Webwinkel brengt gratis software in rekening bij retour

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:54
Het komt niet vaak voor maar ik heb voor het eerst een laptop retour gestuurd na het uitpakken omdat hij erg tegenviel in het echt. Nu kreeg ik bij mijn online aankoop een gratis Norton licentie ter waarde van 69 euro zit ineens in het mandje. ik dacht prima ga ik niet gebruiken het zal wel.

Retour aangemeld, verzending gedaan en ondertussen retour verwerkt nu is ineens het laptop bedrag verrekend met de de Norton licentie mag dit eigenlijk? Ik begrijp dat je software niet mag retourneren maar het was ook niet mijn keuze om het te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Als je iets gratis krijgt moet je het toch ook gratis in kunnen leveren?

Anders zou je het ook gratis kunnen krijgen en voor 69 euro het bedrag terug vorderen omdat je het niet gebruikt. Of je koopt een product met 50% korting en brengt het terug bij de winkel en eist de 100% terug.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de webwinkel uit de titel gehaald conform het Shopping Forum beleid.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Ja dat dacht ik ook echter zit het zo: je koopt een laptop voor bijvoorbeeld 1000.- hierbij krijg je een product gratis van 69 euro. Wat de webshop op de achtergrond doet is een factuur aanmaken van 69.- voor het gratis product en 931 voor de laptop zelf dat is creatief boekhouden. Vervolgens kan je de norton die eigenlijk gratis was niet retouren en halen ze dat bedrag van de laptop af echter de laptop kan je niet kopen voor dat bedrag.

Medewerker vind dit de normale gang van zaken.

Ik vind het raar en vraag mij ook af of het klopt in het winkelmandje en ook bij mijn bestelling staat dat het tweede product gratis en op de factuur is dit ineens anders.

[ Voor 20% gewijzigd door FNale op 30-11-2021 11:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 513622

Dit is inderdaad een vies trucje.

Heb je los van de factuur ook een orderbevestiging?

Ik zou gewoon een pittige mail sturen en dreigen met inschakelen van autoriteiten ivm misleiding.

Grote kans dat ze voor dat bedrag geen gedoe willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:11

paQ

Bol legt het zo uit:
https://www.bol.com/nl/nl/i/-/7001+4286017599/

Ik weet overigens niet of het om bol gaat, maar dat maakt niet uit. Het gaat om de wijze van activatie / verzilveren van de 'gratis' software. BCC vindt dat het 85 euro waard is namelijk.

Het lijkt hier een actie te zijn tussen verkoper en Norton, gezien de actie op verschillende merken laptops van toepassing is. Je mag dit niet even zo als korting verrekenen op de laptop zelf natuurlijk. Het is een ander product.

Had je de licentie overigens al wel geactiveerd? (Dan nog vraag ik me af of dat wat uitmaakt, want gratis betekent 0 euro, en niet 69 euro korting op een ander product in je winkelmandje)
Het betreft overigens een abonnement dat het eerste jaar gratis is.

edit:
Als ik als verkoper 69 euro korting zou boeken, dan ben ik wel benieuwd wat er met het BTW bedrag gebeurt. Op cadeaubonnen e.d. mag geen BTW verrekend worden.
M.a.w. als het bedrag 1000 - 69 is op de bon, en je krijgt dan 931 retour, dan is er een BTW verschil van 15 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 30-11-2021 12:15 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Ik heb totaal geen interesse in de licentie en niet geactiveerd.
ik ga maar eens een pittige mail sturen naar de webshop want via de chat kom ik er niet uit.

Ik kom erop terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:07
FNale schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:15:
Ik heb totaal geen interesse in de licentie en niet geactiveerd.
ik ga maar eens een pittige mail sturen naar de webshop want via de chat kom ik er niet uit.

Ik kom erop terug.
Heb dezelfde discussie gevoerd met het *knip* werd via de chat ook niet geholpen. Na lang doorzeuren telefonisch is het doorgezet naar een afdeling die kan controleren of de licentie gebruikt is en is het alsnog terug gestort.

