Toon posts:

[@home] Route Add Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik heb een Route Add Probleem, en ik kan niet echt exact hetzelfde probleem in de search vinden.

Het probleem:

Ik heb @home met 2 IP's. Deze 2 IP's zijn echt compleet verschillend. Ook de subnetmask, en de gateway zijn anders.

Ik heb een hub aan de kabelmodem, en daaraan 2 PC's hangen.
Ik wil via de hub bestanden van de ene naar de andere PC sturen en vice versa, op de snelheid van de NIC's/Hub. Wat in dit geval 10 Mbit is omdat 1 van de NIC's maar 10 mbit is. De andere NIC en de hub zijn 10/100.
Ik wil gewoon op de ene PC een FTP server draaien, en dan vanaf de andere PC inloggen en files up/downloaden.

Het probleem is dat dat maar met 16 KB/sec wil lukken maximaal. De upload van @home dus. Ik heb de helpdesk van @home gebeld en die vond het erg vreemd, omdat het niet over de gateway zou moeten gaan, ook al zijn de IP's, gateway en subnet van de 2 PC's compleet verschillend. Het zou ook volgens hem direct over de hub moeten gaan, en niet gebroadcast worden naar de modem en gateway.

Nou heb ik gehoord dat ik met ROUTE ADD een route kan zetten. Zou dit mijn probleem oplossen? Ik heb dus al wel gewoon verbinding met de andere PC, maar maar met 16 KB/sec dus. Dat wil ik 10 Mbit hebben. Over de hub gewoon dus.

Ik snap alleen echt geen reet van dat ROUTE. Kan iemand mij vertellen hoe ik die 10 mbit tussen de PC's krijg? @home heeft al gezegd dat ze me geen ander IP geven zodat ze opvolgend zijn.

De ene machine is een Win2K Pro bak, en de andere is een Win95 bak. Ik schijn op die Win95 bak dus ook nog iets in de autoexec.bat te moeten gooien?

Alvast bedankt. Wie kan mij wat helpen?

Verwijderd

Dit probleem had ik ook. Maar omdat allebei je PC's dus een @home adres hebben gaat je verkeer, denk ik, niet alleen over de hub maar ook echt over het internet.

Ik heb gewoon een server ingericht en m'n clients via DHCP een 192.168.1.x adres laten toewijzen. Dan is je server dus de gateway en gaat het verkeer alleen nog maar over je hub en heb je 10 mbit.

Of er geen makkelijkere manier is weet ik niet maar uit eindelijk kun je natuurlijk ook nog 2 NIC's bijplaatsen en je pc's via die 2 nic's direct in contact zetten, kun je over 100 mbit, nog beter toch ?

P.S. Dat route add werkt alleen om ervoor te zorgen dat als je pc's elkaar helemaal niet zien, je de route uitstippelt, zodat ze elkaar wel kunnen zien. Maar dit commando heeft nix te maken met de snelheid. Als je met 16kbps verkeer kan uitwisselen dan moet het verkeer via je kabelmodem gaan want daar zit dat afgeknepen als je het mij vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan geen server neerzetten, en ik heb geen plaats voor meer NIC's.

Toen de IP's, gateway en subnet gelijk waren (IP's laatste octet opvolgend, de rest echt hetzelfde) ging het wel.

Verwijderd

je ip's moeten wel verschillend zijn maar moeten wel in hetzelfde subnet zitten!!!!

dus als je op 1 pc 192.168.1.1 255.255.255.0 hebt moet de andere pc in 192.168.1.xxx (hier 2t/m 254) met zelfde subnet natuurlijk anders hebbie een router nodig

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 17:12 schreef betweter het volgende:
je ip's moeten wel verschillend zijn maar moeten wel in hetzelfde subnet zitten!!!!

dus als je op 1 pc 192.168.1.1 255.255.255.0 hebt moet de andere pc in 192.168.1.xxx (hier 2t/m 254) met zelfde subnet natuurlijk anders hebbie een router nodig
En die heb ik niet.

Hoe krijg ik dat in software voor elkaar? (de beide Pc's staan niet de hele dag aan. En ze worden regelmatig gereboot. Routertje spelen gaat niet lukken)

Door de nodemove van @home heb ik 2 IP's met allebei 4 verschillende octetten, allebei een andere gateway en allebei een ander subnet. En ze geven me geen aansluitend 2e IP.

