Nieuwe router haalt de beloofde snelheden niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-07-2024

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
Hallo

Ik heb een nieuwe router gekocht om die van KPN te vervangen.
https://tweakers.net/pric...cher-c2300/specificaties/

Na uren klooien heb ik de router eindelijk werkend. Maar nu haal ik geen snelheden boven de 600mbit op het 5ghz wifi.
Ik heb 1000mbit up en down van KPN, dus ik had wel verwacht dat deze router rond de 900mbit zou halen op 5g wifi. (Maximale snelheid 5GHz 1,625Gbps)

Mijn 5g instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgp4a50qs6nqMeivsWkoXkiwbzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAARIsbqcNQ2sDWKe9U2DU2I.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doe ik niet goed, of wat gaat hier fout? Ik snap er niks meer van! |:(

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 23% gewijzigd door iFluX op 30-11-2021 14:13 ]

...///...\\\...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:35

psy

Je hebt veel te hoge verwachtingen van je TP link routertje. Zelfs met wat betere spullen van Ubiquity haal ik zulke snelheden echt niet.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
Op hoe breed staan je kanalen, welke opties heb je als je die van 'auto' afhaalt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:55

Marc H

- - Is wakker - -

Wat voor wifi ontvanger gebruik je? Afstand tot de router? obstakels ertussen? (muren, elektrische apparatuur)

Want daar kan ook een probleem zitten.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
psy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:13:
Je hebt veel te hoge verwachtingen van je TP link routertje. Zelfs met wat betere spullen van Ubiquity haal ik zulke snelheden echt niet.
Ik ben echt een leek als het komt op netwerk, maar ik heb er juist opgelet dat ik een router zou kopen met een snelheid boven de 1gbps. Op de router/modem van KPN haalde ik wel rond de 900 en soms er boven. Is dat apparaat dan beter dan mijn router?

...///...\\\...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
Freeaqingme schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:16:
Op hoe breed staan je kanalen, welke opties heb je als je die van 'auto' afhaalt?
Als ik hem van auto afhaal, heb ik de keuze tussen 20,40,80mhz

...///...\\\...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30
hhhmmm Ok, ik vind 600 mBit netjes draadloos, wat haal je als je het via een netwerkkabel doet ? Dan weet je of je router het niet aan kan of alleen het Wlan gedeelte

Trouwens, de 1,6 gbit op 5 ghz en 600mbit op 2,4 "bereiken" ze door alle aparte radio's bij elkaar op te tellen. 3 radio's met elk +/- 600 mbit levert die 1,6 gbit op.. zo "liegen" vrijwel alle fabrikanten

[ Voor 38% gewijzigd door MacIsCool op 30-11-2021 14:24 ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
Marc H schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:20:
Wat voor wifi ontvanger gebruik je? Afstand tot de router? obstakels ertussen? (muren, elektrische apparatuur)

Want daar kan ook een probleem zitten.
In mijn huiskamer komt glasvezel binnen en mijn router staat ook in de huiskamer. Dus geen obstakels.
Ik doe de tests op mijn pc via WiFi en op mijn s21 ultra.

[ Voor 7% gewijzigd door iFluX op 30-11-2021 14:32 ]

...///...\\\...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:28
Zit je niet toevallig 2.4 ghz aangesloten? Die is max 600.
Transmitpower staat op high, die zou ik op low zetten, of hooguit middle.
Als iemand vlakbij zit te schreeuwen versta je hem ook niet. Hoe lager de transmitpower, hoe hoger de mogelijke snelheid vaak.

Overigens, 600 of 900 merk je echt geen verschil, of je moet een downloadserver oid hebben maar voor regulier gebruik, internetten, youtube, netflix, tv of iets dergelijks, merk je daar niks van.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
Ora et Labora schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:25:
Zit je niet toevallig 2.4 ghz aangesloten? Die is max 600.
Transmitpower staat op high, die zou ik op low zetten, of hooguit middle.
Als iemand vlakbij zit te schreeuwen versta je hem ook niet. Hoe lager de transmitpower, hoe hoger de mogelijke snelheid vaak.

Overigens, 600 of 900 merk je echt geen verschil, of je moet een downloadserver oid hebben maar voor regulier gebruik, internetten, youtube, netflix, tv of iets dergelijks, merk je daar niks van.
2.4 staat helemaal uit omdat ik daar op niet hoger kom dan 80mbit.

...///...\\\...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:35
@iFluX
Heeft met verschillende factoren te maken. Met welk device probeer je boven de 600Mbit met 5Ghz te bereiken?

