Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11 12:14
Dag allen,

Voor ons wordt dit de eerste stap in het verduurzamen van ons huis: het laten plaatsen van zonnepanelen. Omdat ik hier helemaal nieuw in ben, wil ik jullie graag mee laten kijken. Krijgen we de offerte van onze voorkeur, kijkend naar de prijs per Wp, voor een goed bedrag? We hebben te maken met verschillende dakvlakken waardoor er nog verschil zit in het aantal aan te bieden panelen. Ze kunnen het pas definitief beoordelen na een technische schouw, dus kijk niet gek op van de verschillende aantallen panelen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RbdK79h/huis-zonnepanelenplan.jpg
Beschikbare (dak)ruimte
Minimaal 10 panelen, eventueel 12 als het plat dak er bij komt, en 15 als er ook nog 3 onder de dakkapel passen. 5 aparte dakvlakken:
  • dakkapel noord
  • dakkapel zuid
  • boven dakkapel zuid
  • evt. onder dakkapel zuid
  • evt. plat dak.
Om die reden dus SolarEdge-omvormer + -optimizers.
Schaduw
Ja, op het plat dak, een deel van de dag, maar het andere deel van de dag in mijn ogen volop zon. We accepteren dat die panelen, als ze passen, geen 100% rendement zullen opleveren.
Jaarverbruik
Nu ca. 2000 kWh maar gaat veel meer worden door warmtepomp, elektrische auto, op inductie koken etc.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Is 1x35a, wordt verzwaard naar 3x35A (advies van netbeheerder/elektricien bij dit soort apparaten in de toekomst). We zijn op de hoogte van meer vastrecht.
Budget en doel
Had gehoopt rond de 6000 uit te komen, maar het mag meer worden. Doel is namelijk om zo veel mogelijk zonnestroom te produceren mits de panelen wel een substantieel rendement opleveren. Geen probleem om iets terug te leveren aan het net: alles voor droge voeten voor onze kleinkinderen in 2050 :)
Wie gaat het project uitvoeren
We laten alles doen door een bedrijf.
Bijhouden van data
Ik ga geloof ik zelf spelen met de SolarEdge-API en eindelijk in dit huis aan een domoticasysteem knutselen :D
Reeds verkregen offertes
aanbiederaantalWp merk omvormer optimizers verwachte opbrengst totaalbedrag excl. btw prijs / kWh prijs / Wp
110330AEGSolarEdge 3000H HD-WaveS4402920 4900 1,68 1,48
212370REC AlphaSolarEdge 4000H HD-WaveP40140956750 1,65 1,52
315370AEGSolarEdge 4000H HD-WaveP40151467400 1,44 1,33
Regio
midden
Vragen
  • - Ik begrijp dat het de bedoeling is om te overdimensioneren. Een van de partijen legde me uit dat je een omvormer wil die feitelijk iets te weinig vermogen aankan maar met overdimensioneren wel, omdat deze dan 'eerder aanslaat' (heb het datasheet niet bekeken). Klopt dit? Kunnen we toe met de P401/4000HD bij zowel 4000 als 5000 kWH opbrengst?
  • Wat is nu een redelijk bedrag per Wp? Zit je met 1,30 per Wp goed? En moet ik dus offerte nr. 3 z.s.m. accepteren of kan hier nog iets van af?

Beste antwoord (via Tiffanylampje op 30-11-2021 16:42)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Nee overdimensioneren is geen doel. Het is een middel voor kostenoptimalisatie.
'eerder opstarten' is voornamelijk bangmakerij. Een paar minuten eerder een handje watt?
SolarEdge systemen werken daarnaast niet met 'minimale opstartspanning' maar met een vaste string stroom. Die kan /altijd/ gemaakt worden als voldoende optimizers wakker zijn (5 of 7 afhankelijk van model).

Waarom 3x35A, je noemt niets waar dat voor nodig is, echt niet!
Zware gebruiker auto laden is te load-balancen, dus hoef je echt geen megadure aansluiting voor te hebben.

Let je op de belastingbeperkingen van de dakkapellen? Die trekken vaak net aan als je gaat schroeven, niet als je gaat werken met ballast.

Ik zie panelen op schuin dak, en plat dak... 2 richtingen dus? Daarvoor is SE niet strikt noodzakelijk.

Al je offertes zijn erg pittig in prijs... Ik zou geen van deze aanraden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:49
Je huidige offertes zijn erg duur. Daarnaast zie ik niet in waarom je per se solar edge zou moeten. 5 dakvlakken met een zeer beperkt aantal panelen gaat ook met solaredge problemen geven. Al zie ik het zelf als 2 dakvlakken, je hebt 1 richting met 2 hellingen, het schuine dak en de platte dakvlakken. Dat kan prima op een serie omvormer met 2 MPPTs. Heb je een verlies schema van solaredge designer van de bedrijven gekregen?

Een verzwaring naar 3x35A is ook nergens voor nodig, dat kost je voor het vast recht heel veel extra ten opzichte van 3x25A. Wat prima kan als de fase goed verdeeld worden.