Verwijderd

hmmm hub aan je kable modem huh... gaat ook niet werken...

het moet zo zijn:

kabelmodem-----pc met 2 netwerkkaarten----pc

pc met 2 netwerkkaarten waarvan 1 naar je kabelmodem gaat...waarschijnlijk krijgt die dhcp van je isp en gebruik bijv win2000 internet sharing zodat je andere pc ook op internet kan (die ook op dhcp zetten) je pc met 2 netwerkkaarten regelt dan alles

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb al 2 IP's van @home. En 2 PC's die allebei aan en uit gaat de hele dag. Het heeft vroeger gewerkt toen de subnet en gateway gelijk waren. Maar dat is nu dus niet meer.

Verwijderd

als ze op de helpdesk van @home zeggen dat je dan niet via je gateway gaat hebben ze er ook geen kaas van gegeten... het is mogelijk om 2 ipnr uit een andere reeks te krijgen (op hetzelfde fysieke segment) maar dan moet je altijd via je gateway (router van @home)

zijn het vaste nummers of krijg je dhcp?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 17:24 schreef betweter het volgende:
als ze op de helpdesk van @home zeggen dat je dan niet via je gateway gaat hebben ze er ook geen kaas van gegeten... het is mogelijk om 2 ipnr uit een andere reeks te krijgen (op hetzelfde fysieke segment) maar dan moet je altijd via je gateway (router van @home)

zijn het vaste nummers of krijg je dhcp?
@home is DHCP. Maar ik heb ze nu vast want de DHCP is al meer dan een maand morsdood hier.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 21 augustus 2001 18:45 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

@home is DHCP. Maar ik heb ze nu vast want de DHCP is al meer dan een maand morsdood hier.
Dus is je lease inactief. Is zo opgelost.

Verwijderd

Het probleem is de zwaar afwijkende ips.

alles wat buiten je subnetmask valt (bij @home 255.255.252.0) moet hij naar de gateway sturen.

dus als je (voorbeeld): dit hebt
code:
1
2
ip1: 192.168.10.2 subnet: 255.255.255.0 gw: x.x.x.x
ip2: 192.168.44.1 subnet: 255.255.255.0 gw: x.x.x.x

In deze opstelling raggen pakketen voor elkaar altijd via de gateway, omdat het subnet masker zegt dat alleen ips met 3 gelijke getallen aan het begin op hetzelfde subnet liggen.

als we nu:
code:
1
2
ip1: 192.168.10.2 subnet: 255.255.0.0 gw: x.x.x.x
ip2: 192.168.44.1 subnet: 255.255.0.0 gw: x.x.x.x

doen werkt het wel, maar zul je een probleem hebben als je naar de pc van de buren wil; bv: 192.168.31.2 (omdat dat WEL via de gatway moet.)

dus je zou een route kunnen maken van
code:
1
2
PC1: route add ip2 subnet 255.255.255.255 gateway ip2
PC2: route add ip1 subnet 255.255.255.255 gateway ip1

ik denk dat dat wel gaat. maar je moet dat ergens in je routetabel inbakken, want anders werkt ut niet.

Het is een fout van @HOME!!! die moeten dit eigenlijk oplossen. MAAR waarom doe je het eigelijk legaal? pak gewoon een linux doosje met ipmasq! alles opgelost en onbeperkt uitbreiodbaar ipv 3 ip's max
PS: Ik dacht dat hlpdsk alknowing was; bovendien voor een modderator zou ie moeten weten dat ie geen hoi mag zeggen.
PPS: wanner mag ik nou in die #$*&^ huiskamer?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 21:41 schreef Masta-T het volgende:
Het is een fout van @HOME!!! die moeten dit eigenlijk oplossen. MAAR waarom doe je het eigelijk legaal? pak gewoon een linux doosje met ipmasq! alles opgelost en onbeperkt uitbreiodbaar ipv 3 ip's max
PS: Ik dacht dat hlpdsk alknowing was; bovendien voor een modderator zou ie moeten weten dat ie geen hoi mag zeggen.
PPS: wanner mag ik nou in die #$*&^ huiskamer?
Ik doe het legaal omdat ik geen mogelijkheid heb voor een server. Dat heb ik ook pas 20 x gezegd.

