Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:16
Hopelijk is dit de juiste plaats om onderstaande te plaatsen gezien de link met financien en juridisch. Moet het elders staan hoor ik dat graag.
Het verhaal is lang, maar als jullie informatie missen voeg ik die graag toe. Vast dank voor het lezen en meedenken!

Kort verhaal:
We wonen ruim 10 jaar in een complex met ruim 200 parkeerplaatsen (toen nieuwbouw), voor deze parkeerplaatsen is een eigen elektrische installatie aanwezig. Het stroomverbruik is vanaf het begin erg hoog, diverse experts hebben hier naar gekeken maar er is nooit een sluitende verklaring of oplossing gevonden. Nu heb ik zelf in een ruimte geweest waar de energie aansluit apparatuur hangt en, met hulp, een en ander nagekeken.

Wat blijkt: de stand op onze meter is significant lager dan ons cumulatieve verbruik en er is een andere meter gekoppeld aan ons EAN nummer dan onze meter! Dit betekent dat wij jaren lang betalen voor een ander verbruik dan de stroom die wij afnemen. De meterstanden wijken intussen meer dan 1,0 mln kWh af, dit betekent ruim 100k euro! Welke stappen moeten / kunnen we nemen om dit te corrigeren? Naar de toekomst lijkt het logisch om Fudura te informeren over de fout zodat we vanaf nu de juiste rekening krijgen. Echter wat gaan we doen met het verleden?

Lang verhaal:
Sinds de oplevering is er iedere VvE vergadering verbazing over het hoge stroomverbruik van onze parkeergarage. Het verbruik van onze garage is extreem seizoen gebonden, terwijl er geen apparatuur in zit die dit kan verklaren. Verschillende keren is door de bewoners geopperd dat er mogelijk andere verbruikers stroom aftappen of dat we voor de verkeerde meter betalen, dit is door de beheerder altijd afgedaan als onzin. Ook zijn door diverse partijen energie scans uitgevoerd, altijd was de conclusie dat het verbruik op de factuur niet past bij de installaties in de garage, echter is er nooit een oplossing gekomen ook hebben ze ondanks vragen van de bewoners nooit geconstateerd dat de meter onjuist was. We hebben als VvE duizenden euro’s uitgegeven aan energie rapporten, Led lampen en een deel van de verlichting is uitgeschakeld om stroom te besparen (Ik vind intussen mijn auto op de tast…).

Nu zijn we er, niet door de beheerder of een van de partijen die de garage heeft doorgelicht, maar door een (illegale) actie van mij, achter dat we een rekening betalen van een andere meter, dan onze eigen meter. Blijkbaar is bij aanleg al de verkeerde meter gekoppeld aan het verkeerde EAN nummer. De andere meter hoort, na wat onderzoek, bij een andere partij die ook in het complex zit.
Betrokken partijen: Installateur, intussen erg lang geleden. Fudura, leest de meter uit en heeft een fout in het systeem, EAN/Meternummer combi. Stroomleverancier (intussen de 2e in 10 jaar), stuurt maandelijks de verkeerde factuur. VvE beheerder, deze heeft altijd beweerd dat de meter niet fout kon zijn, echter is hiervan weinig vastgelegd. Leden van de VvE, veel frustratie, maar zonder experts kunnen individuele eigenaren niets beginnen, wel zitten er 2 grotere, professionele eigenaren tussen. Uitvoerders energie scans, hebben wel vragen gekregen en gekeken naar het verbruik zij hebben nooit expliciet aangegeven dat de meter goed of fout was. De partij wiens stroom wij betalen (intussen de 3e eigenaar), deze had kunnen (moeten?) zien dat de afrekening te laag was.

Als dit mijn persoonlijke meter was had ik gewoon mijn leverancier gebeld en gemeld dat het verbruik niet klopt en of deze een correctie factuur wil sturen. Hier betreft het echter een grootverbruikersaansluiting en een materieel bedrag wat we teveel betaald hebben. Hoe krijgen we (een deel van) ons teveel betaalde geld terug? We hebben geen contractuele link met de partij die te weinig heeft betaald (formeel weten we niet eens wie dat is). Kunnen we bij de beheerder aankloppen? Die jarenlang heeft beweerd dat alles wel oke was en dat het zeker niet aan de meter zou liggen (waarschijnlijk te weinig vastgelegd voor een aansprakelijkheidsstelling).
Hoe zit het met verjaring? Kunnen we het verschil vanaf het begin terugclaimen of is dit een geval van Bad Luck?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

EAN codes van meters worden wel eens verkeerd geregistreerd en dat kan gewoon hersteld worden.

Je (of de VVE) hebt/heeft in wezen niets te maken met de derde partij die te weinig betaald heeft. De VVE heeft te maken met een leverancier en of netbeheerder. Die laatste zou ik per ommegaande op de hoogte (laten) stellen.

En die VVE ben jij (als eigenaar?) immers ook. Wel is het verstandig om alvast juridische hulp in te roepen. Het gaat immers om een beste som geld.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:00

mark-k

AKA markkNL

Die andere partij moet voor jou geen bal uitmaken lijkt mij, jullie hebben bewijsbaar jaren teveel betaald en moeten worden gecompenseerd. Hoe de leverancier zijn kosten op die andere partij verhaalt zijn jullie geen partij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Dank voor jullie reacties, het is ook mijn vermoeden dat we bij onze energie leverancies moeten aankloppen. Wel is het zo dat deze partij pas 3 jaar aan ons levert. Wij hebben van deze partij slechts 1/3e afgenomen van het totaal teveel betaalde bedrag. Kunnen zij aansprakelijk worden gesteld voor het gehele tekort?