Sindsdien probeer ik deze shop te mijden want de dienstverlening en de vreemde manier van zaken doen met "gratis" producten die op de bon inderdaad in 1x een waarde vertegenwoordigen ben ik niet van gediend...

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 30-11-2021 12:23 . Reden: Ook hinten naar de naam van de webwinkel is niet de bedoeling ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als de zelfde voorwaarden als dit voorbeeld gelden: er wordt expliciet verwezen naar https://support.norton.co...mp%3Btype%3Dreturn_policy

Daar staat dat bij annuleren binnen 60 dagen het geld terug komt. En dat binnen 14 dagen herroepingsrecht geldt. Dus: ongeacht of het waarde heeft zou ik geld terug verwachten. Edit: waarbij je alleen van doen hebt met de verkoper. Niet met Norton. Maar door het benoemen van de voorwaarden kan je je wel beroepen op de dar beschreven rechten.
/IANAL

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 30-11-2021 12:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

BCC zegt dat ze de code in de doos doen.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik raak overtuigd dat het gewoon niet mag, ongeacht of je de GRATIS software activeert of niet. Door de code te verzilveren ga je een overeenkomst aan met Norton, niet met verkoper. Het is een product waar de koper niet specifiek om vraagt / aanvinkt en in zijn mandje legt. Je krijgt het er gewoon bij of je het nou wil of niet.
Je mag prima 69 euro op de factuur zetten daarvoor, maar dan moet je die 69 er ook weer afhalen als korting. Niet de 69 euro als korting verrekenen op de laptop, want dan had je ook 69 euro minder moeten afrekenen in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je bij een betaald artikel een gratis artikel krijgt, splitsen dit soort winkels het totaalbedrag vaak op de factuur. Kost het gratis artikel normaal gesproken 69 euro, dan blijft dat nu ook zo op de factuur staan. Het betaalde artikel komt dan wel voor 69 euro minder op de factuur te staan.

Bij een laptop plus gratis software-pakket wordt het dan dus niet:
- laptop à 1000 euro
- software-pakket à 0 euro
Totaal = 1000 euro

Maar:
- laptop à 931 euro
- software-pakket à 69 euro
Totaal = 1000 euro

Per saldo krijg je het software-pakket daarmee dus gratis. Zo ziet het er in dit geval waarschijnlijk ook ongeveer uit op jouw factuur (even afgezien van de btw). Is een administratief dingetje.

Retourneer je de laptop, dan krijg je in het hypothetische geval hierboven slechts 931 euro terug. Het systeem herkent namelijk alleen dat er een laptop terugkomt, dus wordt ook alleen dat bedrag van de factuur geschrapt en teruggestort.

Maar je wilt uiteraard het totaalbedrag van 1000 euro terug en dus ook het software-pakket retourneren/annuleren. Het probleem hierbij is dat digitale producten vaak niet 'retour' mogen. Maar via de klantenservice is dat in dit soort situaties normaal gesproken alsnog simpel te regelen, tenzij je een medewerker treft die niet bekend is met het bovenstaande proces. Dus probeer het inderdaad gewoon even opnieuw bij een andere medewerker. Dat hoort geen enkel probleem te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:29

DataGhost

iPL dev

paQ schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:42:
BCC zegt dat ze de code in de doos doen.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik raak overtuigd dat het gewoon niet mag, ongeacht of je de GRATIS software activeert of niet. Door de code te verzilveren ga je een overeenkomst aan met Norton, niet met verkoper. Het is een product waar de koper niet specifiek om vraagt / aanvinkt en in zijn mandje legt. Je krijgt het er gewoon bij of je het nou wil of niet.
Je mag prima 69 euro op de factuur zetten daarvoor, maar dan moet je die 69 er ook weer afhalen als korting. Niet de 69 euro als korting verrekenen op de laptop, want dan had je ook 69 euro minder moeten afrekenen in eerste instantie.
Nee, nee, nee, dit is juist goed. Je moet alleen Norton terugsturen en de laptop houden :+ Dan zou je dus 69 euro terug moeten krijgen :p

Maar serieus, achterlijke actie en domme poging van die winkel. Ook digitaal geleverde software valt gewoon onder WKOA, in ieder geval zolang deze nog niet gedownload is (dus niet geleverd is). En verder zijn er natuurlijk zat manieren om te controleren of een eventuele geleverde licentiesleutel gebruikt is of niet en om deze voor de zekerheid in te trekken.

