Dag allen,
Voor ons wordt dit de eerste stap in het verduurzamen van ons huis: het laten plaatsen van zonnepanelen. Omdat ik hier helemaal nieuw in ben, wil ik jullie graag mee laten kijken. Krijgen we de offerte van onze voorkeur, kijkend naar de prijs per Wp, voor een goed bedrag? We hebben te maken met verschillende dakvlakken waardoor er nog verschil zit in het aantal aan te bieden panelen. Ze kunnen het pas definitief beoordelen na een technische schouw, dus kijk niet gek op van de verschillende aantallen panelen.

Voor ons wordt dit de eerste stap in het verduurzamen van ons huis: het laten plaatsen van zonnepanelen. Omdat ik hier helemaal nieuw in ben, wil ik jullie graag mee laten kijken. Krijgen we de offerte van onze voorkeur, kijkend naar de prijs per Wp, voor een goed bedrag? We hebben te maken met verschillende dakvlakken waardoor er nog verschil zit in het aantal aan te bieden panelen. Ze kunnen het pas definitief beoordelen na een technische schouw, dus kijk niet gek op van de verschillende aantallen panelen.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Minimaal 10 panelen, eventueel 12 als het plat dak er bij komt, en 15 als er ook nog 3 onder de dakkapel passen. 5 aparte dakvlakken:- dakkapel noord
- dakkapel zuid
- boven dakkapel zuid
- evt. onder dakkapel zuid
- evt. plat dak.
Schaduw
Ja, op het plat dak, een deel van de dag, maar het andere deel van de dag in mijn ogen volop zon. We accepteren dat die panelen, als ze passen, geen 100% rendement zullen opleveren.Jaarverbruik
Nu ca. 2000 kWh maar gaat veel meer worden door warmtepomp, elektrische auto, op inductie koken etc.Huidige elektriciteitsaansluiting
Is 1x35a, wordt verzwaard naar 3x35A (advies van netbeheerder/elektricien bij dit soort apparaten in de toekomst). We zijn op de hoogte van meer vastrecht.Budget en doel
Had gehoopt rond de 6000 uit te komen, maar het mag meer worden. Doel is namelijk om zo veel mogelijk zonnestroom te produceren mits de panelen wel een substantieel rendement opleveren. Geen probleem om iets terug te leveren aan het net: alles voor droge voeten voor onze kleinkinderen in 2050Wie gaat het project uitvoeren
We laten alles doen door een bedrijf.Bijhouden van data
Ik ga geloof ik zelf spelen met de SolarEdge-API en eindelijk in dit huis aan een domoticasysteem knutselenReeds verkregen offertes
| aanbieder | aantal | Wp | merk | omvormer | optimizers | verwachte opbrengst | totaalbedrag excl. btw | prijs / kWh | prijs / Wp |
| 1 | 10 | 330 | AEG | SolarEdge 3000H HD-Wave | S440 | 2920 | 4900 | 1,68 | 1,48 |
| 2 | 12 | 370 | REC Alpha | SolarEdge 4000H HD-Wave | P401 | 4095 | 6750 | 1,65 | 1,52 |
| 3 | 15 | 370 | AEG | SolarEdge 4000H HD-Wave | P401 | 5146 | 7400 | 1,44 | 1,33 |
Regio
middenVragen
- - Ik begrijp dat het de bedoeling is om te overdimensioneren. Een van de partijen legde me uit dat je een omvormer wil die feitelijk iets te weinig vermogen aankan maar met overdimensioneren wel, omdat deze dan 'eerder aanslaat' (heb het datasheet niet bekeken). Klopt dit? Kunnen we toe met de P401/4000HD bij zowel 4000 als 5000 kWH opbrengst?
- Wat is nu een redelijk bedrag per Wp? Zit je met 1,30 per Wp goed? En moet ik dus offerte nr. 3 z.s.m. accepteren of kan hier nog iets van af?