze gaan staan vind ik lastig in deze context, omdat het om luxe gaat.

[ Voor 43% gewijzigd door whahas op 22-02-2022 11:33 . Reden: wandbeugel maakt me niet vrolijk ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het herinrichten van de kast waar de TV in moet komen is achter de rug.
Daar is uit voortgekomen dat de breedte van de televisie niet groter mag zijn dan 97 centimeter.
Hierdoor vallen een heleboel toestellen af, want ik heb ook nog een reeks andere voorkeuren.

Ik ga proberen om een Pricewatch link hier te delen.

Yes, dat lukt. Zoals je ziet zijn er nu 2 Sony televisies over die aan mijn voorkeuren voldoen.
Dit komt omdat de modellen die aangekondigd zijn nog niet verwerkt zijn in de pricewatch, omdat de specificaties en prijzen nog niet beschikbaar zijn.

Ik kan haast een nieuw topic beginnen met mijn nieuwe voorkeuren!
Afijn, ik ben heel blij met mijn 'nieuwe' kast en het ziet er goed uit.
Die sony televisies zijn geen OLED of iets anders, wel UHDTV / 4K en hebben dus HDMI 2.1 en de specificaties die ik nodig heb voor mijn PS5.
Ik zie weinig verschil tussen die 2 TV's overigens.
Het zijn wel Google TV's en ben niet zo'n Google fan (alhoewel ik wel Youtube en Gmail gebruik....)
Het is me nog niet duidelijk of ze upscaling hebben.
Ze zijn wel meer dan de helft qua prijs dan die 42" LG OLED.

Ik wil best wel meer geld uitgeven aan mijn TV dan aan mijn spelcomputer, maar het dient wel een beetje in balans te zijn. Ik doe er ook wel eens andere zaken mee.
Daarnaast gebruik ik mijn TV weinig. Dat speelt ook mee bij mijn keuze.

Later deze maand wil ik weer eens modellen gaan bekijken in de winkel. Er komen meerdere leuke 42" aan.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
De nieuwe TV's van LG staan op de website.
Het model dat ik momenteel / vooralsnog wil staat er ook tussen:

https://www.lg.com/nl/televisies/lg-oled42c26lb

Ik weet eigenlijk niet of ik nog zin heb om deze televisie in het echt te gaan vergelijken met andere televisies. Daarnaast heb ik de afmetingen opgezocht en past dit model prima in de kast.
Ik moet het nog zien gebeuren dat een andere producent ook een goede 42" gaat maken.

Dat gezegd hebbende, Sony was ook bezig met een 42" OLED.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een C1 voor €974 in de pricewatch en een C2 naar verwachting voor €1600 en het kan nog maanden duren voordat de 42" beschikbaar is. Ik heb geen idee waar je nog mee bezig bent en trek mijn handen er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dat kan ik best begrijpen.
Het formaat staat inmiddels al vast, dus het wordt geen 48".

Toch heel hartelijk bedankt voor je hulp, want mede dankzij jou wordt het waarschijnlijk een LG OLED.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
De LG C2 42" OLED TV is in de pricewatch gekomen.
(Maar inderdaad zonder prijs!)

Ik ben 'm gaan volgen. Zou 'prijsvolger' een goede vertaling zijn van 'pricewatch'?
Afijn, ik ben nu eerst op zoek naar een PS5, want die wil ik nu eerder hebben, heb ik besloten.

Tevens vraag ik me af of ik niet beter dit onderwerp overnieuw kan beginnen.
Het ging al heel snel niet meer over een Panasonic namelijk...

[ Voor 3% gewijzigd door whahas op 25-03-2022 22:54 . Reden: Tekst tussen haakjes toegevoegd. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
De LG C2 42" is op meerdere plekken beschikbaar, zie de pricewatch:

pricewatch: LG C2 42" (zilveren voet) Zwart

Ik had de verkeerde voet geselecteerd.
Ik heb sinds afgelopen woensdag een PS5, dus de TV gaat er komen.

