Vrijstaande carport met 6m overspanning: hoe berekenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-03 10:45
Hi,

Er zijn meerdere van deze topics die ik met veel aandacht heb doorgenomen. Ik heb mijn eigen plan opgezet om een carport voor 2 auto's te maken met daaraan nog een schuur voor fietsen e.d.

Bijgaand mijn 'tekening' cq plan met welk materiaal ik ervoor wil gebruiken (en opgezocht wat ik er voor kwijt ben met de huidige prijzen).

Hoe weet ik of de gebruikte balken voldoende zijn om het gewicht te dragen? Ik wil zo min mogelijk inzagen, enkel de dwarsliggers aan 1 kant ligt inzagen om een licht hellend dak te krijgen (paar cm tov voorkant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCpzh1UyfDqoreThwgZwifKVymk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uT3ABXHw8RB1SFspMl0MOmQt.png?f=fotoalbum_large

Vloertje van het schuurtje is niet dragend en wordt enkel cm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
ja die heb ik eerder 'geprobeerd' niet goed wetende waar ik dan naar aan het kijken ben.

Concreet: is een 20x20 sterk genoeg als staander (10x). Is de overspan van 570 met een 20x20x600 de juiste en dan de dwarsliggers. Waar komt het gewicht op terecht, hoeveel helpen schoren etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou je budget een "paar" honderd euro verhogen en een constructeur inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
uit laten rekenen bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 11:54

DataGhost

iPL dev

Minimaal uit laten rekenen ja. Hoe handig je zelf bent met bouwen, geen idee. Maar je wilt dat de carport op z'n plek blijft tijdens een goede herfststorm en dat de boel een maandje later niet in elkaar zakt als er opeens 30cm sneeuw bovenop ligt. Want 10+ kuub sneeuw kan stiekem best wat wegen. Als dat vervolgens als een geheel op je auto's dondert is dat ook zonde natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 30-11-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoutvw
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-04 07:35
Als ik de maten invoer in de tool kom ik op het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sacV1CGrYOGwDD_k8byEPcO21ZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xQUgSbwWQ0pA2z2AgSZI03RS.png?f=user_large
70 x 220 mm (geschaafd) is de maat die heel erg overeen komt met de balken die bij ons de overspan van 6 meter moeten doen. Dit is een Duits pakket bouw geweest wat ook best wat sneeuw moet aan kunnen. Vooral het gewicht van dat soort dingen is niet te onderschatten op die lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@rosetree De afstand tussen de balken is 60cm, het dak is 10 x 60cm = 6mt maar je geeft de schuur en carport 3mt + 6mt = 9mt. Zie ik iets over het hoofd of gaat er iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

arnoutvw schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:06:
[Afbeelding]
70 x 220 mm (geschaafd) is de maat die heel erg overeen komt met de balken die bij ons de overspan van 6 meter moeten doen. Dit is een Duits pakket bouw geweest wat ook best wat sneeuw moet aan kunnen. Vooral het gewicht van dat soort dingen is niet te onderschatten op die lengte.
dat gaat over een balklaag en niet over een balk van de hoofddraag constructie.. die wordt wel wat zwaarder belast, dit is exact waarom we zeer terughoudend moeten zijn met het geven van constructief advies op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
Hippocampus schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:11:
@rosetree De afstand tussen de balken is 60cm, het dak is 10 x 60cm = 6mt maar je geeft de schuur en carport 3mt + 6mt = 9mt. Zie ik iets over het hoofd of gaat er iets fout?
Het dak is 900x500 cm
tekening is niet op maat, dus iets van 17 balken van voor naar achter met 60 hoh afstand
die balken zijn dus 5 meter lang en ik heb ze nu op 63x150 ingetekend, maar die zouden wellicht 70x220 moeten worden

mag ik ze dan wel enkele cm inzagen zodat de totale hoogte niet >300cm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 11:54

