Hulp nodig bij vervangende electro componenten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:58
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van een OGX360. Dit is een bordje dat het mogelijk maakt om "moderne" wireless controllers aan te sluiten op de ogXBox. Ook ik heb in dit proces last van de tekorten aan materialen en lukt het dus maar moeilijk om alle componenten te vinden. Nu heb ik de meeste al wel bij elkaar via Mouser, maar zijn er nog een paar waar het niet goed lukt een alternatief te vinden. Nu kan ik een beetje een soldeerbout vasthouden, maar is mijn kennis te beperkt om met zekerheid te zeggen of het alternatief goed genoeg is. Dus hopelijk zijn er mensen die mij kunnen helpen.

Het gaat om de volgende:
- Microship usb2422-IM/J USB hub
Levertijd mouser en digi-key is ongeveer 1 jaar, niet echt de moeite waard dus. Direct bij microship zijn de verzendkosten + tax ~25 euro. Heb er maar een paar nodig.
Aliexpress heeft 4 advertenties, waarvan 2 meerdere types in de titel heeft die een andere layout hebben natuurlijk. De andere 2 zijn qua prijs niet gunstig (20 en 143 euro), maar dat zijn mogelijk grotere lots. Degene met meerdere namen in de titel spreekt ook over een usb2422T-M/J. Ik kan op de site van microship geen verschil vinden met het I model. Weet iemand wat het verschil is?
Zijn er nog alternatieve usb hub controllers op de markt die ik als vervanger zou kunnen gebruiken?

- Maxim 3421EEHJ + T (usb host controller)
beetje zelfde verhaal als de vorige, ik kom op alie zowel MAX3421EEHJ als MAX3421EEHJ + T tegen. Beide hebben zover ik kan vinden exact dezelfde layout en kan op de site van de leverancier geen verschil vinden in de specs. Zijn deze dan uitwisselbaar?

- EPSON FA-238V (12Mhz oscillator)
In de specs zie ik een aantal dingen staan waarvan ik allemaal niet zeker ben of ze heel belangrijk zijn in de schakeling. Natuurlijk is frequentie en frequentiestabiliteit lijken mij hier leidend maar hoe zit het met de rest van de karakteristieken als weerstand, capaciteit?

Verder was er nog een SMD weerstandje, maar die is minder spannend. Uitdaging is daar nog om de verzendkosten te ontwijken. 30 cent aan weerstandjes kosten 20x zoveel om het te versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

cold_as_ijs schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:09:
Ik kan op de site van microship geen verschil vinden met het I model. Weet iemand wat het verschil is?
Pagina 45 van de datasheet. De I is voor 'Industrial' en heeft een iets groter maximum temperatuurbereik.
-40C tot +85C ipv 0C tot 70C.
Ik ga er vanuit dat beide versies voor jouw toepassing prima zijn.
De hele USB2422 reeks zo te zien allemaal geschikt als vervanger.
[ps: Microchip, niet ship]
Zijn er nog alternatieve usb hub controllers op de markt die ik als vervanger zou kunnen gebruiken?
Dat mag je zelf onderzoeken, er zijn er zo veel dat je door de bomen het bos niet ziet en ze doen allemaal hetzelfde.
In dezelfde pinout en package, dat is natuurlijk de grote truc. Of je moet de PCB layout willen aanpassen aan de chip.
beetje zelfde verhaal als de vorige, ik kom op alie zowel MAX3421EEHJ als MAX3421EEHJ + T tegen. Beide hebben zover ik kan vinden exact dezelfde layout en kan op de site van de leverancier geen verschil vinden in de specs. Zijn deze dan uitwisselbaar?
Goed nieuws, de T aan het eind staat voor het type verpakking waarin ie geleverd wordt, (T is voor Tape, al dan niet op een 'Reel' (spoel), de non-T versie komt in een plastic 'tube' verpakking)
Dat is voor jou volstrekt niet belangrijk, dus dan zijn ze volledig uitwisselbaar.
Mouser heeft er nog 16