PS je wifi wachtwoord is zichtbaar op de foto, misschien even weghalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Er zijn weinig tot geen consumenten routers die 1Gbit tussen de provider en je interne netwerk kunnen routeren, zeker niet in de lagere prijsklassen. Dat is de eerste bottleneck. Wat ik zo vind is de Wan-Lan max Throughput van deze router 930 Mbit.

Daarna komt de snelheid van de router zelf in beeld. Des te meer services, apps, oid je draait op de router, des te minder snelheid je vaak overhoudt. Als laatste heb je dan nog de vertragende factor van wifi. Dat kan aan de router, maar ook zeer zeker aan de kans van je draadloze device zitten.

Je kan een router hebben die dan nog 800Mbit op wifi kan leveren, maar als de wifi module van het draadloze apparaat niet verder komt dan 600Mbit, dan kan je tunen aan je netwerk wat je wil, maar zal je nooit boven die waarde komen.

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 30-11-2021 14:36 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:46
Niets mis met 600mbit op dat routertje. Wat wil je doen waardoor je 1gbps via wifi nodig hebt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Test eens bekabeld, pas dan weet je of het zin heeft om verder te proberen.

KPN gebruikt PPPoE, implementatie daarvan op veel apparaten is niet je van het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48

Flexx

This side up

Volgens mij werkt Wifi op half-duplex, dus dan mag de de 1600Mbps door twee delen. 800Mbps up/ 800Mbps down.
Dan zit je met 600Mbps niet ver van de opgegeven snelheid, zeker neit wanneer je meerdere apparaten hebt verbonden die allemaal een beetje van de data snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Zelf heb ik met Wifi-6 via LAN <-> LAN ook iets van 600 Mb/s gehaald met iPerf. Denk dat veel meer bijna onmogelijk is eigenlijk.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
thunder8 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:30:
Er zijn weinig tot geen consumenten routers die 1Gbit tussen de provider en je interne netwerk kunnen routeren, zeker niet in de lagere prijsklassen. Dat is de eerste bottleneck.

Daarna komt de snelheid van de router zelf in beeld, des te meer services, apps, oid je draait op de router, des te minder snelheid je vaak overhoudt. Als laatste heb je dan nog de vertragende factor van wifi. Dat kan aan de router, maar ook zeer zeker aan de kans van je draadloze device zitten.

Je kan een router hebben die dan nog 800Mbit op wifi kan leveren, maar als de wifi module van het apparaat niet verder komt dan 600Mbit, dan kan je tunen aan je netwerk wat je wil, maar zal je nooit boven die waarde komen.
Op de kpn box 12 haalde ik toch echt deze snelheden via WiFi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmRu65jZYRrW7ifNtvQ0CvrYklE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilIO592iaUg8Z6x8iIRotP9k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ging uit van de specs van de fabrikant, en dacht 1,6gbps moet wel genoeg zijn. Misschien was ik een beetje naïef :/
Ik test de wifi op apparatuur waarvan ik zeker weet dat ze minimaal die snelheid kunnen halen. Pc en s21 ultra.

...///...\\\...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:34:
Test eens bekabeld, pas dan weet je of het zin heeft om verder te proberen.

KPN gebruikt PPPoE, implementatie daarvan op veel apparaten is niet je van het.
Via de netwerkkabel op de pc en xbox series x haal ik rond de 900 up en down. Upload vaak ietsje sneller dan de download.

...///...\\\...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Dat vind ik wel zeer nette waardes van dat KPN kastje hoor. Wat gebruik je voor Wifi adapter in je PC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

iFluX schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:39:
[...]

...

Ik ging uit van de specs van de fabrikant, en dacht 1,6gbps moet wel genoeg zijn. Misschien was ik een beetje naïef :/
Ik test de wifi op apparatuur waarvan ik zeker weet dat ze minimaal die snelheid kunnen halen. Pc en s21 ultra.
Die 1.6Gbit is de interne snelheid waarmee je wifi kan werken zoals ik het zo lees. Dus tussen 2 apparaten binnen je eigen netwerk. Niet de snelheden van buiten naar binnen. Wan-Lan Throughput wordt dat genoemd en die is zeker geen 1.6Gbit. (bron: TP-Link)

Maar de score van 930Mbit is ook zeker niet slecht. Zeker niet gezien de prijsklasse. Nu zal je moeten zoeken waar de beperkende factor zit. Ga met de bedrade PC kijken wat je snelheden zijn. Zijn ze daar goed, dan zit het ergens in je wifi netwerk. Mogelijk dat je wat zaken van auto af moet halen en handmatig moet gaan instellen/tunen. Als je ook bedraad niet boven de 600Mbit komt, dan zit er iets fout in je router of je bekabeling. Je zal stukje bij beetje het probleem moeten isoleren om te achterhalen waar die traagheid vandaan komt. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
iFluX schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:42:
[...]

