Toon posts:

80 mm fan werkt niet als heatsink fan!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn FOP-32 wil ik momenteel gaan vervangen door een 80 mm fan (Coolermaster Fan: TF8-25IM-74, 2500 rpm) simpelweg omdat mijn YS-tech fan teveel herrie maakt.

Dus ik nieuwe BIOS gedownload (WZ versie) waarbij ik dus FAN1 kon wijzigen.
Wat blijkt... :( ....comp boot dus niet met die Coolermaster fan. Orginele FOP-fan er weer op en...hopla..hij deed het weer.

Kenners, waar ligt dit toch aan?

Verwijderd

Je kan ook fan protection uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Enabled, Disabled. Het hielp beide niets!

Ook de optie in BIOS "halt errors: None.", hielp niets. |:(

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je BIOS kijkt hoogstwaarschijnlijk naar het aantal rpm wat je fan draait. Aangezien die nieuwe 80mm CoolerMaster van je geen rpm monitoring heeft zal het BIOS denken dat je fan stuk is. Zoals Vo0 zegt, kun je die fan protection uitzetten in je BIOS en dit is echter gewoon een beveiliging van je mobo dat je CPU niet doorfikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is nu juist het probleem. Met 'die ene optie' kom ik dus geen stap verder.

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Op dinsdag 21 augustus 2001 16:37 schreef Phreak het volgende:
Je BIOS kijkt hoogstwaarschijnlijk naar het aantal rpm wat je fan draait. Aangezien die nieuwe 80mm CoolerMaster van je geen rpm monitoring heeft zal het BIOS denken dat je fan stuk is. Zoals Vo0 zegt, kun je die fan protection uitzetten in je BIOS en dit is echter gewoon een beveiliging van je mobo dat je CPU niet doorfikt :)
dat wilde IK zeggen.. bah ik ijl altijd na.... :)

Aanvulling:
Doe gewoon die ouwe cpu fan aansluiten en sluit die coolerbasterd mbv een normale molex connector(zal der wel aanzitten denk ik maar goed)aan.. altijd max koeling, ok, maar wel effectief.

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Op dinsdag 21 augustus 2001 16:38 schreef Squeek het volgende:
Maar dat is nu juist het probleem. Met 'die ene optie' kom ik dus geen stap verder.
Hmm.. kijk anders ff in je manual van het moederbord of er iets over in staat.
Probeer em ook es gewoon op te starten op default snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Alles nu op standaard gedaan (ook nog ff snel 'gesearched') maar nog steeds niet willen booten met die Coolermaster (80 mm) fan. Anderen Tweakers hadden er overigens niet zoveel problemen mee las ik.....word ik gek?

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

al eerder opgemerkt dor Phreak, maar heeft die nieuwe fan wel drie draden waarvan er eentje voor de RPM fungeert? zo nee dan heb je weinig kans dat ie gaat werken, want dat heeft je mobo nodig om er zeker van te zijn dat je fan draait en je je proc niet wegfikt...

Wat ik ook al eerder zei: sluit gewoon die ouwe fan aan en gebruik em voor een ander doeleinde dan voor je proc, en gebruik die coolermaster gewoon op een molex connector.

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Verwijderd

Topicstarter
Eind goed, al goed.
De Coolermaster zit erop (op Fan1) en alles draait lekker quit.

Waarom het spul het nu wel doet? Anyway Bios nogmaals goed gecheckt en hopla.
't zou wel door het warme weer komen ofzo dat het zo weird verloopt.

Deze topic kan van dus -op slot- / beindigd worden.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op dinsdag 21 augustus 2001 16:56 schreef KNETTER2000 het volgende:

Wat ik ook al eerder zei: sluit gewoon die ouwe fan aan en gebruik em voor een ander doeleinde dan voor je proc, en gebruik die coolermaster gewoon op een molex connector.
Dan is ie toch nog niet van zijn herrie af. Hij wilt die fan UIT zijn kast hebben.

Als je de fan nu helemaal inpakt met tape, zodat ie wel kan draaien en je hem niet hoort 8-)

Geen inspiratie

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 22:23

marco899

Know's what he wants.

Lekker wijf martijn12345

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

kun je 'm niet op ignore zetten in je bios

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 10:22
Gewoon effe testen door de YS wel op de header te laten maar niet op je heatsink te zetten. Wel de coolermaster er natuurlijk en als 't werkt is 't duidelijk wat er aan de hand is. Maar hoe dat dan verder op te lossen???

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

maakt te weinig rpm

zet em dan gewoon aan de voeding en zet je fan monitor uit :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
Hier ff een update:

Jeeeeeemig wat scheelt dat een hoop herrie, m'n comp is nu nagenoeg 'stil', ik hoor nu zelfs m'n voedingsfan boven m'n cooler uit!!!
Helaas zijn m'n temps wel iets omhoog gegaan (idle: 40, stressed: 60) maar dat mag de pret niet drukken. Minder lawaai is toch beter.

Dus ik kan het iedereen (met een TB<1200) aanbevelen om een soortgelijke actie te ondernemen als je niet van herrie houdt. Overigens was die YS-Tech fan niet zo heel erg lawaaierig maar toch.... :)
Pagina: 1