Edit: gisteren besteld, het wordt morgen geleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door whahas op 08-04-2022 22:35 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
De TV is er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3PQP_gqYQlSjZRiVsiqK_8aB2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXlRYFGSqRCPCCdqErNeR3W9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GtXL90hW5GPT67jYeRf2rc_ik4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1nCLHKDts6itCl4hhZqWTMG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8xlHWNtHRagdr8U15_V5XeGEUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNZYRSLC1eBhFhrhBiqeJlyt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOn2gaG7Lc9HWWNWm4JsyG4p-kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbAvucwfU6v07hrXCq06RmgY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_tXiV_H0XrZpvIMNyaLv7jgw1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcb4mz07WbV4fHArfDfmGKez.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu-jfWXTS0tyNeU6yqF6uCjV6sY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SLqfSrPSSI0ot7y1NZMF9dJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMpQAWci2h6W5lHB1x8swqgQf7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROg4tNsgUkz8KkFjo9tJCcwU.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is inderdaad een LG geworden, @dmantione Bedankt voor je hulp!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Gefeliciteerd ermee! 42" is geheel nieuw in OLED, geen van ons is er nog bekend mee, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je bevindingen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dank je wel!
Mijn eerste indrukken:

Het voldoet aan al mijn verwachtingen.
Het zou kunnen zijn dat ik meer had mogen verwachten, maar alles dat ik er tot nu toe mee heb gedaan is goed. Ik heb dvd's afgespeeld, Netflix, HBO Max, er is Ratchet & Clank Rift Apart op gespeeld. Allemaal indrukwekkend.

Aangezien dit mijn eerste OLED, eerste 4K en eerste tv met HDR is, ben ik van alledrie enorm onder de indruk.
Nee, het is niet mijn eerste indruk van een OLED, ik had wel eens eerder een film gekeken bij een vriend en ik heb ook wel eens spellen gezien op een andere tv, maar het is toch anders als het bij jezelf staat.

Het apparaat is gisteren pas binnen gekomen, dus ik ga nog geen productrecensie schrijven, omdat ik het gevoel heb dat ik nog niet goed genoeg vertrouwd ben met het apparaat. Waar een iMac een computer is met een beeldscherm is deze LG een scherm met een computer!

Later vast meer over mijn indrukken.
Weet iemand hier hoe je het beste zo'n tv schoon kunt maken? Bij het aansluiten en in de kast zetten zijn er best wel wat vingerafdrukken op gekomen. Kun je het gewoon schoonmaken met een lenzendoekje of heb je hier nog specialere doekjes voor nodig?
Hoe zit dat nu met direct zonlicht? Ik las er iets over bij de veiligheidsvoorschriften, maar wanneer is het 'direct'?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het paneel is van glas, dus alles wat geschikt is om glas te reinigen is geschikt. Ik gebruik autoruitenreiniger, werkt prima. Wel daarna afdrogen met een zeem, andere droogmiddelen laten zichtbare sporen achter. Een lenzendoekje lijkt me ook prima, dat is ook gemaakt om geen sporen achter te laten op het glas.

Direct zonlicht is zonlicht dat zonder te weerkaatsen op de TV valt, dus recht door je raam op de TV. Dat moet je vermijden, daar kunnen deze televisies niet goed tegen. Licht dat weerkaatst via een voorwerp is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Zijn er dan ook TV-hoezen of iets? Een doek die je over je tv heen kunt doen zodat je het scherm beschermt?

Over het algemeen valt er weinig zonlicht op een dag op mijn OLED, maar er zijn situaties waarin ik langere tijd van huis ben en niet in de gelegenheid ben om bijvoorbeeld een gordijn dicht te doen.
Of breekt glasgordijn het licht ook al?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:46
whahas schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:25:
Zijn er dan ook TV-hoezen of iets? Een doek die je over je tv heen kunt doen zodat je het scherm beschermt?