Via de netwerkkabel op de pc en xbox series x haal ik rond de 900 up en down. Upload vaak ietsje sneller dan de download.
Dan is dat, zeer waarschijnlijk, de max doorvoer van je Internetverbinding (de speedtest die je gebruikt test de snelheid van je Internetverbinding). Wat probeer je precies te bereiken? Is je doen om de hele dag speedtests te draaien, of is er ook een practisch nu? En als je alleen de WiFi snelheid wilt verhogen; waarom heb je dan een router aan je netwerk toegevoegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:48

Louw Post

Cerenas

Wat is de reden geweest om de KPN Box 12 te vervangen voor de TP-Link?

Als de enige reden de wifi was, dan zou ik de TP-Link terugsturen, want die KPN Box 12 heeft erg capabele wifi. Dat ga je met een router van 70€ niet verbeteren ben ik bang. (En de KPN Box heeft wifi 6, wat ook scheelt als je apparaten hebt die dat ondersteunen.)

Als je meer mogelijkheden zoekt, met goede wifi, ben ik bang dat je naar duurdere producten moet gaan kijken.

Rond de 900Mbit up en down is trouwens redelijk normaal voor een 1Gbit verbinding. Veel hoger ga je echt niet halen, ook niet met de duurste apparatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Louw Post op 30-11-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
borft schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:52:
[...]

Dan is dat, zeer waarschijnlijk, de max doorvoer van je Internetverbinding (de speedtest die je gebruikt test de snelheid van je Internetverbinding). Wat probeer je precies te bereiken? Is je doen om de hele dag speedtests te draaien, of is er ook een practisch nu? En als je alleen de WiFi snelheid wilt verhogen; waarom heb je dan een router aan je netwerk toegevoegd?
Wat ik probeer te bereiken is de snelheden op wifi te halen waar voor ik betaal, Rond de 900 mbit draadloos. De kpn box 12 kan het, dan zou dit op mijn eigen hardware ook mogelijk moeten zijn.

...///...\\\...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
Louw Post schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:54:
Wat is de reden geweest om de KPN Box 12 te vervangen voor de TP-Link?

Als de enige reden de wifi was, dan zou ik de TP-Link terugsturen, want die KPN Box 12 heeft erg capabele wifi. Dat ga je met een router van 70€ niet verbeteren ben ik bang. (En de KPN Box heeft wifi 6, wat ook scheelt als je apparaten hebt die dat ondersteunen.)

Als je meer mogelijkheden zoekt, met goede wifi, ben ik bang dat je naar duurdere producten moet gaan kijken.

Rond de 900Mbit up en down is trouwens redelijk normaal voor een 1Gbit verbinding. Veel hoger ga je echt niet halen, ook niet met de duurste apparatuur.
Ik heb al jaren ruzie met de webinterface voor de instellingen voor de box van KPN, ook zijn de instellingen erg beperkt en heb ik graag een optie voor vpn, en ik kan geen storage aansluiten op dat ding van kpn, zodat ik gedownloade films en muziek in huis kan streamen.

Het probleem is die 900 haal ik alleen via WiFi met die box van KPN. Met mijn nieuwe router haal ik rond de 600.

Ik ga inderdaad deze terug sturen en kijken voor een hogere prijsklasse om toch dichterbij de snelheden te komen waarvoor ik betaal.

...///...\\\...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
iFluX schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:06:
[...]

Wat ik probeer te bereiken is de snelheden op wifi te halen waar voor ik betaal, Rond de 900 mbit draadloos. De kpn box 12 kan het, dan zou dit op mijn eigen hardware ook mogelijk moeten zijn.
Hmm, OK, geen reden dus ;) 900 milibit is geen snelheid, maar een hele kleine hoeveelheid data. That said, je bedoelt vast 900 Mbps. Als je je WiFi sneller wilt maken, zou ik kijken naar Access Points, niet naar routers. Voor dat soort snelheiden moet je een AP hebben met minimaal 3x3 antennes (anders zit je max op 866).

Het is me ook niet duidelijk hoe het nu aangesloten is, heb je de WiFi router van KPN er tussenuit gehaald? of heb je nu 2 routers achter elkaar, mogelijk met dubbele NAT en alle ellende van dien?