Ook moet je serieus nadenken of je panelen op een dakkapel wilt, deze zijn niet berekend op het toevoegen van een permanente belasting. Sommigen hier vinden het geen probleem en schroeven de constructie vast op de dakkapel zonder balast. Anderen durven het risico niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dat_Doc op 30-11-2021 11:11 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Nee overdimensioneren is geen doel. Het is een middel voor kostenoptimalisatie.
'eerder opstarten' is voornamelijk bangmakerij. Een paar minuten eerder een handje watt?
SolarEdge systemen werken daarnaast niet met 'minimale opstartspanning' maar met een vaste string stroom. Die kan /altijd/ gemaakt worden als voldoende optimizers wakker zijn (5 of 7 afhankelijk van model).

Waarom 3x35A, je noemt niets waar dat voor nodig is, echt niet!
Zware gebruiker auto laden is te load-balancen, dus hoef je echt geen megadure aansluiting voor te hebben.

Let je op de belastingbeperkingen van de dakkapellen? Die trekken vaak net aan als je gaat schroeven, niet als je gaat werken met ballast.

Ik zie panelen op schuin dak, en plat dak... 2 richtingen dus? Daarvoor is SE niet strikt noodzakelijk.

Al je offertes zijn erg pittig in prijs... Ik zou geen van deze aanraden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Probeer ook rekening te houden met de afstand tot de rand, ten aanzien van de hoogte van het paneel, op de dakkapel.
AUijtdehaag in "Advies voor zelf aanleggen 10kWp aan zonnepanelen"

Heb zelf bij de buren panelen gelegd op dual betonvoeten.
Die waaien niet weg.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2021 11:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tiffanylampje
Ik snap dat de afstand tot de dakranden een dingetje wordt, vandaar dat het definitieve aantal ook pas na de schouw bepaald kan worden. De panelen worden door alle aanbieders ballastvrij op de dakkapellen gelegd. Ik heb gecontroleerd bij de dakkkapellenboer of dat kan en dat mag dus.

Wat betreft prijs: hoe veel euro per Wp zou wel redelijk zijn voor deze panelen? Zelf leggen is echt geen optie.

Misschien goed om toch 3x25A eerst te doen, dan kunnen we altijd nog naar 3x35A als dat echt zou moeten. Ik lieg niet dat dit werkelijk is wat de netbeheerder adviseert (gevalletje 'Wij van WC-Eend'?).

• Ronald
De achtergrond uit dat advies voor 3x35A is dat mensen niet nadenken over hoe ze stroom verbruiken.

Door dat wel te doen kun je dus die 600 per jaar extra uitsparen. Door de laadpaal slim te maken hoef je weer amper/niet na te denken.

Soms worden warmtepompen met 9kW aan COP1 elektrisch element aangesloten. Met name in nieuwbouw lijkt het... Dat is onnodig en zelfs ongewenst... Als al die elementen aangaan bij -10 dan gaat het stroomnet echt kraken.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 30-11-2021 12:45 ]

• Tiffanylampje
Ok, een goede bekende is de ontwikkelaar van een Slim Laden-app dus met de auto t.z.t. komt het wel goed, en ik zal me ook eens goed inlezen in het Panasonic-WP-topic,

Maar dan nog heb ik geen goed beeld bij wat dan wel een redelijke prijs per Wp is. Ik scroll wat meer topics hier door, en voor 370 Wp-panelen lijkt 1,25-1,30 per Wp vrij gemiddeld, dus ik snap dat commentaar niet.

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-11 21:10
Om de genoemde prijzen in perspectief te kunnen plaatsen.

2 weken geleden 12 maal 375Wp IBC panelen laten plaatsen op plat dak. Solaredge 3680 HD Wave omvormer plus 12 maal P401 optimizers wegens schaduw. Inclusief installatie / electra kwam dit op 4450 euro ex BTW.

Dit komt onder de 1 euro per Wp.

Locale installateur gaf wel aan dat de prijzen van panelen afgelopen weken flink gestegen zijn, mijn offerte zou ook hoger in prijs geweest zijn als ik nu aan het traject zou moeten beginnen.

• Tiffanylampje
Dank, we hebben inmiddels toch offerte nr. 3 geaccepteerd en er nog wel wat af weten te praten. Ik heb zelfs een aanbieder gesproken die überhaupt niet wil leveren omdat ze 10 panelen te weinig vonden om voor langs te komen (?). Blijkbaar is het een gekke markt op het moment. De prijs per Wp staat vast, ook als na de schouw blijkt dat er minder panelen passen. En we gaan z.s.m. de verandering van de aansluiting in gang zetten.

• Ronald
@Tiffanylampje Ja de markt draait overuren... Dat zie ik ook terug in de diverse topics.
Er zit een gouden randje aan de hoge energieprijzen... Helaas zit een te groot deel van het land niet in de positie (lees huur) dat ze dit soort duurzaamheidskeuzes zelf kunnen maken... wrang voor hun :(

Pagina: 1