Raspberry pi 4 of anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-05 18:57
Graag zou ik advies willen over de aanschaf van een server(tje)

Ik draai al enige tijd Home assistant op een Raspberry pi 3B. Echter loop ik de laatste tijd keer op keer tegen vastlopers aan. Al diverse sd kaarten verder (met schone installaties, lijkt het probleem niet te zijn), een 2e pi 3B verder (ook het probleem niet), en diverse voedingen verder, lossen het probleem niet op.
Het swap geheugen loopt telkens vol, waarna een crash volgt.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat een pi 3B inmiddels misschien toch te licht is voor het draaien van Home Assistant. Graag wil ik daarom nieuwe, stabiele hardware aanschaffen om Home Assistant te kunnen draaien.
De eerste optie die veel wordt genoemd is een Raspberry pi 4, met 4gb werkgeheugen. Inclusief een ssd kaart kom ik dan ongeveer op 130 euro voor een compleet setje incl voeding, case enz.

Ik zit alleen te twijfelen of dit ook de beste en meest stabiele oplossing is. Kan ik met een budget van rond de 130 a 160 euro voor betere oplossingen kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HA werkt prima op een pi3. Als je aan de limieten daarvan komt heb je mogelijk teveel draaien in je pi, maar dan zou de boel op zich niet moeten crashen.

Een pi4 is momenteel vrij lastig te krijgen, wellicht een tweedehands NUC ofzo als je groter wil?

[ Voor 81% gewijzigd door Boudewijn op 30-11-2021 12:20 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:05
Ik zou eerst eens die sd kaart wegdoen op de pi. Of je nu een pi 3 of 4 gebruikt, met een applicatie die veel schrijft krijg je geheid vroeger of later last.

Kijk eens naar een usb stick of een ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10
Ik draai het hier in een VM op een synology nas (DS920+). Weet ik zeker dat ik geen kaart slijtage heb.
Sowieso waren die kaartje waar HASS op had gestaan onmogelijk nog te formateren. Zelfs een vriend met veel linux kennis lukte dat niet.

Wellicht heb je nog wat overige/oude hardware liggen die je voor zo iets kunt inzetten

[ Voor 15% gewijzigd door SonOfSam op 30-11-2021 12:48 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:03

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik ben maar beginnende in HA-land maar iedereen raadde mij wel aan om gelijk een SDD te nemen want dit zou de performance en levensduur ten goede komen. HA zou er om bekend om staan om gewone SD-kaartjes te verslinden. Daarom ben ik voor de de volgende case met SSD aansluiting gegaan voor mijn PI 4 8GB:
https://www.argon40.com/a...e-for-raspberry-pi-4.html

Vervolgens nog voor 2 tientjes een 128GB Sata SSD met M2 aansluiting van V&A geplukt.

Nu weet ik niet of iets soortgelijks ook beschikbaar is voor een 3 maar wellicht is een oude HDD en SSD die je dan via USB aansluit al een deel van de oplossing.

Ook zoals @SonOfSam al aangeeft; Zijn kaartjes waren onmogelijk te formatteren, dan weet je dat je gewoon aan het eind van levensduur van dat opslagmedium zit....

SD-kaartjes zijn niet gemaakt voor de kleine maar vele schrijfbewegingen van een OS. Even iets in de cache zetten, uit de cache halen, verwijderen en dat nog 1000x op het moment dat je relatief simpele taken uitvoert.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10
Ja precies, en als je de log van HA te keer ziet gaan wanneer je een redelijke uitgebreide install hebt is het bijna beangstigend.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:07
Thin cliënt met ssd van marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
SD kaartjes zijn inderdaad de achilleshiel van een Pi als je veel schrijfacties hebt. Dus daar komen heel veel, vaak vage, problemen vandaan. USB-stick is naar mijn idee maar marginaal beter dus SSD (of eMMC) is de weg.

Een Pi3 is natuurlijk ook niet meer krachtige platform maar zou denk ik nog best prima moeten gaan. Ik heb zelf een pi4 in gebruik en dat werkt voor alle automatisering prima. Alles reageert gewoon direct. Alleen database intensieve taken zoals (veel) grafieken opvragen laat wel even op zich wachten.

Ik ben dus ook wel langzaam aan het overwegen HA op iets anders te gaan draaien. Maar belangrijk punt waarom ik voor de Pi4 koos was toch ook wel stroomverbruik. Bij Thin Clients of NUC's vond (/vind) ik dat toch een aardig doofhof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Boudewijn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:16:
HA werkt prima op een pi3. Als je aan de limieten daarvan komt heb je mogelijk teveel draaien in je pi, maar dan zou de boel op zich niet moeten crashen.

Een pi4 is momenteel vrij lastig te krijgen, wellicht een tweedehands NUC ofzo als je groter wil?
Zeg dat.. ik probeer er al een tijd lang voor een goede prijs te scoren voor HA om dezelfde reden als de OP, helaas weinig geluk.
Zag dat ik deze aanbieding op mydealz net gemist had, echter deze berrybase site heeft vaak wel ineens veel voorraad. Volgens mij shippen ze gewoon naar NL.
Maar goed beetje offtopic gezien dit niet het juiste topic ervoor is ;-)

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik draai (ook bij anderen) een 10 tal odroid C4 en N2+ met emmc opslag geheugen
AUijtdehaag in "SilentScreamer's Home Assistant betrouwbaarheid en snelheid"
Zijn ook erg zuinig in verbruik.

Nog geen enkel probleem mee gehad sinds lange tijd.
Alle crashende pi's zijn vervangen door odroid en ik heb weer rust.
Meestal gewoon een HASSIO image erop en draaien (Maar ubuntu kan ook)

Edit: 2x odroid C2 heb ik wel eens problemen mee gehad, dus sla die maar over.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2021 16:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
Hoe staat bijv onderstaande thin client tegenover een pi4? Deze thin client kost me namelijk minder dan een nieuwe pi4 en lijkt wel een stuk krachtiger te zijn. Zie ik dit goed, of ga ik dan ergens scheef in mijn vergelijking?

Hp Thin Client T630
AMD GX-420GI Radeon R7E
8GB DDR4 geheugen
120GB msata SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Energieverbruik :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een Pi met defaultinstellingen swapt waarschijnlijk veel meer dan nodig is en dat is niet goed voor de performance en niet goed voor je SD. Op zoek naar de vm.swappiness configuratie dus om onnodig swappen uit te zetten.

Normaal heb je geen swap nodig. Je kunt het dus ook gewoon tijdelijk uitzetten (swapon/swapoff) en kijken hoe dat werkt. Als simpele software zo veel geheugen nodig heeft dat hij echt zou moeten gaan swappen, dan deugt er waarschijnlijk iets niet aan die software.

Een SSD aan de USB poort werkt heel prettig, dat is 10 keer zo responsive als zelfs met een duur SD kaartje. Maar dit werkt alleen met een Pi4 (of Pi400), anders is je USB poort te traag. Je zou de Pi dan zelfs als desktopvervanger kunnen gebruiken.

Zelf gebruik ik een Intel Atom server die draait met een soort telefoonoplader als voeding (vergelijkbaar met de voeding van een Raspberry Pi) dus die gebruikt ook maar een paar Watt.

[ Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 30-11-2021 17:45 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
pi4 +/- 4 watt, kom ik op ongeveer 8 euro per jaar
T630 +/- 10 watt, 21 euro per jaar.

Vind ik eigenlijk nog niet zo'n heel schrikbarend verschil.
Pagina: 1