Ik zie in het bestelproces en de actievoorwaarden verder ook geen woord over het afstand doen van je bedenktijd en de onmogelijkheid van retourneren. Ook in hun voorwaarden staat niks wat van toepassing is.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 30-11-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:07
Het is gewoon vreemde koppelverkoop die niet volledig transparant is. Op de pagina van de laptop staat "gratis" Norton en als je de laptop in je winkelmand legt dan krijg je €69,- korting op de laptop en een ongevraagde Norton in je winkelwagen a €69,-

Die laatste is wel te verwijderen maar is mij in eerste instantie ook niet opgevallen. Dat je vervolgens ook niet gemakkelijk jouw geld (€69,-) retour krijgt als je je beklag doet op de chat vind ik echt belabberd.

Mij werd in de chat of aan de telefoon ook nog verteld "Maar meneer u kunt die software gewoon op een andere computer gebruiken", grappenmakers...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

*knip* Dit is niet de plek voor feedback op algemeen beleid.

[ Voor 78% gewijzigd door Yorinn op 30-11-2021 18:13 ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FNale
Dank voor de vele reacties.

Ik moet nog even afwachten op een officiële reactie de kwestie is blijkbaar intern al opgeschaald.
@enigmafan Ik ga zeker nog een shopreview plaatsen don't worry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De uitzondering op retourrecht geldt voor
de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
Ik aan dat TS geen verzegeling verbroken heeft: ofwel de verzegeling zit er nog om, ofwel er was in het geheel geen verzegeling? Dan is de hele discussie dus sowieso snel voorbij.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 30-11-2021 13:31 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

TexMex schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:55:
Als je bij een betaald artikel een gratis artikel krijgt, splitsen dit soort winkels het totaalbedrag vaak op de factuur. Kost het gratis artikel normaal gesproken 69 euro, dan blijft dat nu ook zo op de factuur staan. Het betaalde artikel komt dan wel voor 69 euro minder op de factuur te staan.

Bij een laptop plus gratis software-pakket wordt het dan dus niet:
- laptop à 1000 euro
- software-pakket à 0 euro
Totaal = 1000 euro

Maar:
- laptop à 931 euro
- software-pakket à 69 euro
Totaal = 1000 euro

Per saldo krijg je het software-pakket daarmee dus gratis. Zo ziet het er in dit geval waarschijnlijk ook ongeveer uit op jouw factuur (even afgezien van de btw). Is een administratief dingetje.
toon volledige bericht
Dat is creatief boekhouden.
Als je zegt dat je iets gratis krijgt, dan kost dat 0 euro.

De factuur moet dan zijn:
laptop 1000
software 69
software -69
---------------
1000

edit:
Zo klopt het naar mijn idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOSStLsdIAV3zjzhrN-2nTW9DTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQdeUmkDWZ5wr7BOjFRBQhgL.png?f=fotoalbum_large

Ergo, bij retour 849 terug

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 30-11-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Nee het is een code die ik kan downloaden op de website maar nog niet op de knop gedrukt en ga ik ook niet doen.

@hierboven zo stond het toen ik het bestelde idd (bestellingbevestiging) op de website nog steeds.

Na het leveren is de factuur anders.

[ Voor 43% gewijzigd door FNale op 30-11-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

FNale schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:33:
Nee het is een code die ik kan downloaden op de website maar nog niet op de knop gedrukt en ga ik ook niet doen.

