Van vloerstaanders naar de boekenplank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:03

Moofnor

King of my castle

Topicstarter
Ik zoek een?
Boekenplankspeaker

Wat is je budget?
600-900 per paar, met uitschieters

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Na verhuizing en het vervangen van de nodige meubels en apparatuur, mogen ook mijn huidige speakers er aan geloven en moeten ze plaats maken voor iets kleinere alternatieven.

Huidige opzet:
Front: Klipsch F10
Center: Klipsch C20
Surround: Geen, waren oude JBL staanders
Receiver: Denon AVR-1713

De nieuwe speakers moeten plaats krijgen op een (nog te bestellen) tv-meubel. Het huidige ontwerp hiervan heeft onder en boven kastjes, en limiteert dus de vrijheid in zowel diepte als hoogte. De breedte is vrij.
Qua afmetingen houdt ik een diepte van 45cm en hoogte van 75cm aan. Dus de speakers mogen denk ik max 30 diep en iets van 50 hoog zijn.

De center blijft vooralsnog, en heeft geen invloed in de keuze van de speakers nu. Een subwoofer staat vooralsnog niet op de planning. Gebruik is ongeveer 60% muziek, 40% tv en films

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zoek al even naar opties. Ik weet dat ik bas ga inleveren met de stap van staanders naar boekenplank, maar wil wel graag de rest van het geluid naar een hoger niveau tillen. Daarnaast speelt het uiterlijk tegenwoordig ook meer mee. Tot nu toe brengt dit de volgende opties:

Kef Q350 (Niet fantastisch volgens audioscience review, daarentegen wel mooi, en niet duur)
Elac DBR62 (Goed volgens audioscience review)
Focal Chora 806 (Weinig over te vinden, vind ze wel mooi)
B&W 606 s2 (Niet fantastisch volgens audioscience review, wel erg mooi)

Outliers, beide zeer goed, maar een prijsniveau hoger
Kef LS50 meta (blauw :9~ )
Kef R3 (Vrijwel even duur dan de ls50, maar beter?)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik probeer het lijstje compleet te krijgen voor ik opzoek ga naar luistermogelijkheden, dus hoor graag nog alternatieven. Zoals te zien is dit puur op plaatjes en reviews, ik merk dat hoe langer ik zoek, hoe duurder ik uit kom. Vraag 2 is vooral ook een realitycheck, ga ik er linear op vooruit met de duurdere speakers?
Ik wil namelijk graag voorkomen straks met nieuwe speakers met een meh gevoel thuis te zitten omdat de stap vrijwel onmerkbaar klein is.
Als laatste hoor ik graag nog dingen die ik eventueel heb gemist, ga ik behalve laag nog meer dingen missen van de Klipsch? Moeten er nog elfjes hun plasje doen over mijn receiver?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De R3 is duidelijk beter dan de LS50 Meta qua output in het laag. Van de andere modellen die je voorstelt is Focal meestal wel prima. De Elac zou mijn voorkeur hebben boven de Q350. B&W zou ik vermijden, heb nog geen recente (afgelopen 10 jaar) een B&W luidspreker gehoord waarbij ik onder de indruk was van de midrange en treble.

Zou je aanraden om een winkel te vinden waar ze meerdere van deze modellen hebben zodat je ze in dezelfde situatie kan luisteren.

En als antwoord op de vraag of je wat gaat missen t.o.v. je Klipsch. Nee, je gaat er gigantisch op vooruit qua tonale balans ten koste van output in het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
Als je de online reviews wil meenemen in je keuze dan zou je meer moeten lezen dan alleen audioscience.
De B&W bijvoorbeeld komt bij WhatHiFi juist prima uit de bus.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:30:
De R3 is duidelijk beter dan de LS50 Meta qua output in het laag. Van de andere modellen die je voorstelt is Focal meestal wel prima. De Elac zou mijn voorkeur hebben boven de Q350. B&W zou ik vermijden, heb nog geen recente (afgelopen 10 jaar) een B&W luidspreker gehoord waarbij ik onder de indruk was van de midrange en treble.

Zou je aanraden om een winkel te vinden waar ze meerdere van deze modellen hebben zodat je ze in dezelfde situatie kan luisteren.

En als antwoord op de vraag of je wat gaat missen t.o.v. je Klipsch. Nee, je gaat er gigantisch op vooruit qua tonale balans ten koste van output in het laag.
Dank! Ik ben bang dat als ik de R3 hoor, er weinig rationeels meer in mijn keuze zit. Voor wat betreft B&W heb ik hetzelfde idee, jammer dat ze wel mooi uitziende speakers maken ;(

Dan ga ik eens opzoek naar een winkel die de Elac en Focal heeft, met als het kan alsnog de Q350 er naast.

