Laptop gekocht voor ESXi, CPU ok BIOS not enabled

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Mijn vraag

Ik heb pas een nieuwe laptop aangeschaft via zo'n zelf samenstellen zaak. I7-11800H / 64Gb RAM / 2 PCIE4 disks. Omdat ik regelmatig met Virtualisatie bezig ben, heb ik deze specs gekozen, zodat ik ook lokaal een testomgeving op kan tuigen. Ik heb onderzoek gedaan naar of de CPU (hardware)virtualisatie ondersteund en op basis daarvan de beslissing genomen.
Nu ben ik zover dat ik een virtuele omgeving wil optuigen en kom ik erachter dat het BIOS/UEFI deze setting niet heeft. Concreet wil ik ESXi 7 in VMware Workstation 16.2 gaan draaien, maar ik loop tegen de foutmelding aan dat VT-x / EPT voor nested virtualisatie aan moet staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2ZefL2H5ZCy5wBxoAx5zRjVl.jpg

Ik heb de leverancier al een bericht gedaan en waar ze voorheen ruim binnen 24 uur reageren, blijft het nu oorverdovend stil.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Had ik mogen verwachten dat dit out-of-the-box zou werken, aangezien de CPU dit wel ondersteund?

PS: Ik wil nog even niet de naam van de leverancier noemen, aangezien ik ze niet in een kwaad daglicht wil stellen en vooralsnog is die naam niet relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door its_Muppet op 30-11-2021 12:06 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Beste antwoord (via its_Muppet op 30-11-2021 17:20)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:29
Ik kom op Internet deze mogelijkheid nog tegens:

https://communities.vmwar...l-VT-x-Issue/td-p/2855709
Run the following command in CMD (open as "Run as Administrator") --- bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

Once the command is executed, reboot the system.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had ik mogen verwachten dat dit out-of-the-box zou werken, aangezien de CPU dit wel ondersteund?
Heel persoonlijk zou ik zeggen: nee.

Jouw use-case en de vereisten hiervoor zijn, wat mij betreft, dusdanig specifiek dat je niet van een willekeurige OEM (of white-label leverancier) kan verwachten dat elke optie voor een CPU aan staat.

Omgedraaid, en dat doe ik op basis van je screenshot; dit type BIOS is/komt bijna blueprinted van Intel af en staat de OEM vrij verder af te configureren voor het betreffende moederbord. En ik kan (nadruk) me voorstellen dat een leverancier misschien niet 100% overtuigd is dat een laptop 24/7/365 voor virtualisatie gekoeld kan blijven en "dus" hebben ze de optie ervoor niet meegenomen.

Ga het gesprek aan met de leverancier; allicht is er een oplossing die wel tot tevredenheid stemt maar niet in het specifieke type laptop wat je nu op tafel hebt liggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 22:21
Misschien dat er een nieuwe bios beschikbaar is, maar zo niet dan heb je pech vrees ik. Heb zelf ook soortgelijke ervaringen met een Clevo laptop. Bios opties zijn daar heel beperkt en geen bios updates beschikbaar. Windows is nooit helemaal stabiel geweest op dat ding. Ik zou zelf nooit meer zo’n zelf-samenstellen-laptop kopen.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 19:19
Je huiswerk is niet compleet geweest je had moeten checken of je moederbord i.c.m Bios + CPU je gewenste opties aan zou kunnen. Nu moet ik wel zeggen dat je dat anno 2021 mag verwachten aangezien de goedkoopste acer laptops dit gewoon kunnen.

Zelf zou ik ook geen genoegen meer nemen met zo’n klassieke BIOS en een UEFI variant verwachten.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Is dit niet iets wat je in VMWare workstation moet configureren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
MAX3400 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:23:
[...]

Jouw use-case en de vereisten hiervoor zijn, wat mij betreft, dusdanig specifiek dat je niet van een willekeurige OEM (of white-label leverancier) kan verwachten dat elke optie voor een CPU aan staat.

Omgedraaid, en dat doe ik op basis van je screenshot; dit type BIOS is/komt bijna blueprinted van Intel af en staat de OEM vrij verder af te configureren voor het betreffende moederbord. En ik kan (nadruk) me voorstellen dat een leverancier misschien niet 100% overtuigd is dat een laptop 24/7/365 voor virtualisatie gekoeld kan blijven en "dus" hebben ze de optie ervoor niet meegenomen.