@hierboven zo staat het toen ik het bestelde idd (bestellingbevestiging)
Na het leveren is de factuur anders.
OK. dus die 918 - 69 = 849, werd dan op magische wijze 849 - 69?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

FNale schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:33:
Ah, dan gaat het over de uitzondering
de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding.
Ik neem aan dat die toestemming in de algemene voorwaarden staat of iets dergelijks. Ik ben geen jurist dus ik kan niet beoordelen wat precies "uitdrukkelijk" genoeg is.

Sowieso is creatief boekhouden leuk voor ze, maar als ze zeggen dat iets nul euro kost dan kost het nul euro. Een winkel kan natuurlijk niet achteraf met prijzen gaan schuiven omdat dat ze beter uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Het is zo gegaan even vanuit gaande laptop is 1000 en gratis Norton is 69.

totaal bestelling 1069 - 69 = 1000 te voldoen.

Nu staat de bestelling zo:
Laptop 931 te retourneren
Norton 69 niet te retourneren want digitaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Toevoeging op mijn laatste post: volgens een willekeurige juridische website is echt een expliciet vinkje nodig o.i.d. om afstand te doen van je recht op annulering van een aankoop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:33:
[...]

laptop 1000
software 69
software -69
---------------
1000

edit:

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Zo ziet het er in de winkelwagen uit ja. Maar de factuur komt er heel anders uit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TexMex schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:42:
[...]

Zo ziet het er in de winkelwagen uit ja. Maar de factuur komt er heel anders uit te zien.
FNale schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:40:
Het is zo gegaan even vanuit gaande laptop is 1000 en gratis Norton is 69.

totaal bestelling 1069 - 69 = 1000 te voldoen.

Nu staat de bestelling zo:
Laptop 931 te retourneren
Norton 69 niet te retourneren want digitaal
Dan klopt de factuur gewoon niet, en daarmee de credit ook niet.
BTW technisch klopt het nu volgens mij ook niet meer.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 30-11-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nu ben ik wel benieuwd hoe de factuur er dan uitziet.
bwerg schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:40:
[...]

Ah, dan gaat het over de uitzondering

[...]

Ik neem aan dat die toestemming in de algemene voorwaarden staat of iets dergelijks. Ik ben geen jurist dus ik kan niet beoordelen wat precies "uitdrukkelijk" genoeg is.
Je had zelf al gevonden hoe uitdrukkelijk het moest zijn, maar er staat niets van die strekking in de AV voor zover ik heb kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Overigens snap ik nog wel enigszins waarom winkels dit doen. Genoeg mensen die op deze manier een gratis downloadbaar software-pakket willen scoren en het andere artikel vervolgens weer retourneren. Werkelijk elke maas die je open laat staan, wordt vroeg of laat misbruikt. Door het factuurmatig op te lossen zoals bij @FNale voorkom je dit probleem. Al zijn er natuurlijk genoeg fraaiere manieren om dit regelen.

Hoe dan ook heb je uiteindelijk gewoon de verkeerde medewerker getroffen, vermoed ik. Dat zijn gewoon externe krachten die een paar maandjes voor een of ander massaal uitzendbureau werken en niet altijd goed op de hoogte zijn. Doorgaans wordt dit gewoon direct gecorrigeerd zodra je contact opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TexMex schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:55:
Overigens snap ik nog wel enigszins waarom winkels dit doen. Genoeg mensen die op deze manier een gratis downloadbaar software-pakket willen scoren en het andere artikel vervolgens weer retourneren.
Ware het niet dat ze die software zelf ongevraagd toevoegen, en het dus veel onwaarschijnlijker is dat ze hiermee 'nette' retourrecht-gebruikers treffen dan mensen die expliciet naar misbruik op zoek waren. Ze moeten toch eerst zelf hun zaakjes op orde hebben voordat ze over misbruik door klanten kunnen klagen.
DataGhost schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:53:
Je had zelf al gevonden hoe uitdrukkelijk het moest zijn, maar er staat niets van die strekking in de AV voor zover ik heb kunnen zien.
Dan is de discussie hoe dan ook snel klaar, de factuur is niet eens meer relevant. Gewoon alles retourneren inclusief de softwarelicentie en hoe ze hun boekhouding doen zoeken ze zelf maar uit.