@JukeboxBill Ik kreeg het idee dat ASR nogal wat minder bias heeft dan WhatHifi en vele andere sites die je als eerste in Google tegen komt. Al is meerdere bronnen vergelijk altijd een goed idee.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:33:
Als je de online reviews wil meenemen in je keuze dan zou je meer moeten lezen dan alleen audioscience.
WhatHifi heeft altijd een vooringenomen voorliefde voor Britse merken en wat hun adverteerders voorschotelen. Ze hebben ook wel eens gezegd dat bepaalde duurdere HDMI kabels 'betere kleuren' geven... Bij hun reviews staat niet eens de auteur, je hebt geen idee wie het schrijft of verantwoordelijk is. WhatHifi is zo'n beetje de slechtste bron die je kan gebruiken. Ik zou er alleen heen gaan voor marketing doeleinden, dus nieuwe luidsprekers of audio apparatuur ontdekken bijvoorbeeld.

Ik ga persoonlijk af op prijs, uiterlijk, objectieve metingen én eigen luistersessies. Subjectieve reviews zijn redelijk zinloos bij audio.

Ik zou zekers eens kijken naar de Wharfedale Evo 4.2 of Focal Aria 906 zoals @ErikIrie hieronder aangeeft

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 30-11-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:51
Focal Aria 906 zie ik vandaag bij Doublepoint voor 399/stuk, goeie deal. Dali Opticon 2 mk2 daar nu 449, ook een scherpe prijs. Wharfedale Evo 4.2 kan je ook naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28
Als je in de prijsrange van je genoemde R3 en LS50 gaat kijken,
kijk dan ook eens naar de Dynaudio Evoke 10.
Zeer mooi uitziende speaker, (in 4 kleuren verkrijgbaar) klinkt gigantisch veel beter dan de 600-serie B&W speakers van gelijke afmetingen.. (en dat zeg ik als best wel fan van B&W)
zijn dus wel een stuk duurder dan die B&W, maar kunnen zeer overtuigend laag weergeven, wat je uit dit formaat speakers absoluut niet zou verwachten. Ze gebruiken speciale zelf ontwikkelde woofer-units met zeer grote slag.

Ik heb ze (kort) naast de B&W 600 serie boekenplank speakers gehoord, en die Dynaudio blaast de B&W's finaal weg, zowel qua laagweergave, als qua ruimtelijkheid, positionering, dynamiek en realisme..

Maar vooral zou ik zeggen: ga gewoon eens een paar keer luisteren naar wat sets...
Reviews op review sites kunnen je toch onmogelijk zeggen hoe je ze zelf vind klinken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JukeboxBill schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:33:
WhatHifi is een advertorial, kan je moeilijk serieus nemen. Er zijn genoeg alternatieven die wel goede reviews bieden zoals Sound Stage Network, Erin's Audio Corner en Audioholics. De goede reviewers gebruiken data om hun subjectieve ervaringen te staven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Whathifi idd niet als uitgangspunt nemen.

Heb zelf ook Denon avr2311 icm Klipsch F3, F1 en C20 staan. Puur audio technisch zul je er idd op vooruit gaan ten koste van laag. Bedenk echter ook dat de Audissey van je receiver het eea gaat corrigeren waardoor het toch weer richting de huidige sounds zal gaan. Alleen niet in het laag want wat niet weergegeven kan worden kan niet weergegeven worden ;)
Je zou een sub als aanvulling kunnen gebruiken.

Waar je ook eens naar zou kunnen kijken is de Little One: https://hifi.nl/artikel/2...an-een-vloerstaander.html

Ik heb ze gehoord en ze gaan zeker net zo laag als de F10 die je nu hebt. Maar dan uit een klein doosje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je van vloerstaanders naar boekenplankformaat gaat en geen bas wilt inleveren, dan is de Little/One je beste optie:

https://piratelogic.nl/?p=nl.little.one

Dit is een luidspreker gemaakt op basis van de Motional Feedbank-techniek die Philips in het verleden gebruikte. Het gebrek aan inhoud van de luidspreker wordt gecompenseerd door het feedbackmechanisme, waardoor de luidspreker tot hele lage frequenties weinig demping heeft. Ze worden in Nederland gemaakt en je kunt in Diemen langsgaan om ze te beluisteren.