En de partij die teweinig betaald zit natuurlijk bij een andere energieleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:59
Lastig te vergelijken, maar ik heb hetzelfde gehad met een consumentenaansluiting. Denk dat de contractant als allereerste contact moet opnemen met de netbeheerder en om een schouw moet verzoeken - laat je niet afschrikken door eventuele kosten, die vervielen in mijn geval vrij snel toen bleek dat de klacht serieus was. Bij mij duurde het wel 7(!) jaar en bijna net zoveel schouwen voor de juiste meter aan het juiste adres gekoppeld werd en zo bleef.

Weet je toevallig wat jullie juiste meter is? Dat helpt enorm bij het rechtzetten van de betaling.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
driedees schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:04:
Lastig te vergelijken, maar ik heb hetzelfde gehad met een consumentenaansluiting. Denk dat de contractant als allereerste contact moet opnemen met de netbeheerder en om een schouw moet verzoeken - laat je niet afschrikken door eventuele kosten, die vervielen in mijn geval vrij snel toen bleek dat de klacht serieus was. Bij mij duurde het wel 7(!) jaar en bijna net zoveel schouwen voor de juiste meter aan het juiste adres gekoppeld werd en zo bleef.

Weet je toevallig wat jullie juiste meter is? Dat helpt enorm bij het rechtzetten van de betaling.
Ja, ik weet wat het juiste meternummer is en ik weet aan welk EAN nummer dat meternummer nu gekoppeld is. het betreft een directe verwisseling van meters en EAN nummers.

Heb jij uiteindelijk het volledige verschil teruggekregen?

[ Voor 3% gewijzigd door peter13579 op 30-11-2021 14:06 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:55
Fudura is jullie meetVERANTWOORDELIJKE. Die zou ik eens om uitleg vragen.

Daarnaast snap ik niet dat niet de meest logische klap is gedaan:
Kwartier of half uurtje spanning eraf, en kijken wat er bij het meetbedrijf binnen komt. -> verbruik -> verkeerde meter gekoppeld.
Met alle respect: maar de "experts" in het verleden hebben naar mijn mening redelijk geblunderd :X

Met een beetje geluk is Fudura ook de meetverantwoordelijke van de andere EAN, dan kunnen zij dit intern corrigeren. Tot hoever dit teruggaat, geen idee. Veel succes in ieder geval met oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

peter13579 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:03:
Dank voor jullie reacties, het is ook mijn vermoeden dat we bij onze energie leverancies moeten aankloppen. Wel is het zo dat deze partij pas 3 jaar aan ons levert. Wij hebben van deze partij slechts 1/3e afgenomen van het totaal teveel betaalde bedrag. Kunnen zij aansprakelijk worden gesteld voor het gehele tekort?

En de partij die teweinig betaald heeft zit natuurlijk bij een andere energieleverancier.
Ik zou als eerste bij de leverancier aankloppen ja, daar het verhaal uitleggen en dan moet waarschijnlijk een deel verhaald worden op de netbeheerder, die is namelijk aansprakelijk voor het net en de meters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• driedees
Dat is goede info om te hebben! Ik denk dat jullie VVE-beheerder zsm een schouw moet aanvragen bij de netbeheerder, zorgen dat EAN-nummers correct gekoppeld zijn is het belangrijkste. Daarna ga je bij de betreffende leveranciers een correcte factuur opvragen. Mijn advies zou zijn om de klacht/schouwverzoek zo simpel mogelijk te houden - niet beginnen over betalingen en geldteruggave voordat de EAN-administratie op orde is.

Ik heb destijds de facturen simpelweg niet voldaan in overleg met leverancier (7000 euro bijbetalen jaarlijks voor 1 huishouden was zelfs Eneco te gortig), wel maandelijks voorschot voldaan. Uiteindelijk wel correctienota gehad, waardoor er geen vorderingen meer waren op mijn naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:35

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Heb dit ook gehad, maar was gelukkig niet zo lang. Bij mij was de volgende energierekening na de correctie een stuk minder en waren er verder geen gevolgen.

TechTalk voor Nerds: De niet zo slimme meter

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driedees
Probeer zelf bij de schouw te zijn! Ik had te maken met Stedin en die hadden destijds aparte schouwmedewerkers waar goed mee te praten was en tips gaven om bij de juiste digitale balie terecht te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Wanneer de juiste meter is gekoppeld dan is bij de eerst volgende jaar rekening een opgave van - 1mln kwh. Dit krijg je dan toch gewoon gecrediteerd?

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
worldfastest schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:25:
Wanneer de juiste meter is gekoppeld dan is bij de eerst volgende jaar rekening een opgave van - 1mln kwh. Dit krijg je dan toch gewoon gecrediteerd?
Zou het zo simpel zijn?
iets zegt me van niet, maar klinkt wel lekker met de huidige energietarieven... :) Dan leggen we er voor de vorm een zonnepaneel bij en zeggen "zo, lekker zonnig"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

peter13579 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:29:
[...]

Zou het zo simpel zijn?
iets zegt me van niet, maar klinkt wel lekker met de huidige energietarieven... :) Dan leggen we er voor de vorm een zonnepaneel bij en zeggen "zo, lekker zonnig"
Dan eerst ff overstappen naar een extra dure leverancier :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

worldfastest schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:25:
Ik weet niet zeker of "gewoon" crediteren zo makkelijk gedaan is.

Niet alleen tussen VVE en netbeheerder is er een "probleempje".
Kan me voorstellen dat mensen die verhuisd zijn en jarenlang teveel betaald hebben, ook nog iets mogen terugzien van die 100K te gaat terugvloeien naar de VVE. (Afhankelijk van hoe deze rekeningen zijn betaald).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Jeroenneman schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:35:
[...]

Ik weet niet zeker of "gewoon" crediteren zo makkelijk gedaan is.