[ Voor 27% gewijzigd door bwerg op 30-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:08
Zomaar automatisch iets in het winkelmandje erbij stoppen mag niet van de ACM. Even los van de vraag of aan de eisen van de wet koop op afstand is voldaan (ik denk van niet) is het los daarvan ook een misleidende handelspraktijk om zomaar een artikel dat niet retour kan in het winkelmandje te stoppen als een consument iets wil bestellen dat wél retour kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:11:
[...]

Ware het niet dat ze die software zelf ongevraagd toevoegen, en het dus veel onwaarschijnlijker is dat ze hiermee 'nette' retourrecht-gebruikers treffen dan mensen die expliciet naar misbruik op zoek waren. Ze moeten toch eerst zelf hun zaakjes op orde hebben voordat ze over misbruik door klanten kunnen klagen.
Niet per se. Dit soort exploits staat vaak binnen minuten op de Peppers van deze wereld, waarna Jan en alleman daar misbruik van maakt. Nu wordt dat factuurmatig heel simpel opgelost. Maar zoals gezegd bestaan daar ook genoeg andere en veel betere manieren voor (bijvoorbeeld de licentie simpelweg ongeldig laten maken), dus ik ben het volkomen met je eens. Zoals het nu geregeld is, is inderdaad ronduit klantonvriendelijk. Het zou überhaupt niet nodig moeten zijn dat je er zelf achteraan moet gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 30-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-06 18:56
Je hebt het product dus gekocht, maar voor 0 euro. Dus 0 euro. Wat hun waarde is dus niet relevant. Ik kan bijvoorbeeld de sims 4 verkopen voor 100000 euro. Ook al koop je deze in voor nog geen tientje. En besluit ik deze weg te geven dan mag dat. Punt is, jij koopt laptop, en zo heb je slimme koppel verkoop want je haalt klanten over om te kopen en je vangt commissie.

Je kan zonder problemen annuleren want je moet expliciet akkoord gaan dat jij te maken hebt met een product dat digitaal geleverd wordt, en daarom jij akkoord gaat met het verliezen van je recht van retour. alleen ja dat hebben ze niet. Want dan wordt het technisch allemaal erg lastig. Dus die paar klanten die zoiets doen ja dat verlies neem je er dan maar bij.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

paQ schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:33:
[...]

laptop 1000
software 69
software -69
---------------
1000

edit:

[Afbeelding]

toon volledige bericht
dan wordt het nog leuker: ik stuur alleen de hardware terug en als je stelt de software te moeten houden: graag 919 - -70 = 989 betalen :+

Edit: ooooooof ik ben dom en dat is al wat je zei. Oeps :X

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 30-11-2021 22:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:05
Dit lijkt mij toch wel een gevalletje dwaling en daarnaast zoals gezegd heb je óók gewoon recht op retour onder WKOA bij digitale goederen.
De webshop geeft hier niet eens expliciet aan dat je afziet van je ontbindingsrecht, laat staan een akkoord dat je het product gelijk gaat gebruiken.
En dan gaat het hier dus eigenlijk om een product die je er gratis bij krijgt.

Tja... morgen maar even bellen zou ik zeggen.
Bij die webshop waar je het over hebt moet je maar net even geluk hebben met de medewerk(ster) bij dit soort iets wat gecompliceerdere problemen, zal ik maar zeggen :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FNale
Kleine update:

Ik zie dat ze het bedrag bij mijn retour al hebben aangepast naar de werkelijke laptop prijs.
Maar nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FNale
En het is klaar de case is zojuist beëindigd.

Winkel geeft het in twee facturen terug blijkbaar was het in de facturatie niet gratis.
Dus ik heb nu een aparte retour gekregen voor het bedrag van de niet gratis Norton en retour laptop minus de kosten Norton.

Ik blijf het een rare constructie vinden maar goed ik heb nu wel mijn totale aankoop bedrag terug.