Over het algemeen valt er weinig zonlicht op een dag op mijn OLED, maar er zijn situaties waarin ik langere tijd van huis ben en niet in de gelegenheid ben om bijvoorbeeld een gordijn dicht te doen.
Of breekt glasgordijn het licht ook al?
ik kwam dit tegen via google:
https://www.kabeldirect.n...es-voor-buiten-55-58.html

best alle zonlicht dat erop valt vermijden, ook hetgeen dat via reflectie erop komt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Glasgordijn zoals dit zou voldoende moeten zijn. Ik ben niet bekend met hoezen. Je hoeft niet bang te zijn dat je scherm als er een keertje zonlicht opvalt direct kapot is, wat je wilt voorkomen is dat het dag-in dag-uit het scherm een paar zonuren oploopt. Ook al is het maar een half uurtje per dag, het is de herhaling die funest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ah, dan begrijp ik de context beter.
Bij het ene raam waarbij het van belang is, heb ik glasgordijn hangen.
De laatste jaren was ik gewend om deze standaard open te doen. Die gewoonte ga ik me nu dus weer afleren! :)

@demon326 Dat is best nuttig voor als ik langere tijd van huis ben. Dat ben ik echter zelden, ik ben geen vakantie man. Mijn tv staat min of meer 'op het zuiden' en de ramen op het westen. Terwijl ik dit aan het typen ben verschijnt er net zonlicht. Even foto maken. Ik denk dat het inderdaad wel meevalt.

Ik wil voorkomen dat ik dwangmatig elke dag een hoes om mijn televisie ga doen. Ik heb dat ooit met mijn eerste iMac gedaan. Na verloop van tijd stop je daar gewoon mee, omdat het best wel ten koste gaat van je gebruiksgemak. Ik heb namelijk best wel veel ongepland gebruik van mijn apparaten.

Vergeet bijna te vermelden:
Ik heb bij beide ramen in de ruimte waar de tv staat ook zonwering in de vorm van 'screens'. Het is een beetje vragen naar de bekende weg, maar deze schermen houden natuurlijk ook een hoop zon tegen (ik gebruik ze voornamelijk 's zomers), nietwaar?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mijn ervaringen op de tweede dag zijn minder florissant.
Ik weet niet of dit de juiste plek is, laat maar weten als ik het elders moet plaatsen.

Apple vind het blijkbaar nodig om mijn muziek alleen nog maar via de tv af te spelen. Ik kan niet meer rechtstreeks verbinden met mijn versterker. Een optie die ik haast dagelijks gebruik.
Daarbij komt ook nog eens dat mijn tv voor audio ingesteld staat op optisch - naar die versterker dus.
Wanneer ik muziek afspeel via de tv, gaat alleen die versterker niet automatisch aan.
Of te wel, het is qua gebruiksgemak een achteruitgang! Terwijl het qua stroomverbruik natuurlijk al een achteruitgang is.
Ik vind dit best storend. Ik denk alleen dat het niet aan LG, maar aan Apple ligt.

Natuurlijk kan ik het scherm van mijn tv uitzetten en mijn versterker handmatig aanzetten, maar daar zit ik niet op te wachten.
Het liefst zou ik gewoon rechtstreeks weer verbinden met die versterker, maar ik weet nog niet of dat kan. Dat wordt bellen met Apple support.

Verder ga ik ook nog bellen met LG, want als ik dan het beeld van mijn iMac wil delen op mijn LG, dan krijg ik slecht beeld, zowel bij synchrone weergave als bij uitbreiden.

Ook irritant is dat elke keer als ik dan de Airplay verbinding verbreek, de LG mijn Playstation aanzet. Kun je niet instellen dat de TV uitgaat als hij geen Airplay signaal krijgt of zo?
Andersom vind ik best fijn, dat mijn Playstation mijn tv aanzet.
Mocht het een alles of niets gebeuren zijn, dan zet ik net zo lief handmatig de tv aan, nadat ik de playstation aan heb gezet.