PS: Hoi zeggen is niet verboden. Ga de FAQ eens lezen.

PPS: als je jezelf voldoende nuttig hebt gemaakt, en niet eerder.

En ik heb zojuist het e.e.a. geprobeert, maar het lijkt niet te werken.

Als ik typ: route add (ip 1) subnet 255.255.255.255 gateway (ip2), dan krijg ik "onjuist adres subnet"

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:34

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoi HlpDsk,

Er zijn een aantal oplossingen, maar een enkel helpt je uit de brand.

1)
Je kan een VPN verbinding maken tussen de twee PC's, dan heb je een echte verbinding tussen beide PC's, en kan je bij elkaars bestanden.
Echter loopt dit ook via de gateway, dus heb je maar een trage verbinding.

2)
Wat je ook kan doen is elke PC een 2e IP adres geven die beide in het zelfde netmask zitten.
vb: PC1, 192.168.1.1 PC2, 192.168.1.2 en als netmask 255.255.255.0
deze verbinding zal dan niet via de gateway lopen, maar gewoon rechtstreeks via de HUB naar de andere PC, en
dan heb je wel de volledige verbinding

route table is dan per pc:
0.0.0.0 mask 0.0.0.0 gw gateway adres van @home
192.168.1.0 mask 255.255.255.0 gw ip adres van je ethernetkaart (2e IP adres)

3)
Prop er in beide PC's een 2e netwerkkaart in, maar dat had je a gezegd dat je daar geen ruimte voor had.

suc6
CyberJ

Verwijderd

Omdat je zo vriendelijk reageert hlpdsk, heb ik besloten je ook maar te zeggen:

Ga de HOWTO lezen! <- Der zijn een heleboel Netwerk Howto's die uitleggen hoe je routing tables moet aanleggen, al dan niet met een economical settings etc.

En in de faq staat iets in de trand van "Tweakers doen elkaar constant de groeten... bla bla"
Maar een modderator mag natuurlijk alle regels aan zijn laars lappen... nietwaar?

En mijn route commando is misschien niet 100% windows compliant, maar wel in de vorm als je het zou moeten gieten!

check it!

Verwijderd

Trouwens ik heb ook @home - tilburg en geen problemen met DHCP. maar misschien woon je in de reeshof?
Maar heir is DHCP (onder Linux) perfect. geen problemen meer, sinds de eerste week van de change.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:34

Equator

Crew Council

#whisky #barista

HOI.. >:)

Waar gaat het hier nu over :?

Over DHCP in de stad waar je woont, of over het probleem dat HlpDsk heeft. |:(

HlpDsk..
Maak ook een LMHOSTS file in je windows dir aan.
met daar in een statische verwijzing voor elk werkstation.
hoeft de PC geen broadcast te doen, scheelt ook weer.

Laat ook even weten of het werkt, dan kan er een slotje op, en kunnen anderen hierin lezen hoe ze zo'n probleem op kunnen lossen.

Ennuh..welke huiskamer gaat het hier over ??
Lijkt me gezellie.. 8-)

gr
CyberJ

Verwijderd

Je moet geen gateway ofsow hebben (maar als goed is heeft @home dat route add probleem verholpen) maar als je dat wilt doen maak je eerst een tekstbestandje aan op pc1 met daarin:
route add ip pc 2 ip pc 1 dus bv:
route add 123.456.78.90 09.87.654.321

en voor pc 2 het omgekeerde

route add ip pc 1 ip pc 2 dus bv:
route add 09.87.654.321 123.456.78.90

En dan nog veranderen in *.bat en voila !
Als het nie lukt moet je maar ff op icq komen Suc6 :)

edit:

Sorry klein foutje de achterste ip moeten de gateways zijn hoop dat je het nog snapt anders kom ff op icq en stuur me de gegevens door en dan maak ik ze wel voor je aan

Verwijderd

W8 maar ik geef het wel even een schopje 1, 2, 3, schopje :)

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 23:42
route add ip pc 2 ip pc 1 dus bv:
route add 123.456.78.90 09.87.654.321
en voor pc 2 het omgekeerde

route add ip pc 1 ip pc 2 dus bv:
route add 09.87.654.321 123.456.78.90
Dit werkt maar half trouwens. Je kunt elkaar al wel met een normale ping pingen, en als je tracert doet dan zie je ook dat het niet meer via internet gaat.