DataGhost

iPL dev

Hippocampus schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:11:
Als het geheel op schaal "vierkant" is (lengte en breedte dezelfde schaal), is de totale lengte 11 meter, 6.8 voor de carport en 4.2 voor de schuur. De "60cm" is eigenlijk 85cm tussen de regels, en 115 tussen de middelpunten ervan. Dat lijkt me overigens niet kunnen kloppen als ze 15cm breed zijn. In de tekening zijn ze 30cm breed. De groene schoren zijn 28 breed getekend en de 20x20 staanders zijn getekend als 60x60. Volgens mij is er dus wel meer wat niet helemaal klopt aan deze tekening.
Sowieso is aan de rechter tekening ook wel te zien dat het niet "vierkant" is, de schuur is daar 3 meter lang en 3 meter hoog maar heeft een 1:2-verhouding. Ik zou hier dus niet op bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
en ik bedenk me...de overspan van 570cm doe ik met een balk van 20x20...de overspan naar achter is <300m aangezien er 3 balken over de breedte lopen.
Dan zou ik er dwarsbalk wel 63x15 mogen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Oh, en hou rekening met ballast op je dak. Je wil er misschien panelen opleggen, of sedumdak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:52

Nutral

gamer/hardware freak

In een geval als dit met forse balken van 200x200 zul je eerder een issue hebben met de verbindingen dan het dak zelf. bijv tussen het dak en de staanders, of aan de vloer. Windbelasting kan een probleem zijn bij zwakke verbindingen.

Daarnaast vraag ik me af of er nog regels zijn over brandwerendheid, afhankelijk van de locatie, zou te vinden moeten zijn in het bouwbesluit.

Ik zou mede door aansprakelijkheid het gewoon even laten uitrekenen door een constructeur, waarschijnlijk verdient die zichzelf meteen terug omdat je met je balkafmetingen op specifieke plekken een stuk lichter uit komt.

Een dwarsbalk die op buiging word belast zou idealier hoger moeten zijn dan dat hij breed is (200x70 is sterker dan 120x120 met hetzelfde gewicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
teacher schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:28:
Oh, en hou rekening met ballast op je dak. Je wil er misschien panelen opleggen, of sedumdak?
staat er bij. Underlayment russisch grenen 18mm met daarop folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 13:19
teacher schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:28:
Inderdaad.

Sedum en panelen ca 150kg per m2 aanhouden. Hier voor dakkapel ook zo gedaan. Was prima.
En vergeet geen sneeuwbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rosetree schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:22:
[...]

Het dak is 900x500 cm
tekening is niet op maat, dus iets van 17 balken van voor naar achter met 60 hoh afstand
die balken zijn dus 5 meter lang en ik heb ze nu op 63x150 ingetekend, maar die zouden wellicht 70x220 moeten worden

mag ik ze dan wel enkele cm inzagen zodat de totale hoogte niet >300cm wordt?
die balken zijn misschien wel 5 meter lang maar de overspanning is veel korter.. n.l ongeveer 230cm 63x 150 is al ruim genomen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

rosetree schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:31:
[...]

staat er bij. Underlayment russisch grenen 18mm met daarop folie.
zonnepanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
ja misschien wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
arnoutvw schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:06:
[Afbeelding]
Let wel dat je hier h.o.h. 305 hebt en niet 610. Dus 2x zoveel balken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
Nutral schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:31:
In een geval als dit met forse balken van 200x200 zul je eerder een issue hebben met de verbindingen dan het dak zelf. bijv tussen het dak en de staanders, of aan de vloer. Windbelasting kan een probleem zijn bij zwakke verbindingen.
hoe zou ik het beste en sterkst een 20x20 ligger kunnen verbinden aan 20x20 staander? bouten van 30cm of juist anders?

Zo bijvoorbeeld: ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0QQet5gLy7IuCwwZPrdU49EJxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SwEuyvlw0Icvw1gNtCXdGnB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door rosetree op 30-11-2021 15:08 ]

Pagina: 1