Ga het gesprek aan met de leverancier; allicht is er een oplossing die wel tot tevredenheid stemt maar niet in het specifieke type laptop wat je nu op tafel hebt liggen.
Is mijn usecase zo vreemd? Ik ben docent op een HBO instelling bij een IT opleiding. Hier maken we veel gebruik van virtualisatie. Mijn usecase wordt ondersteund door VMware zelf, aangezien Workstation (al jaren) een "template" voor een ESXi installatie heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sDaoZXr2ZHDSoIVHmX3rCciN.png

Laptop zal zeker niet als volwaardige ESXi server worden ingezet, dus 24/7/365 is totaal niet aan de orde.
Rolfie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:54:
Is dit niet iets wat je in VMWare workstation moet configureren ?
Afbeeldingslocatie: https://www.informatiweb-pro.net/images/tutoriels/virtualisation/vmware/workstation/parametres-vm/1-hardware/2-virtual-machine-processors.jpg

Kader met settings rechtsonder kan je inderdaad aan-/uit zetten, maar dat moet wel ondersteund worden door de hardware.

[ Voor 63% gewijzigd door its_Muppet op 30-11-2021 14:13 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Begin eens met kijken in je taskmanager of virtualisatie enabled is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2PdC5JrIwt5aZrWKOBjITjg4vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QcsjIFoXYObd0KmCN2Htk5x.jpg?f=fotoalbum_large

Als dat enabled is (wat ik eigenlijk wel vermoed), dan zul je het in de eigenschappen van je VM moeten zoeken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Question Mark schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:03:
Begin eens met kijken in je taskmanager of virtualisatie enabled is.

[Afbeelding]

Als dat enabled is (wat ik eigenlijk wel vermoed), dan zul je het in de eigenschappen van je VM moeten zoeken.
Uiteraard is deze enabled. Daarnaast moest ik in Windows 11 (host) ook Core Isolation uitzetten om VMware Workstation te kunnen draaien.

Ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier. Zij gaan bij hun leverancier navragen of er een BIOS update hiervoor beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 12:54

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Je zal op de leverancier van de bios moeten wachten aangezien je VT-x niet kan activeren en het waarschijnlijk by default uit staat.

Daarna zal je prima ESXi Nested kunnen draaien -> Doe ik ook al sinds het begin dat ESXi ondersteund wordt door VMware Workstation.

Zelfde geldt bv voor Hyper-V Nested onder Hyper-V

Goodluck met het eruit komen met de leverancier.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Ik kom op Internet deze mogelijkheid nog tegens:

https://communities.vmwar...l-VT-x-Issue/td-p/2855709
Run the following command in CMD (open as "Run as Administrator") --- bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

Once the command is executed, reboot the system.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• its_Muppet
You, my friend, are a lifesaver! Dat werkt! Ik ga nu uitzoeken waarom precies. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
its_Muppet schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:51:
[...]

You, my friend, are a lifesaver! Dat werkt! Ik ga nu uitzoeken waarom precies. 8)
Toevallig iets met Device/Credential Guard gedaan? Of HyperV?
MS Defender kan hier volgens mij ook wat mee doen.

Allemaal een soort van hypervisor security layers, die virtualisatie gebruiken.

Maar mooi dat het opgelost is... Veel speel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Rolfie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:08:
[...]

Toevallig iets met Device/Credential Guard gedaan? Of HyperV?
MS Defender kan hier volgens mij ook wat mee doen.

Allemaal een soort van hypervisor security layers, die virtualisatie gebruiken.

Maar mooi dat het opgelost is... Veel speel plezier.
Niets van bovenstaande. Dit is wel de eerste keer dat ik echt met Windows 11 als hoofdOS aan de gang ben en zaken zoals Core Isolation ben ik nog niet eerder mee in aanraking gekomen.

Dit zet me wel aan het denken: Ik was er van overtuigd dat dit een BIOS setting zou zijn en het blijkt software-matig opgelost te kunnen worden. Hoe ben jij aan de oplossing gekomen? Heb je dit in het verleden ook al eens gehad of zo? Wat voor zoekopdracht heb jij gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
its_Muppet schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:17:
[...]

Niets van bovenstaande. Dit is wel de eerste keer dat ik echt met Windows 11 als hoofdOS aan de gang ben en zaken zoals Core Isolation ben ik nog niet eerder mee in aanraking gekomen.

Dit zet me wel aan het denken: Ik was er van overtuigd dat dit een BIOS setting zou zijn en het blijkt software-matig opgelost te kunnen worden. Hoe ben jij aan de oplossing gekomen? Heb je dit in het verleden ook al eens gehad of zo? Wat voor zoekopdracht heb jij gegeven?
Ik weet dat ik tegen iets hiermee aangelopen was icm virtualbox. Daar was dit soort niet op te lossen. Maar ik dacht dat dit wel met VMWare workstation mogelijk was.
Ik had toen in defender wat zitten stoeien en daarna deed virtualbox het niet meer. Sindsdien ben ik er mij wat meer van bewust hierop, dat dit soort punten eigenlijk een soort van virtualisatie doen van je OS.

Daarom even google gebruiken en kwam ik hierop.
Pagina: 1