Ik gebruik deze luidsprekers naast mijn OLED-televisie, ze hebben betere hifi-prestaties en gaan toch diep genoeg dat je geen subwoofer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:51
Klinkt interessant die Little/One, kan me wel voorstellen bij een opstelling waar TS de speakers op een meubel wil plaatsen dat het diepe laag wat risico geeft op resonantie issues. Maar dat geldt voor de andere opties ook in zekere mate, keuze van het meubel lijkt me daar in elk geval wel een factor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

Topicstarter
@stin00, @ErikIrie en @BrainCrash
Dank voor de suggesties, maar ik wil ze eerst luisteren en zonder aanbieding is dat allemaal inderdaad in R3 gebied. Ik probeer eerst de lagere categorie te beluisteren, mocht ik daarna alsnog mijn budget oprekken dan zal ik ze zeker meenemen.

De wharfdale zal ik wel naar kijken, die had ik nog niet eerder gezien!

@The Eagle en @dmantione
Dat lijkt inderdaad een mooi ding! Beetje tussen de huidige selectie en R3/Aria etc. Ik twijfel wel over de actieve speakers, volgens mij heb ik momenteel geen line-out en gebruik wel veelvuldig de HDMI opties van de receiver. Daar moet ik dan iets anders op verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit is hoe ik het doe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CaR-Nzbeoia9oSUr7dwK_o1XkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhRGjC1N0lmkwNI88hh2dGA3.png?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van de situatie wissel ik tussen de koptelefoonuitgang en de AC3-decoder door middel van het mengpaneeltje. De koptelefoonuitgang is de meest praktische uitgang i.v.m. volumeregeling via de afstandsbediening. De AC3-decoder daarentegen heeft alle 6 kanalen beschikbaar en is nuttig voor het geval ik de achterluidsprekers heb aangesloten indien ik surroundgeluid wil hebben.

De AC3-decoder wordt ook gebruikt als ik de installatie als radio gebruik: De optische verbinding tussen de Ultimo 4K en de AC3-decoder zorgt dat het geluid zonder de televisie de luidsprekers kan bereiken, kwestie van de AC3-decoder op het mengpaneel open draaien.

Eventueel kun je in plaats van een AC3-decoder ook een zgn. "HDMI audio extractor" gebruiken, HDMI heeft wat meer bandbreedte dan optisch, wat dat betreft is mijn installatie niet helemaal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Moofnor schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:42:
[...]
Dan ga ik eens opzoek naar een winkel die de Elac en Focal heeft, met als het kan alsnog de Q350 er naast.
Stassen en iEar verkopen beide merken. Verkopen ook Dynaudio en Monitor Audio. Ook merken om eens mee te nemen. Ik was ook wel onder de indruk van Triangle.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

Topicstarter
ErikIrie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:20:
Klinkt interessant die Little/One, kan me wel voorstellen bij een opstelling waar TS de speakers op een meubel wil plaatsen dat het diepe laag wat risico geeft op resonantie issues. Maar dat geldt voor de andere opties ook in zekere mate, keuze van het meubel lijkt me daar in elk geval wel een factor in.
Interessant, het meubel zal hoe dan ook invloed hebben op het geluid. Maar zijn er dan nog opties om dat effect te verlagen? Of is het in dat geval alsnog beter juist een losse subwoofer er bij te zetten en de crossover hoger te zetten?

@dmantione Heldere tekening, zou voor mij inderdaad op iets van een HDMI extractor uit komen. Ik ben er nog niet uit of die opstelling voor mij werkbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb in ieder geval op mijn TV-meubel geen last van resosonantie, het hangt denk ik heel erg af van het meubel en of het hout zich daarvan leent voor trillingen (en wat de eigenfrequentie in dat geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

stin00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:44:
[...]

WhatHifi heeft altijd een vooringenomen voorliefde voor Britse merken en wat hun adverteerders voorschotelen. Ze hebben ook wel eens gezegd dat bepaalde duurdere HDMI kabels 'betere kleuren' geven... Bij hun reviews staat niet eens de auteur, je hebt geen idee wie het schrijft of verantwoordelijk is. WhatHifi is zo'n beetje de slechtste bron die je kan gebruiken. Ik zou er alleen heen gaan voor marketing doeleinden, dus nieuwe luidsprekers of audio apparatuur ontdekken bijvoorbeeld.

Ik ga persoonlijk af op prijs, uiterlijk, objectieve metingen én eigen luistersessies. Subjectieve reviews zijn redelijk zinloos bij audio.

Ik zou zekers eens kijken naar de Wharfedale Evo 4.2 of Focal Aria 906 zoals @ErikIrie hieronder aangeeft
Ik gebruik WH ook alleen ter algemene oriëntatie om daarna weer verder te lezen in diepgaandere reviews elders

Focal vind ik echt een heerlijk geluid voortbrengen

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1