MAAR je kunt elkaar nog steeds niet ftpen, niet telnetten, niet in games bij elkaar. Je ziet elkaar ook niet in de netwerkomgeving. Dus er is nog steeds iets mis.

Wij hebben hier psies hetzelfde probleem, en komen er maar niet uit.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-04 13:08

collin

Who da man !!

Wat jij wil is alleen mogelijk als beide PC's IP adressen in hetzelfde subnet hebben (als dit niet het geval is, gaat hij gewoon via de router/def. gateway. (van @home in dit geval). Je kan de Win2k bak een 2e statisch IP adres geven, maak hier dan van het IP adres van de win95 bak + 1 en hou het subnet mask gelijk voor dit IP adres aan die van de win95 bak.

Meerdere IP adressen kan je alleen invullen als je een statisch @Home adres hebt ingevuld op de Win2k bak. (Zo niet, kan je dat alsnog doen).

Volgens mij zou dit moeten werken, ook al is het niet helemaal zoals het hoort.

Mijn iRacing profiel

• Flappie
  • Nu online
Illegaal delen werkt lekker veel beter!

• PolarBear
  • Niet online
Op dinsdag 16 oktober 2001 15:49 schreef collin het volgende:
Je kan de Win2k bak een 2e statisch IP adres geven, maak hier dan van het IP adres van de win95 bak + 1 en hou het subnet mask gelijk voor dit IP adres aan die van de win95 bak.
Zijn IP + 1 is waarschijnlijk in gebruik bij iemand anders heel slim omdat te gebruiken. |:(
Op dinsdag 21 augustus 2001 17:15 schreef HlpDsK het volgende:
En ze geven me geen aansluitend 2e IP.
Tja jammer maar echt niet om jouw te pesten. Komt ook maar door een script om nieuwe IP-ranges toe te wijzen.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-04 13:08

collin

Who da man !!

Op dinsdag 16 oktober 2001 21:43 schreef PolarBear het volgende:

[..]

Zijn IP + 1 is waarschijnlijk in gebruik bij iemand anders heel slim omdat te gebruiken. |:(
[..]
Ow ja, de beide PC's zitten in een hub die direct aan het inet hangen he..

Volgens mij is dan de enige optie om op de win95 bak 2000 te installeren en dan beide PC's een extra IP te geven in bijv de 192.168.0.x range (met 255.255.255.0 als snmask)

Of misschien NetBIOS over TCP/IP uitschakelen en dan NetBEUI of IPX installen? kan je niet via TCP/IP direct naar elkaar connecten, maar wel gewoon met windows filesharing..

Mijn iRacing profiel

• CoiLive
YEAH! en we hebben de oplossing!
komt die:

Deze commando's moet je op beide computers uitvoeren:

route add (andere IP) (eigen IP)
arp -s (andere IP) (andere MAC adres)

and no tnx (8>

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
heb hier het zelfde probleem, alleen zitten hier de comps in het zelfde subnet

heb gewoon een batje met opstarten:

mijn ip=212.120.*.*
mn broertje's ip=213.51.*.*

route add 213.51.*.* 212.120.*.*

en bij hem het omgekeerde:
route add 212.120.*.* 213.51.*.*

eerste ip bij route is dus het ip waar je naartoe wilt, tweede is de gateway. als je je eigen comp als gateway gebruikt slaat ie dus de gateway van @home over.

een probleempje hierbij: ik weet niet of dit ook werkt als je op verschillende subnetten zit...

suc6 drmee iig

Maak je eigen poll

• CoiLive
Zie mijn post. Ja die boven die van jou, dan is je probleem meteen opgelost.

• CoiLive
edit:
laat maar

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 21:41 schreef Masta-T het volgende:
Het probleem is de zwaar afwijkende ips.

alles wat buiten je subnetmask valt (bij @home 255.255.252.0) moet hij naar de gateway sturen.