Let wel op het verschil tussen MAX3421EEHJ en MAX3421EETJ, die zijn net iets anders qua behuizing, dus je moet wel degene hebben die op je bordje past, of je bordje er aan aanpassen. (Je linkte de T variant maar het bordje gebruikt de H variant.)
- EPSON FA-238V (12Mhz oscillator)
In de specs zie ik een aantal dingen staan waarvan ik allemaal niet zeker ben of ze heel belangrijk zijn in de schakeling. Natuurlijk is frequentie en frequentiestabiliteit lijken mij hier leidend maar hoe zit het met de rest van de karakteristieken als weerstand, capaciteit?
Meh, die zijn generiek, 12mhz in dezelfde footprint is goed genoeg als vervanger.
Verder was er nog een SMD weerstandje, maar die is minder spannend. Uitdaging is daar nog om de verzendkosten te ontwijken. 30 cent aan weerstandjes kosten 20x zoveel om het te versturen
Klopt ja, dus als je bestellingen kan combineren is altijd fijn. Of het moet toevallig een niet-kritische waarde zijn die te vervangen is door een waarde die ook al ergens anders op je bordje zit.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 30-11-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@AlexanderB thanks voor je snelle reply. Ondertussen de usb host al besteld. De 12mhz oscillator al een vervanger voor gevonden bij conrad. Ze hebben daar ook het weerstandje en er is vast nog wel iets waardoor ik de verzendkosten kan drukken. De usb hub wordt een grotere uitdaging. Had een verkoper op alie al gevraagd welke hij nu verkoopt. Rest van de onderdelen gaan even duren, maar het heeft gelukkig geen haast. Mort ik ondertussen maar bedraadt of op een andere console spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Heb ff op aliexpress gekeken, en vermoed dat die verkoper alleen USB2412's heeft, en die zijn zo te zien niet uitwisselbaar zonder aanpassingen aan de PCB. Andere verkoper heeft ze wel, maar dan wel veel duurder idd (20 euro voor 1 ipv 9 euro voor 5?)

PCB aanpassen zou ook geen mega probleem moeten zijn, je hebt alle ontwerp bestanden beschikbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:06

jgj82

Ja, maar = nee

........

Welke heb je nodig? Ik heb een aardig voorraadje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
AlexanderB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:42:
Heb ff op aliexpress gekeken, en vermoed dat die verkoper alleen USB2412's heeft, en die zijn zo te zien niet uitwisselbaar zonder aanpassingen aan de PCB. Andere verkoper heeft ze wel, maar dan wel veel duurder idd (20 euro voor 1 ipv 9 euro voor 5?)

PCB aanpassen zou ook geen mega probleem moeten zijn, je hebt alle ontwerp bestanden beschikbaar. :)
Geen probleem zou ik niet durven te zeggen haha, maar om mijn famous last words te gebruiken: Hoe moeilijk kan het zijn :D

Op alibaba zijn er nogal wat aanbieders, hopelijk heeft er daar nog eentje wat voorraad want ben bang dat het anders pcb aanpassing wordt. Vervelende is natuurlijk dat ik de PCBs al heb besteld. Maar ja, setje nieuwe PCBs + shipping uit de VS is nog altijd goedkoper dan 20 euro voor zo'n chip (heb er minimaal 3 nodig namelijk). Verder is het best karig, zie dat zelfs microchip zelf ze pas over 1 jaar verstuurd als je ze nu besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
jgj82 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:49:
[...]

Welke heb je nodig? Ik heb een aardig voorraadje...
Heb uiteindelijk de juiste bij conrad besteld, maar thanks voor het aanbod. Heb meteen wat extra gereedschap besteld en een paar nieuwe soldeerpunten. Ging om dit geval om 56k SMD transistor 0402.

Ben er wel achter dat het ontzettend kleine dingen zijn die ik moet solderen, goede les voor de toekomst om designs te nemen met grotere componenten :D. Wordt een uitdaging, maar begrijp dat het wel te doen is.

Wat betreft de usb hub, uiteindelijk een aanbieder gevonden op eBay die ze voor 12 euro p/s verkocht. Met shipping en import kom ik dan op 18 euro uit. Idioot veel geld voor een chip die bij de leverancier gewoon 1.5 euro kost. Maar ja als die op zijn vroegst pas eind volgend jaar kan leveren dan moet je iets. Scheelt dat het voor de hobby is en dus kosten wat minder belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
cold_as_ijs schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:01:
[...]
Idioot veel geld voor een chip die bij de leverancier gewoon 1.5 euro kost. Maar ja als die op zijn vroegst pas eind volgend jaar kan leveren dan moet je iets. Scheelt dat het voor de hobby is en dus kosten wat minder belangrijk zijn.
Tja, dat is helaas de realiteit tegenwoordig.
Voor de productie bij mij op werk hebben we inmiddels al een aantal componenten in moeten kopen voor het 10-voudige van de normale prijs. Heb zelfs al een offerte gezien voor 140 dollar per stuk, voor een MCU van (normaal gesproken) 6.50 8)7 Safe to say, we didn't buy :+

En levertijden van >100 weken heb ik ook al gezien 8)7

Het is een interessante markt, en niet op een goeie manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@timberleek heel herkenbaar, kregen voor een project ineens een delay van 26 weken voor de kiezen omdat een simpele hall sensor niet meer te leveren was door een leverancier. Gelukkig wel een alternatief kunnen vinden.
Pagina: 1