Haal je bekabeld wel 900Mbps via de TP-Link? Want anders is (zoals al eerder geroepen) de wan-to-lan je bottleneck en niet je WiFi. Je test immers nog steeds de snelheid van je Internetverbinding, niet puur je WiFi.

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 30-11-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:41

sapphire

Die-hard pruts0r

iFluX schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb al jaren ruzie met de webinterface voor de instellingen voor de box van KPN, ook zijn de instellingen erg beperkt en heb ik graag een optie voor vpn, en ik kan geen storage aansluiten op dat ding van kpn, zodat ik gedownloade films en muziek in huis kan streamen.
Koop een NAS en draai een VPN op het device waarvoor dat nodig is :?
Het probleem is die 900 haal ik alleen via WiFi met die box van KPN. Met mijn nieuwe router haal ik rond de 600.

Ik ga inderdaad deze terug sturen en kijken voor een hogere prijsklasse om toch dichterbij de snelheden te komen waarvoor ik betaal.
Maar je gaat de hele dag met je PC/S21/Xbox keihard downloaden dat je persé die 900Mbps wilt halen?

Als je gewoon aan het gamen, streamen en het normaal gebruikt (bv tegelijk) ga je weinig verschil merken tussen 600 of 900Mbit over de wifi. Je maakt het alleen jezelf maar moeilijk door principieel te zijn en perse 900Mbit over Wifi te willen halen met de TP-Link.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De oplossing voor je probleem om de snelheid te halen waar je voor betaald is heel simpel. Neem een goedkoper abonnement, bespaar je geld en je bereikt je doel. Bijkomend voordeel in de dagelijkse praktijk merk je het verschil niet. Er zijn maar heel erg weinig servers die jouw dedicated een 1Gb verbinding geven.
Ik snap dat dit niet is wat je wilt horen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:29
Indrukwekkend die 800mbit, wifi6 doet meer dan ik dacht

Wil je dat met een eigen router halen dan moet je een wifi6 router halen, bv
pricewatch: ASUS RT-AX86U

Op korte afstand icm een wifi6 client die snel genoeg is zou die 929mbit moeten halen

code:
1
Peak 802.11AX performance: 929.7Mbps (at 15 feet)

https://www.tomsguide.com/reviews/asus-rt-ax86u

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2021 15:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
iFluX schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:12:
[...]

Je kan natuurlijk ook beide gebruiken wanneer je externe opslag aan je netwerk wil koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:55:
Indrukwekkend die 800mbit, wifi6 doet meer dan ik dacht

Wil je dat met een eigen router halen dan moet je een wifi6 router halen, bv
pricewatch: ASUS RT-AX86U

Op korte afstand icm een wifi6 client die snel genoeg is zou die 929mbit moeten halen

code:
1
Peak 802.11AX performance: 929.7Mbps (at 15 feet)

https://www.tomsguide.com/reviews/asus-rt-ax86u
Ik was zelf ook al aan het kijken voor een andere, Die Asus staat er ook tussen.
Welke van deze zou dan de beste optie zijn is dan de vraag haha
https://tweakers.net/pric...;1570214;1281275;1733058/

...///...\\\...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:29
Het zit allemaal zo rond de 850, ligt natuurlijk ook aan client en veel routers gebruiken dezeflde chipset

De beste hangt van veel factoren, wua snelheid lijkt de netgear ax8 /rax80 /rax45 en de tplink die ik noemde wel rap met ong 850 mbit

Maar je moet echt reviews zoeken, niet alleen naar specs kijken. Smallnetbuilder is top site

https://www.smallnetbuilder.com/

https://www.smallnetbuild...reviewed?showall=&start=1

https://nl.hardware.info/...st-testresultaten-80211ax

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2021 16:36 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:35
corporalnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:28:
@iFluX
Heeft met verschillende factoren te maken. Met welk device probeer je boven de 600Mbit met 5Ghz te bereiken?

PS je wifi wachtwoord is zichtbaar op de foto, misschien even weghalen :)
@iFluX Je wachtwoord staat nog steeds online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFluX

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Topicstarter
corporalnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:27:
[...]

@iFluX Je wachtwoord staat nog steeds online.
Thanks, maar dit is een random gegenereerd pwd. Er staatal een nieuwe op.

Ondertussen heb ik de https://tweakers.net/pric...s-rt-ax86u/specificaties/ gekocht en deze word morgen bezorgd.

Als het goed is dan moet ik daar wel tevreden mee zijn.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

...///...\\\...

Pagina: 1