Niet alleen tussen VVE en netbeheerder is er een "probleempje".
Kan me voorstellen dat mensen die verhuisd zijn en jarenlang teveel betaald hebben, ook nog iets mogen terugzien van die 100K te gaat terugvloeien naar de VVE. (Afhankelijk van hoe deze rekeningen zijn betaald).
nou moet ik wel zeggen dat de VvE over de jaren minder heeft gespaard dan gewenst/nodig, mede door de hoge electra kosten. Daarmee zou het goed zijn om in ieder geval een deel van de "opbrengst" in de VvE te laten. Het merendeel van de parkeerplaatsen heeft nog dezelfde eigenaar als bij oplevering.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
Even nav enkele opmerkingen hierboven:

Er is géén issue met de netbeheerder. De netbeheerder heeft netjes zijn werk gedaan, namelijk kwh's transporteren.
Zoals TS aangaf: het gaat hier om een grootverbruikaansluiting. Dan is de netbeheerder niet verantwoordelijk voor de meting, dat is een geaccrediteerd meetbedrijf, in dit geval Fudura.

Het probleem zit hem vooral in het overstappen van leverancier, dat maakt het complex (en het giga verschil. als het verschil niet zo groot was, was een correctie zo geregeld, nu wordt dat lastiger).

Stap 1:
Bal bij Fudura neerleggen. Zorg dat ze komen schouwen, gooi de hoofdschakelaar uit en toon aan dat de meting die ze nu uitlezen NIET correspondeert met de meting die gefactureerd wordt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Scherp, Fudura dus.

Laat iemand van Fudura eens naar de EAN code op de meter kijken, en de EAN op het contract/de afrekening.

Daarna correctie eisen, dan je leveranciers op de hoogte stellen. creditfacturen en de schade (wettelijke rente) op Fudura verhalen.

Dit gaat een klusje worden.

Oh, en aanvullend: onthou: de VVE, dat ben je zelf -samen met anderen-. De beheerder is niet de baas van de VVE, is niet de baas van het gebouw, dat is de VVE (en dus jij ook). De beheerder werkt voor de VVE en legt verantwoording af aan de VVE. Die beheerder kan je dus gewoon een opdracht geven. Of, als de beheerder daadwerkelijk verzaakt heeft, aansprakelijk stellen.

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 30-11-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
teacher schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:26:
Scherp, Fudura dus.

Laat iemand van Fudura eens naar de EAN code op de meter kijken, en de EAN op het contract/de afrekening.

Daarna correctie eisen, dan je leveranciers op de hoogte stellen. creditfacturen en de schade (wettelijke rente) op Fudura verhalen.

Dit gaat een klusje worden.

Oh, en aanvullend: onthou: de VVE, dat ben je zelf -samen met anderen-. De beheerder is niet de baas van de VVE, is niet de baas van het gebouw, dat is de VVE (en dus jij ook). De beheerder werkt voor de VVE en legt verantwoording af aan de VVE. Die beheerder kan je dus gewoon een opdracht geven. Of, als de beheerder daadwerkelijk verzaakt heeft, aansprakelijk stellen.
Dank voor het advies. De fout zit inderdaad bij Fudura in de administratie, maar of zij daarmee verantwoordelijk zijn voor het tekort? Wij betalen hen een paar honderd euro, het verschil gaat over veel meer!

Per saldo hebben wij te veel aan onze energie leverancier betaald (door een fout van Fudura)
Onze energie leverancier heeft te veel stroom ingekocht en aan de netbeheerder geleverd? (door diezelfde fout)
Ook hebben we onterechte belastingen en millieu heffingen betaald aan onze leveranciers welke deze hebben afgedragen aan de overheid....

In een perfecte wereld krijgen we een correctie met terugwerkende kracht en wordt bij de andere partij het tekort in rekening gebracht. Iedereen betaald wat geleverd is per saldo is de balans 0. Maarja, we leven niet in een perfecte wereld... :|

Moeten wij dan bij de (historische) leveranciers claimen? Bij Fudura, die in de levering geen partij is? Of bij de netbeheerder?

[ Voor 10% gewijzigd door peter13579 op 30-11-2021 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

peter13579 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:22:
[...]

De fout zit inderdaad bij Fudura in de administratie, maar of zij daarmee verantwoordelijk zijn voor het tekort? Wij betalen hen een paar honderd euro, het verschil gaat over veel meer!
Het doet er niet toe wat jij hen betaalt. De fout is daar gemaakt. Leg de bal bij hun neer en laat hun maar uitvogelen hoe ze dat met de energieleveranciers gaan oplossen. Zolang jullie aan het einde van het verhaal je geld maar krijgen en de rest is bedrijfsrisico voor hun. Moeten ze hun werk maar goed doen (en daar zijn ze ongetwijfeld ook voor verzekerd).

Heeft de VVE een rechtsbijstandsverzekering? Misschien daar eens aankloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Stap 1 is Fudura bij de meter krijgen en ze hun fout laten inzien en herstellen.
They had one job...

Als je die brug over bent kan je verder. In de tussentijd zou ik (als vve) juridisch advies inwinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
Als je denkt dat de zaken niet kloppen dan de netbeheerder langs laten komen en het spul laten eiken, de netbeheerder zal zien dat het nr niet klopt.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2021 17:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:49:
Als je denkt dat de zaken niet kloppen dan de netbeheerder langs laten komen en het spul laten eiken, de netbeheerder zal zien dat het nr niet klopt.
Wat wil je hiermee bereiken?