Daarmee een slotje!

[ Voor 4% gewijzigd door FNale op 06-12-2021 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:39
Dit probleem bij de blauwe webwinkel loopt nog steeds.
Ik bestel een laptop krijg die rare Norton er gratis bij. Maar de factuur van de laptop is 69 euro lager. Is waarschijnlijk met het retourneren geen probleem.
Maar mijn probleem is wel dat ik de laptop kan declareren, en ik dus nu geen goede factuur heb. Klantenservice ja hier niks aan veranderen.

Zeer rare gang van zaken, wordt waarschijnlijk een stap na de geschillencommissies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De actie is er inderdaad nog steeds maar ik heb gezien dat je ook nog een factuur krijgt van de software maar het blijft een vreemde constructie omdat je bij de aankoop de laptop zeg maar ad € 500 koopt met daarbij € 69 voor Norton en dan onderaan ziet dat er € 69 weer onderaan de streep eraf wordt getrokken vanwege actie en op de factuur betaal je voor de laptop € 431 en een aparte factuur van € 69 van Norton waardoor je ook € 500 betaalt terwijl het eigenlijk € 569 had moeten zijn en dan korting eraf ad € 69.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:01
Hier eenzelfde ervaring met de blauwe reus.

Zakelijk een laptop gekocht á €899, Met "gratis" Norton. (niet dat ik de intentie had het te gebruiken, maar ik blijf een Nederlander, gratis is gratis :+ )
Tasje erbij en een muis.

Bij de betaling wordt mooi weergegeven €xxxx - €69, Prima denk ik dan.

Nu blijkt inderdaad ook achteraf dat de laptop en de software beide een losse factuur krijgen, waarbij op de laptop dus een korting van €69 zit verwerkt, en de volgende factuur is er een voor Norton á €69
Betaling/boekhoud technisch geen ramp, maar omdat ik de laptop dus ook veel vervoer is de kans op schade groter.
Stel deze raakt defect en ik moet een factuur overhandigen aan de verzekering gaan ze dus uit van het bedrag excl. die €69.

Verschillende mails gestuurd naar de klantenservice met deze uitleg, maar geen mens daar die überhaupt snapt wat ik bedoel, en blijven maar hameren op het feit "in geval van retour" 8)7 , en dat ze de factuur niet kunnen veranderen.

Volgende keer dus maar Norton verwijderen uit het winkelwagentje bij eenzelfde actie, ook vanwege het feit dat ik hem dus eigenlijk niet gebruik.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 16:32
MaD_co schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:15:

***members only***
Ik weet niet of het de bedoeling is om zo de naam te omzeilen, maar in je MO-tag staat het bol van vermeldingen van de naam van de webwinkel.

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:24
Weltschmerz schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:39:
[...]

Ik weet niet of het de bedoeling is om zo de naam te omzeilen, maar in je MO-tag staat het bol van vermeldingen van de naam van de webwinkel.
Gelukkig wel ja, nu weten we tenminste waar we moeten oppassen. Vreemd beleid hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Is het niet mogelijk om, na aankoop, de niet gebruikte Norton-software te retourneren en €69 terug te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:01
kraanwagen schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:08:
Is het niet mogelijk om, na aankoop, de niet gebruikte Norton-software te retourneren en €69 terug te vragen?
Nee, digitale goederen kunnen niet geretourneerd worden.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zakelijk een laptop gekocht á €899, Met "gratis" Norton. (niet dat ik de intentie had het te gebruiken, maar ik blijf een Nederlander, gratis is gratis :+ )
Tasje erbij en een muis.

Bij de betaling wordt mooi weergegeven €xxxx - €69, Prima denk ik dan.

Nu blijkt inderdaad ook achteraf dat de laptop en de software beide een losse factuur krijgen, waarbij op de laptop dus een korting van €69 zit verwerkt, en de volgende factuur is er een voor Norton á €69
Betaling/boekhoud technisch geen ramp, maar omdat ik de laptop dus ook veel vervoer is de kans op schade groter.
Stel deze raakt defect en ik moet een factuur overhandigen aan de verzekering gaan ze dus uit van het bedrag excl. die €69.