...

dus je zou een route kunnen maken van
code:
1
2
PC1: route add ip2 subnet 255.255.255.255 gateway ip2
PC2: route add ip1 subnet 255.255.255.255 gateway ip1

ik denk dat dat wel gaat. maar je moet dat ergens in je routetabel inbakken, want anders werkt ut niet.

Het is een fout van @HOME!!!
lol je zegt hetzelf al dat dit niet gaat werken... pc1 ziet pc2 niet denk je dan dat ze door een route in te stellen elkaar wel gaan zien... een gateway moet ALTIJD op hetzelfde segment zitten dat ze fysiek naast elkaar staan dat boeit niet.

en een fout van @home? ik denk het niet...(zo hebben ze het netwerk gewoon opgezet) lastig voor de gebruiker zeer zeker...

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 20:29
edit:
la maar

• CoiLive
Ja hoor, lezen jullie de andere reply's wel eens?
YEAH! en we hebben de oplossing!
komt die:
Deze commando's moet je op beide computers uitvoeren:

route add (andere IP) (eigen IP)
arp -s (andere IP) (andere MAC adres)

and no tnx
Er is allang een oplossing, en die werkt helemaal perfect.
Zucht :Z

Verwijderd

even vraagje tussendoor he: het is niet zo dat 2 ip adressen ook 2x de bandbreedte oplevert he? Ik bedoel dus als je het legaal speelt. Zal wel niet, maar just wondering...

• CoiLive
Nee dat klopt. Je houd gewoon je 15 KB/s upload, wat ik trouwens echt klote vind. Anders had ik wel gewoon 2 Ip's genomen

• geintje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04 17:37

geintje

=| zeiken met een glimlach |=

vraag aan HlPdSk :
ik heb zelf @home ( geen klachten werkt prima.
Dat je verschillende IPŽs van @home krijgt is duidelijk.
maar wat ik eigenlijk NIET gelezen heb :welke subnetmask JOUW computers zitten. hier zit ik op 255.255.248.0
zoals velen hiervoor al zeiden : jouw computers zullen pas direct met elkaar communiceren als subnetmask gelijk zal zijn.
zijn ze anders en gaat het nu op deze manier ?
PC1---> HUB --> modem --> @home--> zelfde modem --->zelfde hub---> pc 2 ??? want dat is me nog ff niet duidelijk.
want dit is wat je wilt PC1----> HUB---->pc2 voor FTP/games etc etc.. toch ?

+addition
.. bericht eens GOED gelezen.. antwoord staat er al..
IP == COMPLEET anders ook netmask EN gateways..
ik denk dat jouw probleem == dat beide computers ieder op een ander segment gepatched zitten..
een andee (lees makkelijkere) oplossing dan : beide pjoeters voorzien van 2e netwerkkaart en evt crosslinkkable (of met hub) ziet ik ff niet zo snel..
/addition

________________________Team ColdFusion________________________
#1 DPAD, #1 OGR-27, #2 F@H, #4 RC5, #18 WCG

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Hier staat een stukje over het ROUTE ADD en ARP -s (daar moet het ook mee kunnen):
http://members.ams.chello.nl/r.kemp3/tips/p2p.html

Verder is er een tooltje beschikbaar (homepage) wat de verandering voor je maakt.
De win2k bak kan je route instelling iig gewoon bewaren, bij win95 vervallen ze bij elke reboot en moet je get route commando toevoegen aan de autoexec.bat
Heb je wel op alle 2 de pc's ROUTE add gedaan...??

Wees consequent, maar niet altijd

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Helpdsk zegt 100x dat ie geen servertje kan plaatsen, maar dan koop je toch een broadband router?? Voor paar piek heb je een retesnelle nat-router in een klein stil doosje..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Hier heb je toch ROUTE niet nodig, aangezien het hier op hetzelfde netwerk zit. Hard-coded ARP entrys maken moet het normaal gezien gewoon doen. Als je beide pc's verteld dat het andere ip op hetzelfde netwerk zit, gaan die pakketjes niet naar de gateway gaan.

Is best wel een rare situatie, kennelijk reageert je modem op elk ARP request en gaat alles dus via je modem... :?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hallo ... dit topic is al een half jaar oud, z'n LANetje zal nu wel werken hoor.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.