De netbeheerder heeft geen rol hier, bij grootzakelijke aansluiting is de meter niet van de netbeheerder maar van meetdienst zoals Fudura.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janos73
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 02:16
Nog even een tip, als je een grootverbruikaansluiting hebt betekend dat minimaal > 3 x 80A

Dat is echt heel veel voor een garage, wij hebben voor onze VvE (3 liften plus verlichting) 3 x 80A aansluitingen, echter de lift vraagt maar 20A (piek) en willen terug naar 3 x 63A of 3 x 50A scheelt honderden EUR per jaar vastrecht

Ben je ook van de meetdienst af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Janos73 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:05:
Nog even een tip, als je een grootverbruikaansluiting hebt betekend dat minimaal > 3 x 80A

Dat is echt heel veel voor een garage, wij hebben voor onze VvE (3 liften plus verlichting) 3 x 80A aansluitingen, echter de lift vraagt maar 20A (piek) en willen terug naar 3 x 63A of 3 x 50A scheelt honderden EUR per jaar vastrecht

Ben je ook van de meetdienst af
Dank voor je tip. Wij zitten nu op 3x250A, wat natuurlijk veel te veel is. Ik zag op de meetgegevens een piek staan van 27 kva, volgens mij komt dat overeen met 3x70A. Zou inderdaad fijn zijn als we van de grootverbruikers toeslag af kunnen. We willen deze aanpassing als stap 2 doen, anders loopt alles door elkaar. Laat ze eerst de oude meterstand corrigeren....

De relatief hoge piek belasting heeft te maken met een grote afzuig installatie die in werking treedt bij brand. ( Of 1x per jaar om te testen)

[ Voor 8% gewijzigd door peter13579 op 01-12-2021 07:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

peter13579 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:27:
[...]

Dank voor je tip. Wij zitten nu op 3x250A, wat natuurlijk veel te veel is. Ik zag op de meetgegevens een piek staan van 27 kva, volgens mij komt dat overeen met 3x70A. Zou inderdaad fijn zijn als we van de grootverbruikers toeslag af kunnen. We willen deze aanpassing als stap 2 doen, anders loopt alles door elkaar. Laat ze eerst de oude meterstand corrigeren....
27kW = 3x 40 A
Indien het vermogen keurig is verdeeld over de 3 fase en er geen sprake is van blindstroom.

3x 250A is dan wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Part schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:35:
[...]

27kW = 3x 40 A
Indien het vermogen keurig is verdeeld over de 3 fase en er geen sprake is van blindstroom.

3x 250A is dan wel erg veel.
Dank je wel, ik ga hier nog even uitzoeken wat de precieze getallen zijn. Die heb ik eerder deze week gezien, volgens mij was het 3x70A, maar laat ik weten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ga eerst het ene regelen!

100k+ is belangrijker dan nu je vastrecht, lijkt mij althans.

Je moet niet aankomen met;
"Wij krijgen nog 100k+ door jullie toedoen"
"O ja verander ook even de aansluiting"

1 ding tegelijkertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als je een afzuiginstallatie hebt, dan is 3x250A echt niet veel (te veel). Die installatie alleen heeft bij (200 plekken) zo een afzekering van > 3x100 (in dit geval zal wel 3x160A zijn). Punt is: de kans dat het op een 3x80 aansluiting gaat werken is vrij klein.

Daarnaast is de ruimte die je zo het hele jaar door hebt leuk voor oplaadpunten (in de nabije toekomst).

In plaats van je aansluiting verlichten kan je wel je gecontracteerd vermogen verlagen (wel oppassen als je structureel meer gaat gebruiken), daarvoor moet je wel bij de netbeheerder zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:42
Er zijn 100k aan teveel gemaakte kosten, en onduidelijkheid over welke partijen nou precies waarvoor verantwoordelijk zijn. Ik vraag me sterk af of je als VVE niet liever een advocaat in de arm neemt voor een paar duizend euro, zodat je zeker weet dat eea goed afgehandeld wordt. Er zullen vast wel advocaten zijn die regelmatig met energie-gerelateerde zaken te maken krijgen en die precies weten hoe je zoiets het beste oplost.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

peter13579 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:27:
[...]

De relatief hoge piek belasting heeft te maken met een grote afzuig installatie die in werking treedt bij brand. ( Of 1x per jaar om te testen)
Als je evt naar de 3x80A kan, kan je idd gewoon bij de normale netbeheerder terecht voor een kleinzakelijke aansluiting:
bijvoorbeeld: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen

Maar ik denk dat je de 2 zaken even los moet zien, en eerst de huidige ellende op moet lossen voordat je weer gaat veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2021 12:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GreatDictator schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:06:
Er zijn 100k aan teveel gemaakte kosten, en onduidelijkheid over welke partijen nou precies waarvoor verantwoordelijk zijn. Ik vraag me sterk af of je als VVE niet liever een advocaat in de arm neemt voor een paar duizend euro, zodat je zeker weet dat eea goed afgehandeld wordt. Er zullen vast wel advocaten zijn die regelmatig met energie-gerelateerde zaken te maken krijgen en die precies weten hoe je zoiets het beste oplost.
Ik neem aan dat je als VVE wel over een rechtsbijstandverzekering beschikt. En zo niet dan is een advocaat de logische volgende stap. Voor 100K is dat ruimschoots de moeite waard.

Betekent ook dat een andere VVE “geluk” heeft gehad en 100K te weinig aan een energiebedrijf betaald heeft. Die zullen wel schrikken als het energiebedrijf hun een factuur voor 100K stuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
Dank jullie wel voor alle input. We hebben de stap gezet in de schauw aan te vragen ( hopelijk lukt dat nog voor 2023...)

Ik houd jullie op de hoogte

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• peter13579
Verrassende update: de schauw vindt morgen plaats!

Ik laat jullie weten hoe dit verder loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

peter13579 schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:24:
Verrassende update: de schauw vindt morgen plaats!

Ik laat jullie weten hoe dit verder loopt.
Mooi zo. (y)

oa dit topic laat weer zien, zoals ik zo vaak schrijf dat je bij nieuw bewonen van een woning, altijd moet vragen aan de Netbeheerder, of de meters wel aan dit adres zijn gekoppeld. Gebeurt vaak zat dat dit niet het geval is, en je dus betaalt voor gebruik van een ander.( E1000,- per jaar teveel betalen, is wel erg veel)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 13-12-2021 18:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• peter13579
De man van Enexis was duidelijk: foutje bedankt!