Verschillende mails gestuurd naar de klantenservice met deze uitleg, maar geen mens daar die überhaupt snapt wat ik bedoel, en blijven maar hameren op het feit "in geval van retour" 8)7 , en dat ze de factuur niet kunnen veranderen.

Volgende keer dus maar Norton verwijderen uit het winkelwagentje bij eenzelfde actie, ook vanwege het feit dat ik hem dus eigenlijk niet gebruik.

***members only***
toon volledige bericht
Wat staat er nu op de factuur? Is er een subtotaal voor de laptop waarop de volledige waarde staat, of hebben ze de waarde van de laptop daadwerkelijk 70 euro minder gemaakt?

Uiteindelijk maakt het je verzekering niet uit of het totaalbedrag van je factuur klopt, het gaat om de regel waar de laptop staat. Als daarbij in een losse regel 'Norton Antivirus €-69,-' staat dan is dat duidelijk iets dat los van de laptop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MaD_co schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:09:
[...]

Nee, digitale goederen kunnen niet geretourneerd worden.
Weet je dat zeker?
BW 6:230p
De consument heeft geen recht van ontbinding bij:
[...]
g. de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding.
Hangt er dus van af hoe het een en ander geformuleerd is bij aankoop, maar je mag die software gewoon terugsturen. Ze kunnen bovendien ook gewoon zien of de uitgegeven licentiesleutel gebruikt is of niet en deze kan voor de zekerheid ook ingetrokken worden dus wat mij betreft zou je de software tot sint juttemis moeten kunnen retourneren, maar laten we het houden op de wettelijk bepaalde termijnen. Met hun bijkomende weigering om de factuur aan te passen zou dat bovendien betekenen dat je recht hebt op 69 euro retour. Anders moeten ze je een gecorrigeerde factuur toesturen waarin het bedrag van de laptop wel fatsoenlijk vermeld staat.

Ik had het overigens voor de zekerheid uit m'n winkelwagen geflikkerd voordat ik de aankoop deed, maar goed. Ik wist dat ik het niet ging gebruiken maar toevallig had ik dit topic ook al gezien voor mijn aankoop dus misschien heeft dat invloed gehad in de keuze.

Als ik het bestelproces doorloop staat er een linkje "voorwaarden" waar, na klikken, te zien is dat "Voorwaarden bij digitale producten - Retourneren is niet mogelijk". Er is echter nergens "uitdrukkelijke" voorafgaande toestemming gevraagd of gegeven en er is ook nergens gevraagd om te verklaren afstand te doen van retourrecht. Ik vind dat ze daarmee niet sterk staan. Bovendien is dat zinnetje in tegenspraak met hun algemene voorwaarden, waarin staat dat op digitale inhoud niet op materiële drager geleverd gewoon 30 dagen herroepingsrecht van toepassing is.

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 16-04-2022 15:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je heel vervelend wil doen kun je nu beargumenteren dat je 69 euro te veel hebt betaald. Norton was immers gratis, dus daar ga je niet voor betalen, en voor de laptop hebben ze een factuur van X minus 69 euro gestuurd dus dat is wat je voor de laptop wil betalen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Ik denk dat ik het tot aan de geschillencommissies ga laten komen. Ik geef ze 2 keuzes of een juiste factuur voor wat ik betaald heb voor de laptop of Norton terug in leveren en het geld er van retour :-) wat zou me kans van slagen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Als leek zeg ik: hoge kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bij de geschillencommissie weet je het maar nooit, die kunnen pragmatische uitspraken doen die een rechter niet zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Geschil bij mij is “opgelost” de blauwe webshop heeft de licentie van Norton ingetrokken en dus ook het bedrag daarvan terug gestort. De laptop is nu dus goedkoper voor mij.
Juiste factuur was ook goed geweest :-)
Pagina: 1