Later meer.

Edit: Ik heb in mijn PS5 ingesteld dat de tv niet automatisch aangaat als de PS5 aangaat. Hierdoor kan de tv de Playstation niet meer aanzetten blijkbaar. Mooi, nu hoef ik niet meer de hele tijd mijn Playstation uit te zetten. Als mijn gebruik veranderd is, zet ik 't wellicht weer aan.
Ik kan namelijk best begrijpen dat hardcore gamers dit juist echt een hele fijne functie vinden. ;)

Edit2:
Ik heb contact gehad met Apple Support. We hebben van alles gedaan. Uiteindelijk macOS opnieuw geïnstalleerd. Het probleem is alleen nog steeds niet weg. Het lijkt dus echt aan mijn iMac te liggen.
Morgen heb ik weer contact met ze.
Vooralsnog lijkt het dus niet aan de tv te liggen, maar het is wel een beetje jammer.

Edit3:
Het blijkt voor zowel het bereiken van de versterker als voor de groene waas allemaal op te lossen te zijn met de klassieker:

"Have you tried turning it off and on?"

In dit geval lag het probleem bij een netwerkswitch die stoorde.
De versterker opnieuw opstarten deed ook wonderen.
Op de een of andere manier hebben we het er wel over gehad om de stroom van apparaten af te halen, we hebben echter niet de stroom van de netwerkswitch afgehaald.
Na het consult met Apple Support dacht ik er opeens aan dat ik bij de adapter kon. Nu werkt alles naar behoren.
Daar word je toch blij van?
8) _/-\o_ :)

Tijdens het aansluiten van de tv afgelopen zaterdag viel de stroom uit. Ik denk dat de netwerkswitch toen een klap heeft gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door whahas op 12-04-2022 14:33 . Reden: Apple Support gebeld ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Is het zinnig als ik de titel van dit onderwerp verander?

Inmiddels heb ik wat met de tv kunnen spelen. Mijn ervaringen van de laatste weken:

WebOS en ik zijn nog geen vrienden. Op de een of andere manier 'voel' ik de interface niet goed aan.
Het helpt ook niet dat ik 'vergeet' dat het er is. Daarstraks speelde ik een dvd via de computer af op de televisie en stond de tv op 'game mode', omdat ie dacht dat ie verbonden was met een PS4...

Het geluid heb ik niet getest. Het systeem is al sinds dag 1 aangesloten op een versterker via een optische kabel. Hiermee heb ik meer dan adequaat stereo geluid. Misschien dat ik het ooit nog test.

Het beeld vind ik echt fantastisch. Nee, je moet niet gaan spelen met in volle zonlicht. Ja, ik heb dat getest met glasgordijn dicht. Bij donkere scènes zorgt het 'echte zwart' ervoor dat je jezelf kunt zien in het scherm.
Het is dus bij lange na niet zo helder als een tv van een goede vriend van mij.
Dat gezegd hebbende ben ik vooral onder in de indruk van hoe het scherm presteert als ik aan het gamen ben op mijn PS5. Daar ben ik echt heel erg blij mee, want dit is natuurlijk waarvoor ik de tv wilde.

De combinatie van 4K, HDR & OLED is veel mooier dan ik had durven dromen.
Het went ook veel te snel.

Aangezien ik geen expert ben, ben ik benieuwd waar ik nog meer op kan / moet / wil letten.
Zoals gezegd is dit mijn eerste tv met OLED, HDR & 4K.
Ik vind het moeilijk wat nu de meeste indruk op mij maakt, aangezien die 3 zo veel samenwerken.

Inmiddels zijn we ook al wat weken verder en zijn er vast ook al professionele recensies verschenen.
Wat willen jullie weten?

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1