Ze gaan de fout nu aan Fudura doorgeven. De man gaf aan dat een fout als dit vaker voorkomt, meestal niet voor zo'n lange periode....

Ook gaf hij aan dat de verwachting is dat we voor het hele verschil gecompenseerd worden, dat de energie maatschappij dat verplicht is. Echter toen ik door vroeg over het hoe en wat was hij minder zeker.

We krijgen nog een formele bevestiging van zijn bevindingen.

Ook gaf hij aan dat we uit zouden komen met een 3x 63A aansluiting IPV de huidige 3x 160A, eerdere data die we over het piek verbruik hadden ging natuurlijk over de verkeerde aansluiting....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

hoppekee! Dat is wel duidelijk ja. Keep us posted!
Is er ook gecontroleerd of je wel 3x160A is? Want het zou zomaar kunnen zijn dan de hoofdzekeringen al kleiner zijn.

(oh, en misschien kan je je VVE bestuur/beheer even de oren wassen, die hebben deze situatie te lang laten bestaan, terwijl er signalen waren dat het niet klopte).

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 14-12-2021 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
peter13579 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:24:
De man van Enexis was duidelijk: foutje bedankt!

Ze gaan de fout nu aan Fudura doorgeven. De man gaf aan dat een fout als dit vaker voorkomt, meestal niet voor zo'n lange periode....

Ook gaf hij aan dat de verwachting is dat we voor het hele verschil gecompenseerd worden, dat de energie maatschappij dat verplicht is. Echter toen ik door vroeg over het hoe en wat was hij minder zeker.

We krijgen nog een formele bevestiging van zijn bevindingen.

Ook gaf hij aan dat we uit zouden komen met een 3x 63A aansluiting IPV de huidige 3x 160A, eerdere data die we over het piek verbruik hadden ging natuurlijk over de verkeerde aansluiting....
Klamp je niet teveel vast aan uitspraken van diegene die de schOuw ( ;) ) gedaan heeft. Een monteur kan en mag hier helemaal geen uitspraken over doen, mede om verkeerde verwachtingen te scheppen.
Ga er vanuit dat het nog een flink getouwtrek gaat worden (dan kan het alleen meevallen). Een VVE is een rechtspersoon, dan ben je een stuk minder beschermd / heb je minder rechten dan een particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Toevallig heb ik zo m'n tweede VVE bestuur meeting, gebouw met 60 eigenaren, daarom lees ik dit topic, maar wij hebben een rechtsbijstand verzekering, jullie waarschijnlijk ook. Die gelijk inschakelen.

Edit: en ga een andere VVE beheerder zoeken, lijkt me wel duidelijk. Of ze moeten heel nederig hun excuses moeten geven en jullie helpen het geld terug te krijgen (met behulp van die rechtsbijstand).

[ Voor 33% gewijzigd door Quantor op 14-12-2021 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19

Tazzios

..

@Quantor Zolang er nog geen conflict is is het nutteloos op de rechtsbijstand in te schakelen, hooguit meer kans op een conflict en onduidelijkheid.
De Vve Beheerder heeft geen direct belang heeft om dit uit te zoeken en ze worden er ook niet voor betaald. Idem voor rechtsbijstand trouwens die willen ook liever snel afronden i.p.v. hoog bedrag binnen halen. Praktijk is dat je je recht het beste zelf kan halen en dat je ook enig geduld zal moeten hebben.

@Anoniem: 37297 Ik heb zelf ook zoiets gehad; We betaalde als VvE ook de stroomaansluiting van de stadsverwarming. Na contact met Eneco hebben we toen al geld terug ontvangen (7K). Bij ons was het wel zo dat we stroom bij Eneco afnamen en de stadsverwarming ook van Eneco was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tazzios schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:59:
@Quantor Zolang er nog geen conflict is is het nutteloos op de rechtsbijstand in te schakelen, hooguit meer kans op een conflict en onduidelijkheid.
En minder kans dat je nu fouten in de procedure maakt die je later (veel) geld kunnen kosten. Die later ook reden voor de rechtsbijstand kunnen zijn om de zaak te weigeren omdat je je eigen glazen al ingegooid hebt. Praat met de rechtsbijstand, vraag advies, je hoeft niet meteen de hele zaak in hun handen te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
ybos schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:23:
[...]

Klamp je niet teveel vast aan uitspraken van diegene die de schOuw ( ;) ) gedaan heeft. Een monteur kan en mag hier helemaal geen uitspraken over doen, mede om verkeerde verwachtingen te scheppen.
Ga er vanuit dat het nog een flink getouwtrek gaat worden (dan kan het alleen meevallen). Een VVE is een rechtspersoon, dan ben je een stuk minder beschermd / heb je minder rechten dan een particulier.
Wat we van de monteur gevraagd hebben is of we een bevestiging van de fout op mail kunnen krijgen. We begrijpen dat de afwikkeling niet door hem kan worden toegezegd, natuurlijk zullen we dit wel bij Fudura, de netbeheerder en onze (ex) leveranciers aankaarten. Het feit dat dit in 2021 is vastgelegd kan ons mogelijk een beetje helpen om verjaring te voorkomen. We hebben overigens nog niet alle eigenaren in de VVE geinformeerd om verkeerde verwachtingen te voorkomen (ik heb in eerste instantie de groep geinformeerd die tijdens de laatste vergadering de vraag heeft gehad om nogmaals naar het electraverbruik te kijken).

We hebben overigens geen rechtsbijstand in de VvE, wel een optie om juridische hulp in te schakelen. Dat willen we in deze ook zeker doen als een van de partijen lastig gaat doen.

Off topic: Dank voor je spelling correctie, nog nooit heb ik begrepen wanneer iets met OU of AU moet (zelfde voor EI of IJ overigens). Het is dat ze me zat waren op de basisschool, anders had ik daar nu nog steeds gezeten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

@peter13579 is er, na een maandje of twee, ondertussen al schot in de zaak?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peter13579
teacher schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:15:
@peter13579 is er, na een maandje of twee, ondertussen al schot in de zaak?
Dank voor de vraag @teacher .

We hebben herhaaldelijk met Fudura gebeld werd aan gewerkt... Deze week: " oeps de melding is niet goed in het systeem gezet, we gaan er nu mee aan de slag." Dus nog geen nieuws.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:21
peter13579 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:38:
[...]

We hebben herhaaldelijk met Fudura gebeld werd aan gewerkt... Deze week: " oeps de melding is niet goed in het systeem gezet, we gaan er nu mee aan de slag." Dus nog geen nieuws.
Let erop dat dit niet meetelt in je verjaring. Het is niet jouw fout dat zij het niet goed in hun systeem zetten. Zorg dat je nu alvast goed de meldingsdatum gaat opslaan en eventueel een dagboekje met waar en wanneer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
[...]

Dan waagde ik er maar eens een aangetekende brief aan met een formele klacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:23
[...]

Dit gaat nog heel lang zo door.
Bereid je voor op heel veel irritatie en energie die je er in moet gaan steken, en mijn advies; Neem direct juridische hulp. Je zal maar net een ultimatum en/of juiste communicatiemiddel niet correct uitvoeren....
Ga er vooral niet naief in door de mensen op hun woord te geloven. Dit gaat op veel geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
barry86 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Dit gaat nog heel lang zo door.
Bereid je voor op heel veel irritatie en energie die je er in moet gaan steken, en mijn advies; Neem direct juridische hulp. Je zal maar net een ultimatum en/of juiste communicatiemiddel niet correct uitvoeren....
Ga er vooral niet naief in door de mensen op hun woord te geloven. Dit gaat op veel geld
Exact dat. Gewoon direct in gebreke laten stellen en (redelijke) termijn stellen. De brief zo (laten) schrijven dat wanneer men niet binnen redelijke termijn schriftelijk reageert (als ze bellen direct vragen/eisen dat via mail reageren) dat je er dan van uitgaat dat men fout toegeeft.
Dat is niet rechtsgeldig maar geeft vaak wel wat meer druk richting de andere kant.
Maar zeker juridische hulp inschakelen. Desnoods no cure no pay bedrijf. Die zien hier wel brood in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Ik zal binnen de VvE eens overleggen welke stappen we willen nemen. Wie stellen we trouwens in gebreke, we hebben geld tegoed van de energie leveranciers, niet direct van Fudura....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Daarom nu echt juridische hulp inschakelen, fudura is zich op dit moment ook juridisch aan het indekken, daar kan je zeker van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ybos schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:21:
[...]

Maar zeker juridische hulp inschakelen. Desnoods no cure no pay bedrijf. Die zien hier wel brood in.
Advocaten mogen in Nederland niet op no cure no pay basis werken: https://www.advocatenorde.nl/resultaatgerichte-beloning

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
peter13579 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:36:
Ik zal binnen de VvE eens overleggen welke stappen we willen nemen. Wie stellen we trouwens in gebreke, we hebben geld tegoed van de energie leveranciers, niet direct van Fudura....
Je praat hier over >100.000 euro. Waarom niet paar euro investeren in een advocaat die op dit soort zaken het antwoord kan geven?

Gaat immers niet alleen wie je aanschrijft, maar wordt ook zeer belangrijk ook hoe/wat je inhoudelijk neerzet en dossier opbouw. Mocht er toch een stap volgen waar een rechter aan te pas komt wil je wel alles correct hebben doorlopen.
Vergeet ook niet dat de andere partij ook een partij is. Misschien wil deze ook een 2nd opinion, of bewust op rechtzaak aansturen omdat gezien het grote bedrag er een formele uitspraak gewenst is. Dan kun je maar beter vooraf alvast goed voorbereid zijn.

En stel dat je brief terug krijgt met compleet iets anders dan verwacht. Bijvoorbeeld toezegging van 75k krediet/korting op de energie rekening. Dus komende x jaar hoeven jullie geen rekening betalen. Of gewoon jullie brief negeren, dat als je over maandje opbelt voor de status alles vrolijk wordt ontkent.

Moet je dan accepteren, weigeren, onderhandelen, uitlachen... typisch iets wat een expert op juridisch gebied (zeg, een advocaat) je goed kan uitleggen en ondersteunen.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 16-02-2022 09:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:42
peter13579 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:36:
Als je dit niet eens weet is dat des te meer reden om zo snel mogelijk professionele hulp in te schakelen. Anders is de kans groot dat je met lege handen komt te staan.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Dank voor alle adviezen, als het goed is hebben we in maart een VVE vergadering. Dan kunnen we een besluit nemen om juridisch advies in de arm te nemen. Nu is er geen besluit om dat te ondersteunen, ik ga dit wel voorbereiden zodat we in de VvE direct de juiste hulp kunnen inschakelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

@peter13579 Ik ben een tijdje voorzitter geweest van een VVE (maar 16 woningen, dus erg klein), maar gevoelsmatig zou ik zelf niet wachten op de vergadering. Ik zou op korte termijn met het bestuur overleggen wat de mogelijkheden zijn om al eerder juridische hulp in te schakelen. Eventueel (indien mogelijk of noodzakelijk) een briefje uitsturen naar de bewoners om dit aan te kondigen.
Natuurlijk is een goed democratisch werkende VVE een groot goed, maar ik denk dat hier wel enige spoed vereist is gezien de situatie en de mogelijke risico's.

edit, ter aanvulling: als je wacht op de vergadering dan zit je mogelijk weer met dat er offertes aangevraagd moeten worden waar dan weer over gestemd moet worden, of je hebt een bewoner die voorstelt om er eerst nog een dwingende brief aan te wijden. Dat station is al gepasseerd (even los van ingebrekestelling) en ik denk dat je als bestuur dit wel kan uitleggen. Ik denk dat het verstandig is (zoals hier al in het topic is gezegd) dat de juridische messen zo snel mogelijk geslepen worden want de kans lijkt me zeer reëel dat jullie niet zonder slag of stoot in het gelijkgesteld gaan worden (laat staan dat de uitbetaling snel zal gaan plaatsvinden)....

[ Voor 37% gewijzigd door Gitarist op 16-02-2022 12:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

@peter13579 Ik schrik er een beetje van dat jij nu nauwelijks verder bent dan 3 maanden geleden. Je hebt alleen nog maar mondeling contact met de energieleverancier gehad? En nu wil je weer nodeloos een maand wachten op een vergadering die “als het goed is” in maart is. Het voelt nogal passief en afwachtend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peter13579
Allemaal: ik ben zelf minder dan 1% eigenaar van de VvE. Het gaat dus wel om veel geld, maar voor mij persoonlijk valt het mee en moet ik ervoor zorgen dat ik niet meer tijd besteed dan nodig. Er zijn ook 3 professionele partijen eigenaar van een veel groter deel van de garage daarnaast is er een beheerder aangesteld. Ik heb uiteindelijk de oorzaak vastgesteld en het contact met Fudura in gang gezet. Wat mij betreft pakken de partijen die meer dan 1000 euro te winnen hebben nu de handschoen op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

peter13579 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:22:
Allemaal: ik ben zelf minder dan 1% eigenaar van de VvE. Het gaat dus wel om veel geld, maar voor mij persoonlijk valt het mee en moet ik ervoor zorgen dat ik niet meer tijd besteed dan nodig. Er zijn ook 3 professionele partijen eigenaar van een veel groter deel van de garage daarnaast is er een beheerder aangesteld. Ik heb uiteindelijk de oorzaak vastgesteld en het contact met Fudura in gang gezet. Wat mij betreft pakken de partijen die meer dan 1000 euro te winnen hebben nu de handschoen op!
Ja, daar heb je natuurlijk ook helemaal gelijk in. In dat geval zou ik zsm naar een bestuurslid toestappen en de situatie uitleggen en dan hopen dat zij het snel gaan oppakken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• peter13579
Een update, vanaf februari geeft Enexis aan dat we de juiste rekening betalen. Dit lijkt bevestigd te worden door de factuur van de energie leverancier (voorschot februari 4200 euro - werkelijke kosten februari 570 euro) :*) -

Er is ons op korte termijn een rapport beloofd waarin een verrekening van de historie wordt voorgesteld

Overigens ook niets te vroeg dat dit wordt opgelost, want de VvE kon haar betalingsverplichtingen ook niet meer voldoen...

Ps. De factuur van februari heeft de dagtekening 1 april, zou dus ook nog een grap kunnen zijn.... 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door peter13579 op 14-04-2022 10:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Niet vergeten naast de schadeloosstelling de wettelijke rente en onkosten voor gemaakte tijd vergoed te krijgen...

Divide and conquer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Zo dan! dan kan je ook ongeveer uitrekenen wat er terug gaat komen.

Acties:
  • +87 Henk 'm!

• peter13579
Even een laatste update, via de huidige leverancier krijgen we het verschil terug zo lang deze al levert, met de huidige prijzen ruim 60k euro.
Van onze vorige leverancier krijgen we tot 5 jaar de rest terug ( zo'n 10k euro)
Via de netbeheerder krijgen we alles >5 jaar terug. (Ongeveer 70k euro).

Daarmee komt het dus helemaal goed. Ook onze nieuwe energie rekeningen zijn ondanks de hoge stroom prijs binnen de perken.

Dank allemaal voor het mee denken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakersjoost
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:30
Goed om te horen, bedankt voor de update!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
peter13579 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:56:
Even een laatste update, via de huidige leverancier krijgen we het verschil terug zo lang deze al levert, met de huidige prijzen ruim 60k euro.
Van onze vorige leverancier krijgen we tot 5 jaar de rest terug ( zo'n 10k euro)

Daarmee komt het dus helemaal goed. Ook onze nieuwe energie rekeningen zijn ondanks de hoge stroom prijs binnen de perken.

Wow, is serieus geld. Mooie meevaller voor de VVE! Goed om te horen dat het opgelost is, de aanhouder wint!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:21

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Met ( deel van ) de opbrengst hele dak volgooien met zonnepanelen. Dan houd je betaalbare energie

[ Voor 7% gewijzigd door 964C2 op 01-07-2022 11:32 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:23
Maar is dat geld nu dan van de VVE? of nog van de bewoners die structureel teveel betaald hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
964C2 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:26:
Met de opbrengst hele dak volgooien met zonnepanelen. Dan houd je betaalbare energie
Dank voor je tip! Mijn dak ligt echter al vol met zonnepanelen. Het dak van de parkeergarage is mijn eigen achtertuin en daar wil ik geen zonnepanelen in hebben liggen, dit gaat hem dus niet worden....

Wel heb ik een goede andere bestemming: sinds de oplevering lekt de parkeergarage. Omdat onze VvE beheerder de brieven naar de aannemer niet allemaal aangetekend heeft verstuurd (én zij natuurlijk zeggen dat niet alle brieven ontvangen zijn) is onze aanspraak op garantie op lekkages verlopen. Mijn verwachting is dat herstel van de lekkages een veelvoud gaat kosten van het geld wat we nu terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
FunFair schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:30:
Maar is dat geld nu dan van de VVE? of nog van de bewoners die structureel teveel betaald hebben?
Volgens mij van de VvE, iedereen heeft de VvE bijdragen betaald conform overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FunFair schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:30:
Het antwoord is beide, aangezien de bewoners de eigenaar van de vve zijn, die weer eigenaar is van het terug gestorte geld ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:21

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

peter13579 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Dank voor je tip! Mijn dak ligt echter al vol met zonnepanelen. Het dak van de parkeergarage is mijn eigen achtertuin en daar wil ik geen zonnepanelen in hebben liggen, dit gaat hem dus niet worden....

Wel heb ik een goede andere bestemming: sinds de oplevering lekt de parkeergarage. Omdat onze VvE beheerder de brieven naar de aannemer niet allemaal aangetekend heeft verstuurd (én zij natuurlijk zeggen dat niet alle brieven ontvangen zijn) is onze aanspraak op garantie op lekkages verlopen. Mijn verwachting is dat herstel van de lekkages een veelvoud gaat kosten van het geld wat we nu terugkrijgen.
Wellicht nog een juridische actie richting de VVE beheerder, die de boel verkloot heeft qua aansprakelijkheidstelling richting de aannemer van de parkeergarage.
Next case :Y

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 21:44
peter13579 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Volgens mij van de VvE, iedereen heeft de VvE bijdragen betaald conform overeenkomst.
Formeel is de reserve van de VvE ook van de eigenaren en dient het aandeel in de reserves ook opgegeven te worden in de aangifte inkomstenbelasting (Box 3) van deze mensen.

Let hierop nu je zoveel extra geld in reserve hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

peter13579 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Maar hoe zit het met voormalige appartementseigenaren? Misschien wil je geen slapende honden wakker maken maar ik vraag me af of die inderdaad geen rechten meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Nee, die hebben geen rechten meer. Dat draag je over met het appartementsrecht.

@peter13579 fijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:29
[...]

Over ant-climax gesproken zeg. Eindelijk eind goed al goed heb je nog een oud lijk/wond die je nooit echt goed genezen
Nou ben ik benieuwd hoe dit verhaal afloopt.

PS was toevallig hierop gekomen was best interessant

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-05 18:30
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar ik zou de aansluiting niet verkleinen naar kleinverbruiker. Op termijn zal iedereen aan de elektrische auto moeten, dan komt een grootverbruikers aansluiting van pas. Switchen tussen groot en klein kan niet zomaar (zonder hoge kosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

peter13579 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:56:

Dus de VVE krijgt van de huidige en vorige energieleverancier, en van de netbeheerder gezamenlijk 140k terug aan teveel betaalde kosten? :D

Heeft de VVE nog (professionele) juridische druk moeten uitoefenen?, of het gehele traject professioneel laten begeleiden? Of hebben de leveranciers zelf hun fout erkent en de terugbetaling berekend?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door BoerTien op 02-07-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Theo schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:59:
[...]

Dus de VVE krijgt van de huidige en vorige energieleverancier, en van de netbeheerder gezamenlijk 140k terug aan teveel betaalde kosten? :D

Heeft de VVE nog (professionele) juridische druk moeten uitoefenen?, of het gehele traject professioneel laten begeleiden? Of hebben de leveranciers zelf hun fout erkent en de terugbetaling berekend?
Uiteindelijk is het vooral geduld geweest wat we nodig hadden. Juridische druk hebben we niet meer nodig gehad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

* teacher vraagt zich af of, zodra @peter13579 thuiskomt, alle buren elke keer applaudisseren...

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
teacher schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:57:
* teacher vraagt zich af of, zodra @peter13579 thuiskomt, alle buren elke keer applaudisseren...

;)
Wel lekker dat we deze hebben opgelost. Ik heb afgesproken dat er een lekker flesje wijn tegenover staat. ( Heb ik meer aan dan aan applaus) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-05 22:17
teacher schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:04:
Nee, die hebben geen rechten meer. Dat draag je over met het appartementsrecht.
offtopic:
Kan je hier wat meer over uitwijden, desnoods in een DM? Ik zit namelijk in een omgekeerde situatie, waar er een naheffing is gekomen van de energiemaatschappij (aan de VVE), hoewel we al meer dan 4 jaar er niet meer wonen. We krijgen wat tegengestelde informatie of we het geëiste bedrag nu wel of niet moeten betalen.

*knip* liever een eigen topic maken dan dit topic kapen :)

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 05-07-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:24
Popmartijn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Kan je hier wat meer over uitwijden, desnoods in een DM? Ik zit namelijk in een omgekeerde situatie, waar er een naheffing is gekomen van de energiemaatschappij (aan de VVE), hoewel we al meer dan 4 jaar er niet meer wonen. We krijgen wat tegengestelde informatie of we het geëiste bedrag nu wel of niet moeten betalen.
offtopic:
Startpunt: https://www.vverecht.nl/2...acht-van-een-appartement/

Als ik het snel lees neemt de koper alle rechten en plichten over, maar is er een uitzondering voor het lopende boekjaar en het boekjaar voor de verkoop. Neem aan dat dat het geval was toen je het destijds verkocht, en lijkt me dat je dan inderdaad potentieel aansprakelijk kan zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 05-07-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40
Geen jurist, wel een VVE bestuurslid. Ik zou zeggen hoewel de factuur over een voorgaande periode gaat, komt deze nu pas binnen en daarmee ten laste van het huidige boekjaar. De voorgaande jaren zijn al afgesloten en akkoord bevonden. Ook door de ALV.

Wanneer is deze naheffing verstuurd? In principe mag een energiebedrijf ook maximaal twee jaar na 't betalen van de originele rekening deze nog corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-05 09:12
[...]

Ik zou dat geld gebruiken om een fatsoenlijke vve berheerder te zoeken. Dit is toch ook degene die niet echt meehielp met jullie energie probleem? Deze gasten kosten jullie klauwen met geld zo te horen, wat een beunshazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Theo schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:59:
[...]

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de eigenaar van die ANDERE meter inmiddels weer op zijn stoel gekropen is :+

Die moet dan dus in principe 100k bijlappen, daar zou ik het niet zomaar bij laten zitten na zoveel jaren :)

Of zou dit gewoon uit een algemeen potje komen van de betreffende leveranciers?

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 03-07-2022 22:14 